Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Jaska HKI

Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kuten olen jo täällä aiemmin maininnut hankin kyseisen kulkimen.Ajelin sillä muutaman päivän kunnes havaitsin siinä käynnistymisongelmia.Häiriö menee näin.
1.lämmin kone.....kuin palmun alta
2.lohkolämmitys...pari starttausta
3.kylmä kone....juuri ja juuri pitkän veivauksen jälkeen.
Soitin VW huoltoon Herttoniemeen,missä neuvoivat auliisti ja käskivät tuoda huoltoon.Kun menin VW:lle niin käskivät mennä Audille,ei auttanut selittely että Audi on oikeastaan Volkkari erilaisella keulamerkillä :shock: .Kun menin Audille paljastui että olin vahingossa jättänyt auton sille kuuluvalle parkkipaikalle.Sisääntullessa olin törmätä 68 000€:n urheiluAudiin mistä minulle tuli hieman vaivautunut olo.Jono oli lyhyt,edellä oli ainoastaan tyyriin näköinen pariskunta jolla autossa oli syttynyt häiriövalo.Kuulin että uuteen Audiin voi tulla yli 2000 häirötä mikä voi sytytttää häiriövalon (epäilen kuitenkin).Annoin oireet,avaimet ja sijaintitiedon.En tiedä olinko liian suurpiirteinen kun sanoin ettei kiirettä ole.Aikaa edellisestä on viikko.Kävin eilen pojan DX:llä vakoileen tilannetta....siellä se seisoo,ainoastaan jääpuikot ovat kiinnittäneet sen parkkiruutuun kiinni.Lohdutuksena on tieto että vanha mekaaninen K-Jetronic ruisku ei ole huonoimpia mitä Audiin on asennettu.
pressa

Re: Kokemuksia 20 vuotiaasta Audi 80 2.0E:stä

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lämpötilatunnistin, vag:n perus vikoja.
tinuri

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Jaska HKI kirjoitti:.Kuulin että uuteen Audiin voi tulla yli 2000 häirötä mikä voi sytytttää häiriövalon (epäilen kuitenkin).
Valitettavaa, mutta totta. Enemmän ja vähemmän sähköisiä komponentteja jotka voivat aiheuttaa auton halvautumisen tai pelkän vikasieto tilan. Osa aivan naurettavista syistä ilmeneviä ja osa aivan kyllä sitten ihan aiheesta. Viime vierailusta paikallisella Audin ja Volkswagenin huoltopisteellä on aikaa, mutta silloinkin taisivat ottaa sähköpostitse yhteyttä pääkallo paikalle ja kysellä että miksi ja minkä takia tämä yksilö nyt halvaantui.

Mutta leuka pystyyn Jaska, tuskin se anturi tahi mikä tuon vian nyt aiheuttaa, maksaa 400€ niin kuin näihin uudempiin.
Jaska HKI

tinuri kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti:.Kuulin että uuteen Audiin voi tulla yli 2000 häirötä mikä voi sytytttää häiriövalon (epäilen kuitenkin).
Valitettavaa, mutta totta. Enemmän ja vähemmän sähköisiä komponentteja jotka voivat aiheuttaa auton halvautumisen tai pelkän vikasieto tilan. Osa aivan naurettavista syistä ilmeneviä ja osa aivan kyllä sitten ihan aiheesta. Viime vierailusta paikallisella Audin ja Volkswagenin huoltopisteellä on aikaa, mutta silloinkin taisivat ottaa sähköpostitse yhteyttä pääkallo paikalle ja kysellä että miksi ja minkä takia tämä yksilö nyt halvaantui.

Mutta leuka pystyyn Jaska, tuskin se anturi tahi mikä tuon vian nyt aiheuttaa, maksaa 400€ niin kuin näihin uudempiin.
Katselin K-Jetronicin periaatetta.Aika simppeli systeemi analogiatekniikoineen.1973 keksitty.Youtubeltakin löytyy tietoa.
samarai
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja samarai »

No kyllä se on aika suurpiirteistä merkkihuolloltakin, jos asiakkaalle ei mitään viikkoon ilmoiteta tilanteesta. :roll:

Mitään aikaisempia kokemuksia ko. ruiskusta ei itsellä ole, mutta katselin senverran, että K-Jetronic systeemissä on erillinen kylmäkäynnistyssuutin imusarjassa, jota lämpöaikakytkin ohjaa. Suuttimen pitäisi antaa lisäbensaa alle 30 asteiseen moottoriin.

http://www.ffp-motorsport.com/index.php?mid=2&pid=87
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
audiq

Viesti Kirjoittaja audiq »

tinuri kirjoitti:
Juu, ei se 400e maksa. 260e taisi maksaa LA-kytkin viimeksi, kun kysyin.

K-jetissä on kylmäkäynnistyssuutin ja lämpöaikakytkin, niin kuin samarai jo mainitsikin. Minä olen törmännyt ainoastaan johtosarjavikoihin (tai pulssirelevikoihin), joka aiheuttaa sen, että LA-kytkimelle ei tule +50 jännitettä, mutta yleensä taitaa itse LA-kytkin olla syyllinen.

Sen LA-kytkimen pystyy myös ohittamaan, jos laittaa painonapin tai katkaisijan sille erikseen. Mutta fiksuintahan se on korjata toimimaan niin kuin on tarkoitettukin toimivan.

LA-kytkin on yleensä kahdella nastalla ja toiseen tulee +50 jännite ja toinen on lähtevä maa KK-suuttimelle. LA-kytkin siis maadoittaa startatessa runkonsa kautta KK-suutinta nollasta muistaakseni noin kymmeneen sekunttiin, riippuen moottorin lämpötilasta.
KK-suutin saa myös +50 jännitteen. Jossain malleissa on KK-suuttimelle ilmeisesti myös pulssirele, jonka toiminnasta on aika monia näkemyksiä, joten ei mennä niihin sen enempää.

KK-suuttimen toiminnan voi testata kylmästä moottorista helpoten sillä, että kytkee 5 watin polttimon KK-suuttimelle tulevan liittimen nastoihin.
Jaska HKI

Soittivat Audilta ja kertoivat lämpöaikakytkimen olevan sökö,yksi tulpanjohto vaihtoon,sekä virranjakajan kansi ja pyörijä.Öljynmittatikun muovilukitsin 4€ myös vaihtoon.Ensiksi mainittuja osia saa vain ruåtsista joten auton nouto menee ensi viikkoon.
khj-582

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

yksi tulpan johto? :shock:
Eikös niitä yleensä vaihdeta ns. koko hässäkkä kerralla?
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Marko

Viesti Kirjoittaja Marko »

Saksalaisiin näköjää vaa yks.Tää oli uutta miullekin,en oo 27 vuotisen autoharrastajauran aikana vaihtanu pelkästää yhtä johtoo,mut kaikkee uusii asioita oppii ja uusii oppii aina kaivataa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Vähän sama juttu kuin vaihtaisi vain yhden jarrupalan tai jarrukengän...
On tuollaistakin toki tullut tehtyä mutta vain kun on laittanut käytetyistä osista halpoihin romuihin.
Jaska HKI

Jusu kirjoitti:Vähän sama juttu kuin vaihtaisi vain yhden jarrupalan tai jarrukengän...
On tuollaistakin toki tullut tehtyä mutta vain kun on laittanut käytetyistä osista halpoihin romuihin.
Olisko Audissa sytytysjohdot periaatteessa ikuisia? Paikkausvaahtoakin olen laittanut vain vuotavaan renkaaseen,enkä lisäksi muihin kolmeen,etulampun palettua olen vaihtanut vain sammuneen lampun ja palaneen sulakkeen enkä koko 24 sulakkeen sarjaa.Jos ei luota autoonsa niin parempi vaihtaa koko auto kuten edellisen merkin kohdalla tein.

