Moi,
Mitäs metallia tuo kaasarin runko oikein on?
Tuo sooda on varmasti oivallinen keino metallin puhdistukseen, varsinkin jos on kyseessä pehmeä metalli kuten alumiini. Jonkinlaista soodaruiskua on muistaakseni käytettiin viimeksi hammaslääkärissä hampaitteni puhdistukseen?

Mutta aine taisi olla laimennettua soodaliuosta.
Seuraava perustuu vähän "mutu" tuntumaan, olen joskus itse kanssa koettanut tuota metallin kiillotusta mutta pienellä kokemuspohjalla.
Väkevillä hapoilla ei saada käsittäkseni mitään kiiltoa rauta pinnalle, mutta ainakin vetyä reaktio tuottaa. Kuparin ja alumiinin pinnalla olevan ohuen oksidikerroksen voi liuottaa hyvin laimealla (0,1%-0,01%) hapolla vaurioiden välttämiseksi jonka jälkeen kiillotus vaikka tuolla soodalla.
Vielä jos haluaa nähdä kunnolla vaivaa, voi kaasarin rungon saada kiiltämään pinnoittamalla sen hopealla tai kullalla elektrolyyttisesti. Tähän tarvitsisi olla välineet ja reagenssit. Nuo välineet voisi itse tehdä mutta reagenssien saanti olisi vaikeaa. Pinnoituksessa tulee metallin päälle suurin piirtein muutaman molekyylin paksuinen jalometallikalvo.