Sivu 1/2
Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 19:47
Kirjoittaja Jämä
Foorumijutut on saanu miehen peloteltua pilalle: Tiedossa olis -92 vähäpäästöinen kanttilamppu, kannattaako edes harkita ja mihin varautua moisen kanssa peherrellessä? Omat kokemukset takavetoisista rajoittuvat katittomaan aikaan ja ruiskuihin.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 19:57
Kirjoittaja Jokari
Riippuu siitä paljonko arvostat mielenterveyttäsi.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 20:02
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tietysti kannattaa, koska siihen varmasti SOTKEUTUU!

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 21:07
Kirjoittaja degen
Eipä se paha ole, jos se toimii. Ei nyi eikä muutenkaan spedeile. Axtec-lada EI nyi toimiessaan, vaikka täällä sellaista väitetäänkin monessa yhteydessä.
Varaudu seuraaviin: sähköiset suuttimet voi poksahtaa koska tahansa, siksi pidän sellaista varalla itse hanskalokerossa.
Kylmäkäynnistykset voivat olla hassunhauskoja, menee helposti sahaamiseksi
Kaasuttimen kansi saattaa löystyä itsekseen. Älä kiristä liian kireälle, mieluummin vähän löysemmälle kuin tuntuisi. kierteet korkkaa helposti. Pätee kaikkiin kierteisiin kaasarissa.
Alipaineletkujen kuntoa kannattaa välillä vilkaista, hapertuneet tai kovettuneet heti vaihtoon/korjaukseen
Ryyppy- tai kakkoskurkun avaamisvivusto voi olla jumissa vaikka auto hyvin toimiikin. Yleisin lienee kakkosen avaaja. Näitä vipuja kannattaa välillä voidella
Jos tarvii korjata jotain, varaa runsaasti aikaa ja katso tarkkaan miten jutut menee kuin purat
Tässäpä vähän huomioitavaa omiin kokemuksiin pohjautuen.
Perinteisen kaasarin viat voi iskeä tähänkin, ja yleensä ne aiheuttaa häiriöitä. Itse ohjausjärjestelmä toimii varmasti, sellaista "hajoavaa" osaa siinä ei ole. Yleisin ohjaussysteemin vika on rikkoutunut solenoidisuutin. Nekin kestää melko hyvin. Kojelaudassa helottava Check engine kielii ohjaussysteemiviasta. Esim. tulviva kaasari ei sitä sytytä, ainakaan itsellä.
Ihan turhaan näitäkin vierastetaan. Itse ostaisin tommosen jos on katsastettu ja hyväkuntonen. Ilman muuta.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 21:52
Kirjoittaja Jokari
degen kirjoitti:Ihan turhaan näitäkin vierastetaan.
No jos asteekit ovat niin hyviä, niin
miksi:
- ne on yleensä paalissa tai jääneet leimaamatta 100-150 tkm ajettuina eikä niitä kukaan huoli (pl. pojat pellolle tai muuhun kilpien ulkopuoliseen rakenteluun)
- niiden hinnat ovat vieläkin pohjamudissa verrattuna vaikkapa isopäästöisiin Ladoihin?
- joka nurkalla on purettuja asteekkeja mutta hyvin vähän vanhempia Ladoja...itsellä asteekista mm. kone, virtalukko, ilmanputsarikotelo ja mitä vielä...tallilla lisää vähäpäästöisistä purettuja tekniikkaosia, mutta niukasti isopäästöisten alkuperäisiä osia.
- mikään korjaamo ei osaa/halua/viitsi tehdä noille mitään jos päästöjen ja/tai toiminnan kanssa on ongelmia?
- jopa vanhat Konelan asentajat halveksuvat sitä (tiedän kolme, jokaiselta kuullut samat jutut, autot eivät pelanneet edes UUTENA häävisti ja yleinen asiakaspalaute olikin polttoaineensyötön häiriöt ja ongelmat?)
- suurin osa harrastajista on kanssani samaa mieltä?
Ennenkuin saan näihin kysymyksiin vastaukset, en suosittele kenellekään Ladaa harkitsevalle mitään muita kuin isopäästöisiä Ladoja, tapauksesta riippuen myös 1700i-mallia koska sen toimivuus on yleensä selvästi asteekkia parempi.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 22:51
Kirjoittaja 1500i
Hinnat vieläkin pohjamudissa

isopäästöisen tai auton hinta yleeensäkkö nousee iän myötä? Tuskin vaan tyhmähän ei ole joka pyytää vaan joka maksaa...
Pikaisella vilkaisulla hinnat alkaen -91:stä 350 seuraava 600 todella halpoja tosiaan.. isopäästösen hintakuvitelmia en edes katsonut.
Kysyjän asiaan, että ajaahan niilläkin, mutta päästöt voi olla hakusessa katsastukseen. Osta pois jos halvalla saat

