Sivu 1/2

Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 10:30
Kirjoittaja lada.h.s
Elikkä kuinka 1200L mallin Ladaan suoritetaan karstanpoltto oikealla tavalla?
Eräs tuntemani pitkänlinjan Ladamies sanoi että se tehdään ajamalla 3 vaihteella ( 4 vaihteen laatikko ) niin kovaa kun korva kestää
moottoritiellä.Epäilemättä toimii mutta onko siitä kohtuutonta haittaa moottorille?

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 11:05
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kysyppä tältä pitkän linjan mieheltä, että tuleko hän sitten auttamaan remontissa, jopa rahallisesti, jos jotain hajoo.

Toiseksi, mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 11:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Josko ensin kannattaisi ajaa ihan tavallista matka-ajoa ensin, ennen kuin alkaa KarstojaKaristaa.

Normaalissa ajossa selviää sitten onko autossa muita ongelmia. Omien kokemuksieni perusteella olen havainnut, että kovat toimet aiheuttavat helposti muita ongelmia eli kun aletaan poistaa pikkuongelmia rajuilla toimilla, niin isompia ongelmia tulee sitten yhtäkkiä eteen ja kohta ei tiedä mikä olikaan alkuperäinen ongelma.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 11:18
Kirjoittaja 'aatee'
Poljetus auttaa varmasti mutta koneystävällisempi vaihto ehto taitaa olla, että kaveri kaataa kaasuttimeen vettä kun toinen pitää kierroksia yllä. :shock:

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 11:22
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Eihän nykybentsiinillä Lada karstotu. Uusin Ladani 2105 -95, on ollut pitkään iäkkään rouvan käytössä/omistuksessa ja ei hajuakaan karstoittumisesta, kun päästöt saatiin arvoihinsa.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 12:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei nyt ensin ainakaan näitä VesiTemppuja. Matka-ajoa, matka-ajoa vähän isommilla kierroksilla, hallittuja moottorijarrutukisia, myöhemmin kovempia kiihdytyksiä ja ajoa kovilla kierroksilla ja kovempia moottorijarrutuksia.

Jos näistä ei ole mihinkään niin ehkä sitten VesiTemppuja.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 13:44
Kirjoittaja lada.h.s
Juu kyllä tollaset vesitemput kuulostaa melko "saattohoidolta" , ja epäilin myös sen huudattamisen kolmosvaihteella olevan turhan kova konsti .
No vielä tässä on aikaa miettiä millä keinolla niitä karstoja hävitetään.

Lada Scandinavia kirjoitti: Toiseksi , mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Tästä karstaisuudesta ei ole aivan varmaa tietoa mutta pakokaasutesti väitti tyhjäkäynnillä Hc arvo oli välillä jopa yli 600 , mutta
insinööri antoi armon käydä oikeudesta koska välillä tuo arvo laski hieman alle kuudensadan.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 14:13
Kirjoittaja pressa
Kuinka laihalla seos oli?? Kun co on liian pienellä nousee hc. Onko sytytys katkoksia? Nekin nostaa hc-arvoa.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 14:25
Kirjoittaja Ukki
lada.h.s kirjoitti:Juu kyllä tollaset vesitemput kuulostaa melko "saattohoidolta" , ja epäilin myös sen huudattamisen kolmosvaihteella olevan turhan kova konsti .
No vielä tässä on aikaa miettiä millä keinolla niitä karstoja hävitetään.

Lada Scandinavia kirjoitti: Toiseksi , mistä on selvinnyt, että kone on karstainen?
Tästä karstaisuudesta ei ole aivan varmaa tietoa mutta pakokaasutesti väitti tyhjäkäynnillä Hc arvo oli välillä jopa yli 600 , mutta
insinööri antoi armon käydä oikeudesta koska välillä tuo arvo laski hieman alle kuudensadan.
Tervehdykset toivottelen.
Olen kertonut jossakin viestissä tarkasti kuinka karstan poisto tehdään öljyn ja veden avulla. Rikkoutumiselle ei ole vaaraa, jos temppu tehdään kuten kerroin. Homma on tehty 2 tai 6 kertaa mutta enempi kuin 5. Tämän urakan jälkeen palotila on puhdas kuin uudessa moottorissa.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 14:32
Kirjoittaja punanenä
'aatee' kirjoitti:Poljetus auttaa varmasti mutta koneystävällisempi vaihto ehto taitaa olla, että kaveri kaataa kaasuttimeen vettä kun toinen pitää kierroksia yllä. :shock:

Tällätavalla meilläpäin on toimittu vaikka se vähän rajulta kuulostaan, On karstat lähteny eikä mitään ole hajonnut vaikka vetta on kaatamalla kaadettu kuumaan koneeseen kierrosten ollessa punaisen rajamailla...vanha hyvä konsti

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 14:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tietenkin tähän pyydetään karstanpoltto-ohjeita, joten niiden antaminen on aivan oikein.

Olisiko kuitenkin ennen tällaisia toimenpitetä syytä ottaa selvää moottorin karstaisuudesta. Eli ennen toimenpiteitä kannattaa selvittää toimenpiteiden tarve.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 23.12.2009 14:48
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tietysti on ensin oltava operaatiolle tarve. Yksi tälläinen tarve on sellainen, että on laitettu väärän lämpöarvon tulpat ja niissä on liian pitkä kierre joka on karstoittunut. Tulppien pois kiertäminen rikko kannessa kiertee sanoisinko 100varmasti. Karstan poisto operaation jälkeen irroittaminen on helppo koska kierteet ovat puhtaat.

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 24.12.2009 11:57
Kirjoittaja lada.h.s
pressa kirjoitti: Kuinka laihalla seos oli?? Kun co on liian pienellä nousee hc. Onko sytytys katkoksia? Nekin nostaa hc-arvoa.
En tiedä kuinka seoksen laihuus todetaan muuten kuin pakokaasutestissä , saati kuinka säädetään oikeaksi.

Mietin kyllä kahdesti tai jopa kolmesti ennen kuin käytän tuota vesikonstia, ei pidä ymmärtää että en arvostaisi antamianne neuvoja .
Jos ensi kesänä käytäisiin ajalemassa pitempiä matkoja moottoritienopeuksilla, niin eiköhän siinä karsta saa kyytiä ja kone saa kaipaamaansa
kunnon käyttöajoa!

Ja mitä tuohon auton "ehostamiseen" näin talviaikana tulee niin ilmanputsarinkoppa pitäisi maalata. Ei kellään olisi niitä putsarikopan tarroja?

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 24.12.2009 19:08
Kirjoittaja punanenä
Karkean arvion saat kun otat sytytystulpan irti ja katsot värin, Jos on vaarallisen laihalla niin tulpan pää on valkoinen (Tälläisillä seoksilla ajaminen rikkoo moottorin).

Voit ostaa lambda anturin ja laittaa sen pakoputkeen.. Yleismittarin volttimäärä kertoo seoksen suhteen kun ensin löydät taulukon mihin volttimäärää verrata

Re: Oikeaoppinen karstanpoltto

Lähetetty: 24.12.2009 23:47
Kirjoittaja Pavlovits
Useimmin olen tuon vesikonstin kuullut suoritettavan suihkupullolla kaasuttimeen. En ole kuullut mistään vaurioista, enkä mistään tietellisistä mittauksista, mutta vain sen, että homma on käytännössa toiminut.
Tuosta kierroksilla huudattamisesta on kahdesta autosta sen verran kokekmuksia, että jos karstainen auto on kulkenut xkm/t, on se suurimmalla vaihteella täysillä 10-20 km ajettaessa alkanutkin kulkea x+10 km/t.
Otoshan on tosi pieni, ja missä nykyäänkään voi ajaa noilla nopeuksilla, joten eihän tuota voi yleistää, se vain sattui menemään niin.