Sivu 1/2

Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 0:52
Kirjoittaja targus
Elikkäs, miten irtoo vm.86 nivan takajarru rummut?? Kaikki vinkit takajarrujen kuntoon saamiseksi esim.kehinnät yms.tervetulleita!!

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 7:31
Kirjoittaja Zipi
targus kirjoitti:Elikkäs, miten irtoo vm.86 nivan takajarru rummut?? Kaikki vinkit takajarrujen kuntoon saamiseksi esim.kehinnät yms.tervetulleita!!
Kierrät pari pulttia pois rumpujen päältä, ovat suunnilleen samalla kehällä kuin pinnapultit joihin rengas tulee kiinni. Tämän jälkeen koputtelet vasaralla pitkin kylkiä kohtuu napakasti, mutta ei nyt ehkä kannata kaikin voimin hakata... Sitten vaan reunoista kiinni ja nylkytät jarrurummun irti. Kyllä se tällä pitäisi lähteä... Jos jostain ihmeen syystä ei irtoa, niin voihan sitä rumpua koittaa vähän vetovasaralla reunoista jysäyttää mutten usko olevan tarpeellista.

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 8:14
Kirjoittaja toktornivako
Älä ihmeessä mene sitä millään liukuvasaralla RIKKOON! kierrät vaan pultit niihin ojain pulttien reikiin (siis siihen rumpuun ei napaan) ja painat niillä sen rummun ulos!

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 9:03
Kirjoittaja Zipi
toktornivako kirjoitti:Älä ihmeessä mene sitä millään liukuvasaralla RIKKOON! kierrät vaan pultit niihin ojain pulttien reikiin (siis siihen rumpuun ei napaan) ja painat niillä sen rummun ulos!
Tuo on kyllä totta ettei kaikkien rumpujen reunat oikein kestä liukuvasarointia... Eipä ole kokemusta alumiinisen saati Nivan rummun reunojen kestävyydestä, mutta ainakin normaalit valurautaa olevat rummut lohkeaa helposti jos reunus ei ole erityisen paksu. Samaan hengenvetoon myös sanottava että toiset valurautaiset joissa on about sentin paksuiset reunukset kestää vaikka millasta jyskyttämistä normaalilla Bilteman liukuvasaralla joka hajoaa ennen rumpua. Tosin en ole vielä koskaan tavannut takavetoista tai nelivetoista josta ei jarrurumpu irtoa ihan käsivoimin kun on kylkiin pari kertaa (tai jokusen kerran useamminkin joissain tapauksissa) kolauttanut. Etuvetoisissa kylläkin joissa rummut toimii myös laakeripesinä (ainakin joissain vehkeissä) on saanut taistella ihan kunnon kokoisten liukuvasaroiden kanssa jotka tulee pyörän pultin reikiin.

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 12:23
Kirjoittaja Patu925
Voin KOKEMUKSESTA kertoa että ei se ole itsestään selvää että rumpu lähtee suosiolla edellä mainittuja konsteja apunakäyttäen. Valmistaudu siihen että:
- Niistä rummun jenkareijistä lähtee jengat kun kierrät ulostyöntöruuvit vähänkin tiukemmalle.
- Rummun reunoista lentää palasia kun käyt nakuttelemaan vasaralla napakasti.
- Huonolla tuurilla rummut on hapettuneet niin tukevasti napaan kiinni että eivät irtoa kuin särkemällä rummut.

Aiemmien konstien lisäksi kannattaa koittaa lämmitystä ja jopa irroitusta vetarin irroitusta rummun kanssa...
Irroitusta varten huoltomanuaalissa on mainittu semmoinen ulosvetäjä mitä ei luultavasti saa valmiina mistään.
Kun kasaat jarruja niin hio keskireikää aavistuksen suuremmaksi ja laita rummun ja p.navan väliin esim. kuparirasvaa niin ompahan herkempi irtoomaan seuraavan kerran.
Toivottavasti rumpu irtoaa ehjänä...

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 26.8.2009 21:13
Kirjoittaja targus
Isot kiitokset avusta kaikille. Rummut irtosi suht kivuttomasti ja toisen puolen jarrut sain jo toimimaan mut toiselta puolelta pääsylinteri sanoi sopimuksen irti.. Eli eikun osia etsimään! :oops:

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 27.8.2009 13:00
Kirjoittaja pikku-maukka
noniin tähän on yks konsti, se nivassa edellyttää sitä että saa kaikki pyörät ilmaan. eli renkaat pois takaa rumpujen lukitusruuvit/vanteen ohjuriruuvit pois, käsijarrupälle , autokäyntii vaihdepäälle ja sitten kytkin ylös jos jarrut pitää niin vetarit irtii rummuista ja tosihelposti.

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 27.8.2009 21:23
Kirjoittaja punanenä
joo pultilla vedättäminen,lämmitys ja jarrulla kikkailu on oikeita konsteja mutta rummut (oli alua tai valua) ei kestä minkäänlaisia iskuja!!

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 27.8.2009 21:36
Kirjoittaja Zipi
punanenä kirjoitti:joo pultilla vedättäminen,lämmitys ja jarrulla kikkailu on oikeita konsteja mutta rummut (oli alua tai valua) ei kestä minkäänlaisia iskuja!!
Höpönlöpön. Kyllä kestää kyljille paukuttaa melko reilustikin. Ei tosin kaikella voimalla, mutta kummiskin ja järjen käyttö voiman määrässä on sallittua. Jos halkee, niin sitten on kyllä niin finaalissa rumpu että on syytä vaihtaa jo muutenkin.

Reunukset onkin sitten vähän tapauskohtainen juttu jos vetovasaraa ajattelee... Se ei ole kovin suositeltavaa. Kun rumpua katselee, niin järki sanoneen näyttääkö kestävältä vai ei (noin sentin paksuinen reunus on jo melko kestävä, luokkaa 5mm halkeaa aika varmasti).

[EDIT]Mietiskelin tätä asiaa hiukkasen ja kuvaa katselemalla tulin siihen tulokseen että Nivan jarrurumpu pitäisi kyllä kestää melkoisesti jos paukuttelee kyljissä oleviin kantteihin jolla rumpu supistuu vanteen kiinnityspintaa kohden. Ja noi Nivan rummun reunukset näyttää kyllä siltä ettei juurikaan voimaa kestä, joten niitä en paukuttaisi kuin pakkotilanteessa. Kylkiä paukuttaessa kannattaa mieluummin tehdä useita teräviä iskuja eripuolille tai hitaasti pyörittäen ja paukuttaen kuin älyttömiä lojauksia pariin kohtaan.[/EDIT]
pikku-maukka kirjoitti:noniin tähän on yks konsti, se nivassa edellyttää sitä että saa kaikki pyörät ilmaan. eli renkaat pois takaa rumpujen lukitusruuvit/vanteen ohjuriruuvit pois, käsijarrupälle , autokäyntii vaihdepäälle ja sitten kytkin ylös jos jarrut pitää niin vetarit irtii rummuista ja tosihelposti.
Jos ei oo keskilukko päällä, niin ei tarvinne kuin perä ilmaan... Ei pitäisi lähteä minnekkään. HUOM: Jos takajarrut on voimakkaammat kuin etujarrut, niin sitten kyllä käy köpelösti vain perä tunkkaamalla. Mutta näinhän ei saisi olla, varsinkin jos on tunkattu korista eikä perästä jolloin kuormansäätöventtiilin pitäisi antaa minimaalinen jarruvoima taakse. Myöskään en suosittele pelkällä käsijarrulla jarruttamista tässä tilanteessa, koska silloin myös vetävää voimaa alkaa siirtyä eteen.

Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua... Venttiilin mäntää ennen oleva nivel on kyllä sen sortin keksintö, että se olisi syytä rasvata aika-ajoin... Onhan se säätövarsi timakkaa paksua teräslankaa tms. mutta siltikin olisin hiukka skeptinen toimivuudesta ilman huoltoa jossa sinne laitetaan vaseliinit väliin. Punaisella vaseliinilla tai jonkin sortin kuparitöhnällä tms. kestänee vuosia ennen seuraavaa herkistystarvetta.

