Sivu 1/3

Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 22:32
Kirjoittaja larssi21074
Rakentelin opinnäytetyönä vähäpäästöisen mekaanisesti ahdetun ladan. Kohteena oli minun rakas 1700i vuodelta -96. Tarkoituksena oli päästöjen vähentäminen ja kulutuksen pienentäminen. Onnistui hyvin.

-nelipisteruisku + KMS laajakaista labdalla
-ahdin eaton m45 + välijäähdytin
-moottori sekalaisista osista rakennettu 1800cc (kaikki osat uusia)
-tehokkaampi öljypumppu tehty
-hydrauliset venttiilinnostajat
-hydraulisesti kiristyvä uuden mallin 1-rivinen jakopää
-apulaitteet moniurahihnalla
-yms

Tavoitteena oli toteuttaa rojekti käyttämällä mahdollisimman paljon ladan valmistamia osia ja tehdä samalla huoltoystävällisempi.

Vielä vaatii hienosäätöä että uskaltaa viedä VTT:n päästömittaukseen. Tarkoitus tehdä euro-2 normin mukainen päästömittaus. Elikkä alkuperäistä tiukempi.

Hyvin potkii 0,5 bar ahdoilla.. :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 22:33
Kirjoittaja larssi21074

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 23:08
Kirjoittaja E.P.
Hyvältä näyttää mun mielestä. Erityisesti konehuone herättää kunnioitusta. Samaa ei voi valitettavasti sanoa kaikista itse tehdyistä. Tuosta näkee heti, että on ajatuksella tehty, ja aikaa on käytetty.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 23:11
Kirjoittaja Uitukki
Hatunnosto lievemmän pään pussihousulta :-D
Kovemmat pussihousut varmaan näyttää p*rsettä :lol:

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 23:16
Kirjoittaja Uitukki
Pisti silmään nuo rekkarit :-o

Onko tuo rekisterinumero alkuperäinen vaikka onkin EU-kilvet?

Sattuisko auton aikaisempi sijainti olemaan Pohjois-Suomi? Kirjaimet on tutut numeroista en ole varma.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 13.1.2011 23:21
Kirjoittaja Hannnu
larssi21074 kirjoitti:Rakentelin opinnäytetyönä vähäpäästöisen mekaanisesti ahdetun ladan. Kohteena oli minun rakas 1700i vuodelta -96. Tarkoituksena oli päästöjen vähentäminen ja kulutuksen pienentäminen. Onnistui hyvin.

-nelipisteruisku + KMS laajakaista labdalla
-ahdin eaton m45 + välijäähdytin
-moottori sekalaisista osista rakennettu 1800cc (kaikki osat uusia)
-tehokkaampi öljypumppu tehty
-hydrauliset venttiilinnostajat
-hydraulisesti kiristyvä uuden mallin 1-rivinen jakopää
-apulaitteet moniurahihnalla
-yms

Tavoitteena oli toteuttaa rojekti käyttämällä mahdollisimman paljon ladan valmistamia osia ja tehdä samalla huoltoystävällisempi.

Vielä vaatii hienosäätöä että uskaltaa viedä VTT:n päästömittaukseen. Tarkoitus tehdä euro-2 normin mukainen päästömittaus. Elikkä alkuperäistä tiukempi.

Hyvin potkii 0,5 bar ahdoilla.. :D
Mitässe päästö mittaus VTT:llä nykypäivänä kustantaa? :o

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 14.1.2011 0:09
Kirjoittaja larssi21074
Joo.. :lol:
Tämä on ollu monta kertaa pois rekisteristä mutta nuo ovat alkuperäiset rekisteritunnukset. Välillä oli eu-kilvet mutta nyt taas alkuperäiset vanhat kilvet. Auto on ollu alunperin 4 vuotta lounaissuomessa Säkylän seudulla ja kymmenen vuotta ollut minulla mikkelissä.

Nykyisin taitaa olla VTT:n mittaus 2000 -2500€ luokkaa. Mutta onneksi VTT ei ole ainut paikka missä mittauksen voi tehdä.. Noita paikkoja kun on maailmalla muitakin, kilpailukykyiseen hintaan. Hinta riippuu myös mittauksesta minkä normin mukaan tehdään.

Ja täytyy myöntää että olen itsekin enemmän orkkiksen vaalija.. Välillä vaan pakko toteuttaa itseään! Lada on hyvä kohde toteuttaa koska ladat ei maailmasta ihan heti lopu. Harvinaisia malleja kun ei juurikaan ole joiden kanssa pitäisi tuntea syyllisyyttä raiskaamisesta. :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 14.1.2011 18:13
Kirjoittaja LadaPower
On kyllä viimisen päälle siisti. :) Hatunnoston arvoista toimintaa kyllä.

