Sivu 1/2
Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 18:09
Kirjoittaja samuelsam
Onko Lada 1200L 1989 valmistettu lyijylliselle bensiinille vai lyijyttömälle?
Kun nuo venttiilit nakuttaa ja ajattelin että laittaisin bensan sekaan lyijy-lisäainetta!!
Lisäainepullossa lukee että karkaisemattomille venttilinistukoille.
Onko tässä vuosimallissa sellaiset?
Nakuti nakuti...
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 18:17
Kirjoittaja pressa
Lada toimii lyijyttömällä ysivitosella, jos venttiilit naputtaa niin välykset on isolla.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 18:38
Kirjoittaja tinuri
Tahi nosturit ovat kuluneet kun on käytetty halvimpia luiruja mitä kaupasta löytyy. Ja varuilta vielä skipattu muutama öljynvaihto väli.
Eipä nuihin kannata mitään lyijyjä kaadella. Saattaapi tulla vain hirveämpi tulos. Tai mistäs minä tiedän vaikka kulkis ainakin kolomeesataa, kun en ole kokeillut.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 19:58
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kymenlaakso HUOM! Ei kun tietenkin 92Oksutaanista tankkiin näihin!!!

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 20:09
Kirjoittaja Jokari
samuelsam kirjoitti:Kun nuo venttiilit nakuttaa...
Kovat on koneet kun terästä polttoaineena käyttämällä vielä nakuttaa...masuunin vikaa?
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 20:32
Kirjoittaja lada.h.s
Käsitykseni mukaan vain valurautakannella olevat moottorit tarvitsevat lyijyllistä bensaa. Tai jos moottoriin on tehty remontti nykyaikaisilla osilla
niin voi olla että mitään bensiinin lisäaineistuksia ei tarvita ollenkaan. Näin sanoo Mobilisti lehti.
Nyt menee ehkä ohi topikin mutta menköön! Jotkut kehuvat Shellin V Power bensaa, mutta onko se niin hyvää kuin luvataan? Onko kellään
kokemuksia?
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 20:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Venäjän PuskaAsemilta saa parasta Penssaa!

Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 21:10
Kirjoittaja tinuri
Näissä meidän avtoissa taitaa olla ihan sama että onko siellä Shelliä, Nestettä vai Teboilia. En ole itse huomannut persdynossa mitään eroa. Ainut vika kaikissa bensoissa on että ne tahtoo aina kulua pois ja maksavat liikaa.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 21:21
Kirjoittaja Pavlovits
Minkä merkkinen bensa on parasta?
Tämäkin vielä.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 21:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
76 Oksataaninen Puskapensa on ehdottomasti parasta. Kokeilkaa heti.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 7.4.2010 22:03
Kirjoittaja Jokari
Komppaan Pöyhöstä, tuohon vielä blandikseksi maanpäällisen säiliön kondensio- ja likavedet niin avot. Kyllä kiekuu pikkulohkokin yhdeksää tonnia.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 8.4.2010 6:51
Kirjoittaja lada.h.s
76 oktaaninen bensa. Selvä. Hieman saattaa nakuttaa, mutta mitä pienistä! Ja moottorikin saattaa käydä hieman jälkikäyntiä vaikka kuinka olisi
virrat pois päältä.
Ihan hyvää se on johonkin Zilin kuorma-autoihin ja Mossen malleihin.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 8.4.2010 13:00
Kirjoittaja jaasu
tuosta v-powwerista. Ainakin isän ja minun moottoripyörissä sillä on pelannut paremmin kuin muilla. Käyntiin lähteminen ollu parempaa ja muutenki toimivuus.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 8.4.2010 14:19
Kirjoittaja calmari
Pieni copy-paste Nesteen Bensiinioppaasta:
Sama oktaani - eri lukemat
Euroopassa ja Yhdysvalloissa bensiinin oktaaniluvun ilmoittamiskäytäntö on oleellisesti erilainen. Eurooppalaisilla huoltoasemilla bensiinin puristuskestävyys ilmoitetaan RON-oktaaneina, kun taas amerikkalaisessa käytännössä käytetään lukuarvoltaan pienempää "pump octane" -lukemaa, joka saadaan laskemalla bensiinin RON- ja MON-lukemien keskiarvo. Oman lisänsä "bensiinisoppaan" tuo se, että Yhdysvalloissa bensiiniä ei aina myydä suinkaan oktaaniluvun mukaan, vaan käytössä ovat termit Regular ja Premium, joista jälkimmäistä nimitetään
toisinaan myös Super- laaduksi. Jotta asia tästä vielä hankaloituisi, Premiumlaadun lakisääteinen minimioktaaniraja vaihtelee riippuen siitä, missä päin laajaa mannerta liikutaan. Regular-laadun amerikkalainen oktaaniluku on vähintään 87. Eurooppalaisittain kyseisen polttoaineen oktaaniluku on noin 92. Premiumin puristuskestävyyden lakisääteinen minimi on eri osavaltioissa erilainen. Paikallisissa oktaaneissa ilmaistuna
se on joko 90 tai 92. Tiettyjen yhtiöiden tiedetään tosin myyvän jopa 94-"amerikanoktaanista" bensiiniä. Vanha mantereen tyylillä ilmaistuna amerikkalainen Premium asettuu oktaaniluvultaan 95:n ja 99:n välille. Regularin ja Premiumin lisäksi Yhdysvalloissa myydään paikoin bensiiniä,
josta käytetään nimitystä Mid-grade. Oktaaniluvun suhteen kyse on bensiinistä joka on parempaa kuin Regular, muttei kuitenkaan täytä Premiumin vaatimuksia. Mainittakoon vielä, että venäläisen A76- bensiinin nimessä oleva luku on MON-oktaaniluvun minimi. Tyypillisesti
tämän bensiinin RON-oktaani on noin 85-88.
Re: Lyijytön bensiini ja Lada-89
Lähetetty: 8.4.2010 14:26
Kirjoittaja Pavlovits
Nämä Regular, Premium ja Super nimitykset olivat meilläkin käytössä ainakin vielä 60-luvulla