Sivu 1/2
Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 16:08
Kirjoittaja ff8728
Auto on lada 1200 s -86, vissiin perusvehkeet paikallaan, ei mitään veepereitä...
Katsastuksessa kävin alkukuusta, pikku ruostereikä löyty helmasta sisäpuolelta, huomenna käyn hakemassa "leiman".
Katsastusinssi sanoi säätöjen olevan kohdallaan, ihan hyvin kulkeekin. Viime yön oli ulkona, vähän vaivalloisesti käynnistyi. Ryypyn vedin päälle, pari kertaa polkasin kaasua, hörähti, toisella sama juttu, kolmannella jäi käymään.
Virtapuoli ymmärtääkseni kunnossa, ei hirveän kauna kun uusin noita kärkiä, konkkaa...
Olisko bensapumppu, aiheuttako bensanpinnan korkeus tuota...Huomenna laitan talviseisontaan, ohan tuota talvella aikaa kokeilla. Vinkkejä otetaan vastaan.
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 16:37
Kirjoittaja urpo600
Mun 1200:nen käyttäytyi ihan samalla tavalla.
Ainakin kun se oli seissyt yön yli,tai pidemmän aikaa.
Syy mulle ainakin oli benssavuodo,vuoti siinä kohdassa missä benssaletku tulee kaasariin kiinni.
Otin muutama sentti putkesta pois ja uusi klemmari.
Nyt toimii ja lähtee heti käyntiin

Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 19:42
Kirjoittaja ff8728
Kävin kurkistamassa ladaa, ehjältä vaikuttaa tuo letku, vaihdoin kumisen letkun olisko vuosi sitten, ei mitään vuotojakaan näkynyt. Jotenkin pehmeältä tuo käsivipu vaikuttaa, liikuttaa bensaa kyllä kaasariin päin(letkuun laitoin läpinäkyvän suodattimen).
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 20:05
Kirjoittaja Jokari
Bensapumpun käsilipsutin ei toimi jos pumppua käyttävä tanko jää painamaan pumpun käyttövipua. Keskimäärin tuntuu jäävän useammin näin kuin niin että lipsutin toimisi.
Mut tuo käyntiin heti - sammahdus - käyntiin ei millään tuntuu olevan tosi yleinen vaiva. Olen törmännyt siihen monessa takavetoladassa sekä originaalikaasarien että Weberin kanssa (nyt saa puristit herkkua

) Molemmista löytyy yksilöitä jotka jää heti käymään kylmänä pitkänkin seisonnan jälkeen.
Tälle on esitetty mitä moninaisimpia syitä, joista useimmat ei ole syynä vaivaan. Mm:
- Bensa haihtuu kohokammiosta. Pumpataan käsivivulla tavaraa tilalle. Ei toimi, eikä sähköpumppukaan auta vaivaan.
- Syttyvehkeet. Kärjetön tai kärjellinen, molempien kanssa nähty samaa vaivaa.
- Ryyppyläpän ja kaasuvivun suhde toisiinsa. Korjausrompun mukaan säädetyt arvot tai oman maun mukaan säädetty vipu, ei mainittavaa vaikutusta.
- Kuun asento?
Asiassa on huvittavaa se että jopa 15 min lohkolämmitys nollakelillä-pikkupakkasessa poistaa oireen lähes kokonaan. Siinä onkin miettimistä missä se todellinen syy on koska noin lyhyt lämmitys ei lämmitä konetta juuri yhtään. Pikkasen kun käyttää hakua niin huomaa että vastaavanlaisia topikkeja on ollut aika paljon, että en tässä vaan lämpimikseni haastele.
Tälläista pohdintaa tällä kertaa.
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 20:25
Kirjoittaja Laabani
Ryypyn vedin päälle, pari kertaa polkasin kaasua, hörähti, toisella sama juttu, kolmannella jäi käymään.
Omien kokemuksien mukaan tämä vaikuttaa enemmän ominaisuudelta, kun vialta.

Omassa nappiksessa sama homma, joskus jää jopa toisella yrittämällä käymään.

