Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Pitäis säätää venttiilit 2105 moottorista kun raksuttaa olovana aikalailla.
Kannattaako tuohon hommaan ruveta ilman ladan omaa liuskamittaa?
Mikäs numero siinä liuskamitas pitäis olla?
Kannattaako tuohon hommaan ruveta ilman ladan omaa liuskamittaa?
Mikäs numero siinä liuskamitas pitäis olla?
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Lada 2104 1300 -90
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Mä en tällä foorumilla edelleenkään sano siitä mitan paksuudesta mitään. Saa säädettyä normaalilla rakotulkillakin, mutta hieman hankalaa on.
Mutta sen sanon, että kantava ventiili palaa, ymmärtäköön tuon sitten kukin miten tahtoo...
Mutta sen sanon, että kantava ventiili palaa, ymmärtäköön tuon sitten kukin miten tahtoo...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Ohjearvo kylmässä koneessa 0,15 imu että pako. Helpottaa tuo leveä rakotulkki elämää huomattavasti mutta saa säädettyä normi tulkillakin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Tarkoittaakohan kantava venttiili liian pientä välystä?
Mitta pitää varmaan olla 0,15
Mitta pitää varmaan olla 0,15
Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Lada 2104 1300 -90
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Jep. Kantava venttiili ei mene kiinni kunnolla, vaan jää vähän auki. Eikä siksi pääse luovuttamaan lämpöään sylinterin kanteen. Siksi palaa.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Säädin just muutama päivä sitten oman Ladan koneesta venttiilit tavallisella liuskamitalla...Kone oli tosin irrallisena moottoripukissa...Täytyy sanoa että yllättävän tarkkana saa olla sen lukitusmutterin kanssa,kun kiristää...Eli vaikka venavälyksen oli säätänyt kohdalleen...Niin lukitusmutterin kun veti kiinni...Ei enää liuskamitta mennytkään sinne venttiilin ja nokan väliin,mutta sain kaikki lopulta säädettyä niin että liuskamitta liikkuu nahkeasti...
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Juu, se kiristysmutterin aiheuttama muutos pitää vaan "ennakoida". Vähän auttaa, jos ei löysää kiristysmutteria aivan löysälle.
Rakotulkkihan pitää työntää nokka-akselin ja keinuvivun väliin. Mulla oli ilmeisesti joku taitavista entisistä omistajista säätänyt venttiilivarren pään ja keinuvivun välistä. Tai niin päättelin, kun kaikissa venttiileissä oli lähes saman verran välystä, mutta aivan liian vähän. Olihan se hiljainen.
Rakotulkkihan pitää työntää nokka-akselin ja keinuvivun väliin. Mulla oli ilmeisesti joku taitavista entisistä omistajista säätänyt venttiilivarren pään ja keinuvivun välistä. Tai niin päättelin, kun kaikissa venttiileissä oli lähes saman verran välystä, mutta aivan liian vähän. Olihan se hiljainen.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Mainostan taas tätä Ladan omaa erikoistyökalua venttiilien säätöön. Jos meinaa Ladalla ajella, tämä on pakkohankinta. Mittaa TODELLISEN välyksen eikä sinnepäin niinkuin liuskalla. Lisäksi säästää hermoja ja polvia siihen lokasuojaan nojaillessa ja välttyy tuolta virtain mainitsemalta turhaakin turhemmalta vatuloinnilta loppukiristyksen kanssa...
Ps. vaikka liuska ei mene väliin, niin silti on liikaa välystä, n. 0.16-0.18...keinut kuluu montulle ja todellinen välys on suurempi mitä liuska valehtelee.

Ps2. jos pelottaa venttiilipalo niin valkkaa vaikka 0,3 liuskan ja kuuntelee raksutusta niinkuin jossain on tapana.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Minulla on myös tälläinen. Se venttiilien säätöön sateentekijä. PISTE! Omani maksoi vuosi sitten alle 50€, miettikää sitä.Jokari kirjoitti:Mainostan taas tätä Ladan omaa erikoistyökalua venttiilien säätöön. Jos meinaa Ladalla ajella, tämä on pakkohankinta. Mittaa TODELLISEN välyksen eikä sinnepäin niinkuin liuskalla. Lisäksi säästää hermoja ja polvia siihen lokasuojaan nojaillessa ja välttyy tuolta virtain mainitsemalta turhaakin turhemmalta vatuloinnilta loppukiristyksen kanssa...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Mikä on venttiilien säätöväli, 10tkm? Ainakin harrastekäytössä tuo tulee niin harvoin eteen, että ainakin multa jää tuo 50eur muihin hankintoihin. En sano että se olisi turha, mutta liuskoilla venttiilin on ennenkin säädetty. Saa se mekaaninen nostin vähän ääntä pitääkin, niin saa yönsä nukuttua paremmin.
Eikös siellä muuten ole öljy aina siellä nokka-akselin ja keinuvivun välissä, siis välyksistä riippumatta? En heti keksi miten 0.18mm kuluttaisi paikkoja huomattavasti enemmän kuin 0.15mm. Liika on toki liikaa, mutta että noin pienikin ero vaikuttaisi, kun se säätö tehdään 10tkm välein.
Eikös jossain ladan moottorissa ollut suositus 0.20, kun en vaan nyt muista missä sen näin.

Eikös siellä muuten ole öljy aina siellä nokka-akselin ja keinuvivun välissä, siis välyksistä riippumatta? En heti keksi miten 0.18mm kuluttaisi paikkoja huomattavasti enemmän kuin 0.15mm. Liika on toki liikaa, mutta että noin pienikin ero vaikuttaisi, kun se säätö tehdään 10tkm välein.
Eikös jossain ladan moottorissa ollut suositus 0.20, kun en vaan nyt muista missä sen näin.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Oon kaks kertaa ennemmin säätäny venttiilit ensin eräästä toisesta ladasta, toisen kerran riissel mersusta. En tiedä mistä johtuu että molemmissa oli ennen säätöä liian pienet välykset??
Olisko niin että kun normi tie ajossa ollu ensin, ja venttiilit karstoittuneet, sitten kun ajettu "rallia" kovilla kirroksilla niin karstat irronnu venttiilien välistä ja näin venttiilit päässy pikkuusen ylemmäs
Olisko niin että kun normi tie ajossa ollu ensin, ja venttiilit karstoittuneet, sitten kun ajettu "rallia" kovilla kirroksilla niin karstat irronnu venttiilien välistä ja näin venttiilit päässy pikkuusen ylemmäs

Lada 2107 turbodiesel -88
Lada 2104 1300 -90
Lada 2104 1300 -90
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Venttiilin lautanen hakkaa tiivisterengasta (seetiksikin haukuttu) vasten. Kun aikansa hakkaa, niin venttiili painuu pikkuhiljaa syvemmälle kanteen. Siksi välys yleensä moottoreissa pienenee, ja vaatii säätöä, jos ei ole automaattisesti säätyvät välykset. (Tämä oli erityinen ongelma vanhemmille autoille, joissa polttoaineen lyijyn oli tarkoitus vähentää tätä kulumista.)
Nyt ymmärsin mitä "jokari" tarkoitti.
Keinu kuluu ajanmittaan, siksi rakomitalla voi olla vaikeaa mittailla. Onko tämä keinun kuluminen yleinenkin ongelma ladassa?
Mutta, siksi tulkin pitääkin olla nihkeä liikuttaa keinuvivun ja nokan välissä.
Nyt ymmärsin mitä "jokari" tarkoitti.

Mutta, siksi tulkin pitääkin olla nihkeä liikuttaa keinuvivun ja nokan välissä.
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Ei noita kympin välein viiti säätää...n. 15 tkm tai vähän päälle olen pitänyt, tähän päivään asti ei vielä ole nimeksikään pienentyneitä välyksiä näkynyt jos edellinen säätö on tehty oikein = lue erikoistyökalulla.E.P. kirjoitti:Mikä on venttiilien säätöväli, 10tkm? Ainakin harrastekäytössä tuo tulee niin harvoin eteen, että ainakin multa jää tuo 50eur muihin hankintoihin. En sano että se olisi turha, mutta liuskoilla venttiilin on ennenkin säädetty. Saa se mekaaninen nostin vähän ääntä pitääkin, niin saa yönsä nukuttua paremmin.![]()
Roiskevoiteluhan siellä on.E.P. kirjoitti:Eikös siellä muuten ole öljy aina siellä nokka-akselin ja keinuvivun välissä, siis välyksistä riippumatta? En heti keksi miten 0.18mm kuluttaisi paikkoja huomattavasti enemmän kuin 0.15mm. Liika on toki liikaa, mutta että noin pienikin ero vaikuttaisi, kun se säätö tehdään 10tkm välein.
Moottorin valmistaja mitoittaa nokan profiilin ja sitä vastaavan liukupinnan niin että kosketus on mahdollisimman liukuva ja välys riittävä lämpölaajenemisen takia...tosin ladan nokassa ei kovin hääviä esiramppia ole joka sulkisi välystä ennen varsinaista kosketusta joten siksi sieltä lähtee aina pieni ääni.
Tämän äänen ero on kuitenkin melkoinen kun välys on todellinen 0,15 eikä vaikka 0,17-0,18...
Ladan 1,7i koneessa ja vain pakopuolella. Minkäänlaista järjellistä perustetta en keksi tälle koska moottori on ihan sama perusrakententeeltaan eikä nimellinen polttoaineen "suihkutus" muuta asiaa suuntaan eikä toiseen.E.P. kirjoitti:Eikös jossain ladan moottorissa ollut suositus 0.20, kun en vaan nyt muista missä sen näin.
Omastani säädin aikoinaan aina 0,15 ympäriinsä ja niin on tehnyt moni muukin.
0,2 välyksillä kalkatus on on riittävää tasoa...
Jos joku haluaa esittää tästä eriävän mielipiteen 0,2 säädön suuntaan niin kuuntelen mielelläni.
No kaikissa laahaavilla nostajilla varustetuissa konstruktioissa esiintyy ajan myötä kulumaa. Keinusta ei tarvi montaa satkua kadota niin jo on välys eri kuin todellisuudessa.E.P. kirjoitti:Keinu kuluu ajanmittaan, siksi rakomitalla voi olla vaikeaa mittailla. Onko tämä keinun kuluminen yleinenkin ongelma ladassa?
Tossa on pajalla yksi ladan nokka josta on kulunut niin pahasti että perusympyräkin on pienentynyt n. 1.5 mm eli venttiilillä keinuvivun vipusuhteen verran enemmän eli 1.5 x 1.6 eli 2.4 mm vähemmän nostoa...mahtaa olla ripeää menoa tuolla.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
vaikuttaako paljonkin kun ohjeissa sanotaan että moottorin pitäisi olla +18 asteinen venttiili välyksiä säädettäessä, mutta jos ulkona onkin -10 astetta ja pitäis välykset säätää?
Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa
Paha kysymys. Samaa itekin joskus miettinyt. Tyytynyt sitten tarkistamaan, että välystä edes on, sen sijaan että venttiili kantaa. Säädellyt sitten myöhemmin joskus uudelleen. Näin siis yleensä venttiilien kanssa touhutessa, ladan venttiilit ehdin säädellä ennen pakkasia.