Ennen oli miehet ja autot rautaa......
Lähetetty: 28.3.2011 11:53
Moi,
Pari mielenkiintoista asiaa kirjasta "Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919-1959". On meinaan aika hyvä kirja historiasta kiinnostuneille. Tämän päivän etanoli-bensiini hössötykset ovat kuin lasten leikkiä sota-aikaisiin ongelmiin verrattuna.
Kirjan mukaan sota-aikana poltto-aineiden maahantuonti romahti vuodesta 1938 vuoteen 1941 peräti 83%. Tämän vuoksi jouduttiin turvautumaan häkäpönttöihin monenmoisissa autoissa.
Bensiiniä alettiin lantraamaan sulfiittispriillä niin, että kesällä poltto-aine sisälsi 28% spriitä ja talvella oli sekoitussuhde 13%.
Myöskin voitelu-aineista alkoi tulla pulaa. Sen vuoksi kehiteltiin auton moottoreille korvaavia öljyjä. Parhaimmaksi korvikkeeksi osoittautui kantoterva josta siis valmistettiin korvike moottoriöljyä. Parhaimpana vuonna (1945) valmistettiin yli 4000 tonnia kantoterva moottoriöljyä. Kun oikealla öljyllä öljynvaihtoväli oli 1500 km, päästiin korvikkeella 500-1500 kilometriin.
Kirjassa on myös kuvilla varustettu auton häkäpöntön yleiset käyttö-ohjeet.
Aiemmin oli juttua Gaz- sotasaaliskuorma-autoista. Kirjan mukaan pelkästään Oy Ford Ab peruskorjasi ja kunnosti puolustusvoimille yli 1500 kpl GAZ kuorma-autoa. Sotasaaliiksi saatiin kaikenlaisia GAZ versioita: tavallisia kuorma-autoja, lentokoneen käynnistys autoja, säiliö-autoja, panssaroituja malleja, sekä myös puolitela kuorma-autoja.
Pari mielenkiintoista asiaa kirjasta "Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919-1959". On meinaan aika hyvä kirja historiasta kiinnostuneille. Tämän päivän etanoli-bensiini hössötykset ovat kuin lasten leikkiä sota-aikaisiin ongelmiin verrattuna.
Kirjan mukaan sota-aikana poltto-aineiden maahantuonti romahti vuodesta 1938 vuoteen 1941 peräti 83%. Tämän vuoksi jouduttiin turvautumaan häkäpönttöihin monenmoisissa autoissa.
Bensiiniä alettiin lantraamaan sulfiittispriillä niin, että kesällä poltto-aine sisälsi 28% spriitä ja talvella oli sekoitussuhde 13%.
Myöskin voitelu-aineista alkoi tulla pulaa. Sen vuoksi kehiteltiin auton moottoreille korvaavia öljyjä. Parhaimmaksi korvikkeeksi osoittautui kantoterva josta siis valmistettiin korvike moottoriöljyä. Parhaimpana vuonna (1945) valmistettiin yli 4000 tonnia kantoterva moottoriöljyä. Kun oikealla öljyllä öljynvaihtoväli oli 1500 km, päästiin korvikkeella 500-1500 kilometriin.
Kirjassa on myös kuvilla varustettu auton häkäpöntön yleiset käyttö-ohjeet.
Aiemmin oli juttua Gaz- sotasaaliskuorma-autoista. Kirjan mukaan pelkästään Oy Ford Ab peruskorjasi ja kunnosti puolustusvoimille yli 1500 kpl GAZ kuorma-autoa. Sotasaaliiksi saatiin kaikenlaisia GAZ versioita: tavallisia kuorma-autoja, lentokoneen käynnistys autoja, säiliö-autoja, panssaroituja malleja, sekä myös puolitela kuorma-autoja.