Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Ettäs sitten tällainen siihen asti kun...
Olisihan tuolla ollut Nappiskin, mutta... Joskos tästä sitten olisi käyttikseksi ainakin vähän vähemmällä vaivalla kuin SÄMPYstä.
Olisihan tuolla ollut Nappiskin, mutta... Joskos tästä sitten olisi käyttikseksi ainakin vähän vähemmällä vaivalla kuin SÄMPYstä.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 17.2.2010 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara 1500i 5d 1996 VäliPala
Hyvä valinta! Onnittelut!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Samara 1500i 5d 1996 VäliPala
hyvältä vaikuttaa, tästäkin varmasti tullaan kuulemaan vielä paljon. ja nyt kun sulla on taas lata millä ajaa niin näemme varmaan mobiliassa??!!
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Eli se NettiAuton Vekotinhan tämä on. Ovat jo poistaneet listoilta. Ei voi siis enää linkittää kuvaa.
Tämä oli Uimaharjussa myynnissä kuukausi sitten hintaan 250e. En ehtinyt mukaan kuin kalkkiviivoille. Tuli uudelleen myyntiin hintaan 590e.
Sottailtiin hinnat kohdilleen ja hain pois.
SuurKiitos Joen Musikalle kaupantekoreissuavusta!
Tämä oli Uimaharjussa myynnissä kuukausi sitten hintaan 250e. En ehtinyt mukaan kuin kalkkiviivoille. Tuli uudelleen myyntiin hintaan 590e.
Sottailtiin hinnat kohdilleen ja hain pois.
SuurKiitos Joen Musikalle kaupantekoreissuavusta!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Onneksi olkoon!
Oliko tämä se sama mistä oli puhetta tuolla nettiautosta pongattujen puolella?

Oliko tämä se sama mistä oli puhetta tuolla nettiautosta pongattujen puolella?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Oli taas viimeyönä täällä SusRajas melkoisen rapiat kelit. Väitti siellä VäliPalan edellisellä kotipaikalla olleen lähemmä 30raatia viime yönä.
Lähdettiin ajelemaan 8maissa aamulla sen 50km katsomaan tätä Venkotinta. Ruutta Sedanilla tykitettiin, siis TakaPotku ruutalla.
Vähän ennen määränpäätä piippaili puhelin. Kauppias huokaili siellä että ei lähde käyntiin. Minä siihen, että koitahan saada lelu lulluttamaan tai kaupoista ei tule mitään.
Kyselin lohkolämmittimestä. Ei kuulemma ollut. Ilmoituksessa se oli kyllä, joten sanoin, että sittenhän on vähän neuvoteltava.
Siellä sitä sitten Lataa latattiin jostain toisesta autosta. Eipä tuo starttaillut silti. Minä vaan tuhahtelin ja odotin, että jotain tapahtuu.
Siinä sitten vedettiin käyntiin. Ja hyvinhän se kävi. Ja olihan siellä lohkolämmitin. Ei vain ollut jaksettu etsiä piuhaa tai sitten ei ollut sitä pienikoskettimista.
No, ei tätä reissua kannata sanasta sanaan kertoilla. Sen varran ajelin, että totesin käypäiseksi. Vähän kävin jäätietäkin kokeilemassa Viinijärven päällä.
Jäähdytysnesteethän tuosta olivat vähissä. Ei ollut myyjällä nestettä, joten oli luritettava kuumaa vettä pyttyyn. Öljyjä ne katsellut.
Kuuntelin konetta ja mitä nyt siinä sitten. Annettii Pollen potkia ja mentiin sisään kahvittelemaan. Kävin välillä katsomassa käyntejä ja lämpenemisiä.
Hitaasti lämpiää. Termostaatti ei siis sulkeudu kunnolla. Kabiiniin tulee muuten lämmintä oikein tosissaan. Tai sitten lämpömittari on niin vinksallaan, että näyttää kuin ei lämpenisi.
No, jatketaan havaintojen kertomista tässä myöhemmin.
Lähdettiin ajelemaan 8maissa aamulla sen 50km katsomaan tätä Venkotinta. Ruutta Sedanilla tykitettiin, siis TakaPotku ruutalla.
Vähän ennen määränpäätä piippaili puhelin. Kauppias huokaili siellä että ei lähde käyntiin. Minä siihen, että koitahan saada lelu lulluttamaan tai kaupoista ei tule mitään.
Kyselin lohkolämmittimestä. Ei kuulemma ollut. Ilmoituksessa se oli kyllä, joten sanoin, että sittenhän on vähän neuvoteltava.
Siellä sitä sitten Lataa latattiin jostain toisesta autosta. Eipä tuo starttaillut silti. Minä vaan tuhahtelin ja odotin, että jotain tapahtuu.
Siinä sitten vedettiin käyntiin. Ja hyvinhän se kävi. Ja olihan siellä lohkolämmitin. Ei vain ollut jaksettu etsiä piuhaa tai sitten ei ollut sitä pienikoskettimista.
No, ei tätä reissua kannata sanasta sanaan kertoilla. Sen varran ajelin, että totesin käypäiseksi. Vähän kävin jäätietäkin kokeilemassa Viinijärven päällä.
Jäähdytysnesteethän tuosta olivat vähissä. Ei ollut myyjällä nestettä, joten oli luritettava kuumaa vettä pyttyyn. Öljyjä ne katsellut.
Kuuntelin konetta ja mitä nyt siinä sitten. Annettii Pollen potkia ja mentiin sisään kahvittelemaan. Kävin välillä katsomassa käyntejä ja lämpenemisiä.
Hitaasti lämpiää. Termostaatti ei siis sulkeudu kunnolla. Kabiiniin tulee muuten lämmintä oikein tosissaan. Tai sitten lämpömittari on niin vinksallaan, että näyttää kuin ei lämpenisi.
No, jatketaan havaintojen kertomista tässä myöhemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Väriltäänhän VäliPala on tummahkon vihreä. Ei nyt havun vihreä, mutta vähän sinne päin.
Maalipinta on PRIIMA. Maali on yhtä hyvä kuntoinen kuin JemmaVehkeessäni TEINIssä. Konepellin etutaitteessa on yksittäisiä kiveniskemiä, mutta nämäkään eivät vielä ole ruosteessa. Maalia on kulunut ainoastaan ovenkahvojen ympäristöstä ja sehän on sääntö eikä poikkeus.
Pellit ovat poikkeuksellisen hyväkuntoiset. Edes minä ruosteenvihaaja en löytänyt ruosteita ulkopelleistä. Alkujakaan ei oikeastaan ole missään.
Alla ei tullut kömmittyä, enkä aio ihan äkkiä kömpiäkään siellä ellei ole pakko. Enkä varsinkaan lähde NäkkäriMetsästykseen kuten tapanani on. Sen verran katsoin, että takakontin takakulmia ulkoapäin, sieltä puskurin piilosta että sieltäkään ei reikää saa aikaan kuin väkisin vääntämällä.
Helmakotelot ovat virheettömät. Perusruosteenesto on tehty 1997. Ruostesuojaus on tarkastettu ja sitä on korjailtu tai lisäilty 1999, 2001, 2003. 2001 tehdyn seurantatarkastuksen aikaan autolla oli ajettu 51 949km. 2003 loppuvuodesta tarkastukseen ei ole kirjattu ajokilometrejä.
Ostohetkellä autolla oli ajettu 69 250km. Kilometrien on oltava todelliset, koska jos tuohon heittäisi sen Ykkösen eteen, niin tuo koppa ei voisi olla tuollaisessa kunnossa.
Yksi suuri kauneusvirhe on. Kuljettajanpuoleisessa takaovessa on etureunassa painuma, jonka lie toisen auton ovi on tehnyt. Painuma on kuitenkin ruosteeton ja maalit ovat pysyneet siinä. Aivan pieni lohkeama pintamaalissa on yhdessä kohdassa.
Takaluukkua syynäsin. Ei ole ruosteita. Ihmeellistä! Miltei käsittämätöntä. Täytyy tuota kohtaa kyllä vielä vähän syynätä vaan ei rapsutella.
