Alusta asfaltille?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
timola

Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja timola »

Kertokaapa aloittelijalle miten takavetoiseen Ladaan kannattaa tehdä alusta asfaltilla ajettavia kisoja varten?
Nyt aika perus-kilpa bilsteinit alla. Ei säädettävät.
Kaikki tieto on tervetullutta, että saadaan Ladalla onnistumisen kokemuksia kisoissa... 8)
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

rakennat kynätolpat sinne. iskareita ja jousia saa vaikka minkälaisia! esim rally race osaa kertoa ja neuvoa hyvät osat sinulle jos kiinnostusta on. http://www.rallyracefin.fi/index.php

minäkin kävin katsomassa mallia lada väänäseltä miten oli rakentanut kynät joka nurkkaan. ajaa ladalla b-luokkaa ja kuulemma pärjännytkin tai ainakin ajoi vielä vuosi sitten. tosin siinä nyt ei ollut muuta ladaa kuin korin pintapellit :lol:
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

autosta ja lajista riippuen ei välttämättä sääntöjen puitteissa mahdollista. jos tarkoitit nimenomaan macpherson -tolppia... vai miten olisi tällainen ratkaisu: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... 448&pos=51 siis ehjänä tottakai. eli ylätukivarresta kynäjousella höystetty yksinkertainen säädettävä spax-iskari. rallyrace taitaa tuommosia kaupata.

millanen auto kyseessä? rata? asfalttisprintteihin tosi harva oikeesti rakentaa viimesenpäälle "asfalttialustaa" ns. rata-alusta ei tule toimimaan, sprinttiradat pääsääntösesti senverta hitaita ja pomppusia. yleensä vaan jäykempää ja lyhempää jousta, kallistuksenvakainta, tarvittaessa pieniä pyöränkulmien muutoksia jne. ja sitten kun vielä ainakin ne ladat mitä minä olen asfalttirinteissä nähny, ajaa rallirenkaalla niin sen jälkeen melkeen ihan sama sen alustan kanssa... aloittaisin sliksestä, jäykemmästä jousesta ja madalluksesta, ehkä tuplavakaajaa, siitä ei kyllä itsellä kokemusta mutta monet puhuu sen puolesta...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja START »

kyl veikkaan että kynä iskareita nyt tarkotettiin..
http://www.oldtoyotaclub.com/cpg1412/di ... fullsize=1 tommoset vaan joka kulmaan. toki eteen lyhempänä mut kuitenkin.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^jep tuommosia just tarkotin, ajattelin vaan ku puhuttiin "tolpista"...
miten lie, kannattaako noita alkuperäisille paikoille laittaa vai mahdollisuuksien mukaan koettaa rakentaa pystyyn, eli eteen ylätukivarresta kai kiinnitys ja iskarikoteloa pyöränkaareen tekemään... taakse ehkä myös alkuperäisen jousen paikalle tommonen paketti pystyyn, yläpään vahvistus ja konttiin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

jep jep tarkoitin kynäiskareita

eteen kanattaa melkeinpä tehdä vaan uusi kiinnike iskarille alatukivarteen ja iskarin yläpää pistetään sitten ladan omaan iskari reikään. kynäjousen saa silloin kiinnoi iskariin ja yläpäähän tekee esim alumiinista sovitteen ladan omaan jousen yläkuppiin.
takapäähän kannattaa tehdä kokonaam uusi yläpään iskarikotelo sopivasta putkesta vanhan jousikupin paikkeille. alapään kiinnike sitten suoraan taka akseliin.

tässä oman vehkeen valmis taka iskarin tolppa http://public.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1
putki voi olla paljon pienempi halkaisijaltaan kun tuo. oli vaan nurkissa sopivaa mitä laittaa.

voin ottaa kuvan etu kynistäkin niin näkee paremmin miten toteutettu.

eipä se loppujen lopuksi kovin paha homma ole tehdä, jos vähääkään on peltihommia värkkäillyt.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaikki varmaan tämän tietääkin mutta etupään iskaritorni kannattaa aina vahvistaa kovempien iskareiden kanssa. Vähintään hitsata ympärisaumalla päätylevy kiinni itse torniin. Onnettomilla pikku pistehitseillä kiinni. Ei kestä loputtomiin. Ralliäijät tekee sitten myös vahvikkeet itse tornin pohjalle, mutta katukäytössä kyseenalaista. Pääty ratkeaa herkästi..

Nimim. kokemusta on :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja START »

niin ei kai kukaan tee ratakilpuria ilman että vahvistaa kaikki korin saumat??
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ Ei todellakaan, vaikka kyselijä kisamies onkin niin ajattelin mainita ihan yleisellä tasolla. Kun noita B-alkuisia iskareita kuitenkin aika monella on siviilipelissä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Alusta asfaltille?

Viesti Kirjoittaja Mutis »

http://kxmy4w.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1
siinä etupään iskari ja jousi nipussa.
Vastaa Viestiin