Sivu 1/2

Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 22:04
Kirjoittaja thaveri
Jos katsastus mies kirjoittaa että korjauskehotus: tuulilasin vaihto ja 1kk aikaa.
Enkä vaihda sitä, niin mitä siitä voi seurata?

Parivuotta jo mennyt samoilla säröillä läpi, (halkeamat on niin reunassa että niitä ei käytännössä edes huomaa)

Siksi kiinnostaisi ajaa edelleen samalla tutulla tuulilasilla...

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 22:25
Kirjoittaja Pavlovits
Mahtaakohan tuo korjauskehotus seurata uuteen otteeseen jos "kadottaa" nykyisen. Uusihan maksaa jotain kympin verran.
Meillä on Samarassa ollut korjauskehoitus toimimattomasta äänimerkistä viime toukokuusta. Täytyy muistaa ennen seuraavaa katsastusta.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 22:59
Kirjoittaja Marko
Se saattaa olla,että korjauskehotus lähtee pois vasta seuraavassa katsastuksessa,jos vika on korjattu.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 23:03
Kirjoittaja thaveri
mutta siinä on päivämäärä johon mennessä pitäisi olla korjattu...
eli jos poliisit vaikka pysäyttää niin miten suhtautuvat?
joutuuko silloin viimeistään pakosta korjaamaan vai kuuluuko heille ollenkaan kerran auto on muuten hyväksytty..

varmasti menee läpi taas tuolla lasilla seuraavasta katsastuksesta kun sattuu rennompi katsastaja mutta siihen asti,
saako pelätä että kilvet lähtee jos kehotuksen päivämäärä on ylitetty ja tutkitaan papereita...

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 23:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei mene läpi seuraavassa syynissä vaikka olisi lähes puusilmä katsomassa jos otteessa lukee korjauskehotus: Tuulilasi. Siis jos siinä on edelleen selvästi jotain vikaa.

Ja Pollliiisista päivää. Teillä on tässä tämä Korjauskehotus. Mitenkäs tuota tuulilasia on korjattu?

Kyllä ne tienpäälläkin joskus syynivät sen rekkariotteen ihan kunnollakin.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 21.3.2011 23:31
Kirjoittaja 'aatee'
Sano että on vaihdettu kyllä, mutta heti napsahti halki :) Ja vaikka sanoo että: "vanha särö oli näkökentän lähellä, uudet eivät katsokaa vaikka" :wink:

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 0:52
Kirjoittaja thaveri
kävi mielessä...
ja romuttamolta mikä tahansa vielä risaisempi lasi takapenkille, että justiin vien tuota vanhaa kaatopaikalle.

tai sitten kaadan kahvit papereille ja olen yllättynyt että siellä on tosiaan ollut tuollainen huomautus :)

no, ei, tuolla oli ketju jossa oli ohjeet että ei tuo tiiviste lasi ole paha itsekään vaihtaa, täytyy katsella jos jossain näkyy
pilkkahintaan käytetty ehjä....

ärsyttää vain tuollainen kehotus... toinen särö on kuskin puolella yläreunassa, ei haittaa ellei katsele taivaalle ja toinen
pelkääjän puolella pystysuunnassa, noin 10-15cm reunasta...

sitä paitsi ennenkuin katsastusta varten jouduin liimaamaan taustapeilin takaisin paikalleen, huomasin että se vasta näkyvyyttä viekin,
ekan kerran kun se tippui pidikkeineen niin tuli olo että istuu akvaariossa :)
mutta näkyvyys isoni mielestäni sen verran että en pitänyt mitään kiirettä liimata sitä takaisin, ihmettelin vain että miksiköhän se
pitää ollakin juuri tuulilasissa, kyllähän sellainen pieni aurinkolippa peilillä olisi siinä keskellä parempi.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 1:18
Kirjoittaja samarai
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ei mene läpi seuraavassa syynissä vaikka olisi lähes puusilmä katsomassa jos otteessa lukee korjauskehotus: Tuulilasi. Siis jos siinä on edelleen selvästi jotain vikaa.

Ja Pollliiisista päivää. Teillä on tässä tämä Korjauskehotus. Mitenkäs tuota tuulilasia on korjattu?

Kyllä ne tienpäälläkin joskus syynivät sen rekkariotteen ihan kunnollakin.

Tuli vaan mieleen, kun käyt siellä itärajan takana, niin miten tarkkaan rajavartijat syynäävät siellä rajalla rekisteriotteen?

Itse muistan aikaisemmalta ajalta Viron matkoilta, kun ei ollut näitä "Shengeneitä" miten innokkaasti silloin rajavartijat satamissa syynäsivät rekisteriotteet ja puuttuivat myös näihin korjauskehoituksiin. Eivät sentään viitsineet ajattaa montulle asti jos oli korjauskehoitus alustan hitsauksesta, mutta tiukasti kuitenkin tiedusteltiin onko niille mitään tehty. Yksi tapaus jäi erityisesti mieleen kun yhden Cherryn rekisteriotteessa oli korjauskehoitus muistaakseni juuri tuulilasista ja ei meinattu päästä sillä laivaan. Auto oli vielä menossa uudelle onnelliselle omistajalleen Tarttoon. :)

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 1:58
Kirjoittaja jaketech racinteam
Marko kirjoitti:Se saattaa olla,että korjauskehotus lähtee pois vasta seuraavassa katsastuksessa,jos vika on korjattu.
juu näin on. akka osti carina e käyttöautoksi ja yllättäen oli myyjällä rekkariote hukassa. no konttorille rekisteröimää omiin nimii. uudessa otteessa oli aika pitkä vikalista :lol:
oli pakkivaloa,kilvenvaloa, ajovalo ja yms palaneet. viat korjattii ja seuraavassa katastuksessa huomautukset poistu uudesta otteesta.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 7:07
Kirjoittaja Jusu
Nykyäänhän kun ne korjauskehotukset/vaatimukset on rintattu siihen paperiin niin tarkoittaa sitä että ne on myös trähvin tietokannassa eli jos syystä tai toisesta tilaat uuden arvopaperin niin saat tilalle just samanlaisen kaikkine lisukkeineen.

Lähin omainen eli viranomainen tuon päivän X jälkeen risan klasin tienpäällä tavatessaan saattaapi pyrjähtää pahasti, kun et ole noudattanut tuon jumalasta seuraavan ingenjöörin vaatimusta. Toimintatapaa tuossa tapauksessa en osaa paremmin arvioida, kun ei ole kokemusta moisesta mutta odotettavissa lie ainakin jonkinlaista víttuilua jossei jopa maksettavaakin elleivät peräti halua vauhdittaa akkunan vaihtoa lähettämällä autostasi kilvet kottorille josta sitten saat ne takaisin kun uusi ruutu kiiltelee reiässään. :idea:

Itse sain aikoinaan sen punaisen paperin aikaan inssiltä mustekynällä tehdyn vaatimuksen uusia kulunut akkuna kuukauden kuluessa mutta vakuutusyhtiön vaihtaminen viikon kuluttua uusi paperin eikä siinä sitä pukstaavia sitten ollut joten lasinvaihtokiire loppui siihen.
Itse lasi kuitenkin oli edelleen yhtä tärviöllä ja ajettuani melkein pellolle mokoman tautta kipaisin puodista uuden akkunan.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 10:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuolla kyseltiin että mitenkäs auton syyni sujuu Itä-Rajalla. Kokemukseni perustuvat vain Värtsilänrajatarkastukseen.

Suomen Tullissa mennessä katsotaan kuljettajan passi ja auton rekisteriote. Näitä verrataan sen varmistamiseksi, että kuljettajalla on oikeus kulkea autolla yli rajan. Jos kuljettaja ei ole auton omistaja, niin ohjeena on että on oltava valtakirja auton kuljettamiseen rajan yli.

Auton rekisteriotteesta katsotaan että auto on laillinen ja sen katsastus on voimassa. Tämä siis tiskillä. Auto on kuitenkin kulkenut jo teknisen tarkastuspisteen kautta, joten sen tiedot ovat kirjautuneet tai kirjattu ja niistä rajavalvonta on ehtinyt tarkastaa kaiken tarpeellisen. Jos autossa olisi jotain huomautettavaa tai laitonta niin rajavalvonnalla olisi jo tiskille mennessä kaikki tarpeellinen tietoa esillä ja matka tyssäisi.

Rekisterioite saa olle muovisuojassa siten, että siitä on näyttävä teknisen osan etusivu. Ohjeena on että tekninen osa pitäisi olla poissa muovitaskusta, mutta tämä ei ole käytännössä tarpeen. Eli en tiedä onko rajavalvonnalla tietokannoissaan mitään tietoa vaikkapa korjauskehotuksista. Jos on niin he kai voivat puuttua noihin, mutta jos niitä ei ole niin eivät he ainakaan niitä katso rekisteriotteen lisäosasta, jossa korjauskehotukset ja muut merkinnät ovat.

Tämä siis Suomen Tullissa. Venäjästä kirjoitan erikseen.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 11:02
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Värtsilässä Venäjän puolella sitten syynätään auton tiedot vähän tarkemmin. Autohan on tullattava Venäjälle ja takaisin.

Kun autolla mennään ensimmäsistä kertaa Venäjälle niin luukulla menee vähän kauemmin kuin jatkossa. Tullaukseen Venäjälle tarvitaan kaksi tulli-ilmoitusta, joihin kirjataan auton tekniset tiedot: Rekisterinumero, moottorin tilavuus, valmistusvuosi ja valmistenumero. Nämä tiedot katsotaan ja kirjataan tietokantaan. Käytännössä nämä kirjataan rekisteriotteesta.

Mitään korjauskehotuksia ei Venäjän Tullissa syynitä. Katsotaan vain että auto on laillinen ja merkitään se tullatuksi Venäjälle. Vakuutuksesta ei tällä hetkellä kysellä mitään. Silti Vihreä kortti kannattaa pitää mukana. Tässä välillä vihreää korttia ei kyselty vaan Tulli-ilmoitukseen kirjoitettiin vakuutuksennumero.

Jatkossa Venäjän tulliselvitys menee nopeammin kun heidän tietokannoissaan on valmiina auton tiedot. Jos ajetaan kaverin autoa niin kannattaa olla rajanylitysvaltakirja mukana, koska Venäjän Tulli saattaa myöskin sitä kysellä.

Siis pitäisikö kiteyttää että Suomen Tulli tai Rajavalvonta saattaa syynätä katsastuksessa merkittyjä korjauskehotuksia, mutta tätä ei voi tietää, koska tämä tapahtuu teknisen valvonnan kautta ja sähköisiä rekistereitä seuraamalla.

Tekninen tarkastus tehdään kameroin ja painomittarein siten, että valvontapisteen kautta ajetaan hiljakseen. Rajavartijoilla ja Tullilla on tämän jälkeen aikaa ottaa auton tiedot ruudulle tai esiin tietokannasta ennen kuin autot päästetään Tullirakennuksella ja mennään rakennukseen sisään autopapereiden kanssa.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 17:03
Kirjoittaja Jaakkima
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuolla kyseltiin että mitenkäs auton syyni sujuu Itä-Rajalla. Kokemukseni perustuvat vain Värtsilänrajatarkastukseen.

Suomen Tullissa mennessä katsotaan kuljettajan passi ja auton rekisteriote. Näitä verrataan sen varmistamiseksi, että kuljettajalla on oikeus kulkea autolla yli rajan. Jos kuljettaja ei ole auton omistaja, niin ohjeena on että on oltava valtakirja auton kuljettamiseen rajan yli.
Haltijakin riittää auton kuljettamiseen rajan yli!
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Auton rekisteriotteesta katsotaan että auto on laillinen ja sen katsastus on voimassa. Tämä siis tiskillä. Auto on kuitenkin kulkenut jo teknisen tarkastuspisteen kautta, joten sen tiedot ovat kirjautuneet tai kirjattu ja niistä rajavalvonta on ehtinyt tarkastaa kaiken tarpeellisen. Jos autossa olisi jotain huomautettavaa tai laitonta niin rajavalvonnalla olisi jo tiskille mennessä kaikki tarpeellinen tietoa esillä ja matka tyssäisi.
Vaalimaalla ei toisinaan kiinnosta rekisteriote pätkän vertaa, sitä ei siis edes vilkaista. Sama saattaa käydä myös passille. Toisinaan etenkin kun rajalla on hiljaista, katsotaan myös manuaalisesti Trafin tietokannasta että verot, katsastus ja vakuutus ovat kunnossa. Saattaapa samalla passikin sujahtaa lukijan läpi.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 17:48
Kirjoittaja Jaakkima
Niin, korjataanpa hieman omaa lausuntoa. Haltija riittää jos omistaja on yksityinen eikä esim. rahoitusyhtiö. Jos auton omistaa rahoitusyhtiö, silloin pitäää olla valtakirja auton viemiseksi rajan yli.

Re: Korjauskehotuksen vakavuus..

Lähetetty: 22.3.2011 18:33
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Haltijahan rinnastetaan omistajaan auton käyttö- ja vastuuasioiden osalta. Esim. vakuutushan on haltijakohtainen, joskin senhän voi tietysti maksaa ja ottaa nimiinsä myös omistaja.

Tarkoitatatko Jaakkima että Suomen Tulli tarkasta aina auton tietoja millään? Eikö siellä ole Teknistä Tarkastuspistettä? Siis passiakokaan ei katsota mennessä eikä tullessa aina? Värtsilässä ei minun passiani ole koskaan lukulaitteessa katsottu.