Ladan muodot muotia

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Ladan muodot muotia

Viesti Kirjoittaja Misha »

Tsekatkaas Toyotan uus nuorisoautomerkki jenkeissä, niiden yhdessä mallissa on tutut muodot: http://www.scion.com/drive/gallery/driv ... llery.html
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Myös Volvon piirteitä voi löytää muodoista, jos tarkkaan katsoo.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

perinteinen laatikkolinja sopii kaikille vuosikymmenille ja se taitaakin tulla takaisin heti kun venäjän autoteollisuus ehtii pyöristää mallistonsa ja taas ollaan jäljessä suunnittelussa verrattuna muihin merkkeihin :roll:

Eikös Volvo olekin kuin venytetty Lada, kun volvoa vielä venytettään lisää tulee siitä rolls royce, eli Ladalla on selvää yhteneväisyyttä loistoautoihin... kuten myös Lada on petojen sukua eli Fiatin perillinen joka taas on samaa perhettä Ferrarin ja muiden vauhtihirmujen, eli Lada on lähes urheiluauto itsekin :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jammu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Lada-Jussi : Kyllä, laatikkomuotoilu todellakin sopii kaikille vuosikymmenille. "Saippuarasiamuotoilu" on perua 50 luvun lopulta, ja läpimurto tuli 1960 luvun alkupuolella. (kyllä, autoilun historiaa on tullut luettua) Volvoissa kulmikas muotoilu säilyi 1990 luvun alkuun.

Kyllä täytyy olla kiitollinen, että tarjouskilpailun voitti aikanaan Fiat 124. Renault 16 on ainakin omasta mielestäni paljon rumempi.
Alkuperäisen Fiat 124 projektin suunnittelija oli Dante Giacosa, joka suunnitteli myös suositut mallit Topolino, 1100, 600, 500 ja 128. (ovat muuten hienoja kaikki)
Ladan moottori on todellakin tavallaan "hienostunut italialainen kilpakone", Tuulilasi-lehden Kimmo Kienanen erehtyy syyskuun 2003 numerossa kertomaan että se olisi venäläisen insinööritiedon taidonnäyte. Eikö nimenomaan Ladan moottori suunniteltu Italiassa, ja se kuului lisenssisopimukseen, kuten myös takarumpujarrut. Lämmityslaite on tehosta päätellen Neuvostoinsinöörisuharovitschin kehittämä. :wink:
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Tuttu joka on ollu konelalla töissä sanoi mielestäni, että Ladan kone on Italialaista suunnittelua, mutta italialaiset ei sitten koskaan käyttäny sitä missään. Ois kyllä joskus hieno koklata jotain 60-luvun Fiiatteja tai Alfoja ja verrata Ladaan...
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eikös Fiat 124:ssa ollut työntötankokone,kun taas Ladassa on yläpuolisella nokka-akselilla oleva kone.Venäläiset ovat kovia kopsaamaan ja mikä ettei jos joku on jo valmiiksi suunnitellut.Mieluummin he kait lähtevät vaikka kalaan kuin pinnistelevät suunnittelupöydän ääressä :shock:
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Alkuperäisessä 124ssä oli työntötanko, mutta joissain malleissa oli jopa tuplanokkainen kone.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jepulis

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös fiiatiin tullut varsin myöhään yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (OHC) varustettu kone, 70-luvun alussa olivaan noita tönäreitä (OHV) ja twin cameja (DOHC)?? Ehkä Ladaa käytettiin harjoitus kappaleena tai lisänä Fiatin omille malleille? Tosin olen kuullut että kaikki Fiatista poikkeava olisi tehty/kehitetty Neuvostoliitossa, mutta olihan Fiat varsin voimakkaasti projektissa mukana, mistä tota lopullista totuutta tietää, ei varmaan edes Pravdasta :wink:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Onhan se kiva, että muitakin autojen pienoismalleja kuin Ladan ja Volvon voi rakentaa Lego-palikoista..
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Re: jepulis

Viesti Kirjoittaja Misha »

Lada-Jussi kirjoitti:Ehkä Ladaa käytettiin harjoitus kappaleena tai lisänä Fiatin omille malleille? Tosin olen kuullut että kaikki Fiatista poikkeava olisi tehty/kehitetty Neuvostoliitossa, mutta olihan Fiat varsin voimakkaasti projektissa mukana, mistä tota lopullista totuutta tietää, ei varmaan edes Pravdasta :wink:
Mobilistin Fiat124/Lada numerossa sanotaan että Ladan moottori on suunniteltu Italiassa ja että sen teho 60hv oli sama kuin fiiatin. Joskin Fiiatissa oli takanakin levyt. Ladan aloitushinta oli 11.300 ja fiiatin 18.000 markkaa ja ladan rahoitusehdot edullisemmat. Fiat 125 tuli 90 heppaisella hihnavetoisilla tuplanokkaisella 1,6 litraisella moottorilla. 125 on sama kuin 124 mutta lehtijousitetulla taka-akselilla ja muutama sentti pidemmällä etu ja takapäällä. 125ssä oli neljä pyöreää valaisinta.

