Kaasutin turbon imupuolella + cooleri?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Tee Koo

Kaasutin turbon imupuolella + cooleri?

Viesti Kirjoittaja Tee Koo »

Onko kukaan tehnyt/toimiiko edes sellainen systeemi, että kaasutin laitetaisiin turbon imupuolelle ja cooleri vielä turbon ja koneen välille?
Turbiini

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Toimii mutta hyvin huonosti, eli käynistys on hyvin vaikeaa ja joutokäynti hyvin epätasaista. Pensalla kun on taipumus pisaroitua coolerin seinille. Minä en ainakaan laittaisi cooleria jos pistäisin kaasarin ennen turboa, muutenkin tuolla imupuolen kaasarilla on noita käynistys ja joutokäynti ongelmia mitä lyhyempi putki turbolta imusarjaan sen parempi. On tullu pari tuollaista imupuolenkaasarirakennelmaa rakennetua toinen oli vanha bmw se ei käyny kunnolla alle 2000rpm kun läpihengittäväs koneessa putket oli tosipitkät, toinen datsun 150y se pelas ihan siedettävästi kun datsunis on imu ja pakosarja samalla puolen konetta niin turbolta imusarjaan oli lyhyt matka jolloin seos ei kerinny niinpahasti pisaroitumaan putkiston seinille. Eikä coolerikovin tarpeelliselta tuntunut kummassakaan imusarjaa kun kokeili ajon jälkeen niin seoli yleensä ulkoilmaa kylmempi pensa sitoo yllättävästi lämpöä höyrystyessään, bmw:n imusarjan pintaa jopakondensoitui kosteutta kun vieressä ei ollu pakosarjaa lämmittämässä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Tee Koo

OK, pitää varmaan heittää kaasari turbon painepuolelle. Mitenkäs yleensäkin kohokammion paineistaminen tapahtuu?
Turbiini

Tee Koo kirjoitti:OK, pitää varmaan heittää kaasari turbon painepuolelle. Mitenkäs yleensäkin kohokammion paineistaminen tapahtuu?
eleensä vain pistämällä ahtoputki kaasariin kiinni ja toivomalla että tiivisteet kestää, kohokammiostahan menee putki sinne imupuolelle, vakiokaasarin saaminen toimimaan paineilla onvaan tosi kovan työn takana, alhaalla tahtoo olla seokset niin rikkaalla että tulpat nokeentuu pilalle ja kierroksilla niin laihalla että konepätkii ja sulattaa männät. Eli semmoinen kaasari jossa saa seosputkiamuuteltua olisi suotava (esim axtekki jossa seosputket on intekroitu ilmasuuttimeen) seosputkista alaosan reiät umpeen ja ylä osaanpieniä reikiä niin saa alakierroksillelaihennusta. Josnoinkaan ei onnistu niin voi vetää kohokammion kylkeen letkun ahtoputkesta ja tukkia sen kaasarin ylä osaan menevän kanavan sitten kuristin kaasarin ja letkun haaroituksen väliin. Ja vielä on yksi taparikastaa kierroksilla seosta. kuristimet apukurkkujen yläosiin. mulla olis tuo rakenneltu axtekki ylimääräisenä (viisastuin ja vaihdoin vaakaweberiin) se toimii nykyisellään jotenkin matka ajossa ja hyvin kaasupohjassa joutokäynnillä taas liian rikkaalla mutta sekin korjaantuu jos laskee pensanpintaa olen ajanu sillä 1.5bar paineilla pensan pinnan laskun jälkeen se luultavasti toimiis kohtuullisesti 1bar asti.
voimaa
Tee Koo

Turbiini kirjoitti:mulla olis tuo rakenneltu axtekki ylimääräisenä
Minkäs kokoiseen moottoriin tuo olisi passeli? Paljonko pidät hintaa?
Turbiini

Se on ollu mulla 1600 konees en pidäsillä mitään hintaa sen saa tarvitseva hakea pensan kulutus sillä on aivan käsittämätön (15-40 l / 100 km riippuu ajotavasta) ja ajettavuus hiukan vaikeaa mutta tehojasillä kyllä saa jos vain ahtoja tulee sen 1bar tai vähän yli.
voimaa
micco

Viesti Kirjoittaja micco »

Mulla oli ennenmuinoin Laadassa Fiatin 1.6 Twin cam turbolla ja kaasuttimena toimi imupuolelle asennettu Saabin Strömberg. Yhdistelmä toimi muuten erittäin hienosti mutta kylmäkäynnistyksessä joutui kyllä keittoa polkemaan koneelle reippaasti.
Tee Koo

