Jahas. Jos sitä vähän turinoisi tästä 1kk kestäneestä tuttavuudesta.
Vähän historiaa -> Ajatukset ovat oikeastaan aina liittyynet jenkkiautohin, kun autoilusta on ollut kyse. Suorastaan karsastin näkemystä Ladoista. Isällä ollut ainoastaan Ladoja. Takavedoista varmaan kaikki mahdolliset mallit (ja useita kerralla). Nuoruudessa Lada ei ollut kovin POP, joten suoraan sanottuna ei hirveästi kiinnostanut. Kouluun kun sai kyydin niin mielummin jätti vähän sivulle..heh. Jenkkejä on ollut vaikka mitä '74 Satellite,'69 Roadrunner, '70 Duster, '80 Scottsdale, 3 x 3gen Camaroa, '84 Jeep CJ7..ym. Aina näiden ohella ollut joku käyttökulkine kuten Opel kadett/ascona, Nissan Micra...
Jotenkin kummasti ajatukset ovat muuttuneet iän ja harrastamisen myötä (tosin ikää vasta Jolukuussa 30v). Ladat ovat ruvenneet kiehtomaan. Varsinaisti nappisilmät ja eritoten Combit. Ihmisen mieli on sairas

Itse autosta -> Tuossa 1kk sitten tuli kuningas-ajatus (tulin ulos kaapista) ja päätin vaihtaa käyttökulkineeni Nappisimmuun. Tosin Combeja ei ollut yhtään tarjolla ja hyvän ruosteettoman/hitsaamattoman sedan yksilön löysin pääkaupunkiseudulta.Tässä 21013:sen mittarissa 44tkm (kaikki merkit viittaisi pelkästään 44tkm ajetuksi). Väriltään vaalean ruskea?. Aika orginaalina oli pysynyt, ei juurikaan mitään ylimääräisiä räpellyksiä.
Pöyhöinkuusaalt -nimimerkin (suosittelen) avustuksella olen saanut hyvin varaosia ja pyrin palauttamaan auton siistiin kuntoon.
Katsastuksen suoritin oikeastaan samantien (auto seissyt muutamia vuosia ajamattomana). Katsastusmies vaan kysäsi, että mitä meinaat tälle tehdä. Oli hänen mielestään hyvä harrasteaihio. Ei muuten ole yksikään "käyttöauto" mennet leimasta ilman huomautuksia tätä ennen.
Tähän asti tehtyjä korjauksia/muutoksia:
- Kaikki sytkäosat uusiksi
- Öljyt ja suodatin / koneen suodatin
- Pyyhkijänsulat
- Muutamat polttimot
- Kaasarin läpikäynti / polttoainesuodatin, sekä Ozon polttoainesyöttö systeemin poisto. Samalla tyhjäkäynnin säätö manuaaliseksi, alipaineen sijaan.
- Ilmansuodatin kotelon hiekkapuhallus/maalaus
- Venttiilien säätö/ketjun kiristys/ennako kuntoon
- Takajarru sylinterit/putket uudet & Etusylinterien hoonaus/uudetkumit, sekä uudet palat ja levyt
- Takajarru rummun vaihto käytettyyn ehjään. Vanha rumannäköinen (palasia puutui reunasta)
- Muutamia sähkökontakti häiriöitä

- Puskurien vaihto. Ei alkuperäisiin vaan samankaltaisiin (muovipäillä)
- Uudet etusivuvilkut
- Tupakka-ikkunan lukkon kunnostus (kuskin-/apukuskin puoli)
- Takaikkunoiden hissien kunnostus
- Cd -soitin
- Etu- ja takaikkunan "kromi"lista
- "Kick"-paneelit eteen keinonahasta
- Koukku / johtosarja (Koukku hiekkapuhallettu ja maalattu)
- Hattuhyllyn uusi päällinen keinonahasta, sekä 6x9" kaiuttimet
- Taakse ikkunanostimen kahvat
- Apukuskin lokarin vaihto
- Etuvilkkujen lasit vaihdettu
- Tuulilasin pesurin säiliö, toistaiseksi tarvikemalli asennettu
- 4 x kromikapselit hankittu kesärenkaille
- Pyöräkulmien säätö
- Maskin L-merkki punaiseksi
- Kattotelineet
- Apukuskin yläpallonivelen vaihto
- Apukuskin pyöränlaakerin vaihto
- Bensapumppu
- Penkkien vaihto mustiin parempi kuntoisiin.
Tulevia korjauksia/asennuksia, kun osat löytää/saapuu/ehtii asentaa:
- Tekniikan piristys
- Uudet peilit
- 4 x Vanne hiekkapuhallus/maalaus
- Kuskin ovessa painauma/klommo (muisto edelliseltä omistajalta..kuva alla)
- Maalipinnan ylimaalaus (alkuperäis sävyyn 509, etupää valmis)
Niin ja mitä ajotuntumaan tulee. Hauska vekotin, eihän tämän mikään tykki ole, mutta herättää hilpeyttä vasta-autoilijoissa. Yllättävän "helpon" oloinen, ei pätki ym.. ja ennen kaikkea helposti käyntiin kylmänä/kuumana. Lämpöä piisaa vaikka muille talviajossa, kesäksi asennettu sulkuventtiili sisäkierrolle.
Täytyy pistää muutama kuva heti kun tuo sateinen sää selkiää.. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti.

Kommentointeja, kysymyksiä ym.. Saa laittaa!
- Jim