Ranskalaiset moottoripyörät
Ranskalaiset moottoripyörät
Peugeotin TV-mainoksessa on kahvimyllyn ja polkupyörän jälkeen pussihousumoottoripyörä. Mutta missä ovat sodanjälkeiset ranskalaiset moottoripyörät? Britit, saksalaiset, italialaiset, venäläiset, unkarilaiset painoivat tehtaissaan valtavia määriä pyöriä, mutta mitenkä monta ranskalaista todella tunnettua mp-merkkiä onkaan. Ja mistä tuo harvinaisuus johtuu?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Itse en tiedä vanhasta muistista kuin yhden tunnetun ranskalaisen moottoripyörävalmistajan - Motobecane, jota Suomessa kutsuttiin "Motopekaksi".
Sitä on vaikea tietää mistä se johtuu. Ehkä siinä on ollut juuri tuo taustalla, että monissa maissa oli tuotantoa runsaasti ja niillä enemmän tunnettuja "perinteisiä" suuria valmistajia jo ennen sotia (läh. Englanti Saksa ja Tsekki) - ei löytynyt ranskalaiselle moottoripyörätuotannolle "markkinarakoa". 70-luvun vaihteissahan Japani sitten veti maton alta kaikilta muiltakin eurooppalaisilta valmistajilta ja ne olivat suurissa vaikeuksissa, sosialististen maiden valmistajille sillä ei tietysti ollut juurikaan merkitystä.
Skoottereitahan Peugeot valmistaa nykyisinkin.
Sitä on vaikea tietää mistä se johtuu. Ehkä siinä on ollut juuri tuo taustalla, että monissa maissa oli tuotantoa runsaasti ja niillä enemmän tunnettuja "perinteisiä" suuria valmistajia jo ennen sotia (läh. Englanti Saksa ja Tsekki) - ei löytynyt ranskalaiselle moottoripyörätuotannolle "markkinarakoa". 70-luvun vaihteissahan Japani sitten veti maton alta kaikilta muiltakin eurooppalaisilta valmistajilta ja ne olivat suurissa vaikeuksissa, sosialististen maiden valmistajille sillä ei tietysti ollut juurikaan merkitystä.
Skoottereitahan Peugeot valmistaa nykyisinkin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Jo minä ehdin pettyä, että eikö Samaraikaan tiedä. Ei minullakaan ulkomuistissa ole muita. Jos joku tietää, niin lisää merkkejä vain.
Aika ihmeelliseltä tuo vähyys tuntuu kun erinomaisia autoja osaavat tehdä
Aika ihmeelliseltä tuo vähyys tuntuu kun erinomaisia autoja osaavat tehdä

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Ranskalaisia moottoripyöriä,onhan niitä....http://www.cybermotorcycle.com/euro/france.htm
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Merkkejä on kyllä ollut. Tuon sivuston merkit tarkastamalla kuitenkin selviää, että ainoat 60-luvulle selvinneet valmistajat ovat Automoto (v.62) ja Motobecane, mikä sekin puolestaan meni konkurssiin v.1981 ja myytiin Yamahalle. Suurin osa merkeistä on sammunut ennen toista maailmansotaa ja loput 50-luvulla, jokunen jopa ennen 1900-lukua.
Tuosta listasta huomasin myös yhden merkin, mikä ei sinne kuulu - Hildebrand & Wolfmüller. Ilmeinen vahinko, koska avaamalla sen linkinvalmistusmaaksi paljastuukin Saksa, kuten pitää ollakin. Ja kyseessä ei olekaan mikään mikä tahansa merkki, vaan maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen moottoripyörä! Eikä listassa ollutta v. 1966 valmistettua "Willam" mikroautoa Lambretan moottorilla taas voi pitää "oikeana" moottoripyöränä.
Ko. jutussa olleiden museoiden lisäksi Hildebrand & Wolfmüller löytyy ainakin Tukholman teknillisestä museosta, jonka pyörän kuva löytyy tästä:
http://fotoalbum.ee/photos/unicman/43034317
Lisäys:
Pienimuotoisen tutkimuksen perusteella yritin selvittää millaista mp-tuotantoa Ranskasta löytyy nykyisin (merkit tulleet markkinoille 1990/2000-luvulla)
Peugeot valmistaa siis niitä skoottereita.
Moottoripyörät:
Scorpa, mikä valmistaa pelkästään trial-pyöriä.
Sherco, mikä valmistaa trial-, enduro ja crossipyöriä. (tehdas myös Espanjassa)
Voxan, "cafe-racer"-tyyppisiä sporttipyöriä edustava merkki. Pyörää on tehty pieninä sarjoina eri versioita, joita on myyty Ranskan lisäksi ainakin Belgiassa, Hollannissa, Englannissa ja Saksassa.
Voxanin on hiljattain ostanut ranskalainen sähkö-ja aurinkoenergia-autoihin erikoistunut Venturi, jonka sivustolta ei löydy halaistua sanaa koko pyörästä. Nykyisestä Voxanin tuotannosta ei siis ole tietoa.
Tuosta listasta huomasin myös yhden merkin, mikä ei sinne kuulu - Hildebrand & Wolfmüller. Ilmeinen vahinko, koska avaamalla sen linkinvalmistusmaaksi paljastuukin Saksa, kuten pitää ollakin. Ja kyseessä ei olekaan mikään mikä tahansa merkki, vaan maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen moottoripyörä! Eikä listassa ollutta v. 1966 valmistettua "Willam" mikroautoa Lambretan moottorilla taas voi pitää "oikeana" moottoripyöränä.

