Sivu 1/2
latureista
Lähetetty: 3.8.2012 0:41
Kirjoittaja veli samara
kohta olisi edessä laturin vaihto nappikseen, joten vaihtaan samalla vähän tehokkaamman tulevaisuutta varten. Kun tuo 42A(G221) ei kovin pitkälle riitä...muissa takavedoissa 55A?(G224?)
Joten mistäs parempi saataisiin. Haulla oli juttua samaran 80A laturista, mutta meneekö suoraan takapotkuun? Eli onko tuo moniurahihnalla?. Ja olikos 110:ssä sopivaa laturia? Hakusessa olis 60A vähintään...
Ihan sama mistä autosta se on mutta, kunhan sopii suoraan paikoilleen. Ja vuosimallitieto olis hyvä tietää myös jos on eroja. Sähköt kannattaa vetää paksummasta karvasta samalla, joten piuhat voi olla eri tyyliin..
Vinkkejä ja kokemuksia asiasta.
Re: latureista
Lähetetty: 3.8.2012 7:08
Kirjoittaja eikka57
Eikös 1700i laaborissa ole 60A laturi jos nyt en ihan väärin muista, viisaammat korjatkoon. 110 laturi ei takapotkuun käy. Ja ainakin tuo 110 laturi on moniurahihnalla.
Re: latureista
Lähetetty: 3.8.2012 11:19
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
G-224 on 55A Laturi ja näitä on myös GM 1700i yksipisteruiskullisissa.
Re: latureista
Lähetetty: 9.8.2012 23:33
Kirjoittaja veli samara
Onko "normaalia" että valot luuppaa rajusti(meinaa hävitä valot kokonaan), sekä käynti huononee musiikkia kuunnellessa. Kierroksia koneessa kuitenkin noin 2tonnia koko ajan. Musiikki settinä on soitin, 200W vahvistin ja subbari. Kuitenkin toisessa autossa oli 1700W vahvistin ja vasta sitten tuli ongelmia valojen kanssa...
Luulis että tuo laturi jaksais edes 200W hoitaa. Vai lieneekö jänniteensäädin p*skana? Hyllystä löytyy toinen 42A laturi ja jännitteen säädin....
Re: latureista
Lähetetty: 10.8.2012 0:28
Kirjoittaja jta
Tarkista ainakin pääsulake ja latauksen sulake että saavat kunnollisen kosketuksen eli pyöräytä sulaketta hieman pidikkeessään ja jos on löysällä niin taivuta hieman kireämmälle pidikkeitä. Näillä pääsee monesti jo pitkälle mutta jos senkin jälkeen vilkkasee niin hiilien vaihto yleensä auttaa. Kannattaa samalla ne liukurenkaat puhdistella. Ja jos mekaaninen säädin niin sekin saattaa noita vilkutuksia aiheutella. Ja akun kunto myöskin jos on huono niin alkaa herkemmin vilkkaseen musiikin tahtiin valot .
Itellä ei vielä vastaavat kokoonpanot musiikkipuolella aiheuta valojen vilkkumisia. Tosin tuo konkka aika paljon tasailee piikkejä mutta eipä nuo isommin välkkyny valot ilman sitäkään.
Re: latureista
Lähetetty: 10.8.2012 10:35
Kirjoittaja veli samara
Akku on hyvä, se tuli talvella testattua(en saanut tyhjäksi starttaamalla). Sulakkeet pitää katsoa, ja jos ei auta niin testaan vielä sen toisen jännitteensäätimen kanssa. Jos ei vieläkään vaikutusta, niin laittaa se toinen vakiolaturi paikoilleen...Ennenkuin saa isomman tilalle....
Re: latureista
Lähetetty: 10.8.2012 13:32
Kirjoittaja pressa
Onko korin ja moottorin väliin laitettu jo paksu apumaadoitusjohto? ellei niin laitat miinuskaapeli maa psiteestä (korinpuolelta) vähintään samanvahvuisen kaapelin moottoriin. Yleensä pohjassa oleva alkuperäinen maadoitus huononee aikaa myöden ja aiheuttaa virtaongelmia.
Re: latureista
Lähetetty: 10.8.2012 17:04
Kirjoittaja Janne93
Vanhassa combissani ei kyllä valot välkkyny vaikka meni yli 2000 wattia tehoa subbarille

Tietysti oli päivitelty etuakun maadoitukset ja plus johdot kuntoon, ostettu parempi akku ja laitettu sähköjärjestelmä oikein päin. Oikein päin niin ettei turhaan kuormiteta laturia niinkuin vakio systeemissä tehdään, että laturia kuormitetaan turhaan ja akku on vain "konkkana"..
Re: latureista
Lähetetty: 12.8.2012 20:37
Kirjoittaja veli samara
kerrotko tarkemmin tuosta "oikeinpäin" kytkennästä. Ja pitänee nuo maapiuhat vaihtaa/lisätä...
Re: latureista
Lähetetty: 13.8.2012 7:32
Kirjoittaja Janne93
Eikös ne johdot mene alkuperäisesti jotenki näin: Sulakerasian johdot ja startin johdot menevät laturin kautta akulle, eli sitä laturia kuormitetaan aika paljon ja akku on kuin kondensaattori. Teet niin että pistät laturilta 50mm2 kaapelin akulle, startilta kaapeli suoraan akulle ja sulakerasian johdot suoraan akkuun. Silloin akkua käytetään voimanlähteenä eikä laturia. Kyllä se auto vähän huonosti starttaa jos startti ottaa virtansa laturin kautta eikä suoraan akusta. Samalla päivität akun maadoituksen sillä 50mm2 kaapelilla ja tukevilla/pysyvillä liitännöillä (Rengasliitin,kutistesukka,suojasukka jne jne). Maadoitusta on hyvä olla aina enemmän kuin plus kaapelia. Eli jos plus kaapeli on 50mm2 niin maadoitusta ainakin 2x50mm2 kaapelia. Johtoja siistimällä saa virrat kuntoon
Korjatkaa jos olen väärässä. Jotenkin noin ne johdot pistettiin combissa menemään ja muutoksen kyllä huomasi heti.
Re: latureista
Lähetetty: 13.8.2012 14:30
Kirjoittaja jta
Alkuperäisenä kyllä startille menee akulta suora muistaakseni 16mm2 kaapeli eikä laturin kautta. Mutta tuo on tosi että laturiltahan lähtee suorat virrat sulakerasialle ja sitä kautta muualle. On käytännössä tuo akku laturin takana. Tuolla pelkästään akulle kytkemisellähän saisi oikeastaan aika hyvin tasattua niitä laturille tulevia piikkejä kun ottaisi kaikki laitteet suoraan virtansa akulta. Voisi pysyä latausjännitteetkin paremmin kohdillaan eikä tietyissä tilanteissa heiluisi niin paljon.
Eipä ole tätäkään asiaa koskaan aikaisemmin tullut mietittyä eli tästähän kehkeytyikin hyvä aihe. Tuohon projektiin voisikin alkaa tutkiskeleen ja muuttaan kytkentöjä erilaisiksi. Nappikseen en viitsi alkaa muutoksia enää tekeen.
Re: latureista
Lähetetty: 13.8.2012 21:48
Kirjoittaja Jokari
Janne93 kirjoitti:Oikein päin niin ettei turhaan kuormiteta laturia niinkuin vakio systeemissä tehdään, että laturia kuormitetaan turhaan ja akku on vain "konkkana"..
Janne93 kirjoitti:Eikös ne johdot mene alkuperäisesti jotenki näin: Sulakerasian johdot ja startin johdot menevät laturin kautta akulle, eli sitä laturia kuormitetaan aika paljon ja akku on kuin kondensaattori. Teet niin että pistät laturilta 50mm2 kaapelin akulle, startilta kaapeli suoraan akulle ja sulakerasian johdot suoraan akkuun. Silloin akkua käytetään voimanlähteenä eikä laturia. Kyllä se auto vähän huonosti starttaa jos startti ottaa virtansa laturin kautta eikä suoraan akusta.
jta kirjoitti:Alkuperäisenä kyllä startille menee akulta suora muistaakseni 16mm2 kaapeli eikä laturin kautta. Mutta tuo on tosi että laturiltahan lähtee suorat virrat sulakerasialle ja sitä kautta muualle. On käytännössä tuo akku laturin takana. Tuolla pelkästään akulle kytkemisellähän saisi oikeastaan aika hyvin tasattua niitä laturille tulevia piikkejä kun ottaisi kaikki laitteet suoraan virtansa akulta. Voisi pysyä latausjännitteetkin paremmin kohdillaan eikä tietyissä tilanteissa heiluisi niin paljon.
Onko teillä kummallakaan mitään käryä näistä jutuista mitä täällä haastelette? Siis tää ilman sarvia ja hampaita. Koska näissä jutuissa ei ole oikeasti juurikaan järkeä.
Kuuma vihje: sama potentiaali. Jos ei avaudu niin kipin kapin sähkötekniikan oppikirja auki.
Re: latureista
Lähetetty: 13.8.2012 21:54
Kirjoittaja pressa
sarvia ja hampaita, kaapelihäviö huomioon ottaen voidaan pieni ero päästä mittaamaan laturin ja akun väliltä. Suurin muutos kuitenkin järjestelmään saadaan asentamalla akun miinusnavan maadoituspisteestä paksu kaapeli moottorin lohkoon. Alkuperäinen maadoitus pohjassa on vanhemmiten aika kehno.
Re: latureista
Lähetetty: 13.8.2012 23:00
Kirjoittaja Janne93
Ihan itse tein muutokset kun Naco suositteli...

että en tiedä mistä saat repästyä sen että olis turhaa. Paremmin se toimii kun laturia ei kuormiteta.
Re: latureista
Lähetetty: 14.8.2012 0:29
Kirjoittaja jta
Jokari kirjoitti:
Onko teillä kummallakaan mitään käryä näistä jutuista mitä täällä haastelette? Siis tää ilman sarvia ja hampaita. Koska näissä jutuissa ei ole oikeasti juurikaan järkeä.
Kuuma vihje: sama potentiaali. Jos ei avaudu niin kipin kapin sähkötekniikan oppikirja auki.
Tähän mennessä ei ole käryä vielä ollu kuin muiden tekemissä sähköliitännöissä.