Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Nyt tulee mieleen kysymyksiä kovalla tahdilla.Minkä takia vanhoissa NL:ssä tehdyissä parkki ym vilkkupolttimoissa on sellainen omituinen
jälkihehku.Aina kun sammuttaa valot niin se hehkulanka jatkaa hehkumista muutaman sekunnin virran katkeamisen jälkeen erityisesti tämän
huomaa ainakin Nappiksen sisävaloissa,jos ovat alkuperäiset polttimot.
Ei ole länsipolttimoissa tätä samaa ominaisuutta eivätkä länsiversiot tietääkseni kestä edes yhtä hyvin.
Tiedä sitten...
Viimeksi muokannut lada.h.s, 1.5.2010 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Viesti Kirjoittaja AI »

Paksumpi hehkulanka? Hehkuu kauemmin...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

]Paksumpi hehkulanka? Hehkuu kauemmin...

Sitä hehkulangan paksuutta epäilin itsekin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pressa
Viestit: 10484
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hehkulangan metallissa fosfori jäänteitä ja muita raskasmetalleja joita länsimaissa pelätään...
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

No niinpä niin täällä lännessä pelätään kaikkia aivan turhia asioita kuten supervaarallisia fosforijäämiä auton sisävalojen polttimoiden
hehkulangoissa!!!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

En viitsinyt suotta perustaa uutta topiccia näin pienen asian takia. Onko Tuplalampuissa minkätehoiset ajovalojen polttimot? Niin ja vuosimalli on 1979
Siis onko siellä 4 kappaletta epäsymmetrisiä hehkulamppupolttimoita teholtaan 45/40 wattia?
Ja mikä olisi mahdollisimman hellävarainen tapa pestä ajovalojen umpiot? Siis mitä pesuainetta ja pesuvälineitä kannattaisi käyttää?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

keskityhän kuitenkin ensin saamaan se rotisko pihaan ja mahdollisesti selvittää sitä kilpiinsaamista, jos oikeasti haluat siitä ajoauton tehä äläkä vaan kiillota siitä toista pihakoristetta... :?

lampuista ja polttimoista en tiedä kun ei kiinnosta mutta jos ne likaset lampunlasit häirihtee enemmän ku kilivettömät puskurit niin pesemisjutuissa voi käyttää maalaisjärkeä... kysy äiteltäs ikkunanpesuvinkkejä tai yleispuhdistusainetta... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

pvdriver kirjoitti:jos oikeasti haluat siitä ajoauton tehä äläkä vaan kiillota siitä toista pihakoristetta...
Nyt meni "ohi". Kuinka niin toista pihakoristetta?? "Helmi" on täysin ajokuntoinen ja kilvissä oleva auto. Se on vain TÄLLÄ HETKELLÄ seisonnassa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

nojoo... antaapa olla... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Kai se jälkihehkuminen selittyy paksummalla langalla, palaa vähemmän kirkkaasti kuin ohutlankaiset veljensä ja kestää kauemmin. Sama homma +xx% ajovalopolttimoissa, ohuella langalla tehdään kirkas valo käyttöiän kustannuksella.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Evreka kirjoitti:Kai se jälkihehkuminen selittyy paksummalla langalla, palaa vähemmän kirkkaasti kuin ohutlankaiset veljensä ja kestää kauemmin. Sama homma +xx% ajovalopolttimoissa, ohuella langalla tehdään kirkas valo käyttöiän kustannuksella.
Tuon tiesin jo. Mutta en saanut vielä selvyyttä siihen että onko tuplalamppu Ladoissa minkälaiset ajovalopoltimot.
Korjausoppaassa sanottiin että nelivalojärjestelmällä varustetuissa Ladoissa lähivalot ovat vain uloimmassa lamppuparissa. Eli onko kaukovaloumpioissa sitten erilaiset polttimot kuin 45/40 hehkulamput? Nämä polttimothan ovat kuitenkin lähivalojen umpioissa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja AI »

Minun -73 2103:ssa oli molemmissa (siis kaikissa neljässä) nuo 45/40 hehkulamput. Lähivaloiksi vaihdoin H4-umpiot kun toinen oli ruosteessa. Mikäli tsekkiläistä originelliumpiota tarvitset niin se ehjä on vielä tallessa, kai lamppuineen päivineen. Tuossa tuplalampussa paloi ne ulommat lähivalot myös kaukovalojen päälläollessa, se kai tuon tuplalampun idea on. Ja noin vanhaan lähivalot olisi saanut kahdentaakin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

AI kirjoitti:Mikäli tsekkiläistä originelliumpiota tarvitset niin se ehjä on vielä tallessa, kai lamppuineen päivineen. Tuossa tuplalampussa paloi ne ulommat lähivalot myös kaukovalojen päälläollessa, se kai tuon tuplalampun idea on. Ja noin vanhaan lähivalot olisi saanut kahdentaakin.
Kiitos tarjouksesta! Laitoin siitä YV:tä.
Kuinkahan se kahdentaminen onnistuu?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja AI »

lada.h.s kirjoitti:Kuinkahan se kahdentaminen onnistuu?
Kytkemällä virtajohdon molemmille lampuille... Mutta tuossa minun tapauksessani varmaan olisi pitänyt sitten kaukovalojen yhteydessä palavien lähivalojen sammua etteivät polttimot käy liian kuumina.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itselle toin polle rojektiin venäjältä uudet umpiot, eivät kummoisia maksaneet reunoissa h4 ja olikohan keskellä h1 vai h7.. ei jaksa äkkiseltään muistaa. lyhyet päällä ei pala kuin reunassa valot ja pitkät päällä sitten koko setissä pitkät.

amerikan pitkä katoissa on sama homma, edellisessä oli koko rivi h4 lamppuja eli kahdennettu molemmat valot, näki mukavasti hämärässäkin.. pitäisi tähän nykyiseenkin tehdä ensitalveksi
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin