Kuulin, että jossain vaiheessa Venäjältä olisi saanut uuden vaihteiston 400 eurolla. Saako vielä nykyään, edes ollenkaan? Ei vielä ole ajankohtaista, mutta jokin laakeri mulla vähän huutaa vähäisistä ajokilometreistä huolimatta. On ilmeisesti ajettu liian vähillä öljyillä jossain vaiheessa.
Nelosvaihteen kytkentäholkki löytynee pääakselilta, kun on ns. suora vaihde. Eli kytkinakseli ja vaihteiston pääakseli kytketään keskenään pyörimään samaa nopeutta. Tästä syystä mullakaan ei nelonen ulvo, koska laakereihin kohdistuu vähemmän sivuttaista voimaa.
Ammattikoulussa joskus korjattiin Golf:in vaihteisto. Ja korjauksen kohteena on ollut jossain vaiheessa takavetoisen Corollankin vaihteisto. Ei ne mahdottomia ole korjata, ihminen nekin on suunnitellut. Tainno, insinööri kaiketi.

Joten kyllä niille ihminen voi jotain tehdäkin. Säätölevyjen paikat kannattaa pitää mielessä, ja niitä saattaa löytyä useista eri paikoista.
Täällähän oli aika hyvä tietopaketti vian hakuun:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=23444
Lisäksi voisi tietysti tarkistaa siirtohaarukoiden lukitusjousien ja -kuulien kunnon. Kuvan mukaan ne löytyvät vaihteiston kyljessä olevan irroitettavan levyn alta. Mahdollisesti ei tarvitse irrottaa vaihteistoa autosta?