Sivu 1/1

vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 17.5.2010 17:20
Kirjoittaja Mutis
hellou!

minulla on viisivaihteinen takapotkun vaihdelaatikko josta viitos vaide pomppii päältä. johtuuko se pomppiminen synkrorenkaan kuluneisuudesta? vai onko peräti joku ratas kulunut? olisi tarkoitus korjata, mutta haluan faktaa siitä että minkä takia se rupee hyppimään päältä pois? onko synkrorenkaalla edes mitään tekemistä tuon asian kanssa?

toivottavasti joku osaa vastata :D

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 17.5.2010 20:16
Kirjoittaja pvdriver
synkro vaikuttaa vaihteen kytkeytymiseen, eli jos menee päälle vaan ei pysy pesässä ovat kytkentähampaat (niiden viistotut kulmat) kuluneet...

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 20.5.2010 16:40
Kirjoittaja START
jep tai sitten vaihteen siirtäjissä jotain hämminkiä. mutta toden näkösimmin rattaan kytkentä hampaat tai no voi kai se olla myös synkroholkissa.

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 12:40
Kirjoittaja Yogi
Onko 4.-vaihteen pomppimisella sama diagnoosi? En löydä varaosakirjasta nelosvaiheelle samanlaista osaa, onko siinä oma ratas kytkentärenkaineen vai miten toteutettu?

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 12:49
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Olenkin odotellut näitä vaihdelootan korjausjuttuja. En ole koskaan purkanut lootaa. Aiemminhan mentiin niin, että ostettiin uusi käytetty loota pilkkahintaan. Taitaa olla nykyään jo vähemmän tarjontaa.

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 13:40
Kirjoittaja E.P.
Kuulin, että jossain vaiheessa Venäjältä olisi saanut uuden vaihteiston 400 eurolla. Saako vielä nykyään, edes ollenkaan? Ei vielä ole ajankohtaista, mutta jokin laakeri mulla vähän huutaa vähäisistä ajokilometreistä huolimatta. On ilmeisesti ajettu liian vähillä öljyillä jossain vaiheessa.

Nelosvaihteen kytkentäholkki löytynee pääakselilta, kun on ns. suora vaihde. Eli kytkinakseli ja vaihteiston pääakseli kytketään keskenään pyörimään samaa nopeutta. Tästä syystä mullakaan ei nelonen ulvo, koska laakereihin kohdistuu vähemmän sivuttaista voimaa.

Ammattikoulussa joskus korjattiin Golf:in vaihteisto. Ja korjauksen kohteena on ollut jossain vaiheessa takavetoisen Corollankin vaihteisto. Ei ne mahdottomia ole korjata, ihminen nekin on suunnitellut. Tainno, insinööri kaiketi. :wink: Joten kyllä niille ihminen voi jotain tehdäkin. Säätölevyjen paikat kannattaa pitää mielessä, ja niitä saattaa löytyä useista eri paikoista.

Täällähän oli aika hyvä tietopaketti vian hakuun: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=23444

Lisäksi voisi tietysti tarkistaa siirtohaarukoiden lukitusjousien ja -kuulien kunnon. Kuvan mukaan ne löytyvät vaihteiston kyljessä olevan irroitettavan levyn alta. Mahdollisesti ei tarvitse irrottaa vaihteistoa autosta?

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 15:14
Kirjoittaja larssi21074
Takapotkun laatikko on helppo ja nopea korjata! Viisas tekee synkrojen korjauksen siinä vaiheessa kun vaihteet vasta rusahtelee. Siinä vaiheessa kun ne ei pysy päällä on korjaaminen vaikeempaa ja vaatii jo uusia osia. Vaihteiden pois hyppääminen voi johtua myös siirtohaarukan vääntymisestä jos on lyöty vaihde silmään liiallisella voimalla. Mut jos jo hyppii niin ei auta enää haarukan vaihto.

Laakeriviat kannattaa kanssa korjata ajoissa, ettei laakeri hirtä kiinni ja ala pyörimään kotelossa ulkokoolistaan. Muuten menee kuoret vaihtoon. Yleensä pahin laakerivika on kytkin ja pääakselin laakerivika koska se yleensä tuhoaa pää ja kytkinakselit käyttökelvottomiksi. Ja tuo laakeri tuntuu ottavan ekana siipeensä öljyittä ajamisesta..

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 16:49
Kirjoittaja E.P.
Myrkyn lykkäsi. Laakerin kiinnileikkautumista en osannut pelätäkään aiemmin, vaihteiston tapauksessa. Vaikka samalla tavalla se tosiaan kiinni leikkaa lootassa se laakeri, jos on leikatakseen. Jos olisi paikka missä laittaa, niin saattaisin laatikon avatakin, vaikka mielenkiinnosta. Nyt vaan täytyy kärvistellä, ja kuunnella kun voima siirtyy.. :) Eipä se tosiaan paha ole vielä se ääni, mutta joskus siihen kiinnittää huomiota. Jostain sain käsityksen, että ladan laatikon pitääkin vähän ääntää. Vaikka eikai se uutena ole ääniä päästellyt kuitenkaan. ?

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 18:01
Kirjoittaja degen
No itellä vitonen on aina pitänyt sellaista viheltävää ääntä. Se ei ole voimakasta saati ole koventunut ajamani 30000 km aikana.
Laatikko myös pitää vaimeaa kohinaa kytkin ylhäällä vapaalla. Sekään ääni ei ole koventunut.

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 18:38
Kirjoittaja Jokari
Oma mielipide on se että ajaa lootalla niinkauan kuin se suinkin toimii, kun hajoaa upotetaan lähimpään vesistöön ja tilalle vaikka peruskorjattu Venäjältä. Ei tule liian kalliiksi.

Ei se lootan remontointi niin yksinkertaista ole että viitsisi sitä nyt esimerkiksi käyttikseen tehdä. Muutenkaan ei jaksa olla kiinnostunut tuollasista markan osista saati sääliä niitä, varsinkaan "ennakkoon". Varsinkin kun Ladan lootat hajoaa noin 95% todennäköisyydellä hyvälläkin pidolla.
Omistin aiemmin 1700i:n ja siihen oli jo loota pitänyt vaihtaa ennen 60 tkm rajapyykkiä.

Mulla on lootan äänet vaan kasvaneet vuosi vuodelta, kai siellä jokainen laakeri on jo melko valmis, ja nelonenkin joskus hyppii pois päältä. Muuten tuntuma on lämpimänä varsin hyvä ja aion ajaa niinkauan kuin sillä eteenpäin pääsee.


Kuva

Tossa on sitten se vaihtoehto kun saa ladan lootista tarpeekseen. :lol:

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 18:47
Kirjoittaja virtain
Jokari kirjoitti:

Kuva

Tossa on sitten se vaihtoehto kun saa ladan lootista tarpeekseen. :lol:
Onkos tämä Mirafiorin loota....Eli Racing mallista? (näkyy lukevan tuo klassinen teksti tuossa kotelon päällä) 8)

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 5.2.2011 22:11
Kirjoittaja E.P.
Jokari kirjoitti: Omistin aiemmin 1700i:n ja siihen oli jo loota pitänyt vaihtaa ennen 60 tkm rajapyykkiä.
Olikohan siinäkin ollut öljyvuoto, kuten mulla on? Ilman öljyjä ei oikein mikään vaihteisto kestä kovin pitkään.

Kyllä mä olen sitä mieltä, että rikkinäiset laakerit kannattaisi vaihtaa. Kyse on jossain määrin jopa turvallisuudesta. Kunnolla jos vaihteisto leipoo kiinni, niin ei sekään hyvä ole vaikkapa jäisessä rampissa. Jos ääripään esimerkit suodaan.

Re: vaihdelaatikon synkrorenkaista.

Lähetetty: 18.2.2011 1:01
Kirjoittaja J.Mukkala
virtain kirjoitti:
Jokari kirjoitti:

Kuva

Tossa on sitten se vaihtoehto kun saa ladan lootista tarpeekseen. :lol:
Onkos tämä Mirafiorin loota....Eli Racing mallista? (näkyy lukevan tuo klassinen teksti tuossa kotelon päällä) 8)
Missäs fiatin malleissa tuota laatikkoa käytetty? Onkos tuo myydään puolella oleva fiatin laatikko just tuollainen?