Ei pärkkele! Kyllä tässä pähkäiltyäni tulen sellaiseen tulokseen että tuo kilometrimäärä ei voi olla se, mikä mittarissa on.
Ajatellaanpa: Toisiksiviimeinen ruostesuojaustarkastus on tehty 2001 eli lähes 10v. sitten. Silloin ruostesuojausvirma on kirjannut mittarilukemaksi 51 000 ja risat päälle. Kymmenen vuoden päästä mittarissa on 69 000km. Tämä yhtälö toimii jos autolla ei ole ajettu pitkään aikaan tai sillä on ajettu vain silloin tällöin.
Koska maalipinta on niin priima, autoa on varmaankin pidetty hyvin. Sitä on melko varmasti pidetty tallissa ja sillä ei ole ajeltu juurikaan suolatuilla teillä. Autoa on myös täytynyt pestä ja vahata paljon. Maalipinnasta voisi päätellä, että autolla ei ole ajettu kuin tuo 69 000km.
Mutta muut asiat eivät puolla tuota. Tai saatan olla amatööri sanomaan noin. Mutta kunhan pähkäillään. Kerron noita muita havaintoja ja niiden perusteella päättelen lisää. Eli pähkäilyjeni jälkeen voivat sitten muut arvailla mikä on todellinen ajomäärä.
Sisustahan on vaaleahko, mieluummin luonnonvalkoiseen vivahtava kuin harmaaseen. Etuistuimissa on jotkut mustat Ralliistuinsuojat.
Mukaan tuli sekä kesä- että talvirenkaat, jotka ovat lähes uudet. Vararengas puuttui.
Polttoainepumppu ääntää. Ei mitenkään liian ikävästi, mutta paikallaan oltaessa se kuuluu. En tiedä miten Samsaroissa tuo yleensä ääntelee. Voihan se olla menossa vanhaksi. En tiedä paljonko GM -ruutta polttoainepumppu kestää.
Moottoritila oli kohtuulisen siisti. Tai kenties se oli erittäin siisti noin yleisesti ottaen. Itselläni vaan on yleensä niin puhtaat konehuoneet, että en ehkä ole paras arvioija. Sanotaan nyt että lohko oli öljyinen. Ei mikään törkyinen, mutta öljyinen kuitenkin. Kansi oli erittäin siisti.
Moottoritilan muut osat ovat siistit jopa minun mittapuuni mukaan. Jopa rintapellin takainen kotelo on puhdas. Siellä on vain hyvin vähän lehtiä ja maatunutta kamaa. Poistin keskimmäisen vedenpoistotutin ja se oli tukossa maatuneesta kamasta. Sulakepoksin puoleisen pikkututin otin pois kokonaan enkä laita takaisin. Keskelle laitan joskus tutin takaisin kun siivoan kotelon. Toisen reunan iso tutti oli täysin puhdas.
Autolla on hyvä ajaa. Ohjaus on tarkka ja auto kulkee täysin kiemurtelematta tai muutenkaan vänkäilemättä.
5vaihteella ajossa siinä 90 - 100km/h niin kuuluu vinkunaa tai ulinaa. Ei voimakasta, mutta ääni on selvä. Samanlaista piti SÄMPYkin ajettaessa pienillä vaihteilla kohtuullisen kovilla kierroksilla eli esim. 50 kakkosella. 5 vaihteen ääni kuuluu vain tuolla pienellä alueella. Muilla vaihteilla samanlaista ei kuulu tai en ole vielä ainakaan kuullut.
Kytkin on erittäin hyvä. Kytkimen toiminta-alue on laaja. Kiinnitys tapahtuu melko alhaalla ja luistoalue on pitkähkö, mutta kokemuksieni mukaan sanon, että kytkin on erittäin hyvä.
Lämpimällä moottorilla vaihteistosta tai kytkimestä kuuluu vähän pientä Rolinaa. Tämä kuuluu kiihdytettäessä pienillä vaihteilla alakierroksilla. Normaaliajokierroksilla tai isoilla vaihteilla tätä ei kuulu. Auton käydessä vapaalla vasemmalta puolelta eli kytkimen, vaihteiston ja vasemman vetoakselin suunnalta kuuluu joskus hetkellinen rolahtava ääni. Ääni on kuitenkin niin vaimea, ettei siihen varmaankaan tavallinen autoilija kiinnittäisi mitään huomiota.
Öljyä oli moottorissa alla alarajan ja öljyt olivat mustat murjaanit. Lisäsin. Laskin kotona vähän reilun paisunnallisen nesteitä pois jäähdytysjärjestelmästä, koska olin joutunut lurittamaan pelkkää vettä huonojen nesteiden lisäksi ostopaikassa. Lisäsin raakaa kamaa tilalle sen säiliöllisen. Jäähdytysjärjestelmä on tiivis.
Auto siis lämpeää hieman huonosti. Mutta jo aikaisessa vaiheessa Kabiiniin tulee hyvin lämpöä. Mihinkään vipuihin, läppiin tai muualle ei tarvitse siis nyt puuttua. Suulakkeet ovat puhtaat. No, onhan siellä nyt joku roska, mutta siihen verrattuna mitä Ladoissa yleensä olen nähnyt niin ei siellä ole mitään. Tai pitäähän Ladoissa olla heinää.
Kaikki apulaitteet tuntuvat toimivan. Joitain valoja on palanut. Kokeilin koeajolla takalasinlämppäriä. Latausmittari hyytyi ja latausvalo syttyi. No, tarkastamaan hetäte. Sulake oli palanyt. Vilkun sulake. Tämän korjattuani myös latausjutut toimivat. Takalasinlämppäri ei toistamiseen polttanut sulaketta.
Johan tuossa oli havaintoja, eivätkä ne tuohon loppuneet, mutta josko hengähtäisi tässä. Seuraavaksi havaintoja sitten siitä, kun aloin virittää vekotinta mieleisekseni.
Jos teillä on ideoita mitä nuo vaihteiston, kytkimen tai vetarin rolinat voivat olla niin heittäkää arvioita. Vetonivelet ne eivät ainakaan ole. Niiden rolinat ja kolinat tunnen, koska olen yhden ajanut totaali Päreiksi.
