Sivu 1/3

Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 18.12.2009 18:47
Kirjoittaja lada.h.s
Nyt tulee mieleen kysymyksiä kovalla tahdilla.Minkä takia vanhoissa NL:ssä tehdyissä parkki ym vilkkupolttimoissa on sellainen omituinen
jälkihehku.Aina kun sammuttaa valot niin se hehkulanka jatkaa hehkumista muutaman sekunnin virran katkeamisen jälkeen erityisesti tämän
huomaa ainakin Nappiksen sisävaloissa,jos ovat alkuperäiset polttimot.
Ei ole länsipolttimoissa tätä samaa ominaisuutta eivätkä länsiversiot tietääkseni kestä edes yhtä hyvin.
Tiedä sitten...

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Lähetetty: 18.12.2009 19:15
Kirjoittaja AI
Paksumpi hehkulanka? Hehkuu kauemmin...

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Lähetetty: 19.12.2009 7:11
Kirjoittaja lada.h.s
]Paksumpi hehkulanka? Hehkuu kauemmin...

Sitä hehkulangan paksuutta epäilin itsekin.

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Lähetetty: 19.12.2009 9:09
Kirjoittaja pressa
Hehkulangan metallissa fosfori jäänteitä ja muita raskasmetalleja joita länsimaissa pelätään...

Re: Neuvostoliittolaiset polttimot

Lähetetty: 19.12.2009 13:18
Kirjoittaja lada.h.s
No niinpä niin täällä lännessä pelätään kaikkia aivan turhia asioita kuten supervaarallisia fosforijäämiä auton sisävalojen polttimoiden
hehkulangoissa!!!

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 13:25
Kirjoittaja lada.h.s
En viitsinyt suotta perustaa uutta topiccia näin pienen asian takia. Onko Tuplalampuissa minkätehoiset ajovalojen polttimot? Niin ja vuosimalli on 1979
Siis onko siellä 4 kappaletta epäsymmetrisiä hehkulamppupolttimoita teholtaan 45/40 wattia?
Ja mikä olisi mahdollisimman hellävarainen tapa pestä ajovalojen umpiot? Siis mitä pesuainetta ja pesuvälineitä kannattaisi käyttää?

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 13:37
Kirjoittaja pvdriver
keskityhän kuitenkin ensin saamaan se rotisko pihaan ja mahdollisesti selvittää sitä kilpiinsaamista, jos oikeasti haluat siitä ajoauton tehä äläkä vaan kiillota siitä toista pihakoristetta... :?

lampuista ja polttimoista en tiedä kun ei kiinnosta mutta jos ne likaset lampunlasit häirihtee enemmän ku kilivettömät puskurit niin pesemisjutuissa voi käyttää maalaisjärkeä... kysy äiteltäs ikkunanpesuvinkkejä tai yleispuhdistusainetta... :roll:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 13:40
Kirjoittaja lada.h.s
pvdriver kirjoitti:jos oikeasti haluat siitä ajoauton tehä äläkä vaan kiillota siitä toista pihakoristetta...
Nyt meni "ohi". Kuinka niin toista pihakoristetta?? "Helmi" on täysin ajokuntoinen ja kilvissä oleva auto. Se on vain TÄLLÄ HETKELLÄ seisonnassa.

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 13:52
Kirjoittaja pvdriver
nojoo... antaapa olla... :roll:

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 17:41
Kirjoittaja Evreka
Kai se jälkihehkuminen selittyy paksummalla langalla, palaa vähemmän kirkkaasti kuin ohutlankaiset veljensä ja kestää kauemmin. Sama homma +xx% ajovalopolttimoissa, ohuella langalla tehdään kirkas valo käyttöiän kustannuksella.

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 19:59
Kirjoittaja lada.h.s
Evreka kirjoitti:Kai se jälkihehkuminen selittyy paksummalla langalla, palaa vähemmän kirkkaasti kuin ohutlankaiset veljensä ja kestää kauemmin. Sama homma +xx% ajovalopolttimoissa, ohuella langalla tehdään kirkas valo käyttöiän kustannuksella.
Tuon tiesin jo. Mutta en saanut vielä selvyyttä siihen että onko tuplalamppu Ladoissa minkälaiset ajovalopoltimot.
Korjausoppaassa sanottiin että nelivalojärjestelmällä varustetuissa Ladoissa lähivalot ovat vain uloimmassa lamppuparissa. Eli onko kaukovaloumpioissa sitten erilaiset polttimot kuin 45/40 hehkulamput? Nämä polttimothan ovat kuitenkin lähivalojen umpioissa.

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 20:20
Kirjoittaja AI
Minun -73 2103:ssa oli molemmissa (siis kaikissa neljässä) nuo 45/40 hehkulamput. Lähivaloiksi vaihdoin H4-umpiot kun toinen oli ruosteessa. Mikäli tsekkiläistä originelliumpiota tarvitset niin se ehjä on vielä tallessa, kai lamppuineen päivineen. Tuossa tuplalampussa paloi ne ulommat lähivalot myös kaukovalojen päälläollessa, se kai tuon tuplalampun idea on. Ja noin vanhaan lähivalot olisi saanut kahdentaakin.

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 20:34
Kirjoittaja lada.h.s
AI kirjoitti:Mikäli tsekkiläistä originelliumpiota tarvitset niin se ehjä on vielä tallessa, kai lamppuineen päivineen. Tuossa tuplalampussa paloi ne ulommat lähivalot myös kaukovalojen päälläollessa, se kai tuon tuplalampun idea on. Ja noin vanhaan lähivalot olisi saanut kahdentaakin.
Kiitos tarjouksesta! Laitoin siitä YV:tä.
Kuinkahan se kahdentaminen onnistuu?

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 1.5.2010 20:43
Kirjoittaja AI
lada.h.s kirjoitti:Kuinkahan se kahdentaminen onnistuu?
Kytkemällä virtajohdon molemmille lampuille... Mutta tuossa minun tapauksessani varmaan olisi pitänyt sitten kaukovalojen yhteydessä palavien lähivalojen sammua etteivät polttimot käy liian kuumina.

Re: Neuvostoliittolaiset ja Ladojen polttimot

Lähetetty: 2.5.2010 19:17
Kirjoittaja Team perseauki racing
itselle toin polle rojektiin venäjältä uudet umpiot, eivät kummoisia maksaneet reunoissa h4 ja olikohan keskellä h1 vai h7.. ei jaksa äkkiseltään muistaa. lyhyet päällä ei pala kuin reunassa valot ja pitkät päällä sitten koko setissä pitkät.

amerikan pitkä katoissa on sama homma, edellisessä oli koko rivi h4 lamppuja eli kahdennettu molemmat valot, näki mukavasti hämärässäkin.. pitäisi tähän nykyiseenkin tehdä ensitalveksi