Sisusta on siisti. Etupenkeissä on irtopääliset ja saavat olla. En katsele alle. Penkit ovat tukevat ja aivan toista luokkaa kuin SÄMPYn pehmeät montut, joissa tuntui metallituet. No, tuonhan minä ratkaisin helposti pärssiialustyynyllä ja alaselkätukityynyllä.
Takapenkit ovat täysin ehjät ja siistit. Niissä on ne niskatuet ja muutenkin kuosi on täysin erilainen kuin kummassakin Sedanissani. Yksi tupakanpolttama on takapenkissä.
Sisusta ei nitise, natise eikä tärise toistaiseksi. Muutama ikkunanavauskahva on korjattu ruuvipatentilla. Auto ei Tuoksu millekään. Takahattuhylly on ehjä.
Jatkettakoon myöhemmin.
Maalipinta on PRIIMA. Maali on yhtä hyvä kuntoinen kuin JemmaVehkeessäni TEINIssä. Konepellin etutaitteessa on yksittäisiä kiveniskemiä, mutta nämäkään eivät vielä ole ruosteessa. Maalia on kulunut ainoastaan ovenkahvojen ympäristöstä ja sehän on sääntö eikä poikkeus.
Pellit ovat poikkeuksellisen hyväkuntoiset. Edes minä ruosteenvihaaja en löytänyt ruosteita ulkopelleistä. Alkujakaan ei oikeastaan ole missään.
Alla ei tullut kömmittyä, enkä aio ihan äkkiä kömpiäkään siellä ellei ole pakko. Enkä varsinkaan lähde NäkkäriMetsästykseen kuten tapanani on. Sen verran katsoin, että takakontin takakulmia ulkoapäin, sieltä puskurin piilosta että sieltäkään ei reikää saa aikaan kuin väkisin vääntämällä.
Helmakotelot ovat virheettömät. Perusruosteenesto on tehty 1997. Ruostesuojaus on tarkastettu ja sitä on korjailtu tai lisäilty 1999, 2001, 2003. 2001 tehdyn seurantatarkastuksen aikaan autolla oli ajettu 51 949km. 2003 loppuvuodesta tarkastukseen ei ole kirjattu ajokilometrejä.
Ostohetkellä autolla oli ajettu 69 250km. Kilometrien on oltava todelliset, koska jos tuohon heittäisi sen Ykkösen eteen, niin tuo koppa ei voisi olla tuollaisessa kunnossa.
Yksi suuri kauneusvirhe on. Kuljettajanpuoleisessa takaovessa on etureunassa painuma, jonka lie toisen auton ovi on tehnyt. Painuma on kuitenkin ruosteeton ja maalit ovat pysyneet siinä. Aivan pieni lohkeama pintamaalissa on yhdessä kohdassa.
Takaluukkua syynäsin. Ei ole ruosteita. Ihmeellistä! Miltei käsittämätöntä. Täytyy tuota kohtaa kyllä vielä vähän syynätä vaan ei rapsutella.
Sisusta on siisti. Etupenkeissä on irtopääliset ja saavat olla. En katsele alle. Penkit ovat tukevat ja aivan toista luokkaa kuin SÄMPYn pehmeät montut, joissa tuntui metallituet. No, tuonhan minä ratkaisin helposti pärssiialustyynyllä ja alaselkätukityynyllä.
Takapenkit ovat täysin ehjät ja siistit. Niissä on ne niskatuet ja muutenkin kuosi on täysin erilainen kuin kummassakin Sedanissani. Yksi tupakanpolttama on takapenkissä.
Sisusta ei nitise, natise eikä tärise toistaiseksi. Muutama ikkunanavauskahva on korjattu ruuvipatentilla. Auto ei Tuoksu millekään. Takahattuhylly on ehjä.
