Sivu 1/1
kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 17:21
Kirjoittaja Mutis
Tehdään ladan 1700 moottoriin täys remppaa ja nyt kun "löin" kampiakselia paikalleen ja kiristin momenttiin kolmessa vaiheessa.
Pyörittelin joka kiristyksen välissä ja rupesi jäykistymään jokaisen kiristyksen jälkeen ainavaan lisää. oli lopulta todella nihkeä pyörimään.
Kaikki laakerit on uusia, osat puhtaita ja vakio kokoa. Tosin suuri ihmetys oli se että neljästä laakerin puolikkaasta kaikista puuttui ne kaksi öljyreikää, joten porasin ne niihin ja senkkasin hyvin ettei jää spärää.
Avasin kaikki laakeri pukit ja katsoin mitä oli syönyt. Kaikissa laakereissa oli semmoisia selviä hankaus jälkiä, eli ollut liian kireät laakerit.
Laakeri paketissa lukee numero BK-2101-1000102-20 ja BA3 2102-07,2121,2123,2130
Onko esim 1200 koneen ja 1700 koneen laakereissa kokoeroja? Luulisin että ei.
Epäilyttää suuresti että nämä on sitten väärät kun kerta ei ollut öljyreikiä neljässä laakerin puolikkaassa ollenkaan.
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 18:40
Kirjoittaja pvdriver
samanlaisia kai ne pitäis kaikissa olla, ainakin me niputettiin tällasilla motonetin liuskilla joiden varastotilanne kylläkin näyttää nyt kehnolta:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/253230/0 ei mitään ongelmaa, jouheesti pyörii. ihmeteltiin noitakin ku kahdessa liuskassa ei ollut sitä pitkittäisuraa keskellä, muissa oli. niputettiin vaan ja sinne sekaan ne kaksi erilaista. en muista merkkiä, pitää käydä tsekkaamassa lootasta. eikai sulla ole nuo jotakin venäläisiä? siitä oli joskus puhetta siitä ei-venäläisten tarvikeosien huonoudesta mutta eiköhän se tuo venäjän paska vasta ookki kuraa jos laakeriliuskistaki öljyreiät puuttuu puhumattakaan että mitat heittää... tuskin niitä liuskoja nyt ylikokokauloille on myyty...? mulla sitten se ongelma tulikin pultteja kiriessä, heti eka päätti venähtää katketa, onneksi lähti kokonaisena vielä pois... olis pitäny muistaa ettei niillä ryssänpulteilla kannata yrittääkään kasata... nyt meneeki ensviikolle että saa kunnon pultit...
edit: Glyko lukee noissa mun laakeripaketeissa, en tiiä venäjänliuskojen hintatasosta mutta mun mielestä tuommosissa osissa ei pieniä ole järkee säästellä:
http://www.federalmogul.com/en/Aftermar ... oBearings/
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 18:51
Kirjoittaja Mutis
venäläisiä laakereita on

ja vakio kokoa noi pitäisi olla. täytyy kyllä vielä mitata tarkemmin. mökillä olis toiset uudet laakerit made in ryssä, jos kokeilis niitäkin.
muuten oli ihan oikean näköiset laakerit, mutta tosiaan puuttui muutamia öljyreikiä :S
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 18:54
Kirjoittaja pvdriver
Mutis kirjoitti:muuten oli ihan oikean näköiset laakerit, mutta tosiaan puuttui muutamia öljyreikiä :S
^huolestuttavaa mun mielestä...

et muuten saa riittävän tarkkaan mitattua sitten mauserilla noita liuskoja, vaan jos std lukee niin pitäisi käydä... en osaa sanoa venäläisistä liuskoista, ite en tuhlaisi aikaa niihin...
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 19:07
Kirjoittaja Mutis
hienosti lukee venäjää paketissa, mutta ei mitään muuta.
mistäs noita Gluko laakereita sais kun ei näytä motonetissä olevan enään :S. yksi vaihtoehto on tietysti mennä keravan r-koneistukseen ja kysyä niiltä laakereita. saivat hommattua mosseenkin uudet alakerran laakerit.
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 19:53
Kirjoittaja pvdriver
käväse tai soittele motonettiin tilaus, viikon sisään varmaan saat. tai sama juttu mikä tahaan varaosaliike, hinnat vaan saattaa olla korkeemmat ku motonetillä...
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 21:59
Kirjoittaja START
kyllä sen saa mitattua mauserilla, jos on alikoon laakereita, toleranssia taas ei.
onkos nyt sitten laakeripukit oikeessa järjestyksessä ja oikein päin?
Re: kampiakselin laakereista.
Lähetetty: 30.6.2010 22:06
Kirjoittaja Mutis
on oikeassa järjestyksessä. eikä niitä saa väärinpäin kiinni.