uudistuva ajokorttilaki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
uudistuva ajokorttilaki
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto ... t-18052010
Kiitos EU, kiitos poliitikot, nyt valmistellaan uutta rahastusmallia kansalle. Ajokortteihin 15 vuoden määräajat ja muuta hömppää. Lisäksi jaetaan taas mopoja jo moottoripyöriä uusiin ajoneuvoluokkiin. Kai toi läpi menee, kun taustalla on EU direktiivi, ei sitä voi vastustaa.
Kiitos EU, kiitos poliitikot, nyt valmistellaan uutta rahastusmallia kansalle. Ajokortteihin 15 vuoden määräajat ja muuta hömppää. Lisäksi jaetaan taas mopoja jo moottoripyöriä uusiin ajoneuvoluokkiin. Kai toi läpi menee, kun taustalla on EU direktiivi, ei sitä voi vastustaa.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: uudistuva ajokorttilaki
Terve!
Asianomainen direktiivi on suomeksi täällä
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 060:FI:PDF
Direktiivillä yritetään nyt perustella sellaisiakin asioita, joista direktiivi ei määrää LVM:n esityksen mukaisesti.
Yhtenä esimerkkinä se, että direktiivi sallii AM-ajokortin jo 14-vuotiaille. Mopojako MO- ja AM-luokkiin on täysin kotimainen keksintö.
SvS
Asianomainen direktiivi on suomeksi täällä
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 060:FI:PDF
Direktiivillä yritetään nyt perustella sellaisiakin asioita, joista direktiivi ei määrää LVM:n esityksen mukaisesti.
Yhtenä esimerkkinä se, että direktiivi sallii AM-ajokortin jo 14-vuotiaille. Mopojako MO- ja AM-luokkiin on täysin kotimainen keksintö.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: uudistuva ajokorttilaki
joopa joo kohta tarvitsee EU:lta luvan seksin harjoittamiseen
ehdotan että suomi eroaa EU:sta ja heti
kyllä taas on säädökset pyllystä
ajokortti pitää uusi mutta isoisä voi ajaa tukki rekkaa
pitää kohta alkaa ajaa ilman korttia siitä saa vain sakon
eipä tule korttiin virhepisteitä
eiköhän laiteta toinen1.6 miljardia vaikka puolalle
ja uusi bensa laatu rikkoo vanhat autot
no eipä tarvii kohta sitä korttia muutenkaan
ehdotan että suomi eroaa EU:sta ja heti
kyllä taas on säädökset pyllystä
ajokortti pitää uusi mutta isoisä voi ajaa tukki rekkaa
pitää kohta alkaa ajaa ilman korttia siitä saa vain sakon

eipä tule korttiin virhepisteitä
eiköhän laiteta toinen1.6 miljardia vaikka puolalle
ja uusi bensa laatu rikkoo vanhat autot
no eipä tarvii kohta sitä korttia muutenkaan
Re: uudistuva ajokorttilaki
Niin no minäkin funtsasin että ajan tämän nykyisen ajokortin loppuun, sen kun pitäisi olla voimassa vuoteen 2056, silloin lie autoileminen muutenkin jo sen hintaista ettei kannata uusia.
Nyt jos se aiemmin vanhenee niin olkoon sittenkin uusimatta, muutetaan kylälle ja kävellään prkele.
Nyt jos se aiemmin vanhenee niin olkoon sittenkin uusimatta, muutetaan kylälle ja kävellään prkele.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: uudistuva ajokorttilaki
Terve!
Ennen kuin suuresti hätäännytään Brysselin Herrojen touhuista, kannattaa lukea direktiivi ja verrata sitä Suomen nykyiseen ajokorttiasetukseen http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845.
Suurimmat hullutukset eivät tule välttämättä direktiivistä, vaan ne keksitään täällä ihan omin avuin.
Ei direktiivi esimerkiksi ole tuomassa mitään uusia moottoripyörä- tai mopoluokkia; direktiivin moottoripyöräkorttiluokitukset ovat osin jopa sallivampia kuin Suomen nykyinen asetus.
Valitettavasti myös direktiivin seuraava kohta lienee kohdannut LVM:n silmän sokean pisteen:
"Tämän direktiivin ei pitäisi rajoittaa olemassa olevia
oikeuksia ajamiseen, jotka on myönnetty tai saavutettu
ennen direktiivin soveltamispäivää."
SvS
Ennen kuin suuresti hätäännytään Brysselin Herrojen touhuista, kannattaa lukea direktiivi ja verrata sitä Suomen nykyiseen ajokorttiasetukseen http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845.
Suurimmat hullutukset eivät tule välttämättä direktiivistä, vaan ne keksitään täällä ihan omin avuin.
Ei direktiivi esimerkiksi ole tuomassa mitään uusia moottoripyörä- tai mopoluokkia; direktiivin moottoripyöräkorttiluokitukset ovat osin jopa sallivampia kuin Suomen nykyinen asetus.
Valitettavasti myös direktiivin seuraava kohta lienee kohdannut LVM:n silmän sokean pisteen:
"Tämän direktiivin ei pitäisi rajoittaa olemassa olevia
oikeuksia ajamiseen, jotka on myönnetty tai saavutettu
ennen direktiivin soveltamispäivää."
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: uudistuva ajokorttilaki
Usein kuulee puhuttavan Suomen tsaristisesta byrokratiasta. Historian mukaan ei Suomen byrokratia ole kuitenkaan peräisin tsaarilta, eikä yliäänsä idästä. Se on perinnettä Ruotsin vallan ajoilta. Tulisiko siis käyttää termiittiä: Kuninkaallinen byrokratia ?
Nykyinen suomalainen omavalvonta ja itsensä ruoskiminen alkaa jo olla kapo-meininkiä, ainakin jos vertaamme Välimeren maihin. Ja miksi emme vertaisi.
Ajokorttitouhujen rahastuksenomaisuudesta yksi esimerkki. Kesällä 2002 puraisin hampeeni rikki leivässä olleeseen kiveen. Viulut maksoi leivän myynyt kauppa. Ei tarvinut asioida leipomon, myllärin, viljelijän kanssa. 2007 irtosi passistani sivu viron tullissa n.s. normaalissa käpistelyssä. Passin valmistaja maksoi uuden ja myös passikuvat. Mentiin Suomen lain mukaan.
Pari vuotta sitten hajosi ajokorttini lopullisesti pillan päreiksi. Jo useamman kerran olin (katsastustoimipaikassa, autovuokraamossa ja poliisiratsiassa) saanut kuulla suunnilleen: "Ai tää on taas näitä. Tän malliset on lähes kaikki miehillä palasina. Naisten käsilaukussa kait kestää paremmin." Oletin, että kelvottoman läystäkkeen valmistaja korvaisi uuden, vaan killin viikset ! Poliisin kanta oli, ettei asia heille kuulu, vaikka heiltä olin pilallisen tuotteen ostanut.
Yhteydenottoni valmistajaan toi vastauksena vi*tuilukirjeen, jossa jopa väitettiin minun itse tahallani särkeneen asiakirjan, tai ainakin pitäneeni lompakkoa perstaskussa. Eihän se sitä kestä, ei ! Omaan piikkiin vaan. Tiedä sitten Suomen laista. Onko tovereilla kokemuksia tästä (toiseksi viimeisestä) kortista ?
Nykyinen suomalainen omavalvonta ja itsensä ruoskiminen alkaa jo olla kapo-meininkiä, ainakin jos vertaamme Välimeren maihin. Ja miksi emme vertaisi.
Ajokorttitouhujen rahastuksenomaisuudesta yksi esimerkki. Kesällä 2002 puraisin hampeeni rikki leivässä olleeseen kiveen. Viulut maksoi leivän myynyt kauppa. Ei tarvinut asioida leipomon, myllärin, viljelijän kanssa. 2007 irtosi passistani sivu viron tullissa n.s. normaalissa käpistelyssä. Passin valmistaja maksoi uuden ja myös passikuvat. Mentiin Suomen lain mukaan.
Pari vuotta sitten hajosi ajokorttini lopullisesti pillan päreiksi. Jo useamman kerran olin (katsastustoimipaikassa, autovuokraamossa ja poliisiratsiassa) saanut kuulla suunnilleen: "Ai tää on taas näitä. Tän malliset on lähes kaikki miehillä palasina. Naisten käsilaukussa kait kestää paremmin." Oletin, että kelvottoman läystäkkeen valmistaja korvaisi uuden, vaan killin viikset ! Poliisin kanta oli, ettei asia heille kuulu, vaikka heiltä olin pilallisen tuotteen ostanut.
Yhteydenottoni valmistajaan toi vastauksena vi*tuilukirjeen, jossa jopa väitettiin minun itse tahallani särkeneen asiakirjan, tai ainakin pitäneeni lompakkoa perstaskussa. Eihän se sitä kestä, ei ! Omaan piikkiin vaan. Tiedä sitten Suomen laista. Onko tovereilla kokemuksia tästä (toiseksi viimeisestä) kortista ?
Re: uudistuva ajokorttilaki
Johan noita kortteja on ihan "keräillä" asti prkle tulityö, tieturva,ea, ammattipätevyys ja mitähän muuta...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: uudistuva ajokorttilaki
Onko kenelläkään muulla ollut viinakorttia?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: uudistuva ajokorttilaki
Minä taas puollan tätä ajokortti uudistusta tältä osin, että kyllä tuolla liikenteessä on vaan paljon sellaisija ajokortin omaavia kuljettajia, että jos lääkärillä kävisivät, ei korttia ehkä enää saisi.
Myös lääkärin lisäksi pitäisi olla teoriakoe liikennemerkkien tuntemisesta. Nykyään yhä useampi kuljettaja ei tiedä mitä kärkikolmio tarkoittaa. Kärkikolmion takaa tullaan surutta päätielle ja jotkut hölmöt vielä väistävät toiselle kaistalle näitä kolmion takaa tulijoita.
Tätä tapahtuu ihan jatkuvasti Turun ohitustiellä ja muillakin Turun pääväylillä.
Onko tämä vain Turun ongelma.?
Myös lääkärin lisäksi pitäisi olla teoriakoe liikennemerkkien tuntemisesta. Nykyään yhä useampi kuljettaja ei tiedä mitä kärkikolmio tarkoittaa. Kärkikolmion takaa tullaan surutta päätielle ja jotkut hölmöt vielä väistävät toiselle kaistalle näitä kolmion takaa tulijoita.
Tätä tapahtuu ihan jatkuvasti Turun ohitustiellä ja muillakin Turun pääväylillä.
Onko tämä vain Turun ongelma.?
Re: uudistuva ajokorttilaki
Ei todellakaan.Lada Scandinavia kirjoitti: Nykyään yhä useampi kuljettaja ei tiedä mitä kärkikolmio tarkoittaa. Kärkikolmion takaa tullaan surutta päätielle ja jotkut hölmöt vielä väistävät toiselle kaistalle näitä kolmion takaa tulijoita.
Tätä tapahtuu ihan jatkuvasti Turun ohitustiellä ja muillakin Turun pääväylillä.
Onko tämä vain Turun ongelma.?
Tätä näkee päivittäin näilläkin nurkilla. Muutama paikka on oikein erityisen tunnettuja tästä. Porukka tulee suoraan alle vaikka edessä olisi eräässäkin paikassa vajaa kilsa aikaa liittyä.
Ne tulee ihan oikeasti alle, pari kertaa olen testannut hermojani ajamalla niinkuin pitääkin eli oikeaa kaistaa. Hyvin lähellä ettei rytise ja itsekin olen saanut seistä jarrulla useita kertoa, selvästi liittyjien paniikkitilanteista näkee että heille tulee yllätyksenä se että moottoritietä ajava ei väistäkkään.
Tämä on täysin käsittämätöntä ja raivostuttavaa. Mitä helvettiä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, vasemmalle kaistalle ei saa eikä monesti voikaan mennä eikä päällekkään viitsi ajaa??
Sitten taas kun lähtee Helsinkiin päin ajelemaan niin homma toimii täydellisesti, porukka myötää ja joustaa kaikinpuolin silloin kun siihen on tarvetta. Ja siellä kolmion takaa liittyjä väistää aina, ei muuten liikenteestä tulisi yhtään mitään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: uudistuva ajokorttilaki
Viinakortti, joo. Oli sekin aikaa. Korttia ei edes saanut hankintahetkellä mukaan, vaan se jäi jotenkin tarkkailtavaksi häppälään toiseen käyntiin asti. Silloin oli vuorossa myymälän Johtajan puhuttelu. Ei moittiva, vaan lähinnä informatiivinen, vaikkei moista sanaa tainnut silloin vielä olla käytössä. Ehdottomasti kiellettyä oli käydä handelissa kahesti samana päivänä, kaks kirkasta ja kaks maustettua sai kerralla, plus tietty litkut päälle. Jos myyjän mielestä liian usein kävit, seurasi kysely/nuhtelu, pahimmillaan kortin hyllyttäminen, jopa menettäminen. Viimeksi mainittuun tarvittiin jo tuhteja rötöksiä, tai vankka epäilys etiäppäin myynnistä.
Ei nykyhottentotti tajua mitä saattoi olla ennen viinakaupassa käynti. Kun mies oli terässään ja kokos Letukan täyteen porukkaa, ajoi 200 km mutkin Lieksaan ja osti kassien täydeltä pysyviä arvoja. (ei muuten maksaneet kassit silloin mitään, mutta synnin merkiksi olivat läpimustia) Takaisin ajellessa huudeltiin hävyttömiä kanssaihmisille, ja kannustettiin heinätöissä olevia maatalouspoikia. Miten tätä ymmärtää nulju, joka tunkkaisessa krapulassaan kävelee pari korttelia ja tukka kuorettuneessa oksennuksessa ostaa korjaussarjan ?
Oli se aikaa, ei ollut videoita, ei !
Ei nykyhottentotti tajua mitä saattoi olla ennen viinakaupassa käynti. Kun mies oli terässään ja kokos Letukan täyteen porukkaa, ajoi 200 km mutkin Lieksaan ja osti kassien täydeltä pysyviä arvoja. (ei muuten maksaneet kassit silloin mitään, mutta synnin merkiksi olivat läpimustia) Takaisin ajellessa huudeltiin hävyttömiä kanssaihmisille, ja kannustettiin heinätöissä olevia maatalouspoikia. Miten tätä ymmärtää nulju, joka tunkkaisessa krapulassaan kävelee pari korttelia ja tukka kuorettuneessa oksennuksessa ostaa korjaussarjan ?
Oli se aikaa, ei ollut videoita, ei !
Re: uudistuva ajokorttilaki
Tuosta että pusketaan väkisin moottoritielle, niin silloin kuin minä omat autoilunoppini hain, niin autokouluopettaja sanoin, että aina motarinramppi pitää ajaa loppuun asti. Ja jos tilaa ei yksinkertaisesti ollut, niin kyseisen herran mielestä "vilkku vaan päälle, kyllä ne tietää että oot tulossa." Melkoisiin väleihin käskettiin ajamaan.Jokari kirjoitti:Ei todellakaan.Lada Scandinavia kirjoitti: Nykyään yhä useampi kuljettaja ei tiedä mitä kärkikolmio tarkoittaa. Kärkikolmion takaa tullaan surutta päätielle ja jotkut hölmöt vielä väistävät toiselle kaistalle näitä kolmion takaa tulijoita.
Tätä tapahtuu ihan jatkuvasti Turun ohitustiellä ja muillakin Turun pääväylillä.
Onko tämä vain Turun ongelma.?
Tätä näkee päivittäin näilläkin nurkilla. Muutama paikka on oikein erityisen tunnettuja tästä. Porukka tulee suoraan alle vaikka edessä olisi eräässäkin paikassa vajaa kilsa aikaa liittyä.
Ne tulee ihan oikeasti alle, pari kertaa olen testannut hermojani ajamalla niinkuin pitääkin eli oikeaa kaistaa. Hyvin lähellä ettei rytise ja itsekin olen saanut seistä jarrulla useita kertoa, selvästi liittyjien paniikkitilanteista näkee että heille tulee yllätyksenä se että moottoritietä ajava ei väistäkkään.
Tämä on täysin käsittämätöntä ja raivostuttavaa. Mitä helvettiä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä, vasemmalle kaistalle ei saa eikä monesti voikaan mennä eikä päällekkään viitsi ajaa??
Sitten taas kun lähtee Helsinkiin päin ajelemaan niin homma toimii täydellisesti, porukka myötää ja joustaa kaikinpuolin silloin kun siihen on tarvetta. Ja siellä kolmion takaa liittyjä väistää aina, ei muuten liikenteestä tulisi yhtään mitään.
Eikä tämän pitäisi olla vanhaa tietoa, sillä paperikortilla vielä ajelen... (Mutta Oulussa tämä motarikulttuuri on ihan erillaista mitä suuressa maailmassa)
Re: uudistuva ajokorttilaki
Tilasta se ei jää kiinni koskaan kun kyse on suurimmaksi osaksi niin vähäisistä liikennemääristä...siitä ei ole itseasiassa koskaan kyse koska rampilta tulivan pelisilmän pitäisi hoitaa se sopiva väli autolle, eikä tunkea väkisin alinopeutta suoraan moottoritietä ajavan eteen.
Helsingissä homma toimii mielestäni loistavasti esim. Kehille liittyessä kun porukalla on pelisilmää molemmin puolin. Mutta ei sielläkään kukaan vedä salamana viereiselle kaistalle päästääkseen rampilta tulijan liittymään, saati tiputa nopeuttaa kymmenillä kilometreillä sovittaakseen vauhtinsa rampilta tulevan hiturin mukaan.
Se on mahdotonta ja sotkisi liikenteen täysin. Kyllä rampilta tulija katsoo sopivan välin ja ahtautuu siihen esim. aamuruuhkassa, se on vaan pakko ja porukka tietää sen. Torvet ei soi eikä valot vilku...Helsingissä voi tehdä melkoisia temppuja liikenteessä ilman että kukaan menettää hermojaan.
Pikkukaupungeissa torvet soi pienimmästäkin töppäyksistä ja hyvä ettei pysähdyksen jälkeen tulla vetämään turpiin...
Helsingissä homma toimii mielestäni loistavasti esim. Kehille liittyessä kun porukalla on pelisilmää molemmin puolin. Mutta ei sielläkään kukaan vedä salamana viereiselle kaistalle päästääkseen rampilta tulijan liittymään, saati tiputa nopeuttaa kymmenillä kilometreillä sovittaakseen vauhtinsa rampilta tulevan hiturin mukaan.
Se on mahdotonta ja sotkisi liikenteen täysin. Kyllä rampilta tulija katsoo sopivan välin ja ahtautuu siihen esim. aamuruuhkassa, se on vaan pakko ja porukka tietää sen. Torvet ei soi eikä valot vilku...Helsingissä voi tehdä melkoisia temppuja liikenteessä ilman että kukaan menettää hermojaan.
Pikkukaupungeissa torvet soi pienimmästäkin töppäyksistä ja hyvä ettei pysähdyksen jälkeen tulla vetämään turpiin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: uudistuva ajokorttilaki
Pitää paikansa.Kaks viikkoo sitte tullessain kehä ykköselle,iso Fiat vilautti valoja:Tule vaa sieltä rampilta ja varsinkaa,ku et oo Hesalainen.Tämmöstä Kouvolassa saa hakee.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Re: uudistuva ajokorttilaki
Kyllähän pääkaupunkiseudulla toimii se liikenne kun siellä on pakko opetella ajamaan niin että se toimii. Muuten ei tule mitään.
Pienemmissä paikoissa taas törppöilemälläkin pärjää, ne tumpulat pysyy tumpuloina...
Pienemmissä paikoissa taas törppöilemälläkin pärjää, ne tumpulat pysyy tumpuloina...