Huolto/korjaamo läntiseltä uudeltamaalta?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
eva

Huolto/korjaamo läntiseltä uudeltamaalta?

Viesti Kirjoittaja eva »

Moikka,

Auto: Lada Samara 2002
Vika: sähköissä(?) ja akussa(?) ongelmia
ELI jos säät ovat hilanneet muutamasta pakkasasteesta kireimpiin pakkasiin ei auto starttaa (nakuttaa). Lohkolämmitintä ei ole ja mies laittaa puhaltimen konetilaan muutamaksi tunniksi ennen lähtöä. Ei auta. V...uttaa työnnellä autoa joka aamu - naapuritkin nauraa.
Aiemmin kun auto on saatu käyntiin ja ajettu jonnin aikaa on kaikki ollut ok. Tänään 40 km ajonkaan jälkeen ei kestänyt tyhjäkäyntiä vaan sammui. (eilen siis -5 ja tänään -15 pakkasta, seisonut kaksi päivää pihalla)
Tämän lisäksi auton merkki(varoitus?)valot elävät omaa elämää; 1 syttyy - palaa muutaman päivän ja sammuu. Pari päivää ja mikään merkkivalo ei pala ja sitten taas seuraava (eri) valo syttyy jne. Tänään loistivat jäähdytydnesteen valo ja pissapojan valo (olikohan se niin?).

Solenoidin liitännät on käyty läpi ja akunkengät on putsattu ja kiristetty.

Mies haluaisi ostaa akku boosterin eikä stressaa näiden vikojen kanssa. Mutta koska elämänarpa langetti auton minun käyttöön ja minä STRESSAAN, niin haluaisin saada auton startti- ja käyntivarmaksi. Miehen mielestä on ihan ok työnnellä autoa käyntiin, minusta se on lähinnä noloa.

Asun Inkoossa ja käyn töissä Helsingissä. Löytyykö tältä alueelta hyvää, luotettavaa ja halpaa (juu juu - en etsi kolmea eri tyyppiä) Ladan sähköistä ymmärtävää korjaamoa/yksityistä?

Eva Sutinen
Avatar
naco
Lada kerhon jäsen
Viestit: 217
Liittynyt: 28.11.2008 4:26
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Huolto/korjaamo läntiseltä uudeltamaalta?

Viesti Kirjoittaja naco »

En valitettavasti osaa neuvoa hyvää korjaaja läheltä asuinpaikkaasi, mutta..

Koska on akku viimeksi vaihdettu autoosi?? Onko yli 3-vuotta? Käynnistysvaikeudet useimmiten johtuvat useimmiten akun huonosta kunnosta, eritoten pakkassäällä.

Lataako utosi laturi akkua moottorin käydessä?? Valojen vilkkuminen, vikavalojen ilmaantuminen ja ajossa sammuminen voi johtua liian vähäisestä virtamäärästä. Tämä on onneksi helppo tarkistaa ihan vaikkapa volttimittarilla, volttimittarin johdot kiinni akun napoihin, kun auto ei ole käynnissä lukeman pitäisi olla riippuen akusta 11,89-12,9 v. Tämän jälkeen käynnistetään auto, (mittarin ollessa edelleen kiinni akussa), voi hieman "polkaista" kaasupoljinta, jotta varmistuu laturin "herääminen". Auton käydessä lukeman pitäisi olla 13,5-14,8v.

Jäähdytysnesteen valon palaessa, kannattaa tarkistaa jäähdytysnesteen määrä, määrä tarkistetaan kuskin puolella, lähempänä tuulilasia, sijaitsevasta säiliöstä, Säiliön päällä on 2 korkkia, toiseen tulee johdot ja toiseen ei. Nestettä voi lisätä siitä johdottomasta korkista, mikäli tarpeen. Korkki aukeaa kiertämällä sitä vastapäivään, ÄLÄ AVAA KORKKIA HETI AJON JÄLKEEN! Toki anturikin voi joskus jumitella ja sytyttää mittaristossa lampun palamaan. Säiliön kyljessä on vaakamerkit, min. ja max. Siihen max. merkkiin asti voi täyttää. Muista ÄLÄ SEKOITA ERI VÄRISIÄ PAKKASNESTEITÄ KESKENÄÄN!! Eli lisätään vain samanväristä ainetta, kun mitä on jo järjestelmässä ennestään. Huoltoasemilla useimmiten myydään pakkasnestetiivistettä ja tähän pitää sekoittaa vettä, ennen aineen lisäämistä auton jäähdytysjärjestelmään, sekoitussuhde selviää pakkasnestetiivistepurkin kyljestä. Lue tarkkaan pakkasnesteen valmistajan ohjeet, sillä joitakin nesteitä saa jo käyttövalmiina, eli veteen sekoittaminen ei ole tarpeen.

Lasinpesunesteen kanssa sama juttu, lisätään tarvittaessa. Eri pyttyyn, (tämän sijaintia en ole koskaan pannut merkille, vaikka muutama samara on kesäautona ollutkin) Lasinpesuneste laimennetaan vedellä ennen lisäystä, toki käyttövalmiitakin saa jo aika monesta paikasta.

Shellin asemalla kannattanee poiketa, siis siellä missä on henkilökuntaa, niillä on se palvelutankkaus, ja radiossa kehuvat, että henkilökunta täyttää myös lasinpesunestesäiliöt! :D

Onnea!
Avatar
pressa
Viestit: 10525
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Huolto/korjaamo läntiseltä uudeltamaalta?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ensimmäiseksi se akku pitää ladata akkulaturilla täyteen. Auton akku ei ajamalla lataudu täyteen asti mikäli se on tyhjäksi startattu (eli ei jaksanut käynnistää ja solenoidi vain nakutti). Pienelläkin laturilla akku täyttyy kunhan on riittävän kauan latauksessa, perus 4 A:n laturilla vuorokausi niin ok. Ja aamuista käynistyvyyttä parantaa jos lataa parisen tuntia ennen kylmäkäynnistystä, auton akku lämpiää hieman ja siten antaa kunnolla virtaa.
Vastaa Viestiin