Miksi halpisautot eivät menesty?
Miksi halpisautot eivät menesty?
Fiat Albea, Lada Kalina, Dacia Sandero. Eipä noita paljonkaan liikenteessä näy. Ovatko ne liian lähellä oikeita autoja? Hintaero ei kuitenkaan ole kovin suuri.
Toimittajat moittivat monia ratkaisuja vanhanaikaisiksi. Samaten kalliimmista autoista tuttuja varusteita puuttuu.
Eikö takavetolada ollut vanhanaikainen?
Mitä tuollaiselta halvalta autolta oikein vaaditaan?
Pitääkö joka vuosi esitellä uusi malli?
Ovatko saaste-ym.määräykset osaltaan vaikuttamassa asiaan?
Äärimmäinen esimerkki on Intia, jossa on viisikymmentä vuotta leivottu samalla muotilla brittiautojen kopioita.
Toimittajat moittivat monia ratkaisuja vanhanaikaisiksi. Samaten kalliimmista autoista tuttuja varusteita puuttuu.
Eikö takavetolada ollut vanhanaikainen?
Mitä tuollaiselta halvalta autolta oikein vaaditaan?
Pitääkö joka vuosi esitellä uusi malli?
Ovatko saaste-ym.määräykset osaltaan vaikuttamassa asiaan?
Äärimmäinen esimerkki on Intia, jossa on viisikymmentä vuotta leivottu samalla muotilla brittiautojen kopioita.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Veikkaisin että ainakin Ladalla maine painaa niskassa ja raskaasti painaakin. Tavalliset suomalaisethan katsovat Ladaa useimmiten nenänvartta pitkin eikä sen kurssi täten ole kovin korkealla uuden auton hankintaa mietittäessä. Dacia taas lienee suht tuntematon suurimmalle osalle kansasta.
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Paikallinen autovuokraamo on ottanut Dacioita 1-luokan vuokra-autoiksi eikä ainakaan toistaiseksi heillä ole ollut pahaa sanottavaa.
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Uudet ladat on suomessa olleet samanhintaisia kun länsiautotkin, mutta laatu ei ole noussut samaa tahtia ja ladan jälleenmyynti arvo on 10% ostohinnasta 5v kuluttua..
Njet problem, normal katastroof 

- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Moni puhuu isoon ääneen, että tulisipa markkinoille edullinen perusauto. Sitten kun tarjotaan autoa, josta puuttuu istuinlämmittimet, keskuslukitus, ohjaustehostin, sähkölasit ja ilmastointi, niin eipa se sitten kiinnosta ketään. Tärkeintä kuitenkin on, että kun se auto kuitenkin pitää jossain vaiheessa vaihtaa uudempaan, niin vanhassa olisi vielä "rahaa" tallessa.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Tuohon tuikitarpeellisten varusteiden luetteloon voisi vielä lisätä Ruotsista käsin päivitettävän tietokoneohjatun tihkukytkimen, jonka takia erään tutun kauppakassi oli kaksi päivää merkkikorjaamolla.Toveri Sladimir kirjoitti:Moni puhuu isoon ääneen, että tulisipa markkinoille edullinen perusauto. Sitten kun tarjotaan autoa, josta puuttuu istuinlämmittimet, keskuslukitus, ohjaustehostin, sähkölasit ja ilmastointi, niin eipa se sitten kiinnosta ketään...
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Tuolla toisen merkkikerhon foorumilla oli tarinaa Dacia Dusterista, jossa ei ollu edes kaiuttimia asennettuna. Kaikki mikä maksaa oli jätetty pois ja "lisävarusteena" autoon oli laitettu lohkolämmitin ja talvirenkaat.
http://www.rtf.fi/foorumi/viewtopic.php ... &start=220
http://www.rtf.fi/foorumi/viewtopic.php ... &start=220
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Hintaero ei nähtävästi ole riittävä varsinkaan jos varusteita halutaan.
Eräänä syynä itse nään halpisauton ostamisen ja omistamisen psykologisen merkityksen - ei ole esim. kiva selitellä tutuille ja naapureilleen ostopäätöstään, joille se voi isompi ongelma kuin itsetuntoiselle ostajalle. Tällä on varmasti myös vaikutusta jälleenmyyntiarvoon.
Yksi syy on varmasti myös markkinointi - siitähän se myynti paljolti syntyy. Halpisautot ovat nykyisin niitä edustavan merkkiliikkeen "kolmos/nelosmerkkejä", joita myydään jos niitä joku osaa itse kysyä ja välttämättä haluaa sellaisen ostaa.
Esim. Dacian kohdalla näköjään tyydyttiin lähinnä pelkkään merkin lanseeraukseen, varsinaista markkinointia ei juurikaan ole haluttu tehdä. Halpisauton kate on ilmeisesti sen verran pieni, ettei siihen kannata liikaa panostaa ykkösmerkkien kustannuksella. Tehtaan tuki markkinoinnissa voi olla myös ratkaiseva tässä mielessä.
"Yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki, tulos on laatuauto Lada."
Eräänä syynä itse nään halpisauton ostamisen ja omistamisen psykologisen merkityksen - ei ole esim. kiva selitellä tutuille ja naapureilleen ostopäätöstään, joille se voi isompi ongelma kuin itsetuntoiselle ostajalle. Tällä on varmasti myös vaikutusta jälleenmyyntiarvoon.
Yksi syy on varmasti myös markkinointi - siitähän se myynti paljolti syntyy. Halpisautot ovat nykyisin niitä edustavan merkkiliikkeen "kolmos/nelosmerkkejä", joita myydään jos niitä joku osaa itse kysyä ja välttämättä haluaa sellaisen ostaa.
Esim. Dacian kohdalla näköjään tyydyttiin lähinnä pelkkään merkin lanseeraukseen, varsinaista markkinointia ei juurikaan ole haluttu tehdä. Halpisauton kate on ilmeisesti sen verran pieni, ettei siihen kannata liikaa panostaa ykkösmerkkien kustannuksella. Tehtaan tuki markkinoinnissa voi olla myös ratkaiseva tässä mielessä.
Takapotku-Ladan kulta-aikana silloisella poliittisella ilmapiirillä oli puolestaan huomattava positiivinen psykologinen vaikutus sen suosioon halvan hinnan lisäksi, sen ohella Konela panosti voimakkaasti Ladan markkinointiin niin mainonnassa kuin myynnissäkin.Pavlovits kirjoitti:Eikö takavetolada ollut vanhanaikainen?.
"Yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki, tulos on laatuauto Lada."

