1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Tuo veronkiristys hirvittää lompakoa sen verran, että veronkiertoonhan tässä on ruvettava.
AIV-kontteja saisin pari ihan ilmaiseksi ja niitä tiedän käytetyn dieselin varastointiin. Ainoa asia joka tässä vielä arveluttaa, on tuon kontin pesu. Se olisi kaiketi tehtävä todella huolellisesti, sillä pienikin AIV-liuosmäärä dieselin seassa rikkoo syöttöpumpun ja suuttimet!
Kysymys kuuluukin, kuinka pestä kontti riittävän hyvin ja kenties todeta puhtaus?
Ajatuksena on painepesurin avulla suihkia mahdollisimman tarkasti joka puolelta, sitten letkun kanssa reilulla vedellä huuhdella ja tämän perään vielä pyyhkiä pyyhkeellä jatkovarren kanssa. Vähän asiaa hankaloittaa täyttöluukun koko, joka muistaakseni ei ole halkaisijaltaan kuin 20cm.
Ja sitten siihen puhtauden toteamiseen: Riittääkö se että kontti ei enää haise AIV:ltä? Voisi sitä kai vielä viimeisestä huuhteluvedestä pH-liuskalla mitata happamuuden, mutta kai se nenä on tarkempi kuin liuska...
AIV-kontteja saisin pari ihan ilmaiseksi ja niitä tiedän käytetyn dieselin varastointiin. Ainoa asia joka tässä vielä arveluttaa, on tuon kontin pesu. Se olisi kaiketi tehtävä todella huolellisesti, sillä pienikin AIV-liuosmäärä dieselin seassa rikkoo syöttöpumpun ja suuttimet!
Kysymys kuuluukin, kuinka pestä kontti riittävän hyvin ja kenties todeta puhtaus?
Ajatuksena on painepesurin avulla suihkia mahdollisimman tarkasti joka puolelta, sitten letkun kanssa reilulla vedellä huuhdella ja tämän perään vielä pyyhkiä pyyhkeellä jatkovarren kanssa. Vähän asiaa hankaloittaa täyttöluukun koko, joka muistaakseni ei ole halkaisijaltaan kuin 20cm.
Ja sitten siihen puhtauden toteamiseen: Riittääkö se että kontti ei enää haise AIV:ltä? Voisi sitä kai vielä viimeisestä huuhteluvedestä pH-liuskalla mitata happamuuden, mutta kai se nenä on tarkempi kuin liuska...
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Onko sen pakko olla aiv pönttö? Onhan noita kuution pönttöjä nyt muussakin käytössä...
Aattelitko vielä ennen vuoden vaihteen hinnan nousua "käydä mittarilla"
Aattelitko vielä ennen vuoden vaihteen hinnan nousua "käydä mittarilla"

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Eihän sen tarvi olla just aiv kontti...Onhan niitä kuution kontteja muitakin....Eikä sen nyt niin steriili tarvi olla,vaikka sinne dieseliä laittaskin 

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Mistäs muualta niitä hakupalkalla saa kuin maatalon isänniltä???
Hyvin tämän vuoden puolella ehtii säiliöauto pyörähtämään tontilla, hintoja tänään(korjaan:eilen) soittelin:
Neste: 1,38
Teboil: 1,36
Shell: 1,40
ST1: 1,39
Pyöreesti tuollaiset hinnat, 1500 litraa kotiin tuotuna.
Tuosta steriiliydestä: ei isä ainakaan uskalla tankata kontista, joka ei steriili ole
Hyvin tämän vuoden puolella ehtii säiliöauto pyörähtämään tontilla, hintoja tänään(korjaan:eilen) soittelin:
Neste: 1,38
Teboil: 1,36
Shell: 1,40
ST1: 1,39
Pyöreesti tuollaiset hinnat, 1500 litraa kotiin tuotuna.
Tuosta steriiliydestä: ei isä ainakaan uskalla tankata kontista, joka ei steriili ole

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Meiltä Vantaan Hakkilan tehtaalla tulee tollaisia kontteja noin 400kpl/vuosi.Niitä saa ilmaiseksi.Kun valitsee jonkun isopropanolikontin niin eipä niitä tarvitse juuri pestä.Matka Polvijärvelle taitaa olla suurin kustannuserä.
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Pohjavesialueella pitää olla säilön suuruinen valuma-allas upotettuna maahan,mistä se voidaan kerätä talteen jos vuoto sattuu.Yksi tapa on kaivaa kaivinkoneella kontin tilavuuden suuruinen allas,pohjalle vahva pressu ja maata päälle.Jos se sijaitsee ulkona niin katos pitää olla muuten sadevesi täyttää pikkuhiljaa altaan.Näin siis 90 luvulla,liekö määräykset kiristyneet?Lattarauta kirjoitti:Eihän tuo 1500 litraa riitä kuin puoleksi vuodeksi, jos tankkaa kahta autoa, kulutus 6 litraa ja kilometrejä tulisi yhteensä 50tkm..
Kaksi säiliötä pitäisi ainakin olla... miten muuten dieseli säilyy?
Mitä laki sanoo polttoaineen varastoinnista?
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Moi,
AIV säilöntä-aine koostuu muistaakseni suurilta osin muurahaishaposta. Muurahaishappo on onneksi ns. orgaaninen, heikko happo.
Oliko kyse siis säiliöstä? Viisainta on pestä säiliö useampi kerta painepesurilla, mieluiten eri päivinä jotta pH saadaan neutraaliksi ja kaikki mahdolliset jäämät säilöntä-aineesta huuhdottua pois. Mitä sileämmät säiliön seinämät ovat sen helpommin sen saa puhtaaksi. Säiliön seinämien saumoihin ja "kuoppiin" kannattaa kiinnittää erityistä huolellisuutta.
AIV säilöntä-aine koostuu muistaakseni suurilta osin muurahaishaposta. Muurahaishappo on onneksi ns. orgaaninen, heikko happo.
Oliko kyse siis säiliöstä? Viisainta on pestä säiliö useampi kerta painepesurilla, mieluiten eri päivinä jotta pH saadaan neutraaliksi ja kaikki mahdolliset jäämät säilöntä-aineesta huuhdottua pois. Mitä sileämmät säiliön seinämät ovat sen helpommin sen saa puhtaaksi. Säiliön seinämien saumoihin ja "kuoppiin" kannattaa kiinnittää erityistä huolellisuutta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Jossain oli ohjeena happosäiliön pesuun seuraavaa: Kaadetaan jotain emäksistä pesuainetta ja vettä säiliöön, sen jälkeen pyöritetään säiliötä että joainen reuna ja kolo tulee emäksiseksi, sitten huolellinen huuhtelu pariin-kolmeen kertaan. Tällä käsittelyllä pitäisi säiliön olla kelvollinen uuteen käyttöön. Mitään pesuaine jäämiä ei saa jäädä jos polttoainekäyttöön ajattelee...
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Juurikin pressan ehdottamalla tuli pestyä. Ensin mahdollisimman tarkkaan AIV pois ja tankkiin pesujauhetta. Vähän pesurilla vettä perään eikä se enää yhtään haissut hapolta! Sitten tankkia pyöritellen pesua. Tyhjennnys ja lisää pesua, tuli puhdas
kuivausta vielä, niin pääsee täyttämään...

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Niin jaetaanko niitä ihan kenelle tahansa? Olisi tarvetta metallisille häkeille joita konttien ympärillä yleensä on. Polttopuun varastointiin/kuivatukseen/siirtelyyn traktorilla parhaita mahdollisia!Jaska HKI kirjoitti:Meiltä Vantaan Hakkilan tehtaalla tulee tollaisia kontteja noin 400kpl/vuosi.Niitä saa ilmaiseksi.Kun valitsee jonkun isopropanolikontin niin eipä niitä tarvitse juuri pestä.Matka Polvijärvelle taitaa olla suurin kustannuserä.
Laita Jaska YV jotain lisäinfoa!
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Itsekin hamstrasin dieseliä, kanistereihin sain mahtumaan 54 litraa. Juuri äsken laskin että jos vuodenvaihteessa tulee 13 senttiä litralle lisää hintaa niin säästin peräti seitsemän euroa. Olipa viisasta. Olisi tuolla vielä neljän litran öljykanistereja joihin voisi hamstrata lisää mutta ei taida maksaa vaivaa...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Kävi niin, että tuohon AIV-happosäiliöön tuli se hapon haju takaisin kuivauksen aikana. Ilmeisesti säiliöiden muovi on jonkin verran imenyt itseensä vaikutteita haposta, eikä peruspesu poista kaikkea happamuutta.
En halunnut riskeerata kevään opintolainoja, joten kävin Valiolta hakemassa kaksi desinfiointiainekonttia, joista pitäisi vähän helpommin irrota edellinen sisältö. Eli sama pesu kuin AIV-konteille ja tulos sama: heti pesun jälkeen hyvinkin raikas, mutta kuivauksessa tuli taas vähän hajua. Tällä kertaa kuitenkin niin paljon vähemmän, että niihin uskaltaa lasketella polttoaineet päälle. Ja nyt ovat jo toista viikkoa olleet korkki auki hallissa tuulettumassa, ei enää sitä hajuakaan taida olla jäljellä kuin tarkkanenäisimmille
Olisis muuten typpihappoa tarjolla Joensuun meijerillä, jos kellä sille käyttöä on. Ihan tulisi kontin mukana kaupanpäälle suunnilleen 10l. Itte tyydyin vähän pliisumpiin aineisiin, etikkahappoon ja peretikkahappoon
En halunnut riskeerata kevään opintolainoja, joten kävin Valiolta hakemassa kaksi desinfiointiainekonttia, joista pitäisi vähän helpommin irrota edellinen sisältö. Eli sama pesu kuin AIV-konteille ja tulos sama: heti pesun jälkeen hyvinkin raikas, mutta kuivauksessa tuli taas vähän hajua. Tällä kertaa kuitenkin niin paljon vähemmän, että niihin uskaltaa lasketella polttoaineet päälle. Ja nyt ovat jo toista viikkoa olleet korkki auki hallissa tuulettumassa, ei enää sitä hajuakaan taida olla jäljellä kuin tarkkanenäisimmille

Olisis muuten typpihappoa tarjolla Joensuun meijerillä, jos kellä sille käyttöä on. Ihan tulisi kontin mukana kaupanpäälle suunnilleen 10l. Itte tyydyin vähän pliisumpiin aineisiin, etikkahappoon ja peretikkahappoon

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Eikös tuolla hapolla saanut ruosteita poistettua, muistini mukaan kun happopensellillä pyyhki ruosteista peltiä niin "kihinä" kuului ja ruoste katosi. Toki useasti oli sitten reikäkin mutta huolellinen huuhtelu ja sitten pakkelit ja maalit päälle...
Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
Siinä se säästö menee, kun aikansa noita ibc-kontteja mitä ihmeellisimmillä aineilla putsailee.
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: 1000L AIV kontin muuntaminen Diesel-säiliöksi
No jos 13 senttiä litra niin, kymmenen litraa 1,30e, sata litraa 13e ja tuhannessa litrassa 130e. Pesuvesiin ja aineisiin jos laskee vaikka kympin niin silti on yli satasen säästöllä, toki sitten tankatessa aina muutama desilitra maahan niin nopeasti hyöty pienenee...