Sivu 1/2
puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 16:36
Kirjoittaja h2nkki
Terve.
ongelmana puolan johdot muodossa sekaisin. lada tuli taloon ja joku siihen on puolan vaihtanu mutta ilmeisesti johtojen järjestys mennyt vaihtaessa sekaisin.
eli löytyiskö joltain kuvaa tai kaaviota mistä selviäis missä järjestyksessä puolassa on johdot kiinni.
koitin haulla katella vaan en löytäny.
auto on -89 1200. muistaakseni 2107.
KIITOS!
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 17:05
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Puolan johdot eivät voi mennä sekaisin kun niitä on vain yksi, joten tarkoittanet tulpan johtoja...
Siinä pitäisi virranjakajan kannessa olla pienet kohokuvioiset numerot, jotka viisaavat oikean osoitteen. Pyyhkii mömmöt pois ja katsoo paremmassa valossa.
Pytyt ovat keulasta päin lukien 1-2-3-4
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 17:29
Kirjoittaja Ryöhkä
Ja sytytys järjestys 1-3-4-2
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 17:35
Kirjoittaja THI-900
Siis onhan puolassa useampi napa... toiseen tulee plusjohto, toiseen johto jakajalta? Mitä en nyt ymmärrä?
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 18:04
Kirjoittaja lada combi
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 18.12.2009 21:59
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
THI-900 kirjoitti:Siis onhan puolassa useampi napa... toiseen tulee plusjohto, toiseen johto jakajalta? Mitä en nyt ymmärrä?
On siinä tietysti virtajohdot puolassa sisälle ja ulos, mutta arvelin että ei ne voi keskenään sekaisin mennä. Vai voiko? Minä taas tapani mukaan olettelen vaikka mitä.
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 10.11.2013 11:48
Kirjoittaja Nakkeus
Nostellaanpas tätäkin, eli samoja brobleemia täälläkin. Lada tuli viikko takaperin taloon, hain sukulaiselta joka oli paluttanut lähes kolme vuotta sitten kilvet kun oli epäillyt startin poikineen. Pikkuhiljaa kuulemma startti alannut toimia heikosti ja lopulta lakannut pyörittämästä ollenkaan. Muuten ollut ajossa tähän asti ja muuten toimivana jäänyt seisomaan.
Noh, lada transiitilla kotiin ja uusi vanha akku kiinni. Startti pyörittää hienosti mutta ei tule kipinää.
Puolasta oli liittimet hapettuneet, liittimet irti ja putsailua, amatöörivirhe. En muista enää noiden johtojen paikkaa.
Eli puolalle tulee suurjännitejohdon lisäksi 3 johtoa: yhteen tulee jatkuva virta virrat päällä, yksi lähtee virranjakajalle mutta yksi johto ei sano mitään, tähän ei tule virtaa eli olisiko maa??? Mitenkäs nuo nyt kytketään, virtajohto + napaan ja jakajalle lähtevä toiseen, mihinkäs tuo kolmas? Niin ja auto on 1200s vm.89, mobiilissa ei ole kierroslukumittaria.
Kiitos vastauksista etukäteen, olisi kiva saada tuo liikenteeseen kun muuten on niin hyvin säilynyt yksilö.

Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 10.11.2013 15:35
Kirjoittaja degen
Jatkuvan potentiaalin johto tulee puolan plus-napaan, siinä pitäs olla merkki Б. Ne kaksi muuta tulee puolan miinusnapaan.
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 10.11.2013 20:24
Kirjoittaja Nakkeus
degen kirjoitti:Jatkuvan potentiaalin johto tulee puolan plus-napaan, siinä pitäs olla merkki Б. Ne kaksi muuta tulee puolan miinusnapaan.
Kiitos. Koitin toisella puolalla ja laitoin jatkuvan virran ja sen johdon minne ei tule virtaa plus napaan, jakajalle menevän johdon toiseen napaan ( Tämä siis ennen kuin tuo vastaus oli tullut). Tulppa kiinni suoraan puolalta tulevaan korkeajännitekaapeliin ja runkoon---vola! Kipunaa tulee startatessa.

Jos huomenna hakis uuden pyörijän, johdot ja tulpat. Tuommonen sieltä paljastui parin liuotinpesun jälkeen. Ovissa kasvoi alkaa päälle sammalta.

Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 10.11.2013 21:49
Kirjoittaja t tulppu
natti peli.oikeen hyva.....varikoodi 410 aika lahella. on vahan vaaleampi.
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 12.11.2013 16:59
Kirjoittaja Nakkeus
Njoo, kuva on pesun jälkeen otettu eli kiiltelee huomattavasti vähemmän kun kuvassa. Tommonen auringon haalistama babybue.

Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 12.11.2013 19:07
Kirjoittaja jta
Tuon kun käsittelet puhdistavalla vahalla. Työlästä vaan on vaivan arvosta.
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 11.12.2013 22:48
Kirjoittaja tolonext
Hei! Täällä olisi aloitteleva lada kuski. Harrastus toimintaa haittaa se että kipinä katosi. mittasin kopu kynällä puolalta virranjakajaan menevää johtoa tartatessa ja silloin näyttäisi että virtaa tulee mutta jos laitan johdon maihin silloinhan täytyisi kipinän tulla mutta kun kipinästä ei ole tietoakaan. Kuinka saan mitattua puolan kunnon?
Kyseessä 1200L -88
Kiitoksia!
Edit: Mittarilla jos tökkii puolan napoja akkuun niin kummassakin näyttää 12v olipa kyseessa akun - tai + onko normaalia?
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 11.12.2013 23:05
Kirjoittaja degen
Puolan ensiöpuolen vastuksen pitäisi olla joitakin ohmeja. En muista mitä. Ei missään nimessä ääretöntä tai edes kilo-ohmiluokkaa. Tuo molemmista navoista mitatessa 12 V on normaalia, jos kärjet sattuu olemaan auki. Jos miinusnapa on yhdistetty maahan, pitäs miinusnavan ja maan välinen jännite olla 0.
Oletko virranjakajan kannen ja pyörijän kuntoa katsonut? Ettei ole virranjakajan kannen hiili lopussa.
Re: puolan johdoista ??
Lähetetty: 12.12.2013 22:29
Kirjoittaja tolonext
degen kirjoitti:Puolan ensiöpuolen vastuksen pitäisi olla joitakin ohmeja. En muista mitä. Ei missään nimessä ääretöntä tai edes kilo-ohmiluokkaa. Tuo molemmista navoista mitatessa 12 V on normaalia, jos kärjet sattuu olemaan auki. Jos miinusnapa on yhdistetty maahan, pitäs miinusnavan ja maan välinen jännite olla 0.
Oletko virranjakajan kannen ja pyörijän kuntoa katsonut? Ettei ole virranjakajan kannen hiili lopussa.
Mittasin puolan ja näyttäisi olevan kunnossa. vaikuttaako virranjakaja asiaan vielä jos puolan johto ei ole virran jakajassa kiinni?
otin puolan + johdon irti ja mittasin akun - napaan mittari heittelehtii 12-14v välillä ja mittariin tulee välillä OL oikosulku?
Kokeilin antaa akulta suoran virran puolan + napaan. otin virtalukon pohjan pois huonon kunnon takia ja laitoin vaaleansinisen ja vaaleanpunaisen johdon yhteen jolloin mittaristoon syttyy öljyn ja laturin valo sen jälkeen ruskea ja punainen yhteen (startin johdot). Kone starttasi normaalisti mutta muutosta ei tapahtunut. Laitoin startatessa puolalta tulevan johdon maita kohden mutta kipinää ei ilmestynyt.