Sivu 1/1
Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 27.7.2010 22:29
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Seuraava koskee 11X:iä alkaen helmikuusta 2002. Autoissa on raitisilmasuodatin, jonka numero on 2112-8122020. Kyseisissä autoissa ei ilmeisesti ole vesisuojalevyä 2112-8119054-20.
Vesisuojalevy on kuvassa nro 1 ja suodatin nro 13.
Suodatin ja sen edessä oleva tila ovat hankalasti käsiksipäästävissä, huollettavissa ja puhdistettavissa.
Asiantilan voi korjata avaamalla ilmanottosäleikkö sivuleikkureilla.
Suodattimen voi nyt irrottaa ja asentaa kyseisen aukon kautta. Työ ei vaadi työkaluja, mutta kylläkin pientä näppäryyttä, sillä aukko on suodattimelle hieman ahdas.
Suodattimen voi purkaa ja tarvittaessa vaihtaa suodatinmateriaalin sekä tiivistevaahtomuovin. Liesituulettimissa ja rakennusten ilmanvaihtolaitteissa on samankaltaista suodatinmateriaalia.

Kuvassa suodatin "puhtaalta" puolelta. "Likaisella" puolella ruuvit suodattimen purkamista varten. Ruuvit eivät ole suodattimen kiinnitysruuveja, eikä niitä pidä yrittää avata suodattimen ollessa paikallaan. Suodatin irtoaa vetämällä; se pysyy paikallaan tiivistevaahtomuovin kitkavoimalla.
Aukkoon voi lopuksi asentaa sopivan verkon. Omaani laitoin kittaustöihin tarkoitettua alumiiniverkkoa, kiinnitys yksinkertaisesti kaksipuolisella teipillä. Artesaani tekisi kauniimmin.
SvS
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 29.7.2010 23:05
Kirjoittaja Ronkoteus
Hei
Juuri tuosta raitisilmasuodattimesta on kysymys tässä viestiketjussa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =8&t=29067
Kuvassa näyttää olevan uudempi kaukalo, jossa konepelti on avarampi
tuulilasin puolelta.
Tuo "vesisuojamuovi" löytyy myös vanhemmasta kaukalo-mallista.
Tarkoitaako teksti, että "vesisuojamuovi" ja raitisilmasuodatin ovat
toisensa pois-sulkevia asioita.
Miten raitisilma suodatin on asennettuna lämmityslaitteen muoveissa ?
terv.
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 29.7.2010 23:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Ronkoteus kirjoitti:Hei
Juuri tuosta raitisilmasuodattimesta on kysymys tässä viestiketjussa:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =8&t=29067
Kuvassa näyttää olevan uudempi kaukalo, jossa konepelti on avarampi
tuulilasin puolelta.
Tuo "vesisuojamuovi" löytyy myös vanhemmasta kaukalo-mallista.
Tarkoitaako teksti, että "vesisuojamuovi" ja raitisilmasuodatin ovat
toisensa pois-sulkevia asioita.
Miten raitisilma suodatin on asennettuna lämmityslaitteen muoveissa ?
terv.
Terve!
En tiedä varmaksi, ovatko vesisuojamuovi ja suodatin toisensa poissulkevia. Varaosakirjan mukaan vesisuojamuovi jäi pois samaan aikaan kuin suodatin tuli varustukseen (2/2002).
Suodatin on painettu sille sopivaan tilaan, se on paikallaan pelkästään tiivistevaahtomuovin jousto- ja kitkavoimalla.
Valitettavasti tunnen vähän huonosti näitä eri ilmanvaihtojärjestelmiä.
Täydensin hieman edellistä kirjoitelmaani. Jos löydän jostain selkeän tiedon, missä autossa mikäkin ilmanvaihto- tai suodatusjärjestelmä, täydennän lisää.
Kuva, jossa ilmanoton säleikkö on leikattu, näyttää sisäosat juuri sellaisina kuin ne autossani ovat vakiona.
tukka putkelle ilman avoautoa -terveisin
SvS
Lisäys:
Lämmitinjärjestelmä, jota en tunne ja jossa on ilmeisesti eri suodatin kuin modifioimassani järjestelmässä (suodattimen vo-nro 2111-8122020) on tällainen:

Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 30.7.2010 0:39
Kirjoittaja Marko
Ottaa pois se filtteri ja jos tarvii pestä vähän useammin lasii,nii pesee sitte.Tuleepahan kabiinii ainakii sopivast ilmaa.
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 30.7.2010 9:38
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kun itse asun koivu-mänty-lehmus-tammivyöhykkeellä, en kyllä ottaisi suodatinta pois. On nimittäin paljon pienempi vaiva puhdistaa suodatin kuin ilmanvaihtolaitteiston kanavisto ja lämmityslaitteen kenno.
Ja melko tukkoisenkin suodattimen läpi tulee paremmin ilmaa kuin tukkoisesta kanavistosta.
koivunlehdet kuuluvat saunaan, ei autoon -terveisin
SvS
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 2.8.2010 23:51
Kirjoittaja Ronkoteus
Hei
Vanhemmalla muovikaukalolla varustetussa Lamborghinissani on
juuri samanlaiset sisuskalut kuin ensimmäisen viestin ylimmäisessä
räjaytyskuvassa.
Siltä osin rakenne pysynyt siis samana, kaukalon tyypistä riippumatta.
Varaosakirjan sivulla 606 on hyvät kuvat, mitä tarkoitan vanhalla kaukalolla
ja uudemmalla, uudempi on siis numero 5 ja kaytössä alkaen 04.03.
Vanhempi on numero 14.
Kun olin hankkimassa ko. suodatinta, ajattelin sen menevän sen
"vesisuojamuovin" hahloon ja siksi hylkäsin tarjokkaat.
Eipä nuo olisi luullakseni paljon maksanu, vaikka olisi ottanut molemmat,
"uuden" ja "vanhan" mallin.
Kuinka tuo raitiilmasuodatin toimii talvella, eikö vedä huuruun ?
Mielestäni keväällä, kun hiekotushiekka ja siitepölyt leijuu, olisi hyvä käyttää
raitisilmsuodatinta, mutta talvella lumen aikaan ei tarvinne, kun vaan pitää
messinkiverkon puhtaana.
Toisaalta kun tuo muovikaukalo on herkästi hajoava ja takaisin laittaminen
hieman hermoja vaativaa hommaa, niin sitä ei viitsisi monia kertoja tehdä.
Terv.
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 3.8.2010 0:24
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kiitos viestistä ja selvityksestä.
En ole huomannut mitään hankaluuksia talvikäytössä. Jokseenkin kaikki talvikelit on koettu, jäätävät tihkut, nuoskalumet, kovat pakkaset ja tuiskut sekä pölyävä lumi ja runsas suola (esim. Saksassa ja Venäjän hallitsemilla alueilla).
Suodatin, joka minunkin autossani on, on kuitu- ja pintarakenteeltaan sellainen, ettei se kovin helposti mene tukkoon. Suodatin on pystyasennossa, joten esimerkiksi pysäköinnin aikana satava lumi ei juurikaan tuki sitä.
filtteriterveisin
Svs
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 12.8.2010 10:19
Kirjoittaja Wildthorne
Hepps
Pistin just tuon raitisilmasuodattimen nr:2112-8122020 naco:lta tilaukseen niin saa kokeilla kuinka onnistuu asennus vanhempaan malliin, mulla auto kyllä vm:2002 mutta eipä siellä suodatinta ollut eikä näytä että olis ikinä ollutkaan.
Ilmoittelen sitten kuinka asennus onnistui jos suodatinta löytyy, lähinnä tuo että kuinka paljon joutuu purkaa auki että saa sen suodattimen sinne alas paikalle, ja onko tila samankokoinen näissä vanhemmissa joka tuli ilman suodatinta, (varaosanumeroitten puolesta näyttäis että on samat) no sittenpä sen näkee.
Viritän sen joka tapauksessa sinne jotenkin paikalle että lakkaa saunapuitten ja kaikkien pienempien rojujen tulo tupaan.
Terv: Wildy
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 19.8.2010 17:32
Kirjoittaja larssi21074
Raitisilmasuodatinta on ollut asennettuna satunnaisesti 110 mallistossa vuodesta 2001 alkaen. Suodatin käy tosin myös vanhempiin eli kaikissa sille on paikka. Muistaakseni vuoteen 2004 saakka oli ylemmän kuvan mukainen lämmityslaitteen ilmanotto kotelo ja vanhanmallinen (pyyhkijänvarret piiloon jättävä) muovi tuulilasin alalaidassa. Samaan aikaan eli 2004 eteenpäin kun tuulilasin edessä oleva kaukalo vaihtui, vaihtui myös lämmityslaitteen kotelon muoto ja koko konehuoneenpuolella oleva lämmityslaite. Uudessa lämmityslaitteessa on tuo pystyssä oleva puhallin ja raitisilmasuodattimen päällä lisäksi oma ritilä (tuulilasin alla olevan kaukalon lisäksi). Myös sisäilman suodatin on erilainen ja paremmin suojassa kuin vanhassa. Sitten tuli vielä muutos 2005 - 2006 jolloin tuli se muovinen roiskeläppä suojaamaan suodatinta ja tuulilasin alla olevan kaukalon muoto muuttui niin että ilmanottoaukon ritilä otti ilmaa korkeammalta että vesi ei mene suodattimelle.
Kuvista päätellen näyttää että sdelanon autossa on uuden mallinen tuulilasin alakaukalo mutta vanhanmallinen lämmityslaite?!
Tuo suodatin jokatapauksessa on aika perseestä jos sitä ei viitsi vaihtaa. Kun sitä ei vaihda ja se menee tukkoon niin lämmityslaite alkaa vetämään ilmaa väärästä paikasta eli moottoritilan puolelta lämmityslaitteen pohjassa olevien vedenpoistoreikien kautta.
Itse olen laittanut jokaiseen autoon metallisen verkon suodattimen paikalle ja kokemukset on ollu positiivisia. Olen laittanut tuollaisen metalliverkon vanhempaan ja uudempaan lämmityslaitteeseen. Ei tule siitäkaan lehdet ja koivunsiemenet sisälle vaikka aivan pölyä ei suodatakaan pois. Mutta tuo verkko pysyy puhtaana eikä tarvitse vaihtaa. Sen saa huuhdeltua ilmanottoritilästä jos tarvitsee!
Tuolla on asiasta juttua ja kuva =>
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... en#p233503
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 19.8.2010 21:04
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Larssi21074, kiitokset hyvästä täydennyksestä ja aiempien kirjoitusten muistutuksesta.
Autoni (21113) lämmityslaite on ilmeisesti juuri sellainen kuin kuvaat. Kuvissa näkyvä tuulilasin alakaukalo on varmaan alkuperäinen, ilmanjakovipu on vaakatasossa liikkuva ja arvelisin, että myös puhaltimen moottorin akseli on vaakatasossa.
Suodatin 2112-8122020 lienee myös alkuperäinen.
Tyly reiän teko alakaukaloon teki suodattimesta todella helppohuoltoisen; isot roskat voi poistaa kouralla, myös pölynimurilla pääsee hyvin imemään niin suodatinta kuin sen edessä olevaa tilaakin. Suodattimen irrottaminenkin on nopeaa ja melko vaivatonta.
SvS
Re: Raitisilmasuodattimen huolto
Lähetetty: 21.8.2010 12:21
Kirjoittaja larssi21074
Miltä vuodelta sdelanon farkku on? Ilmeisesti 2003 - 2004 tienoilta? Näköjään tuo uuden mallinen tuulilasin alakaukalo tuli käyttöön vielä vanhanmallin lämmityslaitteen kanssa. Meillä on 2004 vuosimallin HB:ssä jo uudenmallin lämmityslaite ja uudenmallin tuulilasin alakaukalo.
Tuossa sdelanon tapauksessa tuo puhdistus onnistuu tuolla tavalla että leikkaa ritilään reiän mutta melkein veikkaisin että toimii vain tuossa yhdistelmässä.
Eli tuo puhdistusreiän tekeminen ei onnistu jos on vanha tuulilasin alakaukalo. Ja ilmeisesti ei onnistu myöskään jos on uudenmallin tuulilasin alakaukalo mutta uuden mallinen lämmityslaite.
Tässä vielä kuvat vanhanmallisesta lämmityslaitteesta toteutettuna metalliverkkosuodattimella:
Ja uusi malli:
