Miten Ladat pysyvät tiellä?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Nettikirjoitteluissa usein todetaan, että "Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.

Jos joku Ladaa puolustaakin siten, että kuskista se viime kädessä on kiinni pysyykö auto tiellä vai ei, saa hän kirjoitusryöpyn päällensä. Niissä todetaan, että "katsotaan sitten kun Ladasi on jonkun persiissä..." "katsotaan sitten kun Ladaasi vedetään ojasta (jos joku nyt sen sieltä haluaa poistaa)..." "Kyllä maantiet olisivat turvallisempia jos Ladoja ei olisi teillä tiellä matelemassa..." jne.

Tämän päivän saldo reitillä Ylöjärvi-Sastamala-Tampere:

- Ylöjärvi: Moottoritieltä poistunut Toyota moottoritien rampista alas tullessa liukunut kahden kaistan yli auton leveyden verran lumipenkkaan. Ei kuulumme ollut liikaa vauhtia, se vaan meni sinne vaikka puolivälistä ramppia oli jo jarrutettu. Auto saatiin pois penkalta vain hinurilla.

- Sastamala: Volvo ojassa suoralla tiellä.

- Tampere: Hinuri nosti kyyttiin Bemaria, joka suoralla kadulla oli kokeillut tolpan kestävyyttä. Bemarin keulassa uusi muotoilu; V-malli. Miten oli osunutkin niin keskelle?

Siis: Miten Ladat pysyvät tiellä vaikka niissa ei ole ajonvakautusta?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jos auto ei pysy, kuin ajonvakautuksen, luistoneston yms. avulla tiellä niin kummankohan sieltä "pitäisi poistua" Lada kuljettajan vai näiden tekniikkaan turvautujien :shock: :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

KSE 1995 kirjoitti:"Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.
Niskat nurin tällästä paskaa jauhavilta ihmisiltä.


Lähes poikkeuksetta kaikki 80 luvunkin autot ovat yhtä "puutteelisia" ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan. Mutta aina se Lada nostetaan pintaan
kaiken pahan alkuna ja juurena, vaikka se onkin aivan samalla viivalla kaikkien samanikäisten autojen kanssa...


Ja pysyy se tiellä siinä missä muutkin, ellei jopa kuljettajista ja heidän ajotavastaan johtuen paremmin.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Sielä on nyt jonkun levyseppähitsariksi opiskelevan Reeäksäkorolla kuskin ego kärsiny kun joku on sitä kyykyttäny Igorilla... Pitää sitten purkaa pahaa oloaan netis huutelemalla...
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

kappa12 kirjoitti:Sielä on nyt jonkun levyseppähitsariksi opiskelevan Reeäksäkorolla kuskin ego kärsiny kun joku on sitä kyykyttäny Igorilla... Pitää sitten purkaa pahaa oloaan netis huutelemalla...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Poika opiskelee levyyseppähitsariksi. Arvatkaa repesinkö.

(Tosin hän ei ota Reeäksäkorollaa allensa. Igorin kylläkin).
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

lada.h.s kirjoitti:
KSE 1995 kirjoitti:"Ladat pois Suomen teiltä..." "Onneksi uusi Ladoja ei Suomessa myydä..." jne. Syy näihin kirjoitteluihin on, että Lada ovat turvattomia koska niissä ei ole ajonvakautus-, luistonesto- tai muita härpäkkeitä.
Niskat nurin tällästä paskaa jauhavilta ihmisiltä.


Lähes poikkeuksetta kaikki 80 luvunkin autot ovat yhtä "puutteelisia" ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan. Mutta aina se Lada nostetaan pintaan
kaiken pahan alkuna ja juurena, vaikka se onkin aivan samalla viivalla kaikkien samanikäisten autojen kanssa...


Ja pysyy se tiellä siinä missä muutkin, ellei jopa kuljettajista ja heidän ajotavastaan johtuen paremmin.
Samara on ajo-ominaisuuksiltaan samalla viivalla 80-luvun kotteroiden kanssa, mutta samaa en sanoisi takavetoisesta, onhan se 60-luvun tekniikkaa..

Kärjistetään:

(60-luvun tekniikkaa) 1700i -97: Samaan aikaan myynnissä MK2 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) Samara -03: Samaan aikaan myynnissä MK3 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) 110 -07: Samaan aikaan myynnissä MK4 Mondeon

Kumpi lie parempi ajettava, lada vai samanikäinen voorti? :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
zapper

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja zapper »

lattarauta kirjoitti:Onko tuo 110:n tekniikka nuin vanhaa?
Sehän pohjautuu Samaraan.

Itse olen tyytyväinen nappiksen ajettavuuteen ;)
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lattarauta kirjoitti:
mikko853 kirjoitti: Samara on ajo-ominaisuuksiltaan samalla viivalla 80-luvun kotteroiden kanssa, mutta samaa en sanoisi takavetoisesta, onhan se 60-luvun tekniikkaa..

Kärjistetään:

(60-luvun tekniikkaa) 1700i -97: Samaan aikaan myynnissä MK2 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) Samara -03: Samaan aikaan myynnissä MK3 Mondeon kanssa
(80-luvun tekniikkaa) 110 -07: Samaan aikaan myynnissä MK4 Mondeon

Kumpi lie parempi ajettava, lada vai samanikäinen voorti? :lol:

Älähän nyt hyvä mies, saat kohta bannia forumilta.. :lol:

Onko tuo 110:n tekniikka nuin vanhaa?
Perustekniikka suoraan samarasta, 1.6 8v konekin on sama kuin samarassa, vain isommaksi porattuna. 16v koneet toki hieman modernimpeja.

Jos faktoista bannia saa niin pitäkööt tunkkinsa. :lol: Kyllä ne Ladan vahvuudet on jossain ihan muualla kuin ajettavuudessa :) Sanottakoon nyt vielä että omista autoista takavetoiset Ladat ovat olleet niitä hauskimpia ajettavia.. mutta ei se siitä hyvää tee :D
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

mikko853 kirjoitti: Perustekniikka suoraan samarasta, 1.6 8v konekin on sama kuin samarassa, vain isommaksi porattuna. 16v koneet toki hieman modernimpeja
Ehei, lohko ja poraus edelleen sama, kampiakselilla tehty tuo tilavuuden kasvu. Niin 8 v kuin 16 v koneissa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Laabani
Viestit: 788
Liittynyt: 4.11.2008 18:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja Laabani »

Siis: Miten Ladat pysyvät tiellä vaikka niissa ei ole ajonvakautusta?[/quote]

Pitää pyrkiä ajamaan omat ja ajoneuvon kyvyt huomioon ottaen.
rotsi4

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Olikos etelän ketjukolareissa Ladoja mukana?
brumbrum

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja brumbrum »

Eipä ollut mutta bmw,ford,riisikiulu,ja mese.Oli muuten aikamoinen kolina ja ryske kun autoja meni ympärillä romuks ja penkkaan mie se vaan köröttelin ladalla etiäpäin
pirullinen virne naamalla :lol: :lol: :lol:
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Taisi olla nämä muut autot varustettu niillä VAARALLISILLA "KITKA"RENKAILLA!? :(
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja mush »

Varmaankin ajtellaan, että autosta löytyy jokin kolmikirjaiminen lyhenne, joka hoitaa jarrutuksenkin kuljettajan puolesta:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/autoi ... 40744.html

Ja aiheeseen liittyen:
http://www.youtube.com/watch?v=gVTUHkFO95M#!
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Miten Ladat pysyvät tiellä?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pari lyhyttä kommenttia tästä autotekniikasta, joka ei välttämättä ole kaikille tuttua.

Takaveto-Lada

Edustaa tyypillistä 1950-luvun tekniikkaa: jo itsekantava kori, mutta vielä pitkittäismoottori, kardaani ja takaveto.
Heikkouksia mm. suuret valmistuskustannukset, epäedullinen painonjakauma, huono tilankäyttö auton keulassa, hyvän takajousituksen mahdoton toteutettavuus "kansanautoon" sopivin kustannuksin.

Miksi ei tehty parempaa? Kaikki vie aikansa, itsekantava kori oli jo suuri edistysaskel. Poikittaismoottori olisi tässä vaiheessa vielä ollut osin ylivoimainen (vrt. vaikkapa Minin konstruktio), nykyaikaisten vetonivelten valmistus oli käytännön mahdottomuus.

Samara

1970-luvun lopun tekniikkaa, poikittain oleva moottori-voimansiirtopaketti, kaikki edellä mainitut takavetoisen ongelmat joko ratkaistu tai huomattavasti parannettu.

1970-luvun lopun jälkeen tulleita suuria muutoksia ovat mm. hitsaus- ja liimaustekniikan kehitys, "pellinmuotoilun" suuret muutokset valmistuksessa, suurilujat teräkset sekä tietotekniikan (vast) edistys.

Viimeksi mainittu on kaikkein eniten vaikuttanut moottorinohjaukseen, sekä mahdollistanut esim. lukkiutumattomat jarrut.

Toki valmistustekniikan kehitys on myös ollut suurta, mutta sen käytännön merkitys on ollut lähinnä autojen reaalihintojen erittäin suuri aleneminen.

Ensimmäistäkään suurta edistysaskelta tavallisen "kansanauton" ajo-ominaisuuksien suhteen ei ole 1970-luvun jälkeen tapahtunut. On huomattava, että myös ns. ajonvakautusta on pikemminkin käytetty korjaamaan peruskonstruktion heikkouksia (MB A140), itse ajo-ominaisuuksia ei ajonvakautuksella kyetä parantamaan kuin nimeksi.

***

Myyntiväki toki väittää muuta, faceliftejä ja autojen eri kehitysasteita syntyy vuosittain tai tiheämminkin. Ja kansa uskoo.

Mutta katsokaapa peruskansanautoa nyt ja 30 vuotta sitten: McPherson edessä, yhdysheiluriakselisto takana, rautaa välissä, siinä se homma on niin Togliatissa kuin muuallakin.

viel Erfolg

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin