Valu, pakosarja.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Valu, pakosarja.
Yhdestä henkilöautosta on valurautainen pakosarja halki. Aikomus hitsata Mig:llä, mitä kannattaa ottaa huomioon, tai korjausvinkkejä.?
Korjaustoimenpide suoritetaan pakosarjan ollessa paikallaan, on hyvin tilaa ja p.sarjan poistaminen taas turhan työläs.
Korjaustoimenpide suoritetaan pakosarjan ollessa paikallaan, on hyvin tilaa ja p.sarjan poistaminen taas turhan työläs.
Re: Valu, pakosarja.
Lämmitä kuumaksi ja hitsaa nikkelipuikolla niin pitäs kestää.Voi onnistua migillä mutta lämmitä pakosarja kuumaksi.
99
Re: Valu, pakosarja.
Mahtaako Migillä saada valusarjaan pitävää saumaa. Yleisestihän Migillä ei suositella hitsaamaan pakosarjoja, ei riitä tehot. Mullakin yks halkeema pakosarjassa hitsattiin puikolla, just sellaisella valurautaan soveltuvalla.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Valu, pakosarja.
Koulussa ainakin opetettiin että valurautaa ei oikein pysty muuten kuin puikolla hitsaamaan. En tosin ole kyllä mikään hitsaaja.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Valu, pakosarja.
ja pitää muistaa että laippa on hitsauksen jälkeen koneistettava suoraksi.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Valu, pakosarja.
No niin, nyt vähän faktaa tuon mag virtalähteen riittämättömyyden takia? Mikä siinä muka on sitten vikana? Tietty jos jollain kaasuttomalla 120 amppeerilla masiinalla sitä hitsaamista yrittää, niin sillon tämä tehottomuus tulee ilmi.
Mutta tässä vähän siitä mag puolesta hieman faktaa kopioituna suoraan Esabin nettisivuilta löytyvästä tuotelehtiöstä.
Halkaisija 1,2
Kaarijännite V 28-30
Hitsausvirta A 220-250
Kauppanimike OK Tubrodur 15.66
Kaasu 98%Ar+2%CO2.
DC +
Eli on olemassa valuraudalle oma lankansa. Mutta se siitä voisin sanoa. Ei kukaan kehtaa ostaa tuota 15 kilon rullaa hyllyyn pyörimään. On sen verran kallista, jos muuta käyttöä ei ole kuin yksi muutaman sentin sauma hitsattavana.
Eli siirrytäämpä sitten tuonne puikko puolelle.
No tuolla oli jo mainittu lämmitystä ja koneistusta, ihan oikein on menneet nekin neuvot. Mutta kun opettajat aikoinaan koulussa naputtivat meille mieleen näitä perus ohjeita korjaushitsauskurssilla, niin sanoivat että pienet kappaleet ilman esilämmitystä, pienillä saumoilla. Sauman vasarointi (tarkoittaa samaa kuin kuonaaminen, mutta vasarointi tehdään nätisti naputtelemalla) HETI hitsaamisen jälkeen jolloin sauma "venyy". Tällöin hitsaus jännitykset eivät jää saumaan vaan poistuvat siitä. Ja kun olet sen sauman hitsannut, niin vaikka piirtopiikillä, tai muulla vastaavalla kokeilet napsauttaa sitä saumaa kulmasta. Jos se irtoaa, niin katsoppa se sauman pohja. Jos se on aivan nokinen, irtoaa hiiltä saumaan liikaa alla olevasta kappaleesta. Toista hitsaus uudestaan ja kokeile taas venytystä. Näillä ohjeilla korjasin yhden vuotaneen pakosarjan viime talvena.
Ja minä nyt taas lainaan tuolta Esabilta kun en viitsi muita etsiä.
OK 92.18 on nikkelisydänlankainen valuraudan kylmä- ja puolikuumahitsaukseen tarkoitettu hitsauspuikko, jonka hitsiaine on lähes puhdasta nikkeliä. Kun kylmähitsauksessa käytetään ohuita hitsauspuikkoja ja pientä hitsausvirtaa, niin muutosvyöhyke jää mahdollisimman kapeaksi. Hitsi on helposti lastuttavissa.
Hitsausvirta
AC, DC+
Tietty mikään pakko ei ole tuolla Esabin puikolla hitsata. Voit mennä vaikka paikalliseen koneliikkeeseen, rautakauppaan tai johonkin muuhun vastaavaan putiikkiin josta voi ostaa näitä puikkoja ihan parin kappaleen sarjassa. Yleensä ne ovat sellaisessa muovisessa tuubissa jossa on lappu päässä jossa kerrotaan mitä nämä tikut ovat.
Mutta mustanraudan lisä-aineilla hitsatessa et tee mitään muuta kuin hallaa itsellesi. Se halkiaa uudestaan kuitenkin.