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 28.2.2011 23:55
Kirjoittaja Joen musikka
Kun kysyt,lienee hinta/laatu kohdallaan.
Osta pois ja näytä närhen munat niille jotka luulee tietävänsä!
Viisi(?)vuotta Axtecilla ajanut ja mainettaan paremmaksi todennut Mužikka.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 9:45
Kirjoittaja degen
Jokari kirjoitti:
No jos asteekit ovat niin hyviä, niin miksi:
- ne on yleensä paalissa tai jääneet leimaamatta 100-150 tkm ajettuina eikä niitä kukaan huoli (pl. pojat pellolle tai muuhun kilpien ulkopuoliseen rakenteluun)
- niiden hinnat ovat vieläkin pohjamudissa verrattuna vaikkapa isopäästöisiin Ladoihin?
- joka nurkalla on purettuja asteekkeja mutta hyvin vähän vanhempia Ladoja...itsellä asteekista mm. kone, virtalukko, ilmanputsarikotelo ja mitä vielä...tallilla lisää vähäpäästöisistä purettuja tekniikkaosia, mutta niukasti isopäästöisten alkuperäisiä osia.
- mikään korjaamo ei osaa/halua/viitsi tehdä noille mitään jos päästöjen ja/tai toiminnan kanssa on ongelmia?
- jopa vanhat Konelan asentajat halveksuvat sitä (tiedän kolme, jokaiselta kuullut satapauksiamat jutut, autot eivät pelanneet edes UUTENA häävisti ja yleinen asiakaspalaute olikin polttoaineensyötön häiriöt ja ongelmat?)
- suurin osa harrastajista on kanssani samaa mieltä?
Ensimmäiseen: Vikojen iskiessä moni ei osaa tehdä niille mitään, koska pelkää ilmeisesti sotkevansa kaasuttimen ohjauksen jotenkin ja ne kiikutetaan korjaamoon, joka voi toimia niinkuin neljännessä kohdassa sanotaan. Koska systeemistä ei mitään koodeja ulos, ei siihen viitsitä koskea koska korjaamossa ei ole ammattitaitoa sen korjaamiseksi. Korjaamokäsikirjasta olisi apua melkoisesti. Koska sitä ei ole, niin minkäs teet sanoo korjaamo. Jonkun random nyrkkipajan ukkojen korjaustaito loppuu siihen normaaliin kaasariin. Samoilla eväillä pärjäisi pitkälle axtekinkin kanssa.
Toiseen kohtaan: nehän on kaudelta jolloin takavetoja halveksuttiin, kun meni kommunismi nurin ja ladoihin loppui kiinnostus
Axtec-systeemi mielletään aina niin mukahankalaksi että siksi alhainen hinta
Kolmoskohtaan: Kun ei enää mene leimasta läpi ilman korjausta, eikä saada korjattua, niistähän tulee käteviä varaosa-autoja.
Vitoseen: Systeemi voi olla päin persettä kasattu jo uutena, kun se sinun itsesikin joskus mainitsema takavedoisten paska-aika alkoi. Miksi sitten ne toimisivat niin hyvin käytettyinä? Näitä tapauksiahan tulee.
Kutoseen: En ota kantaa kun en tunne harrastajia itte.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 10:24
Kirjoittaja E.P.
"Degen" jo kertoikin saman mitä mulla oli mielessä.
Lisäksi mietin, että mistä sen tietää vaikka axtec:eilla, ainakin joillakin niistä, olisi ajettu 200-250tkm. Mittari kun pyörähtää satkun välein. 100tkm voi helposti tulla vaikkapa kolmessa vuodessa, yhden omistajan toimesta.
Onko Jokarilla ollut Axtec? Tai tutustunut sen toimintaan? Lopulta Axtec on kuitenkin pirun yksinkertainen järjestelmä. Pienellä vaivalla voi helposti ymmärtää sen toimintaperiaatteen.
Lisäksi, halvat autot vain harvoin saavat edes kohtuullista huolenpitoa osakseen. Huollot ja pesut jäävät helposti tekemättä. Siitä auto ei tykkää, mätänee, muuttuu epävarmaksi, ja tulee lopulta hylätyksi.
Omien kokemuksieni Axtecia ei tarvitse pelätä. Hiukan se vaatii tavallista kaasutinta enemmän huomiota. Tärkeämpää mun mielestä on ladaa etsiskellessä se, että pellit ja yleinen kunto on hyvät. Aina noiden teknisten osien kanssa pärjää, mutta mätähitsaaminen ja paikkamaalailu on hirveää hommaa. Kärjistettynä tarkoitan, että mieluummin hyväkuntoinen Axtec, kuin vanhempi jossa ei mätävian takia kengät pysy kuivana.