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
1970 luvulla ja miksei 80 luvullakin Ladahan oli ihan ajanmukainen auto.Pavlovits kirjoitti:Eikö takavetolada ollut vanhanaikainen?
Oli kannenyläpuolista nokka-akselia, hyvin tuettu taka-akseli kierrejousilla ja yms.
Edullinen hinta ja luokassaan runsaat varusteet sekä aikanaan mainio suorituskyky luokassaan, hyvät tilat ja yksinkertainen tekniikka ja miksei poliittinen statuskin olivat ihan varmasti hyviä myyntivaltteja!
Nykyajan halpisautot eivät saavuta tätä, ajat ovat muuttuneet!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Löysinpä tuolta AI:n arkistosta teemaan sopivan TM:n artikkelin v.1986, jossa vertailussa ovat silloiset Suomen halvimmat autot: Lada, Warre ja Skoda.
http://lada1970.1g.fi/lehti_1986_tm_12_ ... immat.html
Artikkelissa viitataan muutoksesta, jossa alkavat jo vaikuttaa ympäristön aiheuttamat sosiaaliset paineet -mm. lasten painostus itähalpisauton hankkimista vastaan.
Itä-autoista alkaa olla kyllä selvästi silloin havaittavissa "brezneviläinen pysähtyneisyyden aika".
http://lada1970.1g.fi/lehti_1986_tm_12_ ... immat.html
Artikkelissa viitataan muutoksesta, jossa alkavat jo vaikuttaa ympäristön aiheuttamat sosiaaliset paineet -mm. lasten painostus itähalpisauton hankkimista vastaan.

Itä-autoista alkaa olla kyllä selvästi silloin havaittavissa "brezneviläinen pysähtyneisyyden aika".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Veikkaisin että hintaeroa liian vähän verrattuna kalliimpiin joissa saa eri luokan varustetason ja muuta mukavaa. Enpä itsekään ostaisi uutta autoa jossa ei ole edes keskuslukitusta 

Re: Miksi halpisautot eivät menesty?
Samaa tässä valittelee koeajajakin. Tilaa riittää niin ihmisille kuin matkatavaroillekin, ihan kohtuullinen ajettavuus, mutta lukot täytyy avata avaimella, ikkunat kammella ja ratin kääntelyyn ei hauis riitä. Ja tästä täytyy vielä maksaa 7500€.
On muuten tämä pätkä herätellyt paljon kommentteja.
http://www.youtube.com/watch?v=jATpGSzJ ... ature=fvwp
On muuten tämä pätkä herätellyt paljon kommentteja.
http://www.youtube.com/watch?v=jATpGSzJ ... ature=fvwp
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.