Kolarisuma Kallansilloilla
Kolarisuma Kallansilloilla
Vanhaan hyvään aikaan 50 luvulla Kallan silloilla kolisi vähintään kahdesti viikossa, koska juna ja autot kulki saman sillan kautta, kuvat Savon Sanomissa näytti ja kertoi kuinka pellit ruttaantuu.
Ajaessani Ladalla Turusta Kuopion ohitse olen jo yleensä melkoisen väsynyt, onhan 350 km takana, varovaisuus on jo herpaantunut ja sitten "Puijon merkkikiven" seutuvilla alkaa taas 80 nopeusrajoitus, koettaa kilpailla nopeampien vauhdissa, ja ohittaa hitaampia. Noin kävi matkanteko 80-luvulla, varsinkin nostosilloilta pohjoiseen alkoi "ralli, päästä ohi hitaista", ettei jäisi jurraamaan jonkin hitaan taakse kaksikaistaisella tiellä. Sitten 5-tietä korjattiin 4-kaistaiseksi Siilinjärvelle saakka, nopeuksia rajoitetaan vaihtuvilla opastauluilla, joten ei olettaisi enää olevan niin kiirettä, että 70 autoa on jonossa rutussa, 4-kaistaisella tiellä?
Ajaessani Ladalla Turusta Kuopion ohitse olen jo yleensä melkoisen väsynyt, onhan 350 km takana, varovaisuus on jo herpaantunut ja sitten "Puijon merkkikiven" seutuvilla alkaa taas 80 nopeusrajoitus, koettaa kilpailla nopeampien vauhdissa, ja ohittaa hitaampia. Noin kävi matkanteko 80-luvulla, varsinkin nostosilloilta pohjoiseen alkoi "ralli, päästä ohi hitaista", ettei jäisi jurraamaan jonkin hitaan taakse kaksikaistaisella tiellä. Sitten 5-tietä korjattiin 4-kaistaiseksi Siilinjärvelle saakka, nopeuksia rajoitetaan vaihtuvilla opastauluilla, joten ei olettaisi enää olevan niin kiirettä, että 70 autoa on jonossa rutussa, 4-kaistaisella tiellä?
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Niin sinä olit Puakki ajelemassa tuohon aikaan kyseisellä sillalla? Että tiedät millaiset keliolosuhteet oli tapahtuma aikaan? Osa autoilijoista hiljensi reilusti ajonopeuttaan, koska näkyvyys oli aivan nollassa. Osa taas vain kiristi jolloin katastrofin ainekset olivat valmiit.
Työkaveri oli tuohon tapahtuma aikaan juuri mennyt Sorsasalon Nesteelle kahville, koska keli oli aivan hirveä. Joten hänellä kävi hyvä tuuri.
Mutta kuitenkin ne automaattiset rajoitin taulutkaan eivät ole se onni ja autuus. Pitäisi jokaisen autoilijan tajuta hiljentää ajonopeutta jos eteen päin näkee vain pari metriä. Ihmisten tyhmyyttä TÄYSIN koko kolari. Vai oliko sittenkin syyttäminen niitä automaattisia nopeudenrajoitus tauluja??
Työkaveri oli tuohon tapahtuma aikaan juuri mennyt Sorsasalon Nesteelle kahville, koska keli oli aivan hirveä. Joten hänellä kävi hyvä tuuri.
Mutta kuitenkin ne automaattiset rajoitin taulutkaan eivät ole se onni ja autuus. Pitäisi jokaisen autoilijan tajuta hiljentää ajonopeutta jos eteen päin näkee vain pari metriä. Ihmisten tyhmyyttä TÄYSIN koko kolari. Vai oliko sittenkin syyttäminen niitä automaattisia nopeudenrajoitus tauluja??
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Niinhän se Enska Itkonen vitsaili kun lehdessä oli, että liukas keli suisti ojaan, Enska pysäköi tien reunaan, ja vaikka kuinka odotteli, niin eipä vain suistanut.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Kyllä monesti autoilijat käyttäytyy liikenteessä aikalailla järjen vastaisesti. Eihän vika aina kuskeissakaan ole, mutta useasti on.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Pyydän nöyrimmästi anteeksi, jos jutustani sai käsityksen että olisin parempi kuski kuin toiset? Hyvät aikeet Turusta lähtiessä, ettei sitten ole mitään kiirettä alkoi kadota Patalahden ESSOn ohittamisen jälkeen ja autoilun hurman kadottua on alkanut väsymyksen ja ikävystymisen seurauksena vielä uni tulla yhdeksi painajaiseksi! Patalahdessa ja Orivedellä olen ottanut joskus nokoset, Patalahdessa akka ja lapset pääsi uimaan isän nukkuessa. Nykyään olen unentarpeessa jo Loimaan ohitettuani, joten en enää uskalla yksin lähteä ajamaan pitkiä matkoja, olen käyttänyt junaa. "Vaikeinta on ihmisenä oleminen", totesi munkki Luther mutta vanhempana saatuaan herttualta luostarin omistukseensa, ihmisenvaikeudet loppui ja Pedonvaistot otti vallan. Jo automainonta ruokkii pedonvaistoja, "moottorissa riittää voimaa, ja kiihtyvyyttä ohituksiin", jos on "maksanut 20 000€ auton lisä tilpehööreistä jotka lisäävät autoilun turvallisuutta", voinee pitää vauhtia vaikka sumussa, "infrapunalaitteet pysäyttää ajokin esteen ilmaantuessa" Ehkä turvalaitteista puuttuu nopeudenesto, liukkaalla kelillä?tinuri kirjoitti:Niin sinä olit Puakki ajelemassa tuohon aikaan kyseisellä sillalla? Osa autoilijoista hiljensi reilusti ajonopeuttaan, koska näkyvyys oli aivan nollassa. Osa taas vain kiristi jolloin katastrofin ainekset olivat valmiit. Työkaveri oli tuohon tapahtuma aikaan juuri mennyt Sorsasalon Nesteelle kahville, koska keli oli aivan hirveä. Ihmisten tyhmyyttä TÄYSIN koko kolari. Vai oliko sittenkin syyttäminen niitä automaattisia nopeudenrajoitus tauluja??
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Joskus 50-luvulla Makkosen bussi oli körötellyt reitillään Pielaveden liukkailla teillä, yhdessä rinteessä vauhti loppui ja bussi lähti luisumaan alas mäkeä, kääntyen vielä poikittain! Kuski istui kauhuissaan ratissa tietämättä kuinka siitä jatketaan. Takaa kuului rauhoittava ilmoitus: "Elekee hättäillä, Matti on nii kokenut kuski, että tästäkii selevitää!" Bussin perä oli alkanut luisua uudestaan ja auto kääntyi taas tien suuntaan, uudella yrityksellä oli päästy siitäkin mäestä./ isä Matin juttuja..Pavlovits kirjoitti:Niinhän se Enska Itkonen vitsaili kun lehdessä oli, että liukas keli suisti ojaan, Enska pysäköi tien reunaan, ja vaikka kuinka odotteli, niin eipä vain suistanut.
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Melkoisia mestareita oli/on nuo entisajan bussikuskit. Välikaasun kautta metriä pitkällä vaihekepillä huiskivat kaiken kiireen keskellä, joskus ratissakin sattoi klappia olla...
Kai liian lyhyillä turvaväleillä kallansilloillakin ajeltiin, kuten yleensäkin...
Kai liian lyhyillä turvaväleillä kallansilloillakin ajeltiin, kuten yleensäkin...
warre 353w sedan,
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Energiansäästö voi olla myös yksi syy tähänkin kolariin. Uusissa autoissahan ei nykyään pala takavalot päivällä (joissain syttyvät automaattisesti kun hämärtyy), mutta olen ajanut esim. uuden MB:n perässä sakeassa lumipyryssä eikä mitään valoja takana (vilkkuvalo näissä ollut jo kauan lisävarusteena?). Edessä kyllä paloi jotkut "päivävalot".
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Mitenkäs ne takasumuvalot? Ovatko ne pakollinen varuste?
Jos ovat, niin tuollaisella kelillä lienee myös pakko käyttää.
Jos ovat, niin tuollaisella kelillä lienee myös pakko käyttää.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kolarisuma Kallansilloilla
Nykyajan autoilijat tuskin edes tietävät, mikä takasumuvalo on, ainakaan sitä ei osata käyttää.
Liian hienoihin ajoa helpottaviin varusteisiin tottuminen aiheuttaa juuri tälläistä jälkeä. Kun vähänkin tien päällä jotain epätavallista, niin mitään ei osata tehdä.
Liian hienoihin ajoa helpottaviin varusteisiin tottuminen aiheuttaa juuri tälläistä jälkeä. Kun vähänkin tien päällä jotain epätavallista, niin mitään ei osata tehdä.