Vihdoin päätin laittaa rojektitopikin pystyyn hyvien neuvojen ja haukkujen toivossa

Yleistä höpinää:
Syksyllä hain Laabanilta takavedon 1600cc motin ja tällä viikolla sain vihdoin haettua korin moottorille. Talvella olen hiljakseen suunnitellut konetta ja vähän saanut jo aikaiseksikin. Tavoitteena olisi irrottaa tonnikuussatasesta pienen ydinreaktorin verran tehoa ja oppia samalla mahdollisimman paljon Ladan tekniikasta. Omistan jo hyväkuntoisen nappisimmun, mutta en sitä rohjennut ruveta pilaamaan, joten oli ostettava toinen larppana.
Autosta tulee siis toivottavasti katsastettu, mutta kuitenkin rallihenkinen teiden kauhu. Tarkoituksena olisi rakentaa huolellisesti mahdollisimman toimiva kokonaisuus käyden läpi koko auton tekniikka aina moottorista alustaan. Ensiksi vuorossa on moottorin virittäminen suhteellisen kustannustehokkaasti, mutta vaivaa säästämättä. Tavoitteena saada auto ehkä loppusyksystä ajoon ja aloittaa sitten se varsinainen säätäminen.
Moottorin tekniikasta:
Tällä viikolla pitäisi saada lohko, kampura, vauhtis ja männät+kanget koneistamosta.
Lohko: Ladan 1600, pinnasta poistettu 2,1 mm. Männät mittausten mukaan 0,1mm yli lohkosta.
Kansi: Tonniseittämänsatasen kansi. Kanavat portattu, kolmikulmaseetit. Palotilat muotoiltu. Kuvia alempana.
Nokka: Konelan "rallinokka". Asteita 0,25mm:n välyksellä 295 imu ja 290 pako. Nostoa suoraan nokalta 7,05 mm ja 7,0 pako. Eli vipusuhde huomioiden n. 11,2 mm.
Venttiilit: Uudet vakiovenat. Tarkoituksena tehä lautasen yläreunaan 30 asteen viiste. Imuventtiileitä aion ohentaa 0,8...0,9mm.
Männät ja kiertokanget: Uudet remmikoneen männät. Muotoilen männän päät vastaamaan palotilan muotoja. Kevennetyt, kiillotetut ja kuulapuhalletut kiertokanget.
Vauhtis: Ladan vauhtis sorvattu maltillisesti kevyemmäksi -> 5,45 kg
Kaasarit: 2xDellorto DHLA 40mm
Paljerakoa männän ja kannen väliin jää noin 0,9mm, jos kannentiiviste lasketaan millin paksuiseksi. Ostin Susipojalta jo reilusti lasketun kannen(olisko 3,5mm laskettu...). Kuitenkin mittasin puristussuhteeksi ennen palotilan ja männän muotoilua noin 12,6; eli aika rutkasti liikaa tähän vehkeeseen. Meinasin, että joku 10,5...10,6 olisi melko hyvä arvo puristussuhteeksi vakiokannentiívisteellä ja käyttötarkoitus huomioiden. Ei ole tarkoitus mitään kilpabensaa ruveta lotraamaan. Palotilojen muotoilulla sain jo vähä tuota pudotettua, mutta männän pään tilavuutta pitäisi vielä suurentaa noin 5 kuutiosenttiä, eli tuplata nykyinen venttiilinkolojen tilavuus. Tuo on varmaan sitten viikonlopun hommia. Edellinen virimies oli hionut venttiilinohjurit kokonaan pois kanavista. Olisin ehkä itse vain muotoillut noita hieman, mutta en taida kuitenkaan vaihtaa noita.
Pystyn koululla TKK:lla konepajalabrassa tekemään jotain koneistuksia manuaalikoneilla. Vauhtipyörän sorvasin n. kilon alkuperäistä kevyemmäksi. Tällä viikolla olisi tarkoitus mennä tekemään nuo venttiilimuutokset ja mittaamaan ohjurit. Kansi pitäis myös oikasta jyrsimellä. Aateelta sain halpat kevennetyt kiertokanget, joten ostin pois vaikkei alunperin ollut tarkoituskaan moisia laittaa. Koneistamolla kuulapuhaltavat vielä nuo samalla, kun asentavat mäntiin. Vein myös vauhtipyörä-kampura-hihnapyörä-yhdistelmän tasapainotettavaksi tuonne. Sanoivat, että ajavat 10000 rpm asti tuota settiä ja tasoittelevat sitten.
Kori:
Kori on 2107 mallia '86. Saa siis katsastettua löysään päästönormiin. Hain maanantaina korin Turusta siirtokilvillä. Rotisko maksoi 250€ ja saman verran kilometrejä kertyi kotipihaan Mäntsälään. Sisusta oli lähes kokonaan purettu ja takavaimennin korvattu suoralla putkella. Ilmanputsaria ei ollut, ja ääni oli hirveä. Ihan kohtalaisesti tuo kuitenkin kulki 1300 remmikoneella. On muuten kone ja sisusta myytävänä. Lisää noista myytävistä sitten tuolla myyntipalstalla. VFTS-levikket tuli mukaan sekä puolikkaat turvakaaret(sis. etu ja takakaaren). Aion maalata vehkeen sinivalkoiseksi kesän mittaan ja laittaa nuo levikkeet ihan kunnolla tuohon. Nyt ei jaksa enää kirjottaa, jatkan tarinointia ja lisää kuvia huomenna.
Pari kuvaa:
http://aijaa.com/v.php?i=002037949835.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004807949836.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009557949837.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000517949838.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002657949839.jpg