Miten Ladat pysyvät tiellä?
Miten Ladat pysyvät tiellä?
Nettikirjoitteluissa usein todetaan, että "Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.
Jos joku Ladaa puolustaakin siten, että kuskista se viime kädessä on kiinni pysyykö auto tiellä vai ei, saa hän kirjoitusryöpyn päällensä. Niissä todetaan, että "katsotaan sitten kun Ladasi on jonkun persiissä..." "katsotaan sitten kun Ladaasi vedetään ojasta (jos joku nyt sen sieltä haluaa poistaa)..." "Kyllä maantiet olisivat turvallisempia jos Ladoja ei olisi teillä tiellä matelemassa..." jne.
Tämän päivän saldo reitillä Ylöjärvi-Sastamala-Tampere:
- Ylöjärvi: Moottoritieltä poistunut Toyota moottoritien rampista alas tullessa liukunut kahden kaistan yli auton leveyden verran lumipenkkaan. Ei kuulumme ollut liikaa vauhtia, se vaan meni sinne vaikka puolivälistä ramppia oli jo jarrutettu. Auto saatiin pois penkalta vain hinurilla.
- Sastamala: Volvo ojassa suoralla tiellä.
- Tampere: Hinuri nosti kyyttiin Bemaria, joka suoralla kadulla oli kokeillut tolpan kestävyyttä. Bemarin keulassa uusi muotoilu; V-malli. Miten oli osunutkin niin keskelle?
Siis: Miten Ladat pysyvät tiellä vaikka niissa ei ole ajonvakautusta?
Jos joku Ladaa puolustaakin siten, että kuskista se viime kädessä on kiinni pysyykö auto tiellä vai ei, saa hän kirjoitusryöpyn päällensä. Niissä todetaan, että "katsotaan sitten kun Ladasi on jonkun persiissä..." "katsotaan sitten kun Ladaasi vedetään ojasta (jos joku nyt sen sieltä haluaa poistaa)..." "Kyllä maantiet olisivat turvallisempia jos Ladoja ei olisi teillä tiellä matelemassa..." jne.
Tämän päivän saldo reitillä Ylöjärvi-Sastamala-Tampere:
- Ylöjärvi: Moottoritieltä poistunut Toyota moottoritien rampista alas tullessa liukunut kahden kaistan yli auton leveyden verran lumipenkkaan. Ei kuulumme ollut liikaa vauhtia, se vaan meni sinne vaikka puolivälistä ramppia oli jo jarrutettu. Auto saatiin pois penkalta vain hinurilla.
- Sastamala: Volvo ojassa suoralla tiellä.
- Tampere: Hinuri nosti kyyttiin Bemaria, joka suoralla kadulla oli kokeillut tolpan kestävyyttä. Bemarin keulassa uusi muotoilu; V-malli. Miten oli osunutkin niin keskelle?
Siis: Miten Ladat pysyvät tiellä vaikka niissa ei ole ajonvakautusta?
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Jos auto ei pysy, kuin ajonvakautuksen, luistoneston yms. avulla tiellä niin kummankohan sieltä "pitäisi poistua" Lada kuljettajan vai näiden tekniikkaan turvautujien



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Niskat nurin tällästä paskaa jauhavilta ihmisiltä.KSE 1995 kirjoitti:"Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.
Lähes poikkeuksetta kaikki 80 luvunkin autot ovat yhtä "puutteelisia" ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan. Mutta aina se Lada nostetaan pintaan
kaiken pahan alkuna ja juurena, vaikka se onkin aivan samalla viivalla kaikkien samanikäisten autojen kanssa...
Ja pysyy se tiellä siinä missä muutkin, ellei jopa kuljettajista ja heidän ajotavastaan johtuen paremmin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Sielä on nyt jonkun levyseppähitsariksi opiskelevan Reeäksäkorolla kuskin ego kärsiny kun joku on sitä kyykyttäny Igorilla... Pitää sitten purkaa pahaa oloaan netis huutelemalla...
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
kappa12 kirjoitti:Sielä on nyt jonkun levyseppähitsariksi opiskelevan Reeäksäkorolla kuskin ego kärsiny kun joku on sitä kyykyttäny Igorilla... Pitää sitten purkaa pahaa oloaan netis huutelemalla...











Poika opiskelee levyyseppähitsariksi. Arvatkaa repesinkö.
(Tosin hän ei ota Reeäksäkorollaa allensa. Igorin kylläkin).
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Samara on ajo-ominaisuuksiltaan samalla viivalla 80-luvun kotteroiden kanssa, mutta samaa en sanoisi takavetoisesta, onhan se 60-luvun tekniikkaa..lada.h.s kirjoitti:Niskat nurin tällästä paskaa jauhavilta ihmisiltä.KSE 1995 kirjoitti:"Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.
Lähes poikkeuksetta kaikki 80 luvunkin autot ovat yhtä "puutteelisia" ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan. Mutta aina se Lada nostetaan pintaan
kaiken pahan alkuna ja juurena, vaikka se onkin aivan samalla viivalla kaikkien samanikäisten autojen kanssa...
Ja pysyy se tiellä siinä missä muutkin, ellei jopa kuljettajista ja heidän ajotavastaan johtuen paremmin.
Kärjistetään:
(60-luvun tekniikkaa) 1700i -97: Samaan aikaan myynnissä MK2 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) Samara -03: Samaan aikaan myynnissä MK3 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) 110 -07: Samaan aikaan myynnissä MK4 Mondeon
Kumpi lie parempi ajettava, lada vai samanikäinen voorti?

Njet problem, normal katastroof 

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Sehän pohjautuu Samaraan.lattarauta kirjoitti:Onko tuo 110:n tekniikka nuin vanhaa?
Itse olen tyytyväinen nappiksen ajettavuuteen

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Perustekniikka suoraan samarasta, 1.6 8v konekin on sama kuin samarassa, vain isommaksi porattuna. 16v koneet toki hieman modernimpeja.Lattarauta kirjoitti:mikko853 kirjoitti: Samara on ajo-ominaisuuksiltaan samalla viivalla 80-luvun kotteroiden kanssa, mutta samaa en sanoisi takavetoisesta, onhan se 60-luvun tekniikkaa..
Kärjistetään:
(60-luvun tekniikkaa) 1700i -97: Samaan aikaan myynnissä MK2 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) Samara -03: Samaan aikaan myynnissä MK3 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) 110 -07: Samaan aikaan myynnissä MK4 Mondeon
Kumpi lie parempi ajettava, lada vai samanikäinen voorti?
Älähän nyt hyvä mies, saat kohta bannia forumilta..![]()
Onko tuo 110:n tekniikka nuin vanhaa?
Jos faktoista bannia saa niin pitäkööt tunkkinsa.



Njet problem, normal katastroof 

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Ehei, lohko ja poraus edelleen sama, kampiakselilla tehty tuo tilavuuden kasvu. Niin 8 v kuin 16 v koneissa.mikko853 kirjoitti: Perustekniikka suoraan samarasta, 1.6 8v konekin on sama kuin samarassa, vain isommaksi porattuna. 16v koneet toki hieman modernimpeja
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Siis: Miten Ladat pysyvät tiellä vaikka niissa ei ole ajonvakautusta?[/quote]
Pitää pyrkiä ajamaan omat ja ajoneuvon kyvyt huomioon ottaen.
Pitää pyrkiä ajamaan omat ja ajoneuvon kyvyt huomioon ottaen.
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Eipä ollut mutta bmw,ford,riisikiulu,ja mese.Oli muuten aikamoinen kolina ja ryske kun autoja meni ympärillä romuks ja penkkaan mie se vaan köröttelin ladalla etiäpäin
pirullinen virne naamalla

pirullinen virne naamalla



- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Taisi olla nämä muut autot varustettu niillä VAARALLISILLA "KITKA"RENKAILLA!? 

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Varmaankin ajtellaan, että autosta löytyy jokin kolmikirjaiminen lyhenne, joka hoitaa jarrutuksenkin kuljettajan puolesta:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/autoi ... 40744.html
Ja aiheeseen liittyen:
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M#!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/autoi ... 40744.html
Ja aiheeseen liittyen:
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M#!
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?
Terve!
Pari lyhyttä kommenttia tästä autotekniikasta, joka ei välttämättä ole kaikille tuttua.
Takaveto-Lada
Edustaa tyypillistä 1950-luvun tekniikkaa: jo itsekantava kori, mutta vielä pitkittäismoottori, kardaani ja takaveto.
Heikkouksia mm. suuret valmistuskustannukset, epäedullinen painonjakauma, huono tilankäyttö auton keulassa, hyvän takajousituksen mahdoton toteutettavuus "kansanautoon" sopivin kustannuksin.
Miksi ei tehty parempaa? Kaikki vie aikansa, itsekantava kori oli jo suuri edistysaskel. Poikittaismoottori olisi tässä vaiheessa vielä ollut osin ylivoimainen (vrt. vaikkapa Minin konstruktio), nykyaikaisten vetonivelten valmistus oli käytännön mahdottomuus.
Samara
1970-luvun lopun tekniikkaa, poikittain oleva moottori-voimansiirtopaketti, kaikki edellä mainitut takavetoisen ongelmat joko ratkaistu tai huomattavasti parannettu.
1970-luvun lopun jälkeen tulleita suuria muutoksia ovat mm. hitsaus- ja liimaustekniikan kehitys, "pellinmuotoilun" suuret muutokset valmistuksessa, suurilujat teräkset sekä tietotekniikan (vast) edistys.
Viimeksi mainittu on kaikkein eniten vaikuttanut moottorinohjaukseen, sekä mahdollistanut esim. lukkiutumattomat jarrut.
Toki valmistustekniikan kehitys on myös ollut suurta, mutta sen käytännön merkitys on ollut lähinnä autojen reaalihintojen erittäin suuri aleneminen.
Ensimmäistäkään suurta edistysaskelta tavallisen "kansanauton" ajo-ominaisuuksien suhteen ei ole 1970-luvun jälkeen tapahtunut. On huomattava, että myös ns. ajonvakautusta on pikemminkin käytetty korjaamaan peruskonstruktion heikkouksia (MB A140), itse ajo-ominaisuuksia ei ajonvakautuksella kyetä parantamaan kuin nimeksi.
***
Myyntiväki toki väittää muuta, faceliftejä ja autojen eri kehitysasteita syntyy vuosittain tai tiheämminkin. Ja kansa uskoo.
Mutta katsokaapa peruskansanautoa nyt ja 30 vuotta sitten: McPherson edessä, yhdysheiluriakselisto takana, rautaa välissä, siinä se homma on niin Togliatissa kuin muuallakin.
viel Erfolg
SvS
Pari lyhyttä kommenttia tästä autotekniikasta, joka ei välttämättä ole kaikille tuttua.
Takaveto-Lada
Edustaa tyypillistä 1950-luvun tekniikkaa: jo itsekantava kori, mutta vielä pitkittäismoottori, kardaani ja takaveto.
Heikkouksia mm. suuret valmistuskustannukset, epäedullinen painonjakauma, huono tilankäyttö auton keulassa, hyvän takajousituksen mahdoton toteutettavuus "kansanautoon" sopivin kustannuksin.
Miksi ei tehty parempaa? Kaikki vie aikansa, itsekantava kori oli jo suuri edistysaskel. Poikittaismoottori olisi tässä vaiheessa vielä ollut osin ylivoimainen (vrt. vaikkapa Minin konstruktio), nykyaikaisten vetonivelten valmistus oli käytännön mahdottomuus.
Samara
1970-luvun lopun tekniikkaa, poikittain oleva moottori-voimansiirtopaketti, kaikki edellä mainitut takavetoisen ongelmat joko ratkaistu tai huomattavasti parannettu.
1970-luvun lopun jälkeen tulleita suuria muutoksia ovat mm. hitsaus- ja liimaustekniikan kehitys, "pellinmuotoilun" suuret muutokset valmistuksessa, suurilujat teräkset sekä tietotekniikan (vast) edistys.
Viimeksi mainittu on kaikkein eniten vaikuttanut moottorinohjaukseen, sekä mahdollistanut esim. lukkiutumattomat jarrut.
Toki valmistustekniikan kehitys on myös ollut suurta, mutta sen käytännön merkitys on ollut lähinnä autojen reaalihintojen erittäin suuri aleneminen.
Ensimmäistäkään suurta edistysaskelta tavallisen "kansanauton" ajo-ominaisuuksien suhteen ei ole 1970-luvun jälkeen tapahtunut. On huomattava, että myös ns. ajonvakautusta on pikemminkin käytetty korjaamaan peruskonstruktion heikkouksia (MB A140), itse ajo-ominaisuuksia ei ajonvakautuksella kyetä parantamaan kuin nimeksi.
***
Myyntiväki toki väittää muuta, faceliftejä ja autojen eri kehitysasteita syntyy vuosittain tai tiheämminkin. Ja kansa uskoo.
Mutta katsokaapa peruskansanautoa nyt ja 30 vuotta sitten: McPherson edessä, yhdysheiluriakselisto takana, rautaa välissä, siinä se homma on niin Togliatissa kuin muuallakin.
viel Erfolg
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!