Napsahtaako?
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Napsahtaako?
Kysymys liittyy 1500 koneeseen jossa tasapäämännät. Männät jää noin 1.8mm lohkonpinnan alapuolelle. Kannesta on otettu 1.5mm pois ja tiivisteenä venäläinen alkuperäisosa. Paljon jää vai jääkö venttiilien ja männän väliin tilaa vai napsahtaako ne kiinni. Oletetaan että nokka on vakionostolla, eli mikä on ladan nokan nosto vakiona.
Vaihtoehtoina on tietenkin mäntien vaihto niihin missä on venttilien kolot valmiina, tällöin kannattaa samalla ottaa myös lohkosta pois sen mitä otettavissa on. Ja kun männät kerran tulee uudet niin miksei myös poraisi lohkoa sen 3mm milliä, kuutioissa pääsisi jo 1600 luokkaan. Seinämissä lienee varaa sen verran, ja ralliin tällä ei lähdetä vaan ihan sunnuntai köröttelyä kirkolle ja takaisin.
Köyhän miehen versiossa vingulla vain pienet kolot nykyisiin mäntiin ja kansi kiinni, ei niitä enää kukaan sieltä katsele.
Kenellä tietoa asiasta on älköön pihdatko sitä.
Vaihtoehtoina on tietenkin mäntien vaihto niihin missä on venttilien kolot valmiina, tällöin kannattaa samalla ottaa myös lohkosta pois sen mitä otettavissa on. Ja kun männät kerran tulee uudet niin miksei myös poraisi lohkoa sen 3mm milliä, kuutioissa pääsisi jo 1600 luokkaan. Seinämissä lienee varaa sen verran, ja ralliin tällä ei lähdetä vaan ihan sunnuntai köröttelyä kirkolle ja takaisin.
Köyhän miehen versiossa vingulla vain pienet kolot nykyisiin mäntiin ja kansi kiinni, ei niitä enää kukaan sieltä katsele.
Kenellä tietoa asiasta on älköön pihdatko sitä.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Vakionokalla & vakiotiivisteellä (1mm puristettuna) männät voi vetää lohkon tasalle. Eli 1200 koneessa samat palikat eri iskulla ja mäntä tulee lohkon tasalle. Jos viri nokka niin koittaa ottaako kine ilman tiivaria kuten Jankos jossain aiemmin neuvoi (hakua please tälläisiin aiheisiin joista keskusteltu jo aiemmin)
124/2101 practical beauty
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Hmm. En ehkä ilmaissut itseäni tai edustamaani asiaa riittävän tarkasti. Ei tässä nyt ole kyse siitä kuinka lähelle voi männät vetää lohkon pintaan nähden vaan siitä ottaako nykyisellä setillä (männät 1.8mm alle lohkon, kannesta 1.5mm pois, vakio nosto => venttiili/mäntä kosketus). Kyselen näitä juttuja nyt vain siksi että olen fyysisesti yli sadan (100) kilometrin päässä tästä koneesta ja kun koen jälleen näkemisen suurta riemua viikonloppuna haluaisin olla kylläinen tiedosta että onnistuuko kasaus nykyisin menetelmin ja materiaalein vai vaatiiko moottorin toimintakuntoon saattaminen järeämpiä keinoja, kuten tuon porauksen, mäntien vaihdon ja lohkon laskemisen. Tiedolla napsahtaako vaiko ei on siis suuri merkitys ajankäytöllisessä mielessä, eli empiiristä tutkimusta ei asian todellisen laidan toteamiseen tarvitse suorittaa.
Luin kyllä noita aiempia juttuja mutta mielestäni ne eivät tällä kertaa tarjonneet mettä sammuttamaan alati yltyvää tiedon janoani.
Luin kyllä noita aiempia juttuja mutta mielestäni ne eivät tällä kertaa tarjonneet mettä sammuttamaan alati yltyvää tiedon janoani.

Yhellä paskalla 1200 koneella kokeilin mitä tekee kun pistää ketjun löysälle ja käymään ja mäntiin tulleet kolot oli aika maltilliset silti (pienemmät kuin 1300 remmikoneen männissä olevat)
124/2101 practical beauty
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Ratkasin asian hankimalla uudet männät joissa venttiileille tehtaalla tehdyt kolot valmiina. Kun samalla hintaa sai isommat, otin sellaiset. Kun vauhtiin pääsin niin ostoskoriin päätyivät myös laakerit, öljypumppu, kiristin, laahaimet, nokkaketjun, tiivisteet no... kaikki kuluvat osat mitä nyt tuollaiseen auton moottoriin kuuluu.
Eli nyt edessä on koneistamo keikka jossa lohko porataan ja lasketaan sekä kasaamisen ilo. Saa nähdä millainen paketti tästä nyt tulee mutta parin