1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
jt-87

1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Tuo veronkiristys hirvittää lompakoa sen verran, että veronkiertoonhan tässä on ruvettava.
AIV-kontteja saisin pari ihan ilmaiseksi ja niitä tiedän käytetyn dieselin varastointiin. Ainoa asia joka tässä vielä arveluttaa, on tuon kontin pesu. Se olisi kaiketi tehtävä todella huolellisesti, sillä pienikin AIV-liuosmäärä dieselin seassa rikkoo syöttöpumpun ja suuttimet!

Kysymys kuuluukin, kuinka pestä kontti riittävän hyvin ja kenties todeta puhtaus?
Ajatuksena on painepesurin avulla suihkia mahdollisimman tarkasti joka puolelta, sitten letkun kanssa reilulla vedellä huuhdella ja tämän perään vielä pyyhkiä pyyhkeellä jatkovarren kanssa. Vähän asiaa hankaloittaa täyttöluukun koko, joka muistaakseni ei ole halkaisijaltaan kuin 20cm.

Ja sitten siihen puhtauden toteamiseen: Riittääkö se että kontti ei enää haise AIV:ltä? Voisi sitä kai vielä viimeisestä huuhteluvedestä pH-liuskalla mitata happamuuden, mutta kai se nenä on tarkempi kuin liuska...
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Onko sen pakko olla aiv pönttö? Onhan noita kuution pönttöjä nyt muussakin käytössä...
Aattelitko vielä ennen vuoden vaihteen hinnan nousua "käydä mittarilla" :wink:
Avensis stw
Ex.21093 -00
virtain
Viestit: 1134
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja virtain »

Eihän sen tarvi olla just aiv kontti...Onhan niitä kuution kontteja muitakin....Eikä sen nyt niin steriili tarvi olla,vaikka sinne dieseliä laittaskin :wink:
jt-87

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Mistäs muualta niitä hakupalkalla saa kuin maatalon isänniltä???

Hyvin tämän vuoden puolella ehtii säiliöauto pyörähtämään tontilla, hintoja tänään(korjaan:eilen) soittelin:
Neste: 1,38
Teboil: 1,36
Shell: 1,40
ST1: 1,39

Pyöreesti tuollaiset hinnat, 1500 litraa kotiin tuotuna.
Tuosta steriiliydestä: ei isä ainakaan uskalla tankata kontista, joka ei steriili ole :wink:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Meiltä Vantaan Hakkilan tehtaalla tulee tollaisia kontteja noin 400kpl/vuosi.Niitä saa ilmaiseksi.Kun valitsee jonkun isopropanolikontin niin eipä niitä tarvitse juuri pestä.Matka Polvijärvelle taitaa olla suurin kustannuserä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lattarauta kirjoitti:Eihän tuo 1500 litraa riitä kuin puoleksi vuodeksi, jos tankkaa kahta autoa, kulutus 6 litraa ja kilometrejä tulisi yhteensä 50tkm..

Kaksi säiliötä pitäisi ainakin olla... miten muuten dieseli säilyy?

Mitä laki sanoo polttoaineen varastoinnista?
Pohjavesialueella pitää olla säilön suuruinen valuma-allas upotettuna maahan,mistä se voidaan kerätä talteen jos vuoto sattuu.Yksi tapa on kaivaa kaivinkoneella kontin tilavuuden suuruinen allas,pohjalle vahva pressu ja maata päälle.Jos se sijaitsee ulkona niin katos pitää olla muuten sadevesi täyttää pikkuhiljaa altaan.Näin siis 90 luvulla,liekö määräykset kiristyneet?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

AIV säilöntä-aine koostuu muistaakseni suurilta osin muurahaishaposta. Muurahaishappo on onneksi ns. orgaaninen, heikko happo.

Oliko kyse siis säiliöstä? Viisainta on pestä säiliö useampi kerta painepesurilla, mieluiten eri päivinä jotta pH saadaan neutraaliksi ja kaikki mahdolliset jäämät säilöntä-aineesta huuhdottua pois. Mitä sileämmät säiliön seinämät ovat sen helpommin sen saa puhtaaksi. Säiliön seinämien saumoihin ja "kuoppiin" kannattaa kiinnittää erityistä huolellisuutta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jossain oli ohjeena happosäiliön pesuun seuraavaa: Kaadetaan jotain emäksistä pesuainetta ja vettä säiliöön, sen jälkeen pyöritetään säiliötä että joainen reuna ja kolo tulee emäksiseksi, sitten huolellinen huuhtelu pariin-kolmeen kertaan. Tällä käsittelyllä pitäisi säiliön olla kelvollinen uuteen käyttöön. Mitään pesuaine jäämiä ei saa jäädä jos polttoainekäyttöön ajattelee...
jt-87

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Juurikin pressan ehdottamalla tuli pestyä. Ensin mahdollisimman tarkkaan AIV pois ja tankkiin pesujauhetta. Vähän pesurilla vettä perään eikä se enää yhtään haissut hapolta! Sitten tankkia pyöritellen pesua. Tyhjennnys ja lisää pesua, tuli puhdas :D kuivausta vielä, niin pääsee täyttämään...
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Jaska HKI kirjoitti:Meiltä Vantaan Hakkilan tehtaalla tulee tollaisia kontteja noin 400kpl/vuosi.Niitä saa ilmaiseksi.Kun valitsee jonkun isopropanolikontin niin eipä niitä tarvitse juuri pestä.Matka Polvijärvelle taitaa olla suurin kustannuserä.
Niin jaetaanko niitä ihan kenelle tahansa? Olisi tarvetta metallisille häkeille joita konttien ympärillä yleensä on. Polttopuun varastointiin/kuivatukseen/siirtelyyn traktorilla parhaita mahdollisia!
Laita Jaska YV jotain lisäinfoa!
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja AI »

Itsekin hamstrasin dieseliä, kanistereihin sain mahtumaan 54 litraa. Juuri äsken laskin että jos vuodenvaihteessa tulee 13 senttiä litralle lisää hintaa niin säästin peräti seitsemän euroa. Olipa viisasta. Olisi tuolla vielä neljän litran öljykanistereja joihin voisi hamstrata lisää mutta ei taida maksaa vaivaa...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
jt-87

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja jt-87 »

Kävi niin, että tuohon AIV-happosäiliöön tuli se hapon haju takaisin kuivauksen aikana. Ilmeisesti säiliöiden muovi on jonkin verran imenyt itseensä vaikutteita haposta, eikä peruspesu poista kaikkea happamuutta.
En halunnut riskeerata kevään opintolainoja, joten kävin Valiolta hakemassa kaksi desinfiointiainekonttia, joista pitäisi vähän helpommin irrota edellinen sisältö. Eli sama pesu kuin AIV-konteille ja tulos sama: heti pesun jälkeen hyvinkin raikas, mutta kuivauksessa tuli taas vähän hajua. Tällä kertaa kuitenkin niin paljon vähemmän, että niihin uskaltaa lasketella polttoaineet päälle. Ja nyt ovat jo toista viikkoa olleet korkki auki hallissa tuulettumassa, ei enää sitä hajuakaan taida olla jäljellä kuin tarkkanenäisimmille :D

Olisis muuten typpihappoa tarjolla Joensuun meijerillä, jos kellä sille käyttöä on. Ihan tulisi kontin mukana kaupanpäälle suunnilleen 10l. Itte tyydyin vähän pliisumpiin aineisiin, etikkahappoon ja peretikkahappoon :lol:
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikös tuolla hapolla saanut ruosteita poistettua, muistini mukaan kun happopensellillä pyyhki ruosteista peltiä niin "kihinä" kuului ja ruoste katosi. Toki useasti oli sitten reikäkin mutta huolellinen huuhtelu ja sitten pakkelit ja maalit päälle...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Siinä se säästö menee, kun aikansa noita ibc-kontteja mitä ihmeellisimmillä aineilla putsailee.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi

Viesti Kirjoittaja pressa »

No jos 13 senttiä litra niin, kymmenen litraa 1,30e, sata litraa 13e ja tuhannessa litrassa 130e. Pesuvesiin ja aineisiin jos laskee vaikka kympin niin silti on yli satasen säästöllä, toki sitten tankatessa aina muutama desilitra maahan niin nopeasti hyöty pienenee...
Vastaa Viestiin