Mennään tuolla Karjalaisten tyylillä eli leikataan siivuja. Se saattaa olla aika sama resepti kuin mulla eli pääosa ruisjauhoja ja hiukan vehnäjauhoja mukaan kunnes on sellainen muovailuvahamainen taikina. Nyt on kukko olkona uunista vetäytymässä
Siis sultsinat tai vatruskat seuraavaks!
Tuossa halukkaille resepti
Ilomantsilainen vatruska
Ilomantsin Möhkössä 1898 syntynyt Hanna Laakkonen kertoo ilomantsilaisten vatruskojen alkuperästä:
"Minun äitini äiti olj syljlapsena viety Venäjälle näläkee pakkoon Suomesta. Kun hiän tulj neljäntoista vanahana takaisin Suomeen, ja hänen vanhempasa tulivat kansa, kun Suomeen olj tullu hyvä aika, niin hyö olj tuoneet sen vatruskantekomallin tullessaan. Minä vähän muistelen, jotta olj Petroskoin puolella. Rajan pinnassa niitä ei ou tehty, van Venäjällä. Äiti ja mummo opettivat sitten tuttavii emäntii Möhkössä vatruskoita tekemään."
(Rauha Makkonen, Ruotsit ruuvvalla)
Piirakan teko
Ilomantsiin 1950-luvulla avioitunut Parppeinpirtin vatruskamestari Ritva Martiskainen kertoo oppineensa vatruskantekotaidon Möhkössä asuneelta anopiltaan. Hän kuvaa vatruskantekoa:
Raaka-aineet:
"Kuuskymmentä vatruskoo tulloo kolomesta kilosta perunnoo ja sitte puoltoista killoo riissii ja voita ja suolloo. Ja par koprallista vehnäjauhhoo. Voita pittää olla 750 g voitelluun ja riissin sekkaan."
Taikinan valmistus
”Ensin keitetään perunat ja sitten ne kuoritaan kuumana ja pannaan sosemyllyn läpi kuumana. Sitten ne jiähytettään ja lisätään 1-2 vatkattuu kananmunnoo ja pari koprallista jauhoo.”
Leipominen (=paistaminen)
"Ensin tehhään pötky taikinasta. Sitte se palotellaan ja taputettaan ohueksi kakkaraksi.” ”Sitte pannaan keitetty, irallinen riissi toiselle puolelle ja taitettaan. Sitte pannaan uuniin ja paistettaa kolomessasaassa
asteessa niin kauan kun ovat piältä ruskeita."
"Ennen syömistä voiellaan voisulalla ja syyvvään munavoin kera."
"Hyvä vatruska on ohutkuorinen ja siinä on riisitäyte irrallaan. Se on hyvänvärinen ja voilla voijeltu."
"Joka keitetyn paistaa, se makean maistaa"
Maista sinäkin!