Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Voidaanko kyseisien mittareiden toimintaa tai toimimattomuutta mitata mitenkään? Siis muuten kuin auton oman diaknostiikan antamin vikakoodein?
Esim. mittailla johtokykyjä tai vastuksia tai ihan mitä vaan sellaista, joka paljastaisi vekottimen toimintakunnon?
Esim. mittailla johtokykyjä tai vastuksia tai ihan mitä vaan sellaista, joka paljastaisi vekottimen toimintakunnon?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Ilmamäärämittarin voi testailla. Käytännössä tuo on vain säätövastus eli läpän asentoa muuttamalla vastusarvo muuttuu vrt. bensamittarin anturi jossa sama toimintatapa. Vastusarvot ja oikeat liittimet löytyy useimmiten korjausoppaista.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
ALFAMER ei tiedä juuri mitään VAG ADY -moottorin ja sen järjestelmän ilmamassamittarista. Merkiltään se on HITACHI. Laitteessa ei ole minkäänlaista liikkuvaa läppää. Läpivirtauskanavassa on pieni sisäänvirtausputki, jossa on kuin pienet tikapuut (en saa valokuvauskoneellani kuvaa noin pienestä kohteesta tarkasti), joissa on 2puolaa. Nämä kai ovat jonkinlaiset vastukset tai jotain, joista välittyy tietoa järjestelmälle.
VAG -simons 4pisteruiskun ilmamassamittarista kojausopas kertoo vain irrotusohjeet ja sen, että se on hyvin herkkä komponentti, jota on vältettävä kolhimasta ja purkamasta.
VAG -simons 4pisteruiskun ilmamassamittarista kojausopas kertoo vain irrotusohjeet ja sen, että se on hyvin herkkä komponentti, jota on vältettävä kolhimasta ja purkamasta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Pakkohan tuo härkki oli purkaa. 4ruuvia pirun tiukassa. Analyysiyksikössä on ne tikapuut, jotka todellisuudessa ovat 2johdinsuojusta ja näiden välissä 2kierteistä ohutta sähkölankaa eli kai jonkinlaisia vastuksia. Ilma siis kulkee näiden vastuksien läpi ja lie muuttaa niiden resistanssia.
Jos saisi jostain leporesistanssiarvot niin voishan niitä jotenkin tutkia. Ajo-olosuhteissahan tuo on mahdotonta. Mutta koska puolan toisiokäämin ohjeresistanssiarvojakaan ei löydy mistään niin tuskin tuonkaan.
Analyysiyksikköön tulee kolmenapainen liitin. Voisihan tuota yrittää katsella kytkentäkaavioista sitä, mihin tulee virta ja mistä kahdesta se lähtee vastuksien jälkeen ja mihin. Mutta mitäpä siitä selviäisi? Ei kai mitään.
Jos saisi jostain leporesistanssiarvot niin voishan niitä jotenkin tutkia. Ajo-olosuhteissahan tuo on mahdotonta. Mutta koska puolan toisiokäämin ohjeresistanssiarvojakaan ei löydy mistään niin tuskin tuonkaan.
Analyysiyksikköön tulee kolmenapainen liitin. Voisihan tuota yrittää katsella kytkentäkaavioista sitä, mihin tulee virta ja mistä kahdesta se lähtee vastuksien jälkeen ja mihin. Mutta mitäpä siitä selviäisi? Ei kai mitään.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Eikai niitä läppämallisia ole enää tuon ikäisissä laitteissa missään merkissä, vaan ovat kuumenevaan lankaan tai kalvoon perustuvia. En ole ainakaan ikinä nähnyt pahemmin mittausarvoja näille ja arvelenkin että siinä on jo sen verran elektroniikkaa itse mittauselementin ja liittimen välissä ettei suoraan onnistu. Diagnostiikkaliittimen kautta on todennäköisempää saada mittarin dataa näkyville ja päästä näkemään onko arvot järkeviä - en tosin tiedä taaskaan mitä ADY osaa itsestään kertoa.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Dieselvolvoissa ilmamäärämittari osasi mennä rikki siten, ettei diagnostiikka siitä mitään kertonut. Auton käyttäjällekään toimimattomuus ei tuntunut missään, kun toiminta heikkeni pikkuhiljaa, ei tehohukkaa huomannut. Kun sitten huoltomies ajoi auton huoltohalliin, huomasi heti jos mittari ei toiminut. Jonkinlainen terävyys jäi pois, ja auto tuntui lähtevän liikkeelle kuin kolmosella, siis automaattivaihteinen. Tästä olen päätellyt, että ei se bensa-autossakaan välttämättä paljoa itsestään kerro, se kuumalanka ilmamäärämittari. CRC:ltä löytyy ilmamäärämittarin puhdistussuihke, siinä taitaa olla kaikki mitä noille lanka- ja kalvomalleille voi tehdä. Läppämallille voi vielä vähän jotain elvytyskeinoja yrittää tehdäkin, mutta nuo uudemmat korjautuu parhaiten uuteen vaihtamalla.
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Varsinaisia ohmi arvoja ei tuolle ilmamassamittarille anneta mutta testausohjeita sen verran annetaan että kun moottori on käynnissä niin mitataan napojen 1-2 välinen jännite liitintä irrottamatta. Eli jos siinä on joku kuminen suojus niin sen joutuu irrottaan että pääsee liittimen takapuolelta johtoihin käsiksi tahi sitten neula johtojen läpi ja niistä mitaten mutta sitä en suosittele. Ja jännite arvot tuolle on n. 1,2 volttia joutokäynnillä ja 3000rpm ja n. 1,7 volttia.
Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.
Ja kuvaa navoista.

Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.
Ja kuvaa navoista.

http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ilmamassa/määrä -mittareiden testaaminen?
Kiitokset tästä jta!jta kirjoitti:Varsinaisia ohmi arvoja ei tuolle ilmamassamittarille anneta mutta testausohjeita sen verran annetaan että kun moottori on käynnissä niin mitataan napojen 1-2 välinen jännite liitintä irrottamatta. Eli jos siinä on joku kuminen suojus niin sen joutuu irrottaan että pääsee liittimen takapuolelta johtoihin käsiksi tahi sitten neula johtojen läpi ja niistä mitaten mutta sitä en suosittele. Ja jännite arvot tuolle on n. 1,2 volttia joutokäynnillä ja 3000rpm ja n. 1,7 volttia.
Syöttöjännite mitataan napojen 2-3 väliltä joka pitäisi olla vähintään 11 volttia. Tämä mitataan moottorin ollessa pysähdyksissä mutta virta päällä ja liitin irroitettuna.
Ja kuvaa navoista.
Tuota käyntijännitettä on tosiaankin todella vaikea mitata. Tuo mainittu kumisuojus siinä on edessä ja siitä johdot menevät niin tiukkaan siihen koskettimen muoviin sisään, että sinne väliin ei saa mitään tungettua. No, kenties se neulan voisi sieltä sisään saada.
Tuon toisen mittauksen voisi kyllä ihan hyvin tehdä. Vaikkei vika tässä laiteessa olisikaan niin pääseehän tällä näitten anturien tutkimisen harjoittelussa alkuun.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?