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 10:40
Kirjoittaja Jämä
No ko. pirssi on leskellä myytävänä. Tullut edesmenneelle omistajalle uutena ja syksyllä ajettu viimeksi, nyt ilman kuskia. Hinta todennäköisesti aika kohdallaan.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 10:54
Kirjoittaja E.P.
Heiluttele ilmanputsaria kokeeksi. Jos tilanne on tämä:
http://s151.photobucket.com/albums/s140 ... I_4890.mp4 niin saatat tarvita ainakin uuden kaasuttimen kannen. Aikansa kun pääsee noi heilumaan, niin kansi on käytännössä romua. Ohjaintapit katkenneet, tiivistepinnat hakkautuneet, tiiviste murusina kanavissa.
Kaasarin kannen ruuvit kannattaa kiinnittää ruuvilukitteella, niin pysyy. Huonoimmillaan kansi löystyy 20km välein, kuten mulla oli asian laita. Ja ennenkuin joku riemastuu, niin ongelman syy oli entisissä omistajissa, joista joku ei ole ymmärtänyt kovin paljoa.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 16:47
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Hyppäsin itse Axtecin ylitse ja siirryin perinteisestä kaasutin-Samarasta GM-Samaraan, joten omaa kokemusta ei ole.
Mutta:
AxTec vaikuttaa Bosch-sukuiselta ratkaisulta, jossa tuskin on ihmeitä. Perinteiset kaasuttimet on hyvä "hallita" (AxTecin peruskaasutin on jokseenkin sama kuin muissakin saman aikakauden Ladoissa). Kovin ihmeellisiä sähkömiehen taitoja ei tarvita, eikä mittalaitteitakaan, kosketuskulmamittari riittänee.
Saksan- ja suomenkielistä juttua AxTecistä on täällä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=11660
menestystä
SvS
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 1.3.2011 17:55
Kirjoittaja audiq
1500i kirjoitti:Hinnat vieläkin pohjamudissa

isopäästöisen tai auton hinta yleeensäkkö nousee iän myötä?
Onhan noiden "isopäästöisten" pyynnit nousseet viime vuosina. Ei siitä montaakaan vuotta ole, kun takavetoisia sai kympeillä ihan ok kuntoisinakin. Nyt puskurinsa tipauttaneesta yksilöstäkin pyydetään 500e ->.
Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 12.4.2011 15:25
Kirjoittaja WEBERMAN
Jokari kirjoitti:Riippuu siitä paljonko arvostat mielenterveyttäsi.

Tämä olikin hyvä, en ole ennen kuullut. No kuitenkin asiaan, nämä Samaran kattiversioin puoliautomaattirikastin mallit ovat kuitenkin erilaisia ja itselle nyt on tarvetta näistä sähköohjausmallin kuvista/ kirjallisuudesta. Saako tähän 1,3/1,5 1994 malliin räjäytyskuvia ja kirjallisuutta yleensä?
Ja anteeksi väliintunkemiseni. nämä vanhemmat weberin kopiot ovat kyllä tuttuja, tosin nämä sähköohjaukset eivät kyllä mitenkään lisää toimintavarmuutta missään kaasutinmerkissä ja kun vielä näitä on ympätty katin kanssa yhteen, tulos on vähemmän onnistunut merkissä kuin merkissä.

Re: Kannattako Axteciin sotkeutua?
Lähetetty: 15.4.2011 22:17
Kirjoittaja degen
Osta ladakerhon romppu, sisältää axtekin korjaamokäsikirjan, ja pitkät pätkät jorinoita tästä huippumodernista ja varmatoimisesta järjestelmästä.