Sivu 1/4

Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 17.3.2012 21:41
Kirjoittaja mikko853
öljyssä uivat jakohihnat :lol:

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 23.4.2012 0:09
Kirjoittaja manni
Tuollainen uusi, tehokas ja taloudellinen moottori olisi hieno jossain vanhassa ja kevyessä autossa, vaikkapa Samarassa.

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 23.4.2012 13:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Fordin Ecoboost-konsepti on monessakin mielessä kovin kuvaava.

Varsinaisia uusia innovaatioita moottorissa ei ole ensimmäistäkään, sen sijaan vanhoja tuttuja asioita tuodaan esille ikään kuin suurina uutuuksina.

Suorastaan säälittävää on lukea niin ”Hopan” markkinointimiesten lehdistötiedotteita kuin erityisesti ns. auto- ja moottorialan julkaisujen tulkintoja niistä. Kaikki mikä on k-tuksen rajan selkeästi ylittävääkin, menee läpi että heilahtaa. Kuvittelisin Fordin tekniikkamiesten olevan hieman noloja, sen verran lapsellista tiedotustouhu on.

Markkinointiväen intressin ymmärrän, mutta alan lehtien ”asiantuntemus” on alle arvostelun. Hyvänä esimerkkinä on kolmisylinterisen moottorin tasapainotukseen liittyvä kuvitelma asian jonkinlaisesta uudesta ratkaisusta tai horinat valurautaisen sylinteriryhmän eduista moottorin lämpenemiseen.

Edes pientä kriittisyyttä toivoen

SvS

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 23.4.2012 14:35
Kirjoittaja jonir
En varsinaisesti tunne tarkemmin minkälaisia testimääriä uudella moottorilla ajetaan, mutta tämä pisti silmään:
Uusinta moottoria on hiottu yhteensä 720 000 kilometrin testeissä mukaanlukien 360 000 kilometrin kestävyyskokeet ja 10 000 kilometrin ympäristökokeet.
Jos tuolla on oikeasti ajettu kaikilla koekappaleilla yhteensä 720 000 kilometriä vastaava määrä, niin ei kuulosta kovin paljolta. Luulisi, että noita testimoottoreita nyt on niin labrassa kuin autoissakin käytössä vähintään kymmeniä tai satoja yksilöitä. Jos niistä yhdellä on ajettu tuo 360 000 kilometriä ja muilla sitten pienempää testiä, niin kovinpa on testaus jäämässä vähäiseksi...

Olettaen siis, että tuo tieto pitää jotenkin paikkansa, mitä kyllä epäilen.

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 25.4.2012 8:43
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

EcoBoost on ainakin litraisena versionaan epäilemättä hyvä ja nykyaikainen moottori. Kuvaavaa kuitenkin on, ettei esille tuoda moottorin ominaiskulutus- tai hyötysuhdelukemia. Niin luulisi tehtävän, jos polttoaineen kulutus olisi jotenkin erinomaisen alhainen.

Kulutukseen vaikuttavia isompia asioita moottorissa lienee kaksi: kolmisylinterisyys (tosin litrainen olisi kaksisylinterisenä vielä edullisempi, mutta markkinat vierastanevat kaksipyttyistä) ja polttoaineen suoraruiskutus (ainakin, jos moottoria voidaan käyttää laihaseos- tai kerrossyöttöperiaatteella).

Muut seikat - kuten yhdistetty sylinterinkansi-pakosarja, valurautainen sylinteriryhmä, tasapainotusakselien poisjättö (ja mäntähöyrykoneen alkuajoilta tiedossa olleen kampiakselitasapainotuksen hehkuttaminen) - ovat lähinnä valmistuskustannuskysymyksiä. Tietysti sinällään tärkeitä, kun autoilija nekin lopun perin maksaa.

Mielenkiintoista on seurata, kuinka lehtijutut tehdään Fordin tuottamaa materiaalia hieman muokaten, mutta tosiasiallisesti kopioiden.

SvS

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 14.5.2012 20:53
Kirjoittaja 1500i
mikko853 kirjoitti:öljyssä uivat jakohihnat :lol:
Mitä muuta voi odottaa voortilta :lol: jos ei vuoda niin ei oo öljyä :wink: no joo antaahan olla evvk merkkien

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 4.6.2012 23:31
Kirjoittaja Tomtom
Kuullostaa ihan trimmeriltä millä ajelelen pensaiden juuria :lol:

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 13:34
Kirjoittaja äölkjhgf
Ainoa ero että Warre kierrosherkempi ja ei tyhjäkäynnillä säklätä venttiilit. 8)

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 18:43
Kirjoittaja Jokari
Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?

- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 18:59
Kirjoittaja Tomtom
Jokari kirjoitti:Ottamatta kantaa itse innovaatioihin, niin milloinhan Ladalta nähtäisiin mitään vastaavaa?

- Ei koskaan koska venäläiset osaavat vain kopioida valmiita ratkaisuja tai tarvitsevat ulkopuolisia, osaavampia tahoja ohjailemaan.

Tuo 1.2 moottori on ladalta kautta aikojen paras ja kestävin moottori ja vie vain 20litraa sadalla.!!

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 20:02
Kirjoittaja Jokari
Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 20:26
Kirjoittaja Pekka
Jokari kirjoitti:Ota huomioon että Ladan kone EI OLE venäläisten suunnittelema alunperin.
Näin ohimennen kun en mistään mitään tiedä, rupesi kiinnostamaan kenen suunnittelema, tai mistä takavetoladan moottori on alunperin kopioitu? Kun eikös se ole täysin eri tyylinen moottori kuin fiat 124 oli?

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 20:59
Kirjoittaja äölkjhgf
Kaikesta huolimatta tuo fordin litranen ecoboosteri säklättää ihan kuin olisi liian suuret venttiilivälykset. Ja tuo huudatus mitä tuossa aiemmassa videossa esiintyi kuulostaa siltä kuin kissaa tapettaisi. Tuo Warren kone sentään kuulosti korvaan miellyttävältä.

Mutta kaipa tuollaisellakin ajelis, jos olisi rahaa sellainen hankkia :lol: Mutta mielummin Warrella, jos tosiaan sitä rahaa ois 8)

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 6.6.2012 23:48
Kirjoittaja Jokari
Jo kivikautiset julkaisut ovat myöntäneet että Ladan kone on Fiiatin suunnittelun tulos. Myöhemmin asia on tyypilliseen tapaan painettu piiloon, unohduksiin ja vältelty puhumasta siitä. Erittäin luotettavista lähteistä on myös saatu tietoa ja varmuutta siihen että ei venäläisillä ole juuri ollut osaa eikä arpaa alkuperäisen Ladan suunnittelun kanssa. Kopiohan on se Fiat 124:sta, sen tietää jokainen.
Ei näistä valmistajien keskinäisistä systeemeistä yleensä puhuta kuin 20-30 vuotta jälkikäteen.

Myös koneen rakennetta tutkimalla selviää yhtäläisyydet mm. Fiiatin kuuluisaan SOHO(SOHC)-koneeseen mm. kannen osalta. Myös Fiatin tikkukoneen kansi on lähes identtinen. Muutenkin mm. alakerran osalta on täysin 1:1 osia Fiiatin koneiden kanssa. Uusia, Fiatin koneissa aiemmin olemattomia osia ovat vain jakopää ja venttiilikoneisto.

Pelottavaa edes ajatella minkälainen olisi ollut venäläisten itse kehittelemä moottori. Ladan koneen kohtuu järkevät ja toimivat perusratkaisut syntyivät italialaisesta insinöörityöstä. Samaa toiminnallisuutta ja yksinkertaisuutta näkyy myös monessa vastaavassa konsernin aikalaisessa moottorissa. Siihen ei venäläiset pysty.

Jokainen kovin pussihousuladailijakin ajaa siis FIATIN moottorilla. :lol:

Re: Entäpä EcoBooost ?

Lähetetty: 1.7.2012 18:20
Kirjoittaja Evreka
http://www.talouselama.fi/uutiset/tuuli ... n/a2135703

" Maantieajossa se kulutti vertailussa tasan yhtä paljon kuin 1,8-litrainen Honda Civic, joka on vieläpä Ecoboostia tehokkaampi ja kiihtyvämpi. Kaupungissakin Ecoboost säästi Civiciin verrattuna vain kaksi desilitraa satasella, eli ei siis käytännössä mitään"

Eipä se niin ihmeellinen ollutkaan.