Moi,
Pari mielenkiintoista asiaa kirjasta "Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919-1959". On meinaan aika hyvä kirja historiasta kiinnostuneille. Tämän päivän etanoli-bensiini hössötykset ovat kuin lasten leikkiä sota-aikaisiin ongelmiin verrattuna.
Kirjan mukaan sota-aikana poltto-aineiden maahantuonti romahti vuodesta 1938 vuoteen 1941 peräti 83%. Tämän vuoksi jouduttiin turvautumaan häkäpönttöihin monenmoisissa autoissa.
Bensiiniä alettiin lantraamaan sulfiittispriillä niin, että kesällä poltto-aine sisälsi 28% spriitä ja talvella oli sekoitussuhde 13%.
Myöskin voitelu-aineista alkoi tulla pulaa. Sen vuoksi kehiteltiin auton moottoreille korvaavia öljyjä. Parhaimmaksi korvikkeeksi osoittautui kantoterva josta siis valmistettiin korvike moottoriöljyä. Parhaimpana vuonna (1945) valmistettiin yli 4000 tonnia kantoterva moottoriöljyä. Kun oikealla öljyllä öljynvaihtoväli oli 1500 km, päästiin korvikkeella 500-1500 kilometriin.
Kirjassa on myös kuvilla varustettu auton häkäpöntön yleiset käyttö-ohjeet.
Aiemmin oli juttua Gaz- sotasaaliskuorma-autoista. Kirjan mukaan pelkästään Oy Ford Ab peruskorjasi ja kunnosti puolustusvoimille yli 1500 kpl GAZ kuorma-autoa. Sotasaaliiksi saatiin kaikenlaisia GAZ versioita: tavallisia kuorma-autoja, lentokoneen käynnistys autoja, säiliö-autoja, panssaroituja malleja, sekä myös puolitela kuorma-autoja.
Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Ennen oli miehet ja autot rautaa......
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Hyviä pussihousuvinkkejä.
Sain kirjastosta sen "neuvostoliittolaisia autoja Suomessa"-kirjan. En ole vielä ehtinyt muuta kuin vilkaista hienoja kuvia.
Tuossa sota-ajan etanolihommassa ei kuulemma ollut muuta ongelmaa kuin etanolin rajoitettu saatavuus.
Sain kirjastosta sen "neuvostoliittolaisia autoja Suomessa"-kirjan. En ole vielä ehtinyt muuta kuin vilkaista hienoja kuvia.
Tuossa sota-ajan etanolihommassa ei kuulemma ollut muuta ongelmaa kuin etanolin rajoitettu saatavuus.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Ny vilkaisin vähän lisää. Noita Molotohveja luovutettiin kevääseen -45 mennessä kunnostettuina Naapuriin 1100 kpl.
Ihmettelin,että eikö yhtään saatu jemmattua valvontakomissiolta, mutta ainakin yksi on Ylöjärvellä paloautona hienosti entisöitynä.
Talvi-ja jatkosodassa sotasaaliiksi saatiin 5248 kuorma-autoa.
Tässä muutama:
http://i362.photobucket.com/albums/oo65 ... 1301382331
Ihmettelin,että eikö yhtään saatu jemmattua valvontakomissiolta, mutta ainakin yksi on Ylöjärvellä paloautona hienosti entisöitynä.
Talvi-ja jatkosodassa sotasaaliiksi saatiin 5248 kuorma-autoa.
Tässä muutama:
http://i362.photobucket.com/albums/oo65 ... 1301382331
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Moi,
Toinen runsaslukuinen sotasaalis kuorma-auto, olikos se nyt Zis-5??
Isäni kertoo, että joissain sotasaalis kuorma-autoissa joissa oli kaksi osainen tuulilasi oli apukuskn puoleinen lasi korvattu vanerilla. Neuvostoliitossa taisi olla pulaa vähän kaikesta.
Toinen runsaslukuinen sotasaalis kuorma-auto, olikos se nyt Zis-5??