Ja jos se pakosarja on paikallaan niin eipä tarvitse koneistella silloin. Irrallaan olevaakaan ei tarvitse välttämättä koneistaa jos laippaa, tai sen juuresta ei hitsata.
Kun olet sen pakosarjan hitsannut, niin kerro kuinka onnistui.
Mutta tässä vähän siitä mag puolesta hieman faktaa kopioituna suoraan Esabin nettisivuilta löytyvästä tuotelehtiöstä.
Halkaisija 1,2
Kaarijännite V 28-30
Hitsausvirta A 220-250
Kauppanimike OK Tubrodur 15.66
Kaasu 98%Ar+2%CO2.
DC +
Eli on olemassa valuraudalle oma lankansa. Mutta se siitä voisin sanoa. Ei kukaan kehtaa ostaa tuota 15 kilon rullaa hyllyyn pyörimään. On sen verran kallista, jos muuta käyttöä ei ole kuin yksi muutaman sentin sauma hitsattavana.
Eli siirrytäämpä sitten tuonne puikko puolelle.
No tuolla oli jo mainittu lämmitystä ja koneistusta, ihan oikein on menneet nekin neuvot. Mutta kun opettajat aikoinaan koulussa naputtivat meille mieleen näitä perus ohjeita korjaushitsauskurssilla, niin sanoivat että pienet kappaleet ilman esilämmitystä, pienillä saumoilla. Sauman vasarointi (tarkoittaa samaa kuin kuonaaminen, mutta vasarointi tehdään nätisti naputtelemalla) HETI hitsaamisen jälkeen jolloin sauma "venyy". Tällöin hitsaus jännitykset eivät jää saumaan vaan poistuvat siitä. Ja kun olet sen sauman hitsannut, niin vaikka piirtopiikillä, tai muulla vastaavalla kokeilet napsauttaa sitä saumaa kulmasta. Jos se irtoaa, niin katsoppa se sauman pohja. Jos se on aivan nokinen, irtoaa hiiltä saumaan liikaa alla olevasta kappaleesta. Toista hitsaus uudestaan ja kokeile taas venytystä. Näillä ohjeilla korjasin yhden vuotaneen pakosarjan viime talvena.
Ja minä nyt taas lainaan tuolta Esabilta kun en viitsi muita etsiä.
OK 92.18 on nikkelisydänlankainen valuraudan kylmä- ja puolikuumahitsaukseen tarkoitettu hitsauspuikko, jonka hitsiaine on lähes puhdasta nikkeliä. Kun kylmähitsauksessa käytetään ohuita hitsauspuikkoja ja pientä hitsausvirtaa, niin muutosvyöhyke jää mahdollisimman kapeaksi. Hitsi on helposti lastuttavissa.
Hitsausvirta
AC, DC+
Tietty mikään pakko ei ole tuolla Esabin puikolla hitsata. Voit mennä vaikka paikalliseen koneliikkeeseen, rautakauppaan tai johonkin muuhun vastaavaan putiikkiin josta voi ostaa näitä puikkoja ihan parin kappaleen sarjassa. Yleensä ne ovat sellaisessa muovisessa tuubissa jossa on lappu päässä jossa kerrotaan mitä nämä tikut ovat.
Mutta mustanraudan lisä-aineilla hitsatessa et tee mitään muuta kuin hallaa itsellesi. Se halkiaa uudestaan kuitenkin.
Ja jos se pakosarja on paikallaan niin eipä tarvitse koneistella silloin. Irrallaan olevaakaan ei tarvitse välttämättä koneistaa jos laippaa, tai sen juuresta ei hitsata.
Kun olet sen pakosarjan hitsannut, niin kerro kuinka onnistui.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Valu, pakosarja.
Huomenna vapaapäivä ja olisi tarkoitus hitsata tuota pakosarjaa. Mun galleriassa on kuva pakosarjasta, en osaa laittaa sitä tänne, joten kuva löytynee sieltä.
Katsastuksessa oli CO arvo hieman korkea ja katsastusmies arvioi, että tästä halkeemasta se johtuu, kun lamda saa väärää arvoa.
Katsastuksessa oli CO arvo hieman korkea ja katsastusmies arvioi, että tästä halkeemasta se johtuu, kun lamda saa väärää arvoa.
Re: Valu, pakosarja.
On aika rumasti halki tuo pakosarja. Mutta jos ei ole takapuolelta halki niin sitten on pikkuisen helpompi. Aja rälläkällä nätisti sellainen pikkuvekki siihen kohtaan mihin meinaat hitsata. Ja ei puhki asti. Vain pintaa hipoen jotta näkee hitsatessa paljon paremmin missä halkeama kulkee.