Itselle olen selittänyt asiaa silä että bensat haihtuu kohokammiosta yön aikana, eikä pumppu ehdi tuottaa tarpeeksi ainetta, että kävisi. Tosin en ole asian selvittämiseksi jaksanut käyttää enempiä aikoja...
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 15.11.2009 21:05
Kirjoittaja Jusu
Kohokammiohan ei lie haihtunut aivan rutikuivaksi koska heti hörähtää, mutta sillä siellä olevalla tilkalla ei sitten jää käyntiin jossei lisää tavaraa tule heti.
Sammuminen siis johtuu siitä että bensapumpulta kaasarille nouseva letku on seisoessa vajunut tyhjäksi, mikä taasen kielii siitä että bensapumpun venttiilit valskaavat. Starttuuttaa siis pumpulta kaasarille ennenkuin jää käyntiin.
Onko se sun läpinäkyvä filsu siis letkussa pumpulta kaasarille ja oliko se tyhjä seisonnan jälkeen? Jos on niin pumppu falskaa.
Ja se käsivivun pehmeys nyt on aika suhteellinen käsite, mutta ennenkuin olet pumpannut kohokammion niin täyteen että neulaventtiili sulkeutuu, vivussa ei tunnu kovastikaan vastusta.
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 16.11.2009 6:21
Kirjoittaja ff8728
Pumpun ja kaasarin välissä tuo suodatin. Tallistakin lämpimästä tekee tuota, ei joka kerta, joskus siis lähtee tallista kertalaakilla. Todennäköisesti pumppu laskee bensat läpi tankkiin päin...Palaan asiaan myöhemmin (sähköpumppuakin mietin)
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 16.11.2009 19:52
Kirjoittaja degen
Oliskohan minullakin tuota ongelmaa. Mikäli on ajamatta yli ainakin 6 tuntia, ei lähde laakista vaan ensin hörähtää heti ja sitten sammuu. Sitten sahataan käyntiin. Tuo auto on ajettu 158 tkm axteec 1500S ja taitaa olla originaalibensapumppu. Käsilipsutinta ensin lipsuttamalla jonkin verran lähtee laakista. Lisäksi havaittavissa jonkinlaista tehottomuutta, kun nopeus ylittää 120 km/h. Ei kiihdy siitä eteenpäin oikein kunnolla. Kakkoskurkku aukenee.
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 16.11.2009 23:03
Kirjoittaja audiq
degen kirjoitti:...Lisäksi havaittavissa jonkinlaista tehottomuutta, kun nopeus ylittää 120 km/h. Ei kiihdy siitä eteenpäin oikein kunnolla...
Minä olen miettinyt, että onko se merkki itsetuhoisuudesta vai mistä, että ajaa takavetoisella Ladalla yli satasta. Luulisi itsesuojeluvaiston heräilevän jo siinä 80:n jälkeen.
Tuo ettei kiihdy 120:n jälkeen kunnolla, niin eikö se niillä tehoilla ole ihan oletettavaakin.
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 16.11.2009 23:35
Kirjoittaja Jokari
audiq kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että onko se merkki itsetuhoisuudesta vai mistä, että ajaa takavetoisella Ladalla yli satasta. Luulisi itsesuojeluvaiston heräilevän jo siinä 80:n jälkeen.
Kyllä näin ehkä orkkisalustalla ja renkailla, mutta onneksi tuonkin puolen saa rakennella mieleisekseen ettei normaalit Suomen rajoitukset aiheuta sen kummallisempia sydämentykytyksiä kuin muillakaan parin satasen ritsoilla. Onko sulla audiq kokemuksia muista kuin vakioladoista jotta voit noita itsetuhosyytöksiä viljellä?
Olen minäkin ajanut sellaisilla ladoilla että se kahdeksankymppiäkin meinaa hirvittää jos hiemankaan on mutkaa tiessä ja muutenkin käytös on kuin ajokoiralla, mutta onneksi meilläpäin ei tuollaisilla jätteillä tehdä edes kauppareissuja...
Ja satasen jälkeen tuo ilmanvastus kasvaa jo niin reippaasti että siitä eteenpäin tarvitaan sitten niitä hevosia siihen kiihtymiseen. 0-100 menee sen 13 sec mutta 0-120 viekin jo yli 18 sec komeasti kun tehot loppuu..
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 17.11.2009 0:20
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:Onko sulla audiq kokemuksia muista kuin vakioladoista jotta voit noita itsetuhosyytöksiä viljellä?
Suurin osaa Ladoista on kuitenkin vakioalustalla. Ja aika paljon sille saa tehdä, että käytös ratkaisevasti paranee. Mutta en minä sillä, että Ladassa varsinaista vikaa olisi. Se ei vain ole kotonaan moottoritiellä.
Lähinnä ääneen pähkäilin Ladalla kaahaavan motiiveja.
Olisi muuten jännä tietää, mitä esittelyautoille tehtiin aikanaan. Ainakin kaasuiskaria löytyi alustasta TM:n testissä. Esittelyautona ollut Samara oli myös pirun hyvä ajaa. Ihan muuta kuin rivistä noukitut sisaruksensa. Ja siinä oli ainoa vastaan tullut Ozon, jonka säätöihin ei tarvinnut koskea.

Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 17.11.2009 21:16
Kirjoittaja degen
audiq kirjoitti:
Lähinnä ääneen pähkäilin Ladalla kaahaavan motiiveja.
Jos minua tarkoitit, ei kyllä pelota itseä yhtään vaikka ajais takapotkulla 145 km/h (joka on jo tehtykin) Ja satasta tulee ajeltua ihan huoletta.

Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 17.11.2009 21:20
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Miten tämä loppukeskustelu liittyy Ladan ahdistukseen? Enemmän kai on kyseessä Lataajan ahdistus.

Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 18.11.2009 0:40
Kirjoittaja Latikka
Tere!
Ei kait pitäisi sekaantua takapotkun ahistukseen!
Mutta muistanpa itsekin nuorempana, kun ajelin takapuuppari skoodalla, niin kyllä 80-vauhti tuntu joskus paljon enemmältä ja varsinkin, jos oli liukas keli, kunnon sivutuuli ja löysä vatsa. Jo vain oli naurussa piteleminen.
Mun onneksi keksivät tuon Samaran.
Latikka
Re: Ladan ahdistus
Lähetetty: 18.11.2009 5:28
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ladan ahdistus mistä on ollut edellä puhe johtuu siitä, jos ei löydy ulos päin näkyviä vuotoja, että bensapumppu on ruvennut laskemaan polttoaineen väärään suuntaan eli tankkiin. Sen venttiilit ovat kuluneet ja vuotavat. Laita uusi pumppu, niin ongelma on siiretty taas hamaan tulevaisuuteen.