Sivu 1/3

Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 17:59
Kirjoittaja Jamo
Pitäis säätää venttiilit 2105 moottorista kun raksuttaa olovana aikalailla.
Kannattaako tuohon hommaan ruveta ilman ladan omaa liuskamittaa?

Mikäs numero siinä liuskamitas pitäis olla?

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 18:36
Kirjoittaja THI-900
Mä en tällä foorumilla edelleenkään sano siitä mitan paksuudesta mitään. Saa säädettyä normaalilla rakotulkillakin, mutta hieman hankalaa on.

Mutta sen sanon, että kantava ventiili palaa, ymmärtäköön tuon sitten kukin miten tahtoo...

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 18:57
Kirjoittaja jta
Ohjearvo kylmässä koneessa 0,15 imu että pako. Helpottaa tuo leveä rakotulkki elämää huomattavasti mutta saa säädettyä normi tulkillakin.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 18:59
Kirjoittaja Jamo
Tarkoittaakohan kantava venttiili liian pientä välystä?

Mitta pitää varmaan olla 0,15

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 20:45
Kirjoittaja E.P.
Jep. Kantava venttiili ei mene kiinni kunnolla, vaan jää vähän auki. Eikä siksi pääse luovuttamaan lämpöään sylinterin kanteen. Siksi palaa.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 21:27
Kirjoittaja virtain
Säädin just muutama päivä sitten oman Ladan koneesta venttiilit tavallisella liuskamitalla...Kone oli tosin irrallisena moottoripukissa...Täytyy sanoa että yllättävän tarkkana saa olla sen lukitusmutterin kanssa,kun kiristää...Eli vaikka venavälyksen oli säätänyt kohdalleen...Niin lukitusmutterin kun veti kiinni...Ei enää liuskamitta mennytkään sinne venttiilin ja nokan väliin,mutta sain kaikki lopulta säädettyä niin että liuskamitta liikkuu nahkeasti...

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 21:34
Kirjoittaja E.P.
Juu, se kiristysmutterin aiheuttama muutos pitää vaan "ennakoida". Vähän auttaa, jos ei löysää kiristysmutteria aivan löysälle.

Rakotulkkihan pitää työntää nokka-akselin ja keinuvivun väliin. Mulla oli ilmeisesti joku taitavista entisistä omistajista säätänyt venttiilivarren pään ja keinuvivun välistä. Tai niin päättelin, kun kaikissa venttiileissä oli lähes saman verran välystä, mutta aivan liian vähän. Olihan se hiljainen. :)

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 23:26
Kirjoittaja Jokari
Kuva

Mainostan taas tätä Ladan omaa erikoistyökalua venttiilien säätöön. Jos meinaa Ladalla ajella, tämä on pakkohankinta. Mittaa TODELLISEN välyksen eikä sinnepäin niinkuin liuskalla. Lisäksi säästää hermoja ja polvia siihen lokasuojaan nojaillessa ja välttyy tuolta virtain mainitsemalta turhaakin turhemmalta vatuloinnilta loppukiristyksen kanssa...

Ps. vaikka liuska ei mene väliin, niin silti on liikaa välystä, n. 0.16-0.18...keinut kuluu montulle ja todellinen välys on suurempi mitä liuska valehtelee. 8)

Ps2. jos pelottaa venttiilipalo niin valkkaa vaikka 0,3 liuskan ja kuuntelee raksutusta niinkuin jossain on tapana. :lol:

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 21.12.2010 23:51
Kirjoittaja THI-900
Jokari kirjoitti:Mainostan taas tätä Ladan omaa erikoistyökalua venttiilien säätöön. Jos meinaa Ladalla ajella, tämä on pakkohankinta. Mittaa TODELLISEN välyksen eikä sinnepäin niinkuin liuskalla. Lisäksi säästää hermoja ja polvia siihen lokasuojaan nojaillessa ja välttyy tuolta virtain mainitsemalta turhaakin turhemmalta vatuloinnilta loppukiristyksen kanssa...
Minulla on myös tälläinen. Se venttiilien säätöön sateentekijä. PISTE! Omani maksoi vuosi sitten alle 50€, miettikää sitä.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 22.12.2010 9:47
Kirjoittaja E.P.
Mikä on venttiilien säätöväli, 10tkm? Ainakin harrastekäytössä tuo tulee niin harvoin eteen, että ainakin multa jää tuo 50eur muihin hankintoihin. En sano että se olisi turha, mutta liuskoilla venttiilin on ennenkin säädetty. Saa se mekaaninen nostin vähän ääntä pitääkin, niin saa yönsä nukuttua paremmin. :)

Eikös siellä muuten ole öljy aina siellä nokka-akselin ja keinuvivun välissä, siis välyksistä riippumatta? En heti keksi miten 0.18mm kuluttaisi paikkoja huomattavasti enemmän kuin 0.15mm. Liika on toki liikaa, mutta että noin pienikin ero vaikuttaisi, kun se säätö tehdään 10tkm välein.

Eikös jossain ladan moottorissa ollut suositus 0.20, kun en vaan nyt muista missä sen näin.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 22.12.2010 10:30
Kirjoittaja Jamo
Oon kaks kertaa ennemmin säätäny venttiilit ensin eräästä toisesta ladasta, toisen kerran riissel mersusta. En tiedä mistä johtuu että molemmissa oli ennen säätöä liian pienet välykset??