Re: Valu, pakosarja.
Muista kappaleen mahdollisimman hidas jäähtyminen, Se on tärkeä juttu.
Tässä oma esimerkki valuhitsauksesta

Tuossa käytin
-esilämmitystä
-vasarrusta
-3cm kertahitsejä
-jälkilämmitystä
-pehmeitä korjauspuikkoja
-n 5 tuntia aikaa
-lasivillaa loppujäähtymisen hidastamiseen
Tuo halkeama on vähän eri juttu mutta samat temput sekin vaatii,
Paljon vaivaahan se teettää mutta lujuus on vähintäänkin riittävä kun tekee oikein
Tässä oma esimerkki valuhitsauksesta
Tuossa käytin
-esilämmitystä
-vasarrusta
-3cm kertahitsejä
-jälkilämmitystä
-pehmeitä korjauspuikkoja
-n 5 tuntia aikaa
-lasivillaa loppujäähtymisen hidastamiseen
Tuo halkeama on vähän eri juttu mutta samat temput sekin vaatii,
Paljon vaivaahan se teettää mutta lujuus on vähintäänkin riittävä kun tekee oikein
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Valu, pakosarja.
No joo, tuokin on hyvä ottaa esille. Hidas jäähtyminen. Tosiaan jos on mahdollisuus niin "pakkaa" vaikka lasivillaan ja anna jäähtyä siellä.
Yhden kikan kertoi opettaja silloin koulussa noiden valurauta kipuloiden korjaamiseen. Jos korjaus kohteessa on ihan reilun kokoinen reikä, mutta saatavilla on samaa materiaalia oleva "laippa", niin hitsaa siihen laippaan vaikka mustasta raudasta olevan levyn. Tämän reiän paksuus voi olla vaikka 2-4 milliin. Sen jälkeen hitsaa tämän laipan korjaus kohteeseen kiinni. Tällöin lämpö juoksee tähän teräslevyyn ja ei jää kummittelemaan siihen korjaus kohteeseen niin helposti.
Yhden kikan kertoi opettaja silloin koulussa noiden valurauta kipuloiden korjaamiseen. Jos korjaus kohteessa on ihan reilun kokoinen reikä, mutta saatavilla on samaa materiaalia oleva "laippa", niin hitsaa siihen laippaan vaikka mustasta raudasta olevan levyn. Tämän reiän paksuus voi olla vaikka 2-4 milliin. Sen jälkeen hitsaa tämän laipan korjaus kohteeseen kiinni. Tällöin lämpö juoksee tähän teräslevyyn ja ei jää kummittelemaan siihen korjaus kohteeseen niin helposti.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Valu, pakosarja.
Kiitos hyvistä neuvoista. Hyviä neuvoja on maailma täynnä, mutta kaikki eivät niitä noudata.
Eilen oli tyyni ilma ja harjoittelin ekaksi vanhaan Ladan pakosarjaan. En huomannut Mic:llä hitsattaessa mitään erityistä, hitsaus tuntui, kuin olis ihan tavallista paksua rautaa hitsannut. Harjoittelin myös ihan tavallisella puikolla (puikkokoneella) ja samanlaisesti meni.
No, seurataan, miten kestää, tärkein asia on, että pakokaasupäästöt olis kunnossa katsastukseen.
Eilen oli tyyni ilma ja harjoittelin ekaksi vanhaan Ladan pakosarjaan. En huomannut Mic:llä hitsattaessa mitään erityistä, hitsaus tuntui, kuin olis ihan tavallista paksua rautaa hitsannut. Harjoittelin myös ihan tavallisella puikolla (puikkokoneella) ja samanlaisesti meni.
No, seurataan, miten kestää, tärkein asia on, että pakokaasupäästöt olis kunnossa katsastukseen.
Re: Valu, pakosarja.
Tämänpä melkein arvasinkin
Mutta en tosin ole tietoinen onko Ladan pakosarja valurautaa vaiko valuterästä. Valuteräshän on hitsattavissa normaaleilla lisä-aineilla, valurauta onkin sitten noilla edellä mainituilla kikoilla tinattavaa.
Toivottavasti se nyt kestää edes sen katsastuksen ajan, sekä toivon mukaan ne pakokaasu arvot ovat kohdallaan.

Mutta en tosin ole tietoinen onko Ladan pakosarja valurautaa vaiko valuterästä. Valuteräshän on hitsattavissa normaaleilla lisä-aineilla, valurauta onkin sitten noilla edellä mainituilla kikoilla tinattavaa.
Toivottavasti se nyt kestää edes sen katsastuksen ajan, sekä toivon mukaan ne pakokaasu arvot ovat kohdallaan.
Re: Valu, pakosarja.
kuinkahan tässä kävi?
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74