Ajokkinani 110 1,5 koneella ja kasiventtiilinen vm 2004.
Kadottaa nestettä nähtävästi ylipaisuntasäiliön kautta. Säiliö uusittu, mutta nestevuodon jälkiä säiliön kyljissä. Korkkia ei uusittu, koska uutta ei ollutkaan säiliön mukana (blondi ei ymmärrä aina varmistaa asiaa). Neste katoaa aina säiliöstä parissa kolmessa päivässä (ajoa noin sata kilometriä päivässä). Lämpötila ei kuitenkaan nouse kuin noin 80-asteeseen vaikkei lisäisikään nestettä.
Tänään irroitin paisuntasäiliöltä syylärille lähtevän letkun ja siitä valui hiukan ruosteista nestettä. Paisuntasäiliössä oli ruosteista paksua mömmöä. Avasin syylärin pohjapropun ja sieltä tuli ruosteisen väristä nestettä. Kiinnitin paisuntasäiliön letkun ja laskin sitä kautta parikymmentä litraa lämmintä vettä läpi. Vesi muuttui kirkkaaksi. Laitoin syylärin pohjapropun kiinni ja lisäsin vettä paisuntasäiliöön. Käynnistin auton, annoin sen käydä kuumaksi lisäten tarvittaessa vettä, paisuntasäiliön korkin ollessa koko ajan auki. Lämpötila nousi sataan asteeseen (auton oman mittarin mukaan) ja vesi rupesi kiehumaan (kuplimaan) vaiko ilmaa poistui järjestelmästä, mutta puhallin ei ruvennut pyörimään.
Onko puhaltimen tunnistimessa häikkää, onko termostaatti viallinen, vesipumppu rikki vaiko ilmaa järjestelmässä vai muu vika?
Miten ilmataan oikea oppisesti? Missä termostaatti on? Kaavion mukaan sen pitäisi olla selvässä paikassa, mutta minun järjenjuoksullani siinä pitäisi olla vesipumppu. Onko termostaatti metallikuoren sisällä? Kun tarvikeliikkeen mukaan se on muovikotelossa.
Vääntäkää blondille äijälle rautalankamalli kun muu ei auta.
