Ruqvistheimietuun Hesaan!
Ruqvistheimietuun Hesaan!
Ja muille kans!
Pohjanmaalle ehdotan pyramiidejä. Savolaisille Pisan torni, Lappiin Taj Mahall, Pohjois-Karjalaan Kielletty kaupunki, Hämäläisille Faroksen majakka, Turunseudulle Kiinan muuri, Ouluun Colosseum joten sithän kaikilla on kivaa, ja jos joku jäi vielä iliman niin piikki on nyt auki ehdotuksia?
Tsiisus mitä hommaa!
Pohjanmaalle ehdotan pyramiidejä. Savolaisille Pisan torni, Lappiin Taj Mahall, Pohjois-Karjalaan Kielletty kaupunki, Hämäläisille Faroksen majakka, Turunseudulle Kiinan muuri, Ouluun Colosseum joten sithän kaikilla on kivaa, ja jos joku jäi vielä iliman niin piikki on nyt auki ehdotuksia?
Tsiisus mitä hommaa!
lola
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
POHJOIS-KARJALAN AvtoVAZ
Kiihtelysvaara
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Pitäähän katto ituhipiille saada korkiakulttuuria, eikä niillä raukoolla oo varaa sitä itte maksaa, kun eivät käy töis niin valtio rientää apuun... Kun polttoaineverojakin on nyt korotettu niin johonkinhan nekin rahat on pistettävä kun ei kaikkia olla saatu(kovasta yrityksestä huolimatta) kreikkaankaan menemään...
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Vaan onhan siitä kiva maatiaisenkin kaljanhakureissulta palatessa pari maisemakuvaa napata.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Hyvä Lola !
Enkä tarkoittanut aloituksellani "hyvä ystävä", tai muuta semmoista, vaan ihan vilpitöntä kehua. Harva uskaltaa kysymyksenalaistaa tuhlaavaisuuden, kun se tehdään kulttuurin nimissä.
Tämän sortin hössötys alkoi, kun erään huippupoliitikon vaimo, Irene, ilmoitti olevansa "kulturnyi". Tulipa TV:n puolyheksän uutisiin pakollinen kulttuuriuutinen. Touhuttiin Arkadiaklubi, jokin eduskunnan kulttuurikerho (tosin paikalle kutsuttu Juice ehdotti tasoon paremmin sopivaa Arskadialupia) Usea poliitikko halusi paljastaa itsessään piilleen kulttuurinjanoajan ja -arvostajan. Vielä kun Irenen siipan seuraaja vaihtoi muijaa, touhottivat lehdet, että hän (muija) sentäs on historianpoettaja. Ennen buumia olisi pelkkä opettaja riittänyt, ja kenties koko epäonnistunut perhe-elämä kyseenalaistettu.
Kuka "Liisa Kulhia" tohtisi laskea, oisko kannattavampaa lennättää sinhvoniamusiikin ystävät verorahoilla perliinilöihin tai viiniin, vilharmonikkojansa kuulemaan, kuin pitää heitä varten systeemiä pystyssä täällä, pohjoisen raukoilla rajoillamme ?
Jotenkin ymärrettävää on pitää yllä armeijaa kaiken varalta, mutta että luutunsoittajia. . .
Isäni (rauha hänen muistolleen) tapasi sanoa, että aina kun kuulen sanan kulttuuri, poistan varmistimen. . .
Enkä tarkoittanut aloituksellani "hyvä ystävä", tai muuta semmoista, vaan ihan vilpitöntä kehua. Harva uskaltaa kysymyksenalaistaa tuhlaavaisuuden, kun se tehdään kulttuurin nimissä.
Tämän sortin hössötys alkoi, kun erään huippupoliitikon vaimo, Irene, ilmoitti olevansa "kulturnyi". Tulipa TV:n puolyheksän uutisiin pakollinen kulttuuriuutinen. Touhuttiin Arkadiaklubi, jokin eduskunnan kulttuurikerho (tosin paikalle kutsuttu Juice ehdotti tasoon paremmin sopivaa Arskadialupia) Usea poliitikko halusi paljastaa itsessään piilleen kulttuurinjanoajan ja -arvostajan. Vielä kun Irenen siipan seuraaja vaihtoi muijaa, touhottivat lehdet, että hän (muija) sentäs on historianpoettaja. Ennen buumia olisi pelkkä opettaja riittänyt, ja kenties koko epäonnistunut perhe-elämä kyseenalaistettu.
Kuka "Liisa Kulhia" tohtisi laskea, oisko kannattavampaa lennättää sinhvoniamusiikin ystävät verorahoilla perliinilöihin tai viiniin, vilharmonikkojansa kuulemaan, kuin pitää heitä varten systeemiä pystyssä täällä, pohjoisen raukoilla rajoillamme ?
Jotenkin ymärrettävää on pitää yllä armeijaa kaiken varalta, mutta että luutunsoittajia. . .
Isäni (rauha hänen muistolleen) tapasi sanoa, että aina kun kuulen sanan kulttuuri, poistan varmistimen. . .
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Näin kerrotaan sanoneen Göringin, Goebbelsin ja toisinaan myös Himlerin... Alunperin lienee jostain natsimielisestä näytelmästä.wileeni kirjoitti: Isäni (rauha hänen muistolleen) tapasi sanoa, että aina kun kuulen sanan kulttuuri, poistan varmistimen. . .
Minut saa kyllä lennättää esim New Yorkin Guggenheimia katselemaan. Euroopan museot olen jo omalla rahalla käynyt läpi. Hauskana sattumuksena kerrottakoon, että vuosia sitten Venetsian Guggenheimissa törmäsin itseensä Elisabeth Tayloriin! Museon tiloissa oli alkamassa joku, luullakseni AIDSiin liittyvä, seurapiiritapahtuma ja meidäthän saateltiin kohteliaimmin ulos. Oli toki jo sulkemisaikakin.
Noin ihan yleisesti sanoisin, että kulttuurin harrastaminen meidät muista kädellisistä lajeista erottaa. No miksei sotiminenkin.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Totesin mitä isäni tapasi sanoa. en koskaan kuvitellut hänen lausumaa itse keksineen. Alkuperässä lie corona ihan oikeassa. Jostin (kansallis)sosialisteja mielistelevässä näytelmässä (Obs! Näytelmässä, siis kulttuuria !) joku ruskeapaita näin toteaa.
Hitun suuhun sovitettuna ei lausahdus minua ole vastaan tullut, mutta en aio kiistää.
Kun sanoja tarjotaan H. Göringin repliikiksi, ollaan jo rohkeasti sarkasmin puolella. Göring oli intohimoinen taiteen ystävä. Hänen metsästyslinnassaan oli yksi Euroopan kattavimmista maalaus- ja veistotaiteen kokoelmista. Valtaosa teosten edellisistä omistajista oli kadonnut vartioitujen leirintäalueiden verenhuuruiseen hämärään.
Sisareni, innokas (korkea)kulttuurin harrastaja elvisteli joskus itse pääsylippunsa maksavansa. Hänen siippansa suivaantui sen verran, että selvitti tuota talouspuolta -julkisia tietojahan nuo. Pääsylipputulot eivät riitä kattamaan esitystilan sähkölaskuja. Kotikaupunkinsa (oiskohan tuo 5. suurin Suomessa ?) käyttötalousmenoista nelisen prosenttia hukkuu kulttuuriin. 25 miljoonaa € vuodessa. Arvelisin lankomiehen kyllä suostuvan siihen, että siskoni lennätettäisiin johonkin. Paluusta en menis vannomaan.
Mikä sitten on kulttuurin ja viihteen ero. Roskan ja taiteen välistä linjaa kun ei ole määritelty. Kulttuuri käsittääkseni kuitenkin tuotetaan lähes kokonaan verovaroin. Viihteen tekijöistä suurin osa elättää ihan itse itsensä.
Hitun suuhun sovitettuna ei lausahdus minua ole vastaan tullut, mutta en aio kiistää.
Kun sanoja tarjotaan H. Göringin repliikiksi, ollaan jo rohkeasti sarkasmin puolella. Göring oli intohimoinen taiteen ystävä. Hänen metsästyslinnassaan oli yksi Euroopan kattavimmista maalaus- ja veistotaiteen kokoelmista. Valtaosa teosten edellisistä omistajista oli kadonnut vartioitujen leirintäalueiden verenhuuruiseen hämärään.
Sisareni, innokas (korkea)kulttuurin harrastaja elvisteli joskus itse pääsylippunsa maksavansa. Hänen siippansa suivaantui sen verran, että selvitti tuota talouspuolta -julkisia tietojahan nuo. Pääsylipputulot eivät riitä kattamaan esitystilan sähkölaskuja. Kotikaupunkinsa (oiskohan tuo 5. suurin Suomessa ?) käyttötalousmenoista nelisen prosenttia hukkuu kulttuuriin. 25 miljoonaa € vuodessa. Arvelisin lankomiehen kyllä suostuvan siihen, että siskoni lennätettäisiin johonkin. Paluusta en menis vannomaan.
Mikä sitten on kulttuurin ja viihteen ero. Roskan ja taiteen välistä linjaa kun ei ole määritelty. Kulttuuri käsittääkseni kuitenkin tuotetaan lähes kokonaan verovaroin. Viihteen tekijöistä suurin osa elättää ihan itse itsensä.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Ainakin Helsingissä Oopperalippuja tuetaan noin 200€/lippu.Hurstin leipäjonon voisi tulevaan kukkenheimiin laittaa kiemurtelemaan pysyväisesti ala-aulan läpi.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Jaskan linjoilla, sinne ala-aulaan panssarilasista tehdyt aitiot jossa "kirjanoppineet" voivat seurata rahvaan meinikiä, lökiä siemaillessaan...
warre 353w sedan,
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Viihdekin on kulttuuria, ooppera on viihdettä sille, joka siitä pitää, iskelmä jollekulle toiselle. Roskaksi en haluaisi nimittää juuri mitään, aina siitä Matinkin laulusta joku pitää. Mattilan sisarukset kyllä elättävät itsensä iskelmällä, Karita Mattila joutuisi laulamaan vain ulkomailla, jos emme tähän verorahojamme laittaisi. Pienessä maassa yleisöpohja on rajoittunut. Itsekään en tästä "taidelaulusta" piittaa, mutta ymmärrän sen merkityksen sivistysvaltiolle. En kyllä kuuntele noita toisia Mattiloitakaan.wileeni kirjoitti:Mikä sitten on kulttuurin ja viihteen ero. Roskan ja taiteen välistä linjaa kun ei ole määritelty. Kulttuuri käsittääkseni kuitenkin tuotetaan lähes kokonaan verovaroin. Viihteen tekijöistä suurin osa elättää ihan itse itsensä.
Palmu myy taulujaan, toreillakin noita latomaisemia näkee, mutta taidetta löydät varmemmin esim Kiasmasta. Ateneumin Picasso näyttelyssä kävi noin puoli miljoonaa kävijää, eikä tätäkään pelkillä pääsymaksuilla saatu maksettua.
Verorahoja taidelaitoksille antaen saadaan lippuhinnat alemmaksi ja siten meidän köyhempienkin saataville. Jos Ateneumin lippu maksaisi 100e minun olisi oltava syömättä pari päivää näyttelyn nähdäkseni. Ja tällöinhän korkeakulttuuri vasta muuttuisikin vain rikkaiden etuoikeudeksi. Teatterilippu 150e, kotimaisen elokuvan lippu 200e? Tätäkö kaipaatte?
Viimeksi muokannut corona, 14.1.2012 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Nythän on puhuttu lipunhinnoista noin 12e. Ei tarvitse olla kovinkaan kirjanoppinut moisen lunastaakseen.ff8728 kirjoitti:Jaskan linjoilla, sinne ala-aulaan panssarilasista tehdyt aitiot jossa "kirjanoppineet" voivat seurata rahvaan meinikiä, lökiä siemaillessaan...
Kerronpa vielä oikeasti mielipiteeni tästä museohankkeesta. En halua Guggenheimin brändiä Suomeen! Haluan vuosittain noin viisi miljoonaa euroa lisärahoitusta Kiasmalle, josta on tehtävä esim Tanskan Lousiana museon kaltainen huippumuseon brändi. Silloin Kiasmassa olisi merkittäviä näyttelyitä ja turistit parveilisivat Helsingissä. Museomatkailu toisi maahan rahaa hotelleihin, ravintoloihin jne. Vaikka rahoittaisimme museota, saisimme moninkerroin rahamme takaisin matkailutuloina. Eikä tähän tarvita amerikkalaista tuotemerkkiä, vaan lisärahoitusta suomalaiselle museolle, Kiasmalle.
Katsokaapa mitä tuo uusi amerikkalainen museo tulisi maksamaan, en muista nyt lukuja, mutta satoja miljoonia. Viisi Kiasmalle vuosittain! Tai kymmenen, halvemmaksi se kuitenkin tulisi ja voisimmepa yrittää rakentaa "suomalaista taidebrändiäkin".
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Eiköhän se Karita Mattila ulkomaillakin niitä verorahoja saa. Tosin ei Suomen. Toki kulttuuri on kannatettavaa, mutta sen varjolla tapahtuva yhteisten rahojen tuhlaileva kuppaus on sieltä, ja vieläpä aika syvältä.
Ihmisikä sitten olimme ekaa kertaa lähdössä omalla autolla lomareissulle. Muistan miten teini-ikäisellä siskollani oli tippa okulaarissa ja euforinen katse, kun isä ilmoitti: "Kierrämme sitten kaikki museot." Ilme lysähti kun tehopaussin jälkeen jatko kuului: "ja kaukaa. . ."
Ihmisikä sitten olimme ekaa kertaa lähdössä omalla autolla lomareissulle. Muistan miten teini-ikäisellä siskollani oli tippa okulaarissa ja euforinen katse, kun isä ilmoitti: "Kierrämme sitten kaikki museot." Ilme lysähti kun tehopaussin jälkeen jatko kuului: "ja kaukaa. . ."
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Jaahas, vähän tuli näköjään pitkä juttu. No, ei voi mitään. Kun opiskelee museoalaa niin näistä jutuista on sanomista ja vähän herkempi sanomaankin jos aihe niitä jollain tavalla koskettaa. Lukekoon ketä asia sen verran kiinnostaa.
Olen aika lailla samoilla linjoilla coronan kanssa, mutta haluan silti vielä kirjoitella noista museo- ja kulttuurijutuista. Lähinnä museoista kun sillä alalle olen itse suuntautumassa. Tiivistettynä tässä siis kirjoitan siitä, että eivät ne taidemuseot ja museoala yleensä ole suunnattu pullealompakkoiselle yläluokalle. Ja siitä, että nykyisistäkin vähistä määrärahoista nipistäminen mahdollisesti lakkauttaa monia aika hyviä juttuja. Guggenheimista olen kyllä aika samaa mieltä, että jos Helsinki sen tahtoo niin eihän siinä mitään, mutta ei nykyisistä museo- ja kulttuurialan vähistä määrärahoista ole ehkä järkevää tuollaiseen hankkeeseen laittaa. Kotimaisen tukeminen olisi olennaisempaa tällä hetkellä.
Taidemuseot ja museot yleisesti eivät todellakaan ole ainoastaan "yläluokan" pelikenttää. Olisikohan tuo ollut Espoon modernin taiteen museo EMMA, joka järjestää nuorille ja eläkeläisille graffitinmaalaustoimintaa. Luvallisiin paikkoihin tietenkin. Nuoret ja vanhat ihmiset käyvät samassa porukassa maalaamassa ja siinä samalla jutustelevat keskenään. Kuulemma on saanut oikein hyvää palautetta tämä toiminta. Rautalammin museon johtaja esitteli minulle "rojulaatikkoaan", eli matkalaukkua joka on täynnä vanhaa tavaraa. Hän käy laukun kanssa lähiseutujen vanhainkodeissa, jossa vanhukset puuhailevat lapsuudesta tuttujen esineiden kanssa ja muistelevat menneitä. Itse olen ollut hommissa Alvar Aalto -museossa pitämässä kehitysvammaisille lapsille työpajoja, joissa purettiin vanhoja kännyköitä ja sen semmoisia ja lapset sitten väsäsivät osista kenkiä, autoja, naamioita, mitä nyt niistä tahtoivat tehdä.
Silloin tällöin lukee kommenttia esimerkiksi museoiden pääsymaksujen korkeudesta ja että pitäisi tuet lakkauttaa jne. Tosiasiassa museoalalla on tällä hetkellä paljon halua tehdä museoista kävijöilleen ilmaisia jotta vähävaraisimmillakin olisi mahdollisuus tutustua menneisyyteemme. Tämän käsityksen olen saanut opinnoissani joihin kuuluu mm. museologiaa. Ei niitä pääsymaksuja tahdota korkeina pitää, eikä välttämättä pidetäkään. Esimerkiksi Jyväskylän museoihin pääsee perjantaisin ilmaiseksi. Jyväskylän taidemuseo myös sijoittaa teoksiaan ympäri kaupunkia kaupungin konttoreihin, poliisiasemalle ja niin edespäin. Tukia on kovasti kiristetty viime aikoina ja tämän vuoksi museoiden toiminta heikkenee huomattavasti. Käsittääkseni Keuruun museo on joutunut nostamaan kouluryhmien maksuja siinä määrin, ettei museoissa käynti onnistu osana opetusta. Ainakin itse pidän tärkeänä, että lapsille opetetaan jotain juuristaan ja niistä seuduista joilla he kasvavat. Eikä vain kirjasta, ei niitä juttuja pelkästään lukemalla opi. Tapahtumapaikalla vierailu, oikeiden esineiden näkeminen ja kokeileminen ja taitava kertoja ovat tärkeitä. Ei se koululaisille pahaa tekisi käydä taidemuseossakaan. Joihinkin voi tehdä hyvinkin suuren vaikutuksen. Suomen maa on sen kokoinen ja harvaan asuttu, että pääsylipputuloilla ei museoita ja kaikkea kulttuuritoimintaa pidetä yllä. Minusta juuri sen vuoksi valtion tuleekin tukea kulttuuria. On tärkeää pienen kielen kannalta, että kirjallisuutta käännetään suomeksi. Luulen myös, että aika reilusti Suomen maasta väki vähenisi jos klassisen musiikin konserttiin tai teatteriin joutuisi lähtemään ulkomaille asti kuten tuolla toisaalla ehdotettiin. On myös hyvä muistaa, että lapset harrastavat näitä juttuja siinä kun toiset jääkiekkoa. Ei niitä jääkiekkokaukaloitakaan ilmaiseksi ylläpidetä, eikä pienen paikan kolmosdivarin juniorijoukkue kunnalle sen ylläpitokuluja ansaitse.
Kulttuurikenttä muuten ei ole niin tuttua, mutta muun muassa Jyväskylän kaupunginteatterissa opiskelijat saavat ovelta halpoja lippuja halvalla niille paikoille mitä on jäänyt jäljelle. Ja mitä nyt muutaman kerran on tullut käytyä niin eipä se yleisökään mitään aatelistoa ole näyttänyt olevan... Ihan tavallisia ihmisiä. Eikä ole minua estänyt teatterissa käymästä vaikka köyhyysrajakin jää minun (kuten opiskelijoilla yleensäkin) tuloilla unelmaksi.
Suomen maassa on paljon muutakin säilyttämisen ja sekä oman että muun maan kansalaisille esittelemisen arvoista. Otetaan nyt vaikka toinen maailmansota esimerkiksi. Ei niitä juttuja passaa unohtaa. Jos niistä ei pidä huolta ja anna nuorelle polvelle mahdollisuutta tutustua siihen aikaan niin kyllä se välttämättäkin ajan myötä unohtuu. Sama homma paikallishistorian kanssa. Suomessa on käsittääkseni ollut harvinaislaatuisen monipuolinen autokanta. Eipä olisi siitäkään enää niin paljon jäljellä jos vanhentuvia, ruostuvia "romuja" ei olisi museoiden suojiin pelastettu.
Noita tukiaisiakin voi katsella vaikkapa tuolta: http://talousarvio.juuso.org/
Sieltä aika nopeasti voi huomata, että esimerkiksi maatalous saa noin nelinkertaisesti sen tuen mitä kulttuuri- ja taide. Valtiolta menee tuon mukaan liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenoihin 386,6 miljoonaa euroa siinä kun taiteelle ja kulttuurille 429,1 miljoonaa. Ei se niin hirmuisesti loppujen lopuksi kun suhteuttaa muihin menoihin. Minusta on aika pientä tukea kansalaisten konsertissa ja teatterissa käyntiä tukemalla niitä koko maan laajuisesti 40 miljoonalla eurolla jos vertaa sitä siihen, että kainuuta kehitetään 44 miljoonalla eurolla, tilastokeskuksen toimintamenot ovat 48 miljoonaa ja armeija tekee laitehankintoja yli 700 miljoonalla eurolla. Valtion velastahan maksetaan korkoa 2,2 miljardia euroa. Voipi olla, että ne Ladan korjausoppaat ja kirjasto josta ne lainataan ovat juuri näiden tukien avulla mahdollisia.
Lisäys: Ohoh, valtioneuvoston kanslian toimintamenot 31,7 miljoonaa ja taiteen ja kulttuurin alla jokin hyvin epäilyttävä "eräät avustukset" 8,3 miljoonaa.
Olen aika lailla samoilla linjoilla coronan kanssa, mutta haluan silti vielä kirjoitella noista museo- ja kulttuurijutuista. Lähinnä museoista kun sillä alalle olen itse suuntautumassa. Tiivistettynä tässä siis kirjoitan siitä, että eivät ne taidemuseot ja museoala yleensä ole suunnattu pullealompakkoiselle yläluokalle. Ja siitä, että nykyisistäkin vähistä määrärahoista nipistäminen mahdollisesti lakkauttaa monia aika hyviä juttuja. Guggenheimista olen kyllä aika samaa mieltä, että jos Helsinki sen tahtoo niin eihän siinä mitään, mutta ei nykyisistä museo- ja kulttuurialan vähistä määrärahoista ole ehkä järkevää tuollaiseen hankkeeseen laittaa. Kotimaisen tukeminen olisi olennaisempaa tällä hetkellä.
Taidemuseot ja museot yleisesti eivät todellakaan ole ainoastaan "yläluokan" pelikenttää. Olisikohan tuo ollut Espoon modernin taiteen museo EMMA, joka järjestää nuorille ja eläkeläisille graffitinmaalaustoimintaa. Luvallisiin paikkoihin tietenkin. Nuoret ja vanhat ihmiset käyvät samassa porukassa maalaamassa ja siinä samalla jutustelevat keskenään. Kuulemma on saanut oikein hyvää palautetta tämä toiminta. Rautalammin museon johtaja esitteli minulle "rojulaatikkoaan", eli matkalaukkua joka on täynnä vanhaa tavaraa. Hän käy laukun kanssa lähiseutujen vanhainkodeissa, jossa vanhukset puuhailevat lapsuudesta tuttujen esineiden kanssa ja muistelevat menneitä. Itse olen ollut hommissa Alvar Aalto -museossa pitämässä kehitysvammaisille lapsille työpajoja, joissa purettiin vanhoja kännyköitä ja sen semmoisia ja lapset sitten väsäsivät osista kenkiä, autoja, naamioita, mitä nyt niistä tahtoivat tehdä.
Silloin tällöin lukee kommenttia esimerkiksi museoiden pääsymaksujen korkeudesta ja että pitäisi tuet lakkauttaa jne. Tosiasiassa museoalalla on tällä hetkellä paljon halua tehdä museoista kävijöilleen ilmaisia jotta vähävaraisimmillakin olisi mahdollisuus tutustua menneisyyteemme. Tämän käsityksen olen saanut opinnoissani joihin kuuluu mm. museologiaa. Ei niitä pääsymaksuja tahdota korkeina pitää, eikä välttämättä pidetäkään. Esimerkiksi Jyväskylän museoihin pääsee perjantaisin ilmaiseksi. Jyväskylän taidemuseo myös sijoittaa teoksiaan ympäri kaupunkia kaupungin konttoreihin, poliisiasemalle ja niin edespäin. Tukia on kovasti kiristetty viime aikoina ja tämän vuoksi museoiden toiminta heikkenee huomattavasti. Käsittääkseni Keuruun museo on joutunut nostamaan kouluryhmien maksuja siinä määrin, ettei museoissa käynti onnistu osana opetusta. Ainakin itse pidän tärkeänä, että lapsille opetetaan jotain juuristaan ja niistä seuduista joilla he kasvavat. Eikä vain kirjasta, ei niitä juttuja pelkästään lukemalla opi. Tapahtumapaikalla vierailu, oikeiden esineiden näkeminen ja kokeileminen ja taitava kertoja ovat tärkeitä. Ei se koululaisille pahaa tekisi käydä taidemuseossakaan. Joihinkin voi tehdä hyvinkin suuren vaikutuksen. Suomen maa on sen kokoinen ja harvaan asuttu, että pääsylipputuloilla ei museoita ja kaikkea kulttuuritoimintaa pidetä yllä. Minusta juuri sen vuoksi valtion tuleekin tukea kulttuuria. On tärkeää pienen kielen kannalta, että kirjallisuutta käännetään suomeksi. Luulen myös, että aika reilusti Suomen maasta väki vähenisi jos klassisen musiikin konserttiin tai teatteriin joutuisi lähtemään ulkomaille asti kuten tuolla toisaalla ehdotettiin. On myös hyvä muistaa, että lapset harrastavat näitä juttuja siinä kun toiset jääkiekkoa. Ei niitä jääkiekkokaukaloitakaan ilmaiseksi ylläpidetä, eikä pienen paikan kolmosdivarin juniorijoukkue kunnalle sen ylläpitokuluja ansaitse.
Kulttuurikenttä muuten ei ole niin tuttua, mutta muun muassa Jyväskylän kaupunginteatterissa opiskelijat saavat ovelta halpoja lippuja halvalla niille paikoille mitä on jäänyt jäljelle. Ja mitä nyt muutaman kerran on tullut käytyä niin eipä se yleisökään mitään aatelistoa ole näyttänyt olevan... Ihan tavallisia ihmisiä. Eikä ole minua estänyt teatterissa käymästä vaikka köyhyysrajakin jää minun (kuten opiskelijoilla yleensäkin) tuloilla unelmaksi.
Suomen maassa on paljon muutakin säilyttämisen ja sekä oman että muun maan kansalaisille esittelemisen arvoista. Otetaan nyt vaikka toinen maailmansota esimerkiksi. Ei niitä juttuja passaa unohtaa. Jos niistä ei pidä huolta ja anna nuorelle polvelle mahdollisuutta tutustua siihen aikaan niin kyllä se välttämättäkin ajan myötä unohtuu. Sama homma paikallishistorian kanssa. Suomessa on käsittääkseni ollut harvinaislaatuisen monipuolinen autokanta. Eipä olisi siitäkään enää niin paljon jäljellä jos vanhentuvia, ruostuvia "romuja" ei olisi museoiden suojiin pelastettu.
Noita tukiaisiakin voi katsella vaikkapa tuolta: http://talousarvio.juuso.org/
Sieltä aika nopeasti voi huomata, että esimerkiksi maatalous saa noin nelinkertaisesti sen tuen mitä kulttuuri- ja taide. Valtiolta menee tuon mukaan liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenoihin 386,6 miljoonaa euroa siinä kun taiteelle ja kulttuurille 429,1 miljoonaa. Ei se niin hirmuisesti loppujen lopuksi kun suhteuttaa muihin menoihin. Minusta on aika pientä tukea kansalaisten konsertissa ja teatterissa käyntiä tukemalla niitä koko maan laajuisesti 40 miljoonalla eurolla jos vertaa sitä siihen, että kainuuta kehitetään 44 miljoonalla eurolla, tilastokeskuksen toimintamenot ovat 48 miljoonaa ja armeija tekee laitehankintoja yli 700 miljoonalla eurolla. Valtion velastahan maksetaan korkoa 2,2 miljardia euroa. Voipi olla, että ne Ladan korjausoppaat ja kirjasto josta ne lainataan ovat juuri näiden tukien avulla mahdollisia.
Lisäys: Ohoh, valtioneuvoston kanslian toimintamenot 31,7 miljoonaa ja taiteen ja kulttuurin alla jokin hyvin epäilyttävä "eräät avustukset" 8,3 miljoonaa.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Olihan nuo liikenneministeriön alvittelut kovat. Ne kuitenkin jokainen autoilija maksaa moninkerroin autoa ostaessaan, käyttömaksuissaan, saatika tankatessaan.
Ladan korjausoppaan (tai jonkin muun kirjan) lainauskertaa tuetaan verorahoin 2 - 3 €. Sama summa tuntuisi sopivalle myös konserttilipun hinnassa kakssatasen sijaan.
Valtion velasta maksetaan korkoa. Siksipä juuri ei yhteisiä rahoja saisi tolkuttomasti törsätä. Ei edes kulttuuriin.
Ladan korjausoppaan (tai jonkin muun kirjan) lainauskertaa tuetaan verorahoin 2 - 3 €. Sama summa tuntuisi sopivalle myös konserttilipun hinnassa kakssatasen sijaan.
Valtion velasta maksetaan korkoa. Siksipä juuri ei yhteisiä rahoja saisi tolkuttomasti törsätä. Ei edes kulttuuriin.
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!

Kyltyyriä
"Kyltyyri! Kyltyyri! Kyltyyri!"
Tuo huuto on Suomessa syyri,
Mut mikä se on se kyltyyri?
Kas, siinäpä pulma on jyyri.
Se on yhdelle ooppera-kyyri,
taas toiselle Tukholma-tyyri,
Duncan, Forssellin figyyri
tai Parisin polityyri.
Tuhatkarvainen on kyltyyri -
se on Kiinassa Kiinaan myyri -
mut Suomessa Suomen kyltyyri
tuon kaiken on karrikatyyri.
(Eino Leino 1912)
Re: Ruqvistheimietuun Hesaan!
Valti on luvannut leikata Kansallismuseolta 3 000 000 €,eli 50 työpaikkaa.Siis yksi työpaikka siellä maksaa veronmaksajille 60 000€....hyvät on liksat 