Jatkettakoon myöhemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Kannattava ostos varmasti ja tuskin tulee enää kaasarivehkeitä ikävä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Jos olisit ortodoksi, kuten minä, pyytäisit papin siunaamaan tuon hankintasi. Se muuten tulisi tekemään sen, ja sitten sinulla olisi todennäköisesti enemmän huolettomia kilometrejä kuin Sämpyllä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Ei pärkkele! Kyllä tässä pähkäiltyäni tulen sellaiseen tulokseen että tuo kilometrimäärä ei voi olla se, mikä mittarissa on.
Ajatellaanpa: Toisiksiviimeinen ruostesuojaustarkastus on tehty 2001 eli lähes 10v. sitten. Silloin ruostesuojausvirma on kirjannut mittarilukemaksi 51 000 ja risat päälle. Kymmenen vuoden päästä mittarissa on 69 000km. Tämä yhtälö toimii jos autolla ei ole ajettu pitkään aikaan tai sillä on ajettu vain silloin tällöin.
Koska maalipinta on niin priima, autoa on varmaankin pidetty hyvin. Sitä on melko varmasti pidetty tallissa ja sillä ei ole ajeltu juurikaan suolatuilla teillä. Autoa on myös täytynyt pestä ja vahata paljon. Maalipinnasta voisi päätellä, että autolla ei ole ajettu kuin tuo 69 000km.
Mutta muut asiat eivät puolla tuota. Tai saatan olla amatööri sanomaan noin. Mutta kunhan pähkäillään. Kerron noita muita havaintoja ja niiden perusteella päättelen lisää. Eli pähkäilyjeni jälkeen voivat sitten muut arvailla mikä on todellinen ajomäärä.
Sisustahan on vaaleahko, mieluummin luonnonvalkoiseen vivahtava kuin harmaaseen. Etuistuimissa on jotkut mustat Ralliistuinsuojat.
Mukaan tuli sekä kesä- että talvirenkaat, jotka ovat lähes uudet. Vararengas puuttui.
Polttoainepumppu ääntää. Ei mitenkään liian ikävästi, mutta paikallaan oltaessa se kuuluu. En tiedä miten Samsaroissa tuo yleensä ääntelee. Voihan se olla menossa vanhaksi. En tiedä paljonko GM -ruutta polttoainepumppu kestää.
Moottoritila oli kohtuulisen siisti. Tai kenties se oli erittäin siisti noin yleisesti ottaen. Itselläni vaan on yleensä niin puhtaat konehuoneet, että en ehkä ole paras arvioija. Sanotaan nyt että lohko oli öljyinen. Ei mikään törkyinen, mutta öljyinen kuitenkin. Kansi oli erittäin siisti.
Moottoritilan muut osat ovat siistit jopa minun mittapuuni mukaan. Jopa rintapellin takainen kotelo on puhdas. Siellä on vain hyvin vähän lehtiä ja maatunutta kamaa. Poistin keskimmäisen vedenpoistotutin ja se oli tukossa maatuneesta kamasta. Sulakepoksin puoleisen pikkututin otin pois kokonaan enkä laita takaisin. Keskelle laitan joskus tutin takaisin kun siivoan kotelon. Toisen reunan iso tutti oli täysin puhdas.
Autolla on hyvä ajaa. Ohjaus on tarkka ja auto kulkee täysin kiemurtelematta tai muutenkaan vänkäilemättä.
5vaihteella ajossa siinä 90 - 100km/h niin kuuluu vinkunaa tai ulinaa. Ei voimakasta, mutta ääni on selvä. Samanlaista piti SÄMPYkin ajettaessa pienillä vaihteilla kohtuullisen kovilla kierroksilla eli esim. 50 kakkosella. 5 vaihteen ääni kuuluu vain tuolla pienellä alueella. Muilla vaihteilla samanlaista ei kuulu tai en ole vielä ainakaan kuullut.
Kytkin on erittäin hyvä. Kytkimen toiminta-alue on laaja. Kiinnitys tapahtuu melko alhaalla ja luistoalue on pitkähkö, mutta kokemuksieni mukaan sanon, että kytkin on erittäin hyvä.
Lämpimällä moottorilla vaihteistosta tai kytkimestä kuuluu vähän pientä Rolinaa. Tämä kuuluu kiihdytettäessä pienillä vaihteilla alakierroksilla. Normaaliajokierroksilla tai isoilla vaihteilla tätä ei kuulu. Auton käydessä vapaalla vasemmalta puolelta eli kytkimen, vaihteiston ja vasemman vetoakselin suunnalta kuuluu joskus hetkellinen rolahtava ääni. Ääni on kuitenkin niin vaimea, ettei siihen varmaankaan tavallinen autoilija kiinnittäisi mitään huomiota.
Öljyä oli moottorissa alla alarajan ja öljyt olivat mustat murjaanit. Lisäsin. Laskin kotona vähän reilun paisunnallisen nesteitä pois jäähdytysjärjestelmästä, koska olin joutunut lurittamaan pelkkää vettä huonojen nesteiden lisäksi ostopaikassa. Lisäsin raakaa kamaa tilalle sen säiliöllisen. Jäähdytysjärjestelmä on tiivis.
Auto siis lämpeää hieman huonosti. Mutta jo aikaisessa vaiheessa Kabiiniin tulee hyvin lämpöä. Mihinkään vipuihin, läppiin tai muualle ei tarvitse siis nyt puuttua. Suulakkeet ovat puhtaat. No, onhan siellä nyt joku roska, mutta siihen verrattuna mitä Ladoissa yleensä olen nähnyt niin ei siellä ole mitään. Tai pitäähän Ladoissa olla heinää.
Kaikki apulaitteet tuntuvat toimivan. Joitain valoja on palanut. Kokeilin koeajolla takalasinlämppäriä. Latausmittari hyytyi ja latausvalo syttyi. No, tarkastamaan hetäte. Sulake oli palanyt. Vilkun sulake. Tämän korjattuani myös latausjutut toimivat. Takalasinlämppäri ei toistamiseen polttanut sulaketta.
Johan tuossa oli havaintoja, eivätkä ne tuohon loppuneet, mutta josko hengähtäisi tässä. Seuraavaksi havaintoja sitten siitä, kun aloin virittää vekotinta mieleisekseni.
Jos teillä on ideoita mitä nuo vaihteiston, kytkimen tai vetarin rolinat voivat olla niin heittäkää arvioita. Vetonivelet ne eivät ainakaan ole. Niiden rolinat ja kolinat tunnen, koska olen yhden ajanut totaali Päreiksi.
Ajatellaanpa: Toisiksiviimeinen ruostesuojaustarkastus on tehty 2001 eli lähes 10v. sitten. Silloin ruostesuojausvirma on kirjannut mittarilukemaksi 51 000 ja risat päälle. Kymmenen vuoden päästä mittarissa on 69 000km. Tämä yhtälö toimii jos autolla ei ole ajettu pitkään aikaan tai sillä on ajettu vain silloin tällöin.
Koska maalipinta on niin priima, autoa on varmaankin pidetty hyvin. Sitä on melko varmasti pidetty tallissa ja sillä ei ole ajeltu juurikaan suolatuilla teillä. Autoa on myös täytynyt pestä ja vahata paljon. Maalipinnasta voisi päätellä, että autolla ei ole ajettu kuin tuo 69 000km.
Mutta muut asiat eivät puolla tuota. Tai saatan olla amatööri sanomaan noin. Mutta kunhan pähkäillään. Kerron noita muita havaintoja ja niiden perusteella päättelen lisää. Eli pähkäilyjeni jälkeen voivat sitten muut arvailla mikä on todellinen ajomäärä.
Sisustahan on vaaleahko, mieluummin luonnonvalkoiseen vivahtava kuin harmaaseen. Etuistuimissa on jotkut mustat Ralliistuinsuojat.
Mukaan tuli sekä kesä- että talvirenkaat, jotka ovat lähes uudet. Vararengas puuttui.
Polttoainepumppu ääntää. Ei mitenkään liian ikävästi, mutta paikallaan oltaessa se kuuluu. En tiedä miten Samsaroissa tuo yleensä ääntelee. Voihan se olla menossa vanhaksi. En tiedä paljonko GM -ruutta polttoainepumppu kestää.
Moottoritila oli kohtuulisen siisti. Tai kenties se oli erittäin siisti noin yleisesti ottaen. Itselläni vaan on yleensä niin puhtaat konehuoneet, että en ehkä ole paras arvioija. Sanotaan nyt että lohko oli öljyinen. Ei mikään törkyinen, mutta öljyinen kuitenkin. Kansi oli erittäin siisti.
Moottoritilan muut osat ovat siistit jopa minun mittapuuni mukaan. Jopa rintapellin takainen kotelo on puhdas. Siellä on vain hyvin vähän lehtiä ja maatunutta kamaa. Poistin keskimmäisen vedenpoistotutin ja se oli tukossa maatuneesta kamasta. Sulakepoksin puoleisen pikkututin otin pois kokonaan enkä laita takaisin. Keskelle laitan joskus tutin takaisin kun siivoan kotelon. Toisen reunan iso tutti oli täysin puhdas.
Autolla on hyvä ajaa. Ohjaus on tarkka ja auto kulkee täysin kiemurtelematta tai muutenkaan vänkäilemättä.
5vaihteella ajossa siinä 90 - 100km/h niin kuuluu vinkunaa tai ulinaa. Ei voimakasta, mutta ääni on selvä. Samanlaista piti SÄMPYkin ajettaessa pienillä vaihteilla kohtuullisen kovilla kierroksilla eli esim. 50 kakkosella. 5 vaihteen ääni kuuluu vain tuolla pienellä alueella. Muilla vaihteilla samanlaista ei kuulu tai en ole vielä ainakaan kuullut.
Kytkin on erittäin hyvä. Kytkimen toiminta-alue on laaja. Kiinnitys tapahtuu melko alhaalla ja luistoalue on pitkähkö, mutta kokemuksieni mukaan sanon, että kytkin on erittäin hyvä.
Lämpimällä moottorilla vaihteistosta tai kytkimestä kuuluu vähän pientä Rolinaa. Tämä kuuluu kiihdytettäessä pienillä vaihteilla alakierroksilla. Normaaliajokierroksilla tai isoilla vaihteilla tätä ei kuulu. Auton käydessä vapaalla vasemmalta puolelta eli kytkimen, vaihteiston ja vasemman vetoakselin suunnalta kuuluu joskus hetkellinen rolahtava ääni. Ääni on kuitenkin niin vaimea, ettei siihen varmaankaan tavallinen autoilija kiinnittäisi mitään huomiota.
Öljyä oli moottorissa alla alarajan ja öljyt olivat mustat murjaanit. Lisäsin. Laskin kotona vähän reilun paisunnallisen nesteitä pois jäähdytysjärjestelmästä, koska olin joutunut lurittamaan pelkkää vettä huonojen nesteiden lisäksi ostopaikassa. Lisäsin raakaa kamaa tilalle sen säiliöllisen. Jäähdytysjärjestelmä on tiivis.
Auto siis lämpeää hieman huonosti. Mutta jo aikaisessa vaiheessa Kabiiniin tulee hyvin lämpöä. Mihinkään vipuihin, läppiin tai muualle ei tarvitse siis nyt puuttua. Suulakkeet ovat puhtaat. No, onhan siellä nyt joku roska, mutta siihen verrattuna mitä Ladoissa yleensä olen nähnyt niin ei siellä ole mitään. Tai pitäähän Ladoissa olla heinää.

Kaikki apulaitteet tuntuvat toimivan. Joitain valoja on palanut. Kokeilin koeajolla takalasinlämppäriä. Latausmittari hyytyi ja latausvalo syttyi. No, tarkastamaan hetäte. Sulake oli palanyt. Vilkun sulake. Tämän korjattuani myös latausjutut toimivat. Takalasinlämppäri ei toistamiseen polttanut sulaketta.
Johan tuossa oli havaintoja, eivätkä ne tuohon loppuneet, mutta josko hengähtäisi tässä. Seuraavaksi havaintoja sitten siitä, kun aloin virittää vekotinta mieleisekseni.