Turbiini kirjoitti:Se on ollu mulla 1600 konees en pidäsillä mitään hintaa sen saa tarvitseva hakea pensan kulutus sillä on aivan käsittämätön (15-40 l / 100 km riippuu ajotavasta) ja ajettavuus hiukan vaikeaa mutta tehojasillä kyllä saa jos vain ahtoja tulee sen 1bar tai vähän yli.
Vähän on tuo kulutus liikaa :lol: , en tiedä

Eli siis periaatteessa kaasarin voisi muuttaa "paineistetuksi" suoraan pistämällä vaan sen turbon painepuolelle kun kohokammion alipaineletkusta tulee painetta, mutta eikö siinä tapauksessa bensa painu takaisin tankkiin?

Mutta jos kerran sen kaasarin ilmaiseksi saa, niin pystytkö laittamaan vaikka postissa, maksan kyllä postimaksun ja jos jotain vielä tarvitsee maksaa, niin voin kyllä vähän maksaakin :wink:
micco

Tee Koo kirjoitti:
Eli siis periaatteessa kaasarin voisi muuttaa "paineistetuksi" suoraan pistämällä vaan sen turbon painepuolelle kun kohokammion alipaineletkusta tulee painetta, mutta eikö siinä tapauksessa bensa painu takaisin tankkiin?
Tarvit kovemman paineen tuottavan bensapumpun (=ruiskun pumppu) ja paineensäätimen joka pitää bensanpaineen hieman korkeampana mitä ahtopaine on. Mulla olisi edelleen noita Weberin kaasuttimia myytävänä mutta en ole tutustunut niiden ahtamisominaisuuksiin...
Tee Koo

Käykö siis aivan minkä tahansa ruiskun pumppu? Entä tuo paineensäädin, pitääkö olla 3-kalvoinen?

PS. Olisi ylimääräisenä FSE:n (Malpassin) 1-kalvoinen paineensäädin ruiskulle, kaverin autotallia siivotessa löytyi ja hänellä ei ollut sille mitään käyttöä ja antoi minulle. Vieläpä täysin käyttämätön ja tehtaan paketissa :D
Turbiini

Tee Koo kirjoitti:Käykö siis aivan minkä tahansa ruiskun pumppu? Entä tuo paineensäädin, pitääkö olla 3-kalvoinen?
Mikätahansaruiskun pumppu käy kaasari käytös paineen säädin on yleensä ihan 1-kalvoinen ja säädettävissä niin että pitää paineen noin 0.3bar yli ahtoputkiston paineen, johon ruiskulle tarkoitetut eivät yleensä pysty vaan niisä säätö alka suuremmilta paineilta jolloin kaasaritulvisi yli. Moposport myi lotus säädintä kaassari turboille hintaan 45 euroa muistaakseni.

Kaippa minä sen kaasarin pystyisin lähettämäänkin.
voimaa
Tee Koo

Pitää ensin kokeilla tuolla ruiskun paineensäätimellä, mutta jos (lue: kun) se ei toimi niin sitten pitää hommata se kaasarin paineensäädin.

Hyvä jos pystyisit lähettämään, kun reittihaku näytti että väli Iisalmi-Alavus olisi 289km, eli ei oikein viitsi lähtä hakemaan :lol: Tässä kyllä lähden ensiviikon alussa Latviaan ja tulen pois seuraavan viikon keskivaiheilla eli älä ainakaan ihan heti pistä tulemaan. Laitoin privaviestinä osoitteeni ja laita sillä tavalla tulemaan, että vastaanottaja maksaa postimaksun :wink:
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

micco kirjoitti:Mulla oli ennenmuinoin Laadassa Fiatin 1.6 Twin cam turbolla ja kaasuttimena toimi imupuolelle asennettu Saabin Strömberg. Yhdistelmä toimi muuten erittäin hienosti mutta kylmäkäynnistyksessä joutui kyllä keittoa polkemaan koneelle reippaasti.
Ei tuo Lada sattumoisin ollut punainen ja chopattu katto?

Jostakin sellaisesta oli joskus nettisivut, ja auto oli Tampereella, niin ajattelin vaan. :D
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
micco

NesteHukka kirjoitti: Ei tuo Lada sattumoisin ollut punainen ja chopattu katto?
Jostakin sellaisesta oli joskus nettisivut, ja auto oli Tampereella, niin ajattelin vaan. :D
Punainen se kyllä oli mutta ei chopattu ja liikkui Turuuuun suunnalla.
Vastaa Viestiin