Isäni kertoo, että joissain sotasaalis kuorma-autoissa joissa oli kaksi osainen tuulilasi oli apukuskn puoleinen lasi korvattu vanerilla. Neuvostoliitossa taisi olla pulaa vähän kaikesta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Moi,Pavlovits kirjoitti:Ny vilkaisin vähän lisää. Noita Molotohveja luovutettiin kevääseen -45 mennessä kunnostettuina Naapuriin 1100 kpl.
Ihmettelin,että eikö yhtään saatu jemmattua valvontakomissiolta, mutta ainakin yksi on Ylöjärvellä paloautona hienosti entisöitynä.
Talvi-ja jatkosodassa sotasaaliiksi saatiin 5248 kuorma-autoa.
Tässä muutama:
http://i362.photobucket.com/albums/oo65 ... 1301382331
Myös noita Zis-5 ("Stalina") kuorma-autoja jäi satoja sotasaaliiksi. Monet peruskorjattiin täydellisesti ennen luovutusta armeijalle. Eräs "Stalina" tuunattiin siten, että alkuperäisen moottorin (73 hv) tilalle asennettiin 110 hv Lincoln moottori.
Lähdeteoksen mukaan ihan kaikkia sotasaalis autoja ei palautettu takaisin Neuvostoliittoon. Suomeen jäi paljon sotasaalis kuorma-autojen romuja ja osia. Osa romuista jouduttiin luovuttamaan Neuvostoliittoon, esim akselit ja vaihdelaatikot.
Ainakin Zis-5 valonheitin kuorma-autoja jätettiin Suomeen 8 kpl ja viimeisin niistä poistettiin vasta 1958 106 000 km ajettuna, kunnoltaan "huonona". Kirjan mukaan ka romuista rakennettiin 3 kpl Zis palo-autoja sekä yhden tutka-auton vuonna 1951. Oliskos tuo Ylöjärven palo-auto Zis vaiko Gaz AA.
Mun vanhemmilla on kaksi suht hyväkuntoista, joko Ford tai Gaz AA vannetta. Ne ovat olleet sodan jälkeen rakennettussa hevoskärryssä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Isä-Pavel rakensi 50-luvulla kymmenittäin tällaisia hevoskärryjen akselistoja.Jouska kirjoitti: Mun vanhemmilla on kaksi suht hyväkuntoista, joko Ford tai Gaz AA vannetta. Ne ovat olleet sodan jälkeen rakennettussa hevoskärryssä.
Ukko osti jobbareilta nipun vanhoja, enimmäkseen amerikkalaisia ajokuntoisia, mutta katsastamattomia autoja. Niissä oli yleensä isot kuusitoistatuumaiset renkaat ja tukevat akselistot. Mitään muuta näiden akselistojen lisäksi ei sitten otettukaan talteen. Loput menivät jonnekin hylätyn sorakuopan pohjalle. Näillä sain pikkupoikana suhailla viereisellä pikkutiellä ennen romutusta. Enimmäkseen nämä olivat kolmekymmentälukulaisia ja yleensä ruosteettomia, alkuperäisessä maalissa.
Ford, Chevrolet.Nash, ZIM. Pontiac, Plymouth ja muita toisarvoisia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Moi,
Juu, taitaa siellä varaston perukoilla olla vielä käyttämätön hevoskärry lehtijousilla. Siinä on kapeat ja korkeat henkilövaunun teräsvanteet, joiden päällä on sellaiset 30-luvun alun Michelin renkaat (katsoin autokirjasta). Sisärenkaista lienee ilma lähtenyt jo II maailmansodan aikana, mutta noissa päälikumeissa on vielä reilusti kulutuspintaa. Alumiinisissa napakupeissa lukee komeasti "Chevrolet".
Juu, taitaa siellä varaston perukoilla olla vielä käyttämätön hevoskärry lehtijousilla. Siinä on kapeat ja korkeat henkilövaunun teräsvanteet, joiden päällä on sellaiset 30-luvun alun Michelin renkaat (katsoin autokirjasta). Sisärenkaista lienee ilma lähtenyt jo II maailmansodan aikana, mutta noissa päälikumeissa on vielä reilusti kulutuspintaa. Alumiinisissa napakupeissa lukee komeasti "Chevrolet".
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.