Eilen kolahti postiluukusta uusi Bilteman luettelo.Audi 80:een saa kaikenlaista kulutusosaa varsin edullisesti.Esimerkiksi kiertovesipumppu joka on erillisellä hihnalla ja ulkopuolinen vain 34€,laturin hiilet 13€,sytytysyksikkö 23€,tulpanjohdot 40€,pyörijä 4€,virranjakajan kansi8€,kiilahihna 4€,pa pumppu 40€,täydellinen yläpään tiivistesarja 40€,termostaatti 11€,termostaattianturi 10€,raidetangon pää 14€,vetonivelet 64€.......ei pahalta näytä kun vertaa Deltan hintoihin (laturi 400€) :lol:
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jaska HKI kirjoitti:Bilteman saa kaikenlaista kulutusosaa varsin edullisesti......ei pahalta näytä kun vertaa Deltan hintoihin
Kaikkiin merkkeihin saa tarvikeliikeistä halvempia osia kuin merkkiliikkeestä, eli jaskan huomio ei ole mitenkään uusi.
Yogi
Ylläpito

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Juu ei se Motonetin 124,90e laturi 110-sarjaan oo pahan hintainen. Tai on sekin! Uusiin autoihin ovat osat sikakalliita parin kympin osiin tottuneelle (koskien kaikkia vanhempia automerkkejä). Joskus mua ihmetyttää tutut (ne, jotka ei itse korjaa autoaan), koska vievät autonsa kiltisti merkkiliikkeeseen ja kauhistelevat osahintoja, kun noi valtuutetut pikkupajatkin tekevät työn ja halutessa tarvikeosilla. Eikä nyt puhuta uusista autoista, vaan luokkaa 3-10v.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Jaska HKI

Yogi kirjoitti:Juu ei se Motonetin 124,90e laturi 110-sarjaan oo pahan hintainen. Tai on sekin! Uusiin autoihin ovat osat sikakalliita parin kympin osiin tottuneelle (koskien kaikkia vanhempia automerkkejä). Joskus mua ihmetyttää tutut (ne, jotka ei itse korjaa autoaan), koska vievät autonsa kiltisti merkkiliikkeeseen ja kauhistelevat osahintoja, kun noi valtuutetut pikkupajatkin tekevät työn ja halutessa tarvikeosilla. Eikä nyt puhuta uusista autoista, vaan luokkaa 3-10v.
Yksi tuttu ei koskaan osta käytettyä autoa jota ei taas ole korjattu/huollettu merkkiliikkeessä koska on ollut huonoja kokemuksia tee/se/itse asentajista.
Jaska HKI

Nyt on Audi haettu huollosta.
Sytytyksen tarkistus,4-sylinterin johdon vaihto,polttonestesyötön tarkistus,virranjakajan kansi?pyörijä,ilmansuodatin,lämpötilan anturi+liittimet,sytytystulpat,öljyn mittatikun putki+,mittatikun ohjainholkki sekä edellisiin toimenpiteisiin kuuluvat työt ja varaosa (anturi)Ruotsista,ohjainkaapeli. 560€ johon bonukset K-kortilla.Plop,Plop;Plop,Plop

Auto tärähtää käyntiin hetimiten,veto puhdasta koko kierrosalueen,kiihtyvyyttä löytyy joka vaihteella,Vielä pakoputken murina hiljaiseksi 167tkm niin kyllä tästä auto tulee.On se vaan niin että vaikka Audi 80 A3 on vain 50kg painavampi kuin Lada 110 niin koriltaan vaikuttaa tosi jämäkältä ja hiljaiselta.Etutila sama kuin Lada 110:ssa.Takatila lähinnä kahdelle.Ovia ei tarvitse paiskoa.Tankillisella ajaa 1000km.Tuulen suhinoita ei ikkunosta kuulu ja vaikka ne on kammella niin minulle riittää.Turvapuolesta sen verran Procon-Ten turvajärjestelmä nykäisee nokkakolarissa ratin kojelautaan ja esikiristää turvavyöt.Penkinkin saa sopivaan asentoon (korkeus,ristiselän tuki)Lämmityslaite manuaalinen 13:llasuuttimella ja huurteenpoisto ykkösnopeudella.Viiksissä (4kpl) on vielä opettelemista.Rengaskoot 14X185....15X205 joten valintaa riittää ajotavan ja paikan mukaan.
Vastaa Viestiin