Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Pulteri

Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Onhan noista ollu viestiketjuissa mutta kaipaisin kaasarin hankintaa harkitsevana keskitettyä tietoa vaihtoehdoista ja kokemuksista...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vaihtoehtoja = Weber
Kokemuksia = hyviä sellaisia

Melkein kaikki olennainen selviää tältä foorumilta. Hieman pitää tarkentaa kysymyksiä niin helpompi vastata...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Pulteri

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Niva 1600 -90, kaasutinpuoli järjestään persillään... Malleja, hintoja, käytettyinä, uusina? jotta osaa tollokin ostaa...
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... =18870.987

Tuolta tommoinen niin ei tartte huokailla enää.
Jos hinta säikäyttää niin kannattaa miettiä että paljon on valmis kärsimään romujen kanssa pelaamisesta...
Pulteri

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Kiitoksia tähän saakka =)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos meinaa ostaa ihkauuden Weberin niin en näkisi mitään järkeä ostaa tuota pikkukurkkuista DGR:ää mihinkään Ladan "iso"lohkoihin (1500cc ->). Muutenkin 32/36 on monikäyttöisempi sopien hyvin niin 1200cc kuin 1700cc-moottoreihin.
Esimerkiksi 32/36 DGV maksaa Freetechnicsillä 330€ ja siihen sisältyy 4 omavalintaista suutinta kaupan päälle. Halpa hinta hyvästä kaasarista...

Uusikaan Weberi ei missään tapauksessa ole mikään bolt-on ratkaisu. Mm. bensapinta pitää kattoa kohdalleen, se on lähes aina ihan päin seiniä tehtaan jäljiltä. Kaasari on myös hyvä putsailla, roskaa täynnä myös yleensä.
Suuttimien suhteen kannattaa noudattaa esimerkiksi minun suosittelemia kokoja aivan pienin variaatioin koneen tilavuudesta riippuen koska ne on hyväksi todettu ja testattu ajan ja vaivan kanssa.
Eli itse ei kannata ruveta heittelemään suuttimia paikoilleen ajatuksella "katotaan toimiiko" kun kerran tutkittua faktaa on saatavilla.
Sellaisenaan paketista vedetty Weberi ei tarjoa kaikkea suorituskykyä mitä Ladan koneesta voi pelkällä kaasarilla saada. Vaatii siis pari pientä muutosta niin veto kovenee kummasti ja bensaa säästyy...

Näin. Apuja löytyy aina tarvittaessa 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Jokari kirjoitti:Jos meinaa ostaa ihkauuden Weberin niin en näkisi mitään järkeä ostaa tuota pikkukurkkuista DGR:ää mihinkään Ladan "iso"lohkoihin (1500cc ->). Muutenkin 32/36 on monikäyttöisempi sopien hyvin niin 1200cc kuin 1700cc-moottoreihin.
Esimerkiksi 32/36 DGV maksaa Freetechnicsillä 330€ ja siihen sisältyy 4 omavalintaista suutinta kaupan päälle. Halpa hinta hyvästä kaasarista...

Uusikaan Weberi ei missään tapauksessa ole mikään bolt-on ratkaisu. Mm. bensapinta pitää kattoa kohdalleen, se on lähes aina ihan päin seiniä tehtaan jäljiltä. Kaasari on myös hyvä putsailla, roskaa täynnä myös yleensä.
Suuttimien suhteen kannattaa noudattaa esimerkiksi minun suosittelemia kokoja aivan pienin variaatioin koneen tilavuudesta riippuen koska ne on hyväksi todettu ja testattu ajan ja vaivan kanssa.
Eli itse ei kannata ruveta heittelemään suuttimia paikoilleen ajatuksella "katotaan toimiiko" kun kerran tutkittua faktaa on saatavilla.
Sellaisenaan paketista vedetty Weberi ei tarjoa kaikkea suorituskykyä mitä Ladan koneesta voi pelkällä kaasarilla saada. Vaatii siis pari pientä muutosta niin veto kovenee kummasti ja bensaa säästyy...

Näin. Apuja löytyy aina tarvittaessa 8)
Lainattu http://www.freetechnics.fi/WeberDGVohjeet.htm :?
Bensapinta. Tätä ei ole syytä ensimmäiseksi muuttaa. Kaasutin säädetään suuttimia vaihtamalla eikä bensapintaa vääntämällä. Bensapinnan eli kohon säätö DGV:ssä jossa messinkikoho: Kohon alareunan ja kaasuttimen kannen väli pitäisi olla 41mm silloin kun neulaventtiili sulkee. Älä käännä kantta ylösalaisin, vaan mittaa pystysuorassa, kun koho nojaa kevyesti neulaa vasten, eikä neulassa oleva kuula ole painunut sisälle. Muovikohoisessa DGAV:ssä pinta on sama 41mm. DGAS/DGMS malleissa 40mm. Ellet tiedä mikä sinun kaasuttimen bensapinta pitäisi olla tai miten se säädetään, älä koske siihen. Se ei käytännössä muutu omia aikojaan.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Ensinnäkin tuossa on virhe, jos webru on muovikoholla niin bensapinta on 35 mm eikä 41 mm. 41 mm on messinkikoholle. Tosin eipä noita muovikohoilla paljoa näe, yleensä aina messinkikoho.

Itelläni oli muistaakseni tehtaan jäljiltä 3-4 mm liian alhaalla bensanpinta, se jos mikä on paljon. On ihan yleinen juttu että tehtaalla ei kovin tarkasti niitä ole laitettu kohdalleen. Siksi se kannattaa katsoa ja säätää tarvittaessa kohdalleen.

Eikai nyt kukaan v*ttu ole niin pöljä että säätää seoksia bensapintaa vääntämällä... :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Tilaustavaraa yleensä 1- 3 viikon toimitusajalla. Nyt useimmat mallit saadaan viikossa! Merkkikohtaiset korvauskaasuttimet ovat suunniteltu korvaamaan alkuperäisen vakiokaasuttimen. Kaasuttimet tulevat useimmiten käsikäyttöisellä rikastimella ja ovat tarkoitettu manuaalivaihteiseen autoon. Nämä eivät ole virityskaasuttimia vaan mahdollisimman helppoja ja taloudellisia vakiokaasuttimia. Sarjassa tulee mukana kaikki tarpeellinen jotta kaasutin käy alkuperäiseen imusarjaan, ilmanpuhdistimeen, kaasuvipuihin ym. Tarvittavat tiivisteet, rikastinvaijerit, mahdolliset sovitelaipat ym kuuluvat hintaan. Kaasutin on myös säädetty valmiiksi sopimaan kyseiseen vakio koneeseen. Konekohtaisesti kannattaa säädöt tarkistaa ja tarvittaessa tarkentaa. Kaikki moottorit ovat enemmän tai vähemmän yksilöitä silloin kun ensimmäinen kaasutin on ajettu loppuun. Mukana kuvat ja ohjeet. Kysy saatavuus omaan autoosi. Hintataso 2-kurkkuisilla useimmiten 400-600 euroa ja 1-kurkkuisilla 250-400 euroa.
Tarjoamani malli on sillä idealla että ei tartte paljoo viritellä kun kaikki on paketissa.
Uusin asennus minkä laitoin oli juurikin tuo merkkisarja. Ainoat säädöt oli kaasuvivun kääntö ympäri ja tyhjäkäyntiseoksen säätö ruuvista. Ei ollut tarvetta muuhun.

Ei jaksa pelata noitten viritysten kanssa, siitä sain mahan täyteen jo ajat sitten...

EDIT: typo
Pulteri

Re: Niva ja Weber, tai muu ulkopuolinen kaasari?

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Tollo kiittää ja toivoo huolettomampaa elämää... =)

Nyt on weber ja olo kuin Mark Wepperillä =) koputan puuta...
Vastaa Viestiin