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 27.8.2009 23:22
Kirjoittaja pikku-maukka
Zipi kirjoitti: Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua...
yksi yleisimpiähäikkiä jarruissa ettei mee lada leimasta

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 27.8.2009 23:29
Kirjoittaja Zipi
pikku-maukka kirjoitti:
Zipi kirjoitti: Tänään kuormansäätöventtiilin purkaneena väittäisin kumminkin että sillä on jonkinmoinen potentiaali jumettua...
yksi yleisimpiähäikkiä jarruissa ettei mee lada leimasta
Ooo... :D

Ja tätä en todellakaan ole lukenut mistään Ladakerhon sivuilta/foorumilta (voisin arvata että siitä on sitten täällä juttua). Hauskaa huomata keksineensä ihan itse potentiaalisen heikon lenkin joka todistettavasti on sellainen.

Mutta tuon jarrunsäätövenan kanssahan nyt ollaan jo vähän offtopicissa tämän threadin osalta...

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 28.8.2009 9:09
Kirjoittaja pikku-maukka
no liittyy se sentään jarruihin ettei ihan hakoteillä olla

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 28.8.2009 19:01
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
On niistä jarruista ollut kirjoitelmia, itsekin olen laittanut niistä montatoista sanaa peräkkäin. Jarrupaineen säätöventtiilin jumeutumista voidaan estää yksinkertaisella tavalla. Silloin tällöin suoritetaan voimakas jarrutus peruutettaessa, tällöin venttiilin kara ja muut liikkuvat osat kulkevat laidasta toiseen ja pysyvät liikkuvina.

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 28.8.2009 21:25
Kirjoittaja targus
Huomasimpahan vaan että Toisen puolen rumpua oli joku takonut aika kovalla kädellä, oli reunoista lohkeillut paloja..itse rummut lähti aika kivuttomasti pois koputtelemalla,ei tarvii tosiaankaan kovasti takoa kun irtoavat. sitten tosin hajos pääsylinteri,korjasin sen, sitten hajos jarruputki,korjasin sen. Niputin osat,ilmasin jarrut ja hyvin pelasi. Nyt tosin toimivat vaan n.75% liekkö ilmaa järjestelmässä vai mitä lieneekään. Maanantaina ois katsastus,taitaapi tulla hylsy!ainaskii jarrujen osalta..

Re: Jarrurumpujen irroitus.

Lähetetty: 28.8.2009 23:52
Kirjoittaja Zipi
targus kirjoitti:Huomasimpahan vaan että Toisen puolen rumpua oli joku takonut aika kovalla kädellä, oli reunoista lohkeillut paloja..itse rummut lähti aika kivuttomasti pois koputtelemalla,ei tarvii tosiaankaan kovasti takoa kun irtoavat. sitten tosin hajos pääsylinteri,korjasin sen, sitten hajos jarruputki,korjasin sen. Niputin osat,ilmasin jarrut ja hyvin pelasi. Nyt tosin toimivat vaan n.75% liekkö ilmaa järjestelmässä vai mitä lieneekään. Maanantaina ois katsastus,taitaapi tulla hylsy!ainaskii jarrujen osalta..
Toisin sanoen kannattais nyt viikonloppuna panostaa niitten jarrujen kunnostamiseen ettei tuu hylsyä. ;)

Painuukos poljin epätavallisen syvälle, vai ihan muuten vaan on tehottomat jarrut? Jos painuu poljin liian syvälle, niin ilmaa siellä on taikka sitten takajarrujen säädöt on liian löysällä. Jos poljin menee liian syvälle, niin kokeileppa että vedät käppärin päälle ja polkaset pari kertaa jarrua. Sitten sen jälkeen kun polkaset niin ei pitäis enään mennä liian syvälle ennen kuin irroitat käsijarrun jos on jarrujen säädöissä vikaa. Jos ilmaa niin menee skägän kanssakin liian syvälle ekalla polkasulla. Tämä ei tosin ole ihan eksatia tiedettä vaan voi siltikin olla jarrujen säädöistä eikä ilmasta kiinni... Jotain viitettä saattaa silti antaa. Takajarrut on hauskoja ja keksii jänniä juttuja.