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 14.1.2011 18:21
Kirjoittaja Uitukki
Juup. Olin jo melkein varma että setävainaan entinen Larppa mutta eipä ollutkaan. Olis vaan ollu niin hieno antaa serkkupojille linkki tuonne galleriaan jos ois ollu :D

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 15.1.2011 10:52
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Nätti peli ja varmasti opettavainen hanke!

Jos aikasi riittää, kirjoittaisitko joskus vähän lisää moottorista?

Esimerkiksi kulutus- ja tehotiedot olisivat kiinnostavia. Samoin käyttämäsi puristussuhde yms. Oletko kokeillut toimintaa laihoilla seoksilla?

menestystä hommassa

SvS

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 17.1.2011 0:05
Kirjoittaja Sergy
Uitukki kirjoitti:Pisti silmään nuo rekkarit :-o

Onko tuo rekisterinumero alkuperäinen vaikka onkin EU-kilvet?

Sattuisko auton aikaisempi sijainti olemaan Pohjois-Suomi? Kirjaimet on tutut numeroista en ole varma.
Noita "IGP" päätteisiä 1700i on aikas monta tullut. koska itse olen ainaskin 5 eri nähnyt. Ja Iskä oli joskus uutena ostanut esimerkiks IGP-271.

P.S. Hienoa jälkeä konehuonees. Tuolta sen ois pitänyt näyttää ku tehtaalta tullu :)
Omankin ladan sain tänään vietyä trailerilla järvenpäähän moottoriremonttiin. Saas nähdä mitä tulee. Katsastuskonttorilta tuli lupa laittaa volvo s40 matalapaineen sinne :)

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 17.1.2011 2:06
Kirjoittaja naco
RESPECT!!

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 18.1.2011 8:39
Kirjoittaja E.P.
Mitä pitää huomioida ja tehdä, jos haluaa käyttää moottoria laihalla seoksella? Mulla on semmoinen tuntuma, että niissä autoissa, joissa käytetään laihaa seosta, on monesti myös pakokaasujen takaisinkierrätys, eli egr. Takaisinkierrätyksellähän saadaan palamislämpöjä laskettua, mutta onko se samalla ehdoton edellytys laihaseosmoottoreissa, ettei mäntään pala reikää?

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 19.1.2011 0:15
Kirjoittaja J.Mukkala
Lisää tietoa moottorista mitä se on syönyt sisäänsä.Mitkäs männät tuolla on? puristussuhde? Onkos kannelle tehty mitään? mikä kannentiiviste?

Re: Lada 2107 1800 kompressor

Lähetetty: 23.1.2011 23:42
Kirjoittaja larssi21074
Kirjottelen vähän moottorista, kysykää jos jotain mielessä.

Muutama kuva lisää => http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=169


Alakerta on 1700 lohkoon tehty 8v 110:n männillä ja goetzen renkailla. Kampiakseli on 1,8 ladan akseli 84mm iskulla ja on nitrattu ja tasapainotettu. Kiertokanget kevennetyt nivan kanget uivalla tapilla.
Männät ois noussu 1mm lohkotason yli joten männistä koneistettu sen verran tavaraa pois että mäntä nousee 0,2 mm lohkotason yli. Kannetiiviste on puristuneena 1 mm eli paljerakoa jää 0,8 mm. Orkkiksessa oli n. 2 mm...

Kansi on nelipisteruisku-nivan kansi. Kanavia siistitty. Venttiilit vakiot mutta niihin tehty legendaarinen 30 asteen viiste lautasen yläpintaan. Ohjurit vaihdettu pronssisiin bemarin ohjureihin (niistä muokattu). Palotiloja muotoiltu rankalla kädellä. Tulppa kaivettu esiin ja tavaraa poistettu henkityksen parantamiseksi ja että sain puristussuhteen hyväksi. Nokka-akseli vakio uuden nivan akseli nitrattuna ja nitratuilla keinuvivuilla. Hydrauliset venttiilinnostajat. Kannentiiviste vakio mutta vedetty kupariliimalla kiinni.

Palotilat muotoiltu pariksi männänlaen kanssa eli männän palotilaa kaivettu myös mitä turvallisesti pystyi. Tulpan vastapuolella oleva paljealue jätetty ennalleen mutta se paljerako nyt 0,8 mm. Puristussuhde aika tarkalleen vähän yli 9.

Öljypumppuun tehty muutos että hammaspyörät on 1,5 kertaiset ja pesää jatkettu. Öljypohjaa korotettu saman verran, öljytilavuus n. 4,5 litraa. Paineet tyhjäkäynnillä 2 bar. Huippupaineet säädetty 4 bariin. Apuakselit nitrattu että kestävät (vaikka eipä se sen kovemmilla ole kun huippupaineet ei ole noussu).

Jakopää uuden nivan yksirivisellä rullaketjulla ja hydraulinen kiristys.

Tuossa noin niiku yksinkertaistettuna.. :D
Tarina jatkuu kun taas kerkeen kirjottamaan! Stay on tuning..!