Olisko niin että kun normi tie ajossa ollu ensin, ja venttiilit karstoittuneet, sitten kun ajettu "rallia" kovilla kirroksilla niin karstat irronnu venttiilien välistä ja näin venttiilit päässy pikkuusen ylemmäs :-?

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 22.12.2010 13:13
Kirjoittaja E.P.
Venttiilin lautanen hakkaa tiivisterengasta (seetiksikin haukuttu) vasten. Kun aikansa hakkaa, niin venttiili painuu pikkuhiljaa syvemmälle kanteen. Siksi välys yleensä moottoreissa pienenee, ja vaatii säätöä, jos ei ole automaattisesti säätyvät välykset. (Tämä oli erityinen ongelma vanhemmille autoille, joissa polttoaineen lyijyn oli tarkoitus vähentää tätä kulumista.)

Nyt ymmärsin mitä "jokari" tarkoitti. :oops: Keinu kuluu ajanmittaan, siksi rakomitalla voi olla vaikeaa mittailla. Onko tämä keinun kuluminen yleinenkin ongelma ladassa?

Mutta, siksi tulkin pitääkin olla nihkeä liikuttaa keinuvivun ja nokan välissä.

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 22.12.2010 14:49
Kirjoittaja Jokari
E.P. kirjoitti:Mikä on venttiilien säätöväli, 10tkm? Ainakin harrastekäytössä tuo tulee niin harvoin eteen, että ainakin multa jää tuo 50eur muihin hankintoihin. En sano että se olisi turha, mutta liuskoilla venttiilin on ennenkin säädetty. Saa se mekaaninen nostin vähän ääntä pitääkin, niin saa yönsä nukuttua paremmin. :)
Ei noita kympin välein viiti säätää...n. 15 tkm tai vähän päälle olen pitänyt, tähän päivään asti ei vielä ole nimeksikään pienentyneitä välyksiä näkynyt jos edellinen säätö on tehty oikein = lue erikoistyökalulla.

E.P. kirjoitti:Eikös siellä muuten ole öljy aina siellä nokka-akselin ja keinuvivun välissä, siis välyksistä riippumatta? En heti keksi miten 0.18mm kuluttaisi paikkoja huomattavasti enemmän kuin 0.15mm. Liika on toki liikaa, mutta että noin pienikin ero vaikuttaisi, kun se säätö tehdään 10tkm välein.
Roiskevoiteluhan siellä on.

Moottorin valmistaja mitoittaa nokan profiilin ja sitä vastaavan liukupinnan niin että kosketus on mahdollisimman liukuva ja välys riittävä lämpölaajenemisen takia...tosin ladan nokassa ei kovin hääviä esiramppia ole joka sulkisi välystä ennen varsinaista kosketusta joten siksi sieltä lähtee aina pieni ääni.
Tämän äänen ero on kuitenkin melkoinen kun välys on todellinen 0,15 eikä vaikka 0,17-0,18...
E.P. kirjoitti:Eikös jossain ladan moottorissa ollut suositus 0.20, kun en vaan nyt muista missä sen näin.
Ladan 1,7i koneessa ja vain pakopuolella. Minkäänlaista järjellistä perustetta en keksi tälle koska moottori on ihan sama perusrakententeeltaan eikä nimellinen polttoaineen "suihkutus" muuta asiaa suuntaan eikä toiseen.
Omastani säädin aikoinaan aina 0,15 ympäriinsä ja niin on tehnyt moni muukin.
0,2 välyksillä kalkatus on on riittävää tasoa...

Jos joku haluaa esittää tästä eriävän mielipiteen 0,2 säädön suuntaan niin kuuntelen mielelläni.
E.P. kirjoitti:Keinu kuluu ajanmittaan, siksi rakomitalla voi olla vaikeaa mittailla. Onko tämä keinun kuluminen yleinenkin ongelma ladassa?
No kaikissa laahaavilla nostajilla varustetuissa konstruktioissa esiintyy ajan myötä kulumaa. Keinusta ei tarvi montaa satkua kadota niin jo on välys eri kuin todellisuudessa.

Tossa on pajalla yksi ladan nokka josta on kulunut niin pahasti että perusympyräkin on pienentynyt n. 1.5 mm eli venttiilillä keinuvivun vipusuhteen verran enemmän eli 1.5 x 1.6 eli 2.4 mm vähemmän nostoa...mahtaa olla ripeää menoa tuolla. :lol:

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 24.2.2011 19:07
Kirjoittaja Asentaja
vaikuttaako paljonkin kun ohjeissa sanotaan että moottorin pitäisi olla +18 asteinen venttiili välyksiä säädettäessä, mutta jos ulkona onkin -10 astetta ja pitäis välykset säätää?

Re: Venttiilien säätö 2105 moottorissa

Lähetetty: 25.2.2011 20:47
Kirjoittaja E.P.
Paha kysymys. Samaa itekin joskus miettinyt. Tyytynyt sitten tarkistamaan, että välystä edes on, sen sijaan että venttiili kantaa. Säädellyt sitten myöhemmin joskus uudelleen. Näin siis yleensä venttiilien kanssa touhutessa, ladan venttiilit ehdin säädellä ennen pakkasia.