Jos teillä on ideoita mitä nuo vaihteiston, kytkimen tai vetarin rolinat voivat olla niin heittäkää arvioita. Vetonivelet ne eivät ainakaan ole. Niiden rolinat ja kolinat tunnen, koska olen yhden ajanut totaali Päreiksi.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Tuo viitosvaihteen ulina kuulostaa samalta kun tässä nykyisessä autossani. Kahteen vuoteen se ei ole muuttunut mihinkään. Tuo, että siinä kaukalossa on myös keskellä vedenpoistotutti oli minulle uusi asia. Täytyypä tarkistaa.
Kertoilehan pian uusia kokemuksia. Alkaa käydä tylsäksi kun Sämpystä ei ole mitään uutta. Ja tietenkin kuvia.
Kertoilehan pian uusia kokemuksia. Alkaa käydä tylsäksi kun Sämpystä ei ole mitään uutta. Ja tietenkin kuvia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Onnea uudelle!
Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala
Tuonhan voi tarkistaa ake:sta mitä on ilmoitettu katsastuksen yhteydessä. Missäs kunnossa ratti, sisusta ja polkimien kumit on onko kuluneet?PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ei pärkkele! Kyllä tässä pähkäiltyäni tulen sellaiseen tulokseen että tuo kilometrimäärä ei voi olla se, mikä mittarissa on.
Ajatellaanpa: Toisiksiviimeinen ruostesuojaustarkastus on tehty 2001 eli lähes 10v. sitten. Silloin ruostesuojausvirma on kirjannut mittarilukemaksi 51 000 ja risat päälle. Kymmenen vuoden päästä mittarissa on 69 000km. Tämä yhtälö toimii jos autolla ei ole ajettu pitkään aikaan tai sillä on ajettu vain silloin tällöin.
Ainakin boschilaisessa ääni kuuluu kun virrat kääntää päälle.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Polttoainepumppu ääntää. Ei mitenkään liian ikävästi, mutta paikallaan oltaessa se kuuluu. En tiedä miten Samsaroissa tuo yleensä ääntelee. Voihan se olla menossa vanhaksi. En tiedä paljonko GM -ruutta polttoainepumppu kestää.
Vedätyksen mukaan vaihteleva "ulina" kuuluu itellänikin ja kuulunut koko sen ajan mitä minulla on ollu eli matkassa reilut 110tkm. Tuolla matkalla ääni ei ole muuttunut. Ei kiinnitä huomiota siihen niin ei haittaa menoaPöyhöinKuusaalt kirjoitti:5vaihteella ajossa siinä 90 - 100km/h niin kuuluu vinkunaa tai ulinaa. Ei voimakasta, mutta ääni on selvä. Samanlaista piti SÄMPYkin ajettaessa pienillä vaihteilla kohtuullisen kovilla kierroksilla eli esim. 50 kakkosella. 5 vaihteen ääni kuuluu vain tuolla pienellä alueella. Muilla vaihteilla samanlaista ei kuulu tai en ole vielä ainakaan kuullut.

Nuo pikkuvaihteilla reilussa kiihdytyksessä kuuluvat äänet kuuluu kanssa. Se mistä ne kuuluu en oo aatellu sen kummemmin laatikosta varmaan ja osa koneen ääniäPöyhöinKuusaalt kirjoitti:Lämpimällä moottorilla vaihteistosta tai kytkimestä kuuluu vähän pientä Rolinaa. Tämä kuuluu kiihdytettäessä pienillä vaihteilla alakierroksilla.

Vaihteistosta kuuluu rallatus/kalkatus kanssa (äänestä tulee mieleen vanhan valmetin 6+2 laatikko vapaalla muttei vaan Ladassa yhtä kova ääni


Mitähän öljyä siellä laatikossa on? Itelläni on ihan oikeaa 10w-30 laatikkoöljyä aattelin kyllä, että hiljenisköhän tuo paksummilla öljyillä jos tulee joskus vaihdettua sellaset


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00