Käsijarrun merkkivalo ei pala, missä rele?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Lopen uupunut

Käsijarrun merkkivalo ei pala, missä rele?

Viesti Kirjoittaja Lopen uupunut »

Tervehdys!

Minulla on vm 2000 Samara jossa Boschin ruisku ja korkea kojelauta, käsijarrun merkkivalo ei pala eikä vilku, lamppu on kuitenkin ehjä. Vanhassa kojelaudassa rele oli itse mittaristossa, tässä ei, missä se sijaitsee? Olen löytänyt kojelaudan alta yhteensä 4 relettä, 3 on moottoritilan kannen avausvivun yläpuolella, 1 on heti virtalukon alapuolella, onko joku näistä? Vai eikö tässä mallissa ole relettä? Katsastus tulossa, ei tuo muuten haittaa! Minulla ei ole tähän autoon edes ohjekirjaa josta hakea apua ja huoltomanuaali käsittelee vaan vanhoja malleja.

PS: olen autosähköissä aika onneton (ellei sitä jo kysymyksestä huomaa) :)
1500i

Re: Käsijarrun merkkivalo ei pala, missä rele?

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Toimiiko katkaisija käsijarrukahvan juuressa. Releitä on lisää konehuoneen puolella sulakkerasiassa.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Lopen uupunut

Re: Käsijarrun merkkivalo ei pala, missä rele?

Viesti Kirjoittaja Lopen uupunut »

Eli vika löytyi, ei ole uudella kojelaudalla varustetussa Samarassa relettä vilkuttamassa käsijarruvaloa, vika oli huono liitos sulakerasianmulti-liittimessä.
Jos joku muu joutuu tämän kanssa tappelemaan niin kytkentä menee näin: käsijarrukahvan kytkimestä lähtee siniruskea-raidallinen piuha sulakerasian alaosan pikaliittimeen joka on kyljessä kiinni pitkittäin, signaali kiertää sulakerasiassa, mutta ei releen, eikä sulakkeen kautta vaan suoraan pikaliittimelle joka on lähinnä rattia (valkoinen, pienin jossa kiilapää). Siitä se jatkaa samanvärisenä mittariston punaiselle pikaliittimelle josta kuparireitti jatkaa suoraan valolle joka on alarivissä kaikista oikeammalla, check engine valon oikealla puolella.
Mulla oli siis pikaliittimestä irronnut piuha.
Toivottavasti on jollekkin apua, ettei tarvi yhtä pitkään pähkäillä ylös alaisin jalkatilassa kun minä. :)
Vastaa Viestiin