Sivu 1/3
Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 2.7.2011 20:24
Kirjoittaja jonir
Hyvää iltaa, arvon foorumilaiset ja Lada-asiantuntijat.
Ikuisuusprojektin käynti ei oikein miellytä. Vika tai viat ilmenevät kolmella eri tavalla:
1. Epätasainen käynti. Auto siis käy täristäen ja pätkien, moottori heiluu kiinnikkeissään ja käyntiääni on epätasaista. Kaasutin on juuri purettu ja putsattu heikolla asiantuntemuksella, mutta käynti ei muuttunut mihinkään, joten epäilen vahvasti sytytyspuolta. Uutta osaa on tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Autossa on kärjellinen sytkä, jonka kärkiväliä en ole tarkistanut hetkeen, mutta näytti ihan siistiltä ainakin. Virranjakajan akselissa on parin-kolmen millin pystyklappi, sivusuunnassa klappia ei ole. Onko tuo pystyklappi normaalia? Jossain vaiheessa voisi harkita asentavansa tuohon järjettömän sytkän, eipä tarvitsisi tuonkaan kanssa pelailla, mutta pitäisihän sen tuollakin toimia...
2. Huono käynnistyvyys. Tätä pitäisi itsekin vielä tutkia, mutta kun autoa heräteltiin kahden vuoden unesta, oli alkuun kipinä pitkään hukassa. Tällöin kipinä tuli kyllä puolalta virranjakajan keskireikään tulpalla kokeiltuna, mutta perille se ei oikein löytänyt, minkä vuoksi uusittiin pyörijä, kansi ja tulpanjohdot. Ja sekös tuntui kummalliselta, ettei uusillakaan oikein kunnon hyvää kipinää ollut. Voisikohan tämäkin sitten olla seurausta tuosta pystyklapista, pyörijä ei saisi kunnolla kontaktia kannen hiiliin...? Autoa on jo vuosikaudet pitänyt muutaman päivän seisonnankin jälkeen sahata pitkään käyntiin. Kun jaksaa pyöritellä, alkaa ensin tulla pörähdyksiä ja käynnistymisyrityksiä ja lopulta käynnistyy. Tuntuu, että käynti hiukan paranee kun kone lämpenee. Mieleen tuli kyllä myöskin puolavika, sillä puola tuntui kohtalaisen lämpimältä. Onko tämä normaalia, ainakin hiukan modernimmissa vehkeissä kuuma puola on minun tietojeni mukaan usein puolavian merkki...?
3. Savutus. Tyhjäkäynnillä ja etenkin polkaistessa tulee melkoinen pölläys harmaata savua. No, tämä on toki ymmärrettävää, jos kama ei pala kunnolla, joten palataan asiaan jos/kun on saatu auto käymään tasaisesti ja nätisti...
Kiitoksia jo etukäteen hyvistä neuvoista, ja miksei vähän vähemmänkin hyvistä...
Kyseessä siis allekirjoituksessakin mainittu 2107 vuodelta -85, ajokilometreistä ei ole kovin hyvää tietoa. 1300cc remmikone. Ozon-kaasari. Eiköhän näillä alkuun pääse...
edit:puola maksaa näköjään kokonaista 11.50 Motonetissä, joten ehkäpä vaihdan sen ilman kauhean suurta diagnosointia heti alkuun ellei parempia ehdotuksia tule. Uusi jakaja maksaisi 45.50, mutta en viitsi kyllä ihan tuosta vaan investoida.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 2:32
Kirjoittaja LadaPower
Kärjet loppu ja/tai säätöä sekä putsausta vailla. Pystysuuntainen klappi on normaalia, ihme kyllä jossei sivuttaissuunnassa klappaa.. Sekin meinaan mielellään aiheuttaa tuollaista.
Oikea kärkiväli on 0.40mm ja se mitataan rakotulkilla välin ollessa suurimmillaan.
Kannattaa nuo nyt ekana tarkistaa.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 8:17
Kirjoittaja E.P.
Katkojankärkiä asennellessa pitäisi laittaa sipaus vaseliinia jakajan akselille siihen kohtaan, joka kärkiä avaa. Ilman vaseliinia kärkiväli katoaa olemattomiin melko lyhyen ajon jälkeen. Samalla pitäisi laittaa tippa öljyä mahdollisesti pyörijän alta paljastuvaan huopapalaan. Kärkivälin säädön jälkeen säädetään sytytysajoitus, koska kärkiväli vaikuttaa myös sytytysajoitukseen.
Nämä yleiset ohjeet virranjakajan huoltoon ovat monille tutut, mutta ei ole itsestään selvää että olisi kaikille tuttuja. Olen kuullut kaikenlaista kommenttia kärkien toimivuudesta, mutta oikein asennettuna niiden pitäisi kestää huoltoväli ajan.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 9:23
Kirjoittaja jonir
Kiitän tästä. Voisin tänään muuten koettaa säätää tuota, mutta rakotulkkia ei taida olla. Joskus olen tosin sellaisen ostanut, mutta ei ole kyllä mitään tietoa missä se sijaitsee. Jos löytyy niin säädän, jos ei niin ostan moisen huomenna. Palataan asiaan kun kärjet on säädetty, mikäli parempia ehdotuksia ei tule. Jossain minulla muuten on jopa varakärjet, mutta eipä niitä kannata vaihtamaan alkaa ennenkuin on säätö tarkistettu. Olisi muuten veivi kova sana tuossa säätäessä, saisi niin kätevästi pyöriteltyä konetta.
Sytytys on säädetty vuosia sitten jakohihnan vaihdon jälkeen korvakuulolta kohdalleen ja ainakin katsastuksessa silloin meni päästöistä läpi, joten ihan poskellaan se ei kai ainakaan silloin ollut. Kilsoja ei ole tuon jälkeen tullut varmaan edes kahta sataa kun auto on lähinnä maannut parkkiksella, mutta ehkä aikakin voi tehdä tehtävänsä.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 12:46
Kirjoittaja E.P.
Moottoria saa melko helposti pyöritettyä niin, että laittaa ison vaihteen päälle, ja nytkyttelee auto eteenpäin. Vaikkapa etupyörää kääntämällä. Niin ei tartte veiviä. Oikeastaan paremmin näkee jakajan nokka-akselin oikealla kohdallaan olon, kun pyörittää moottoria autoa siirtelemällä. Moottorin rakenteen vuoksi olisi parasta siirtää autoa vain eteenpäin vaihteen ollessa kytkettynä, ettei moottori pyörisi väärään suuntaan.
Lisää ajon mukavuutta huomattavasti, jos säätää sytytyksen annettuihin ohjearvoihin korvakuulolla säätämisen sijaan. Moottori toimii nätimmin ja laajemmalla kierrosalueella, monesti. Jospa vaikka saisit lainaan sytytyksensäätölampun. Uudenkin saattaa saada 17 eurolla, niin on sitten lamppu itselläänkin aina kun tarvitsee.
Kärkiä avaava pakeliittipala, tai mitä materiaalia sitten onkaan, kuluu melko lyhyellä matkalla, jollei sille ole hoidettu voitelua vaseliinilla. On siinä vähän varaa kuluakin, joten kerran saattaa säätövarat vielä riittää.
Voimia asenteluun.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 12:54
Kirjoittaja jonir
E.P. kirjoitti:Moottoria saa melko helposti pyöritettyä niin, että laittaa ison vaihteen päälle, ja nytkyttelee auto eteenpäin. Vaikkapa etupyörää kääntämällä. Niin ei tartte veiviä.
Tätä olen joskus muilla autoillakin harrastellut, mutta taidanpa ehkä kokeilla vielä mieluummin nostaa toisen takapyörän ilmaan ja pyöritellä siitä. Asentelu kun tapahtuu kerrostalon parkkipaikalla, niin ei välttämättä ole riitä naapureilla huumorintaju jos kosla on milloin missäkin kohtaa säädeltävänä... Ja tuo takapyöräkikka kuulostaa muutenkin kätevältä. Pitää vain käydä ensin Biltemassa rakotulkkiostoksilla, se kun on sunnuntainakin auki.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 13:45
Kirjoittaja E.P.
Ei sitä autoa paljoa tarvitse liikuttaa, että saa jakajan akselin asentoon jossa kärjet ovat auki. Takapyörän pyörittely vaatii sen "turhan" auton nostamisen, eikä sillä pääse kuitenkaan näkemään moottorin kulloistakin asentoa. Kerrostalon parkkiksella itsekin harrastan, jopa venttiilit säädin, autoa liikuttelemalla.

Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 16:35
Kirjoittaja jonir
Jaahans, tragediasta toiseen. Kävin ostamassa liuskamitan ja tutustuin katkojan kärkiin tarkemmin. Vanhat kärjet olivat kuluneet melkoisen epätasaiseksi ja uudet löytyivät kuin löytyivätkin pitkän etsinnän jälkeen kaapin perukoilta, joten vaihdoin. Kärjistä lähtevä piuha pitäisi tulla ruuvin alle, mutta siitä ruuvinalustasta on ilmeisesti mennyt kierteet. No, kyllä se siinä tuntui jotenkin pysyvän. Säädin kärkivälin parhaan taitoni mukaan ja ero käynnissä on hyvin pieni, ehkä se hiukan parani. Nyt kyllä lähti käyntiin kuin palmun alta, mikä selittynee sillä, että autoa on käytetty eilen viimeksi.
Huolestuttava havainto oli se, että jäähdytysnestesäilössä pulputtelee. Tämähän on klassinen kannen tiivisteen oire, joten pahalta näyttää. Ensin pulputteli pitkän aikaa ja sitten yhtäkkiä säiliö olikin tyhjä. Toisaalta minulla oli eilen pakosarjan tiivisteen vaihdon yhteydessä jäähdytysjärjestelmästä merkittävä osa laskettuna tyhjäksi (osa tietänee sen putken siinä erään mutterin tiellä joka pitää irrottaa), joten voisin vielä uskotella hetken, että järjestelmässä oleva ilma sieltä vain poistuu. Auton alle ei valu mitään.
Kansiremonttia tässä nyt kaivattaisiinkin... sitten alkaa jo kiinnostamaan koko myllyn vaihtokin. Tai auton paalaaminen. Toisaalta, en tiedä onko tuo kansiremontti parkkipaikallakaan aivan mahdoton homma. En ole sellaista ikinä mihinkään kulkineeseen tehnyt. Sinänsä viallinen kansipahvi selittäisi kaiketi tuota huono käyntiäkin... saisin puristuspainemittarin kyllä lainaan, näkeekös kansipahvivammaa puristuksissa?
Nyt taas tällä hetkellä hiukan risoo. Ei tuo nyt voi jatkuvasti olla jostain rikki. Eilen kone pääsi tosin hiukan keittämään, ilmeisesti nestehukan vuoksi, mutta aika vähän. Kun sammutin koneen, niin suhina loppui varmaan 30 sekunnissa eli kovin pahasti ei ollut ylikuumentunut. Jossain kohtaa eilenkin huomasin sen pulputtelevan, mutta silloin uskoin vahvasti sen johtuvan ilman poistumisesta järjestelmästä. Nyt alkaa jo epäilys hiipiä mieleen...
edit:paisarin sisältö on kohtalaisen kirkasta, olen sitä täyttänyt pelkällä vedellä kun se menee todnäk syksyllä huuhdontaan kuitenkin. Ellei sitten mene koko perhanan pata tai koko kosla paaliin...
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 19:59
Kirjoittaja jonir
Lisäilin sitkeästi litkua paisariin ja mieleni rauhoittui vähän. Ylävesiletku tuntui kohtalaisen tyhjältä, joten ilmeisesti sinne oli jäänyt ilmaa, joka pulpahteli paisariin.
Tulpissa oli kärkiväliä kohtalaisen reilusti eli liikaa, säädin tulpat, ei auttanut. Alipainesäädin tuntuu ehjältä. Jakajassa ei tosiaan ole sivuklappia juuri yhtään. Kokeilin moottorin käydessä nyppiä tulpanjohtoja irti, käynti ei kolmos- ja nelospytystä tuntunut ihan kauheasti muuttuvan ja kakkospytyn johdosta sain tällin, vaikka oli vielä toppanahkahanska kädessä. Herää kysymys, että voisivatko tulpanjohdot olla niin huonot, että se selittäisi huonoa käyntiä. Motonetin halpisjohdot ne ovat, mutta käytännössä uudet, tänä keväänä asennetut. Kokeilin myös käännellä virranjakajaa jos sytytysennakko olisi pielessä, mutta eipä sekään oikein auttanut.
Seuraavaksi lainaan puristuspainemittarin ja mittaan puristukset, jos en muuta keksi. Venttiilinvälyksetkin voisi säätää, jos ne ovat aivan pielessä niin kai sekin voisi tuollaista aiheuttaa.
Ei se nyt aivan kelvottoman huonosti käy, mutta ei nyt hyvinkään. Savutus tuntuu vähän vaihtelevan, välillä savuttaa enemmän, välillä vähemmän. Tietysti parin vuoden seisonnan ja sen jälkeen satunnaisen parkkiskäyttämisen jäljiltä putkessakin voi olla kosteutta yms melkoisen pirusti. Ja tankissa voi olla aika seisseet bensat.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 20:12
Kirjoittaja pressa
Ensin haet uudet tulpat ja tulpanjohdot sekä tuoretta bensaa tankkiin (osta vaikka ysikasia niin toimii varmastí). Vanha bensa, huonot tulpat ja läpilyövät tulpanjohdot ei takaa tasaista käyntiä...
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 3.7.2011 21:41
Kirjoittaja THI-900
Kärkiväliä voi kanssa koittaa hieman suurentaa ohjearvosta, jos jakajassa on väljää niin suurennus auttaa käyntiin.
Myös pressan ohje on varteenotettava. Kannattaa myös katsoa missä lukemassa ennakko on 8-10 on hyvä lukema kärjellisellä jakajalla (mikä tässäkin on).
Itsellä oli juuri tuossa tankissa abt 2 vuotta vanhaa bensaa. Kävi tyhjää ihan okei, mutta sitten kun ajoi ei oikein skulannut. Uutta 98 kun laittoi, niin vedot tuli takaisin.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 4.7.2011 7:26
Kirjoittaja jonir
Tyhjää ei oikein jaksa käydä kuin ihan kunnolla lämmenneellä koneella. Kuulostaa että jättäisi epätasaisesti pyttyjä välistä.
Käyn tänään rutisemassa Motonetissä noista tulpanjohdoista, ne on tosiaan tänä keväänä vaihdettu ja ajettu ehkä 300 metriä. Toisaalta niistä kyllä ihan selvästi löi läpi, ei jäänyt epäselväksi

. Melkoisen kelvotonta laatua näköjään edustavat, en tiedä auttaako mitään jos vaihtaa samanlaisiin, mutta kai sitä kokeilla pitäisi. Ei tuolta kai kovin montaa versiota edes saa. Uudet tulpat ostan samalla. Katsotaan jos tämä tästä lähtisi selviämään.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 4.7.2011 7:37
Kirjoittaja E.P.
Kyllä ne piuhat saattavat lyödä sormille, vaikka olisivat kunnossakin. Johonkin se jännite purkautuu, jollei sytytystulppaan. Kun pitää toisella kädellä sopivasti kiinni jostain auton osasta, ja toisessa kädessä on sytytysjohto, niin melko todennäköisesti paukauttaa sormille. Eivät välttämättä Motonetissä hyvitä mitään, vaan toteavat piuhojen olevan kunnossa, kuten varmaan ovatkin, jos niitä on asianmukaisesti käytetty. Piuhasta nyppimällä saa johdon kuin johdon rikki, ja siksi piuha pitääkin irroittaa tulpanhatusta vetämällä.
Läpi lyömisellä tarkoitetaan yleensä sitä, kun pimeällä näkee konehuoneessa johtojen paukuttelevan minne milloinkin koneen käydessä ja johtojen ollessa paikallaan.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 4.7.2011 17:05
Kirjoittaja jonir
E.P. kirjoitti:Kyllä ne piuhat saattavat lyödä sormille, vaikka olisivat kunnossakin.
Läpi lyömisellä tarkoitetaan yleensä sitä, kun pimeällä näkee konehuoneessa johtojen paukuttelevan minne milloinkin koneen käydessä ja johtojen ollessa paikallaan.
No, oli miten oli, sain vaihdettua uudempiin samanlaisiin. Ehkä mut merkattiin v-mäisten asiakkaiden listaan tai jotain. Vaihdan tulpat ja tulpanjohdot joko tänään tai huomenissa ja katsotaan jos tilanne parantuisi.
Sytytyksen säätöön minulla ei ole lamppua, se on tehtävä ihan korvakuulolta, mutta on se sillä ennenkin saatu ihan mielestäni riittävän hyvin kohdalleen.
Re: Epätasaista käyntiä, huono käynnistyvyys ja savutusta
Lähetetty: 4.7.2011 17:18
Kirjoittaja THI-900
En tiedä onko muilla samanmoisia kokemuksia korvakuulolla säädöstä, mutta itsellä jos säätää korvalla siihen missä käy parhaiten, on ennakkoa luokkaa 20 astetta ja sillä saa koneen varmasti rikki.