Spideria valmistettiin jopa 1.8 litraisella koneella. Seat valmisti 124jää jopa 2 litraisella moottorilla. Intiassa ladaa on valmistettu Premier 118NE nimistä fiiatkopiota nissan cherryn 1.2 litrasella moottorilla tai diisselillä.

Tässä muuten lukee että polskifiiatin esikuva on 125 eikä 124.

Nämä siis äkkiä vilastuna Mobilistista.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Magnum2300

Re: jepulis

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

Lada-Jussi kirjoitti:eikös fiiatiin tullut varsin myöhään yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (OHC) varustettu kone, 70-luvun alussa olivaan noita tönäreitä (OHV) ja twin cameja (DOHC)??
Fiat 128:ssa oli OHC jo 1969.
Misha kirjoitti:Mobilistin Fiat124/Lada numerossa sanotaan että Ladan moottori on suunniteltu Italiassa ja että sen teho 60hv oli sama kuin fiiatin. Joskin Fiiatissa oli takanakin levyt. Ladan aloitushinta oli 11.300 ja fiiatin 18.000 markkaa ja ladan rahoitusehdot edullisemmat. Fiat 125 tuli 90 heppaisella hihnavetoisilla tuplanokkaisella 1,6 litraisella moottorilla. 125 on sama kuin 124 mutta lehtijousitetulla taka-akselilla ja muutama sentti pidemmällä etu ja takapäällä. 125ssä oli neljä pyöreää valaisinta.

Spideria valmistettiin jopa 1.8 litraisella koneella. Seat valmisti 124jää jopa 2 litraisella moottorilla. Intiassa ladaa on valmistettu Premier 118NE nimistä fiiatkopiota nissan cherryn 1.2 litrasella moottorilla tai diisselillä.

Tässä muuten lukee että polskifiiatin esikuva on 125 eikä 124.

Nämä siis äkkiä vilastuna Mobilistista.
124 Spideria on jopa 2-litraisena. 125 oli isompi muutenkin kuin etu ja takapään osalta, siinä on 124:a pidempi akseliväli yms.

Polski-Fiat 125p:ssä oli 125:n kori ja vanhan Fiat 1500:n tikkukone ja akselit.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Oikeestaan, jos palattais tohon "Ladan muodot muotia" topicciin, niin tuli mieleen, et Ladatehtaan kannattais nyt rakentaa laatikkoladasta tommonen "retro" malli vähän samaan tyyliin kuin ministä on tehty.

Vaikka käyttäis sitten alustana 110:iä... vaix etuvetoseen vaihtaminen oiskin rikos ihmiskuntaa kohtaan :evil:

Näittekö muuten, että Fiiat tekee ns. munkkifiiatista retroversion ja Lancia valmistaa Fulvia coupesta retromallin. Makeeta. Nyt ne vois tehdä vielä Alfa Giuliasta sellasen...
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Fulvia:

Kuva
Kuva
Kuva

Munkki:

(onneks ei oo enää bensatankkii sylis sentäs)

Kuva
Kuva
Kuva
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

joops

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lada 2151 (tulevaisuuden takaveto) ei oikein vastaa tätä Retro ideaa, mutta ainakin takaveto säilyisi, mutta näyttänee siltä että koko auto jää vaan suunnittelu asteelle.

Kuva

mutta onhan venäjällä vielä 2106 joka on jo varsin historik peli, mutta kuitenkin pitäisi olla valmiudet kaikkiin nykyisiin EEC vaatimuksiinkin. Autohan tuli jo tuotantoon 1976 ja usein sitä verrataan Fiat 124 Special T malliin joka oli jostain vuodelta 1970?

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Viilettäjä

Viesti Kirjoittaja Viilettäjä »

Mersullahan on se perkeleen kallis SUV, jonka aerodynamiikka on jossain jääkaapin ja pahvilaatikon välillä:

Kuva

Ja tämä autohan on erittäin kallis ja arvostettu.
Vastaa Viestiin