Oikeaoppinen karstanpoltto
Oikeaoppinen karstanpoltto
Elikkä kuinka 1200L mallin Ladaan suoritetaan karstanpoltto oikealla tavalla?
Eräs tuntemani pitkänlinjan Ladamies sanoi että se tehdään ajamalla 3 vaihteella ( 4 vaihteen laatikko ) niin kovaa kun korva kestää
moottoritiellä.Epäilemättä toimii mutta onko siitä kohtuutonta haittaa moottorille?
Eräs tuntemani pitkänlinjan Ladamies sanoi että se tehdään ajamalla 3 vaihteella ( 4 vaihteen laatikko ) niin kovaa kun korva kestää
moottoritiellä.Epäilemättä toimii mutta onko siitä kohtuutonta haittaa moottorille?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Kysyppä tältä pitkän linjan mieheltä, että tuleko hän sitten auttamaan remontissa, jopa rahallisesti, jos jotain hajoo.
Toiseksi, mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Toiseksi, mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Josko ensin kannattaisi ajaa ihan tavallista matka-ajoa ensin, ennen kuin alkaa KarstojaKaristaa.
Normaalissa ajossa selviää sitten onko autossa muita ongelmia. Omien kokemuksieni perusteella olen havainnut, että kovat toimet aiheuttavat helposti muita ongelmia eli kun aletaan poistaa pikkuongelmia rajuilla toimilla, niin isompia ongelmia tulee sitten yhtäkkiä eteen ja kohta ei tiedä mikä olikaan alkuperäinen ongelma.
Normaalissa ajossa selviää sitten onko autossa muita ongelmia. Omien kokemuksieni perusteella olen havainnut, että kovat toimet aiheuttavat helposti muita ongelmia eli kun aletaan poistaa pikkuongelmia rajuilla toimilla, niin isompia ongelmia tulee sitten yhtäkkiä eteen ja kohta ei tiedä mikä olikaan alkuperäinen ongelma.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Poljetus auttaa varmasti mutta koneystävällisempi vaihto ehto taitaa olla, että kaveri kaataa kaasuttimeen vettä kun toinen pitää kierroksia yllä. 

-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Eihän nykybentsiinillä Lada karstotu. Uusin Ladani 2105 -95, on ollut pitkään iäkkään rouvan käytössä/omistuksessa ja ei hajuakaan karstoittumisesta, kun päästöt saatiin arvoihinsa.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Ei nyt ensin ainakaan näitä VesiTemppuja. Matka-ajoa, matka-ajoa vähän isommilla kierroksilla, hallittuja moottorijarrutukisia, myöhemmin kovempia kiihdytyksiä ja ajoa kovilla kierroksilla ja kovempia moottorijarrutuksia.
Jos näistä ei ole mihinkään niin ehkä sitten VesiTemppuja.
Jos näistä ei ole mihinkään niin ehkä sitten VesiTemppuja.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Juu kyllä tollaset vesitemput kuulostaa melko "saattohoidolta" , ja epäilin myös sen huudattamisen kolmosvaihteella olevan turhan kova konsti .
No vielä tässä on aikaa miettiä millä keinolla niitä karstoja hävitetään.
Lada Scandinavia kirjoitti: Toiseksi , mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Tästä karstaisuudesta ei ole aivan varmaa tietoa mutta pakokaasutesti väitti tyhjäkäynnillä Hc arvo oli välillä jopa yli 600 , mutta
insinööri antoi armon käydä oikeudesta koska välillä tuo arvo laski hieman alle kuudensadan.
No vielä tässä on aikaa miettiä millä keinolla niitä karstoja hävitetään.
Lada Scandinavia kirjoitti: Toiseksi , mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Tästä karstaisuudesta ei ole aivan varmaa tietoa mutta pakokaasutesti väitti tyhjäkäynnillä Hc arvo oli välillä jopa yli 600 , mutta
insinööri antoi armon käydä oikeudesta koska välillä tuo arvo laski hieman alle kuudensadan.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Kuinka laihalla seos oli?? Kun co on liian pienellä nousee hc. Onko sytytys katkoksia? Nekin nostaa hc-arvoa.
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Tervehdykset toivottelen.lada.h.s kirjoitti:Juu kyllä tollaset vesitemput kuulostaa melko "saattohoidolta" , ja epäilin myös sen huudattamisen kolmosvaihteella olevan turhan kova konsti .
No vielä tässä on aikaa miettiä millä keinolla niitä karstoja hävitetään.
Lada Scandinavia kirjoitti: Toiseksi , mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Tästä karstaisuudesta ei ole aivan varmaa tietoa mutta pakokaasutesti väitti tyhjäkäynnillä Hc arvo oli välillä jopa yli 600 , mutta
insinööri antoi armon käydä oikeudesta koska välillä tuo arvo laski hieman alle kuudensadan.
Olen kertonut jossakin viestissä tarkasti kuinka karstan poisto tehdään öljyn ja veden avulla. Rikkoutumiselle ei ole vaaraa, jos temppu tehdään kuten kerroin. Homma on tehty 2 tai 6 kertaa mutta enempi kuin 5. Tämän urakan jälkeen palotila on puhdas kuin uudessa moottorissa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
'aatee' kirjoitti:Poljetus auttaa varmasti mutta koneystävällisempi vaihto ehto taitaa olla, että kaveri kaataa kaasuttimeen vettä kun toinen pitää kierroksia yllä.
Tällätavalla meilläpäin on toimittu vaikka se vähän rajulta kuulostaan, On karstat lähteny eikä mitään ole hajonnut vaikka vetta on kaatamalla kaadettu kuumaan koneeseen kierrosten ollessa punaisen rajamailla...vanha hyvä konsti
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Tietenkin tähän pyydetään karstanpoltto-ohjeita, joten niiden antaminen on aivan oikein.
Olisiko kuitenkin ennen tällaisia toimenpitetä syytä ottaa selvää moottorin karstaisuudesta. Eli ennen toimenpiteitä kannattaa selvittää toimenpiteiden tarve.
Olisiko kuitenkin ennen tällaisia toimenpitetä syytä ottaa selvää moottorin karstaisuudesta. Eli ennen toimenpiteitä kannattaa selvittää toimenpiteiden tarve.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Tervehdykset toivottelen.
Tietysti on ensin oltava operaatiolle tarve. Yksi tälläinen tarve on sellainen, että on laitettu väärän lämpöarvon tulpat ja niissä on liian pitkä kierre joka on karstoittunut. Tulppien pois kiertäminen rikko kannessa kiertee sanoisinko 100varmasti. Karstan poisto operaation jälkeen irroittaminen on helppo koska kierteet ovat puhtaat.
Tietysti on ensin oltava operaatiolle tarve. Yksi tälläinen tarve on sellainen, että on laitettu väärän lämpöarvon tulpat ja niissä on liian pitkä kierre joka on karstoittunut. Tulppien pois kiertäminen rikko kannessa kiertee sanoisinko 100varmasti. Karstan poisto operaation jälkeen irroittaminen on helppo koska kierteet ovat puhtaat.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
pressa kirjoitti: Kuinka laihalla seos oli?? Kun co on liian pienellä nousee hc. Onko sytytys katkoksia? Nekin nostaa hc-arvoa.
En tiedä kuinka seoksen laihuus todetaan muuten kuin pakokaasutestissä , saati kuinka säädetään oikeaksi.
Mietin kyllä kahdesti tai jopa kolmesti ennen kuin käytän tuota vesikonstia, ei pidä ymmärtää että en arvostaisi antamianne neuvoja .
Jos ensi kesänä käytäisiin ajalemassa pitempiä matkoja moottoritienopeuksilla, niin eiköhän siinä karsta saa kyytiä ja kone saa kaipaamaansa
kunnon käyttöajoa!
Ja mitä tuohon auton "ehostamiseen" näin talviaikana tulee niin ilmanputsarinkoppa pitäisi maalata. Ei kellään olisi niitä putsarikopan tarroja?
En tiedä kuinka seoksen laihuus todetaan muuten kuin pakokaasutestissä , saati kuinka säädetään oikeaksi.
Mietin kyllä kahdesti tai jopa kolmesti ennen kuin käytän tuota vesikonstia, ei pidä ymmärtää että en arvostaisi antamianne neuvoja .
Jos ensi kesänä käytäisiin ajalemassa pitempiä matkoja moottoritienopeuksilla, niin eiköhän siinä karsta saa kyytiä ja kone saa kaipaamaansa
kunnon käyttöajoa!
Ja mitä tuohon auton "ehostamiseen" näin talviaikana tulee niin ilmanputsarinkoppa pitäisi maalata. Ei kellään olisi niitä putsarikopan tarroja?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Karkean arvion saat kun otat sytytystulpan irti ja katsot värin, Jos on vaarallisen laihalla niin tulpan pää on valkoinen (Tälläisillä seoksilla ajaminen rikkoo moottorin).
Voit ostaa lambda anturin ja laittaa sen pakoputkeen.. Yleismittarin volttimäärä kertoo seoksen suhteen kun ensin löydät taulukon mihin volttimäärää verrata
Voit ostaa lambda anturin ja laittaa sen pakoputkeen.. Yleismittarin volttimäärä kertoo seoksen suhteen kun ensin löydät taulukon mihin volttimäärää verrata
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Oikeaoppinen karstanpoltto
Useimmin olen tuon vesikonstin kuullut suoritettavan suihkupullolla kaasuttimeen. En ole kuullut mistään vaurioista, enkä mistään tietellisistä mittauksista, mutta vain sen, että homma on käytännössa toiminut.
Tuosta kierroksilla huudattamisesta on kahdesta autosta sen verran kokekmuksia, että jos karstainen auto on kulkenut xkm/t, on se suurimmalla vaihteella täysillä 10-20 km ajettaessa alkanutkin kulkea x+10 km/t.
Otoshan on tosi pieni, ja missä nykyäänkään voi ajaa noilla nopeuksilla, joten eihän tuota voi yleistää, se vain sattui menemään niin.
Tuosta kierroksilla huudattamisesta on kahdesta autosta sen verran kokekmuksia, että jos karstainen auto on kulkenut xkm/t, on se suurimmalla vaihteella täysillä 10-20 km ajettaessa alkanutkin kulkea x+10 km/t.
Otoshan on tosi pieni, ja missä nykyäänkään voi ajaa noilla nopeuksilla, joten eihän tuota voi yleistää, se vain sattui menemään niin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.