Ko. jutussa olleiden museoiden lisäksi Hildebrand & Wolfmüller löytyy ainakin Tukholman teknillisestä museosta, jonka pyörän kuva löytyy tästä:
http://fotoalbum.ee/photos/unicman/43034317
Lisäys:
Pienimuotoisen tutkimuksen perusteella yritin selvittää millaista mp-tuotantoa Ranskasta löytyy nykyisin (merkit tulleet markkinoille 1990/2000-luvulla)
Peugeot valmistaa siis niitä skoottereita.
Moottoripyörät:
Scorpa, mikä valmistaa pelkästään trial-pyöriä.
Sherco, mikä valmistaa trial-, enduro ja crossipyöriä. (tehdas myös Espanjassa)
Voxan, "cafe-racer"-tyyppisiä sporttipyöriä edustava merkki. Pyörää on tehty pieninä sarjoina eri versioita, joita on myyty Ranskan lisäksi ainakin Belgiassa, Hollannissa, Englannissa ja Saksassa.
Voxanin on hiljattain ostanut ranskalainen sähkö-ja aurinkoenergia-autoihin erikoistunut Venturi, jonka sivustolta ei löydy halaistua sanaa koko pyörästä. Nykyisestä Voxanin tuotannosta ei siis ole tietoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Terve!
Sotien jälkeisiä ranskalaispyöriä on myös Jaskan listassakin mainittu BFG, jota tuotiin Suomeen ilmeisesti yksi v. 1983.
1300-kuutioinen Citroën-moottori. Ajoin sillä noin 1000 km koeajon. Oli ihan kelpo peli.
Ks. http://bfg.asso.fr/
***
Motobécane elää nykyisin mopoista tunnettuna MBK:na, joka on pääosin MBK:ksi etiketöity Yamaha tai päinvastoin.
Aikanaan muuten ajoin vuoden verran Motobécane Mobylette'llä.
SvS
Sotien jälkeisiä ranskalaispyöriä on myös Jaskan listassakin mainittu BFG, jota tuotiin Suomeen ilmeisesti yksi v. 1983.
1300-kuutioinen Citroën-moottori. Ajoin sillä noin 1000 km koeajon. Oli ihan kelpo peli.
Ks. http://bfg.asso.fr/
***
Motobécane elää nykyisin mopoista tunnettuna MBK:na, joka on pääosin MBK:ksi etiketöity Yamaha tai päinvastoin.
Aikanaan muuten ajoin vuoden verran Motobécane Mobylette'llä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Ranskalaisen huumorin ystävänä kaikki tietää sarjakuvat Niilo Pielisestä.
Hän ajelee SEPTOKUKU merkkisellä moottoripyörällä, Lieneekö omavalmiste??

Hän ajelee SEPTOKUKU merkkisellä moottoripyörällä, Lieneekö omavalmiste??







Lada rules
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
"Motobécane Mobylette'llä."
Tuollaisella Mobyletellä vm.-65 tuli pikkupoikana pöristeltyä mummolassa ja mopo on edelleen tallessa suulissa. Oon sen konetta pyöritellyt tulevaa entisöintiä ajatellen, mutta saakohan tuohon osia nykyään? Rompetoreilla tarvisi tehokkaammin selata mopomyyjiä, että sais jotain selvitystä varaosatilanteeseen. Ihan ajosta toi mopo jäi seisomaan, siitä on aikaa ainakin 17 vuotta.
Tuollaisella Mobyletellä vm.-65 tuli pikkupoikana pöristeltyä mummolassa ja mopo on edelleen tallessa suulissa. Oon sen konetta pyöritellyt tulevaa entisöintiä ajatellen, mutta saakohan tuohon osia nykyään? Rompetoreilla tarvisi tehokkaammin selata mopomyyjiä, että sais jotain selvitystä varaosatilanteeseen. Ihan ajosta toi mopo jäi seisomaan, siitä on aikaa ainakin 17 vuotta.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Tuo Mobylette poikkesi paitsi ulkomuodoltaan ja variaattorivedoltaan muista mopoista myös siitä , että siinä oli 1,3 hevosvoimaa, kun kaikissa muissa ilmoitettiin olevan 1,5.
Eikä se oman mittarinsa mukaan tasaisella paljoakaan yli kolmeakymppiä kulkenut.
Hienoa, että noita vielä löytyy.
Eikä se oman mittarinsa mukaan tasaisella paljoakaan yli kolmeakymppiä kulkenut.
Hienoa, että noita vielä löytyy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Terve!
Ranskassa oli ennen EU:a mopojen rajoitus 55 km/h, joten velomoteur'eja (kuten Velosolex) lukuun ottamatta lähes kaikki kulkivat noin 65 km/h.
Myös Mobylette oli ciclomoteur. Ja kulki 65 km/h ainakin tullihuutokaupasta ostettuna. Tullihuutokauppaan pääsemiseen ei tarvinnut täyttää Suomen tyyppikatsastusvaatimuksia.
Ajoin Mobyletellä vuoden. Tapasin yhden mopon, joka jätti Mobyleten kiihdytyksessä tai huippunopeudessa. Se oli Solifer 4Speed minicrossin tehokkaalla 5Speed-moottorilla.
***
Mobyletessä ei ollut variaattorivetoa, vaan yksiportainen kiilahihnavälitys ensiövetona. Toisioveto normaaliin tapaan rullaketjulla.
Mittarimallit oli luxusta. Omassani oli peitelevy mittarin aukossa.
Moottorin käynnin, tärinättömyyden, jarrujen ja ajo-ominaisuuksien puolesta kävi oikeasti sääliksi niitä, jotka joutuivat lykkäämään Turun tai Herttoniemen Papoilla ja Exporteilla.
***
Mobyletteä edelsi Suzuki K11 ja seurasi ČZ 476, mutta nehän tietenkään eivät ranskattaria olleet.
SvS
Ranskassa oli ennen EU:a mopojen rajoitus 55 km/h, joten velomoteur'eja (kuten Velosolex) lukuun ottamatta lähes kaikki kulkivat noin 65 km/h.
Myös Mobylette oli ciclomoteur. Ja kulki 65 km/h ainakin tullihuutokaupasta ostettuna. Tullihuutokauppaan pääsemiseen ei tarvinnut täyttää Suomen tyyppikatsastusvaatimuksia.
Ajoin Mobyletellä vuoden. Tapasin yhden mopon, joka jätti Mobyleten kiihdytyksessä tai huippunopeudessa. Se oli Solifer 4Speed minicrossin tehokkaalla 5Speed-moottorilla.
***
Mobyletessä ei ollut variaattorivetoa, vaan yksiportainen kiilahihnavälitys ensiövetona. Toisioveto normaaliin tapaan rullaketjulla.
Mittarimallit oli luxusta. Omassani oli peitelevy mittarin aukossa.
Moottorin käynnin, tärinättömyyden, jarrujen ja ajo-ominaisuuksien puolesta kävi oikeasti sääliksi niitä, jotka joutuivat lykkäämään Turun tai Herttoniemen Papoilla ja Exporteilla.
***
Mobyletteä edelsi Suzuki K11 ja seurasi ČZ 476, mutta nehän tietenkään eivät ranskattaria olleet.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Tällainenkin erikoisuus löytyi - 50-luvulla tehdyn Giman replika Moto Gima, jonka valmistus on aloitettu v.2009 kesällä. Gima oli aikoinaan lyhytaikainen valmistaja, joka teki pieniä moottoripyöriä v. 1947-1956.

Moto-Giman valmistuksesta ranskalainen uutisjuttu:
http://www.youtube.com/watch?v=2CS2vhuBYZI

Moto-Giman valmistuksesta ranskalainen uutisjuttu:
http://www.youtube.com/watch?v=2CS2vhuBYZI
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
Tuossa remontoijaan vanhaa kivinavettaa yhdelle asiakkaalle,niin siellä oli kamojen seassa Moto VAP merkkinen moottoripyörä.
Oletettavasti n.100 kuutioinen sakemannin moottori, ja muut osat Ranskalaisten peruja.
Oletettavasti n.100 kuutioinen sakemannin moottori, ja muut osat Ranskalaisten peruja.
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
No oiskohan CycloVAP -mopo samaa juurta?Tov. Pavlovits tiennee?veljes kirjoitti:Tuossa remontoijaan vanhaa kivinavettaa yhdelle asiakkaalle,niin siellä oli kamojen seassa Moto VAP merkkinen moottoripyörä.
Oletettavasti n.100 kuutioinen sakemannin moottori, ja muut osat Ranskalaisten peruja.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Ranskalaiset moottoripyörät
CycloVap, AutoVap ja Vapsa olivat hyvin samanoloisia hihnavetomopoja, aivankuin tuo yllämainittu Mobylette. Nämä vain olivat muotoilultaan aika kolhoja. Varmaankin tuo MotoVap on samaa sukua
Tässä on näiden Vappien räjäytyskuvia jos vaikka se ladonomistaja innostuu entisöimään.
http://cyclovap.free.fr/index.php?optio ... 8&Itemid=9
Etteivät vain nämä moottoritkin ole ranskalaisia?
http://buyvintage1.wordpress.com/page-1 ... r-1925-a1/
Tässä on näiden Vappien räjäytyskuvia jos vaikka se ladonomistaja innostuu entisöimään.
http://cyclovap.free.fr/index.php?optio ... 8&Itemid=9
Etteivät vain nämä moottoritkin ole ranskalaisia?
http://buyvintage1.wordpress.com/page-1 ... r-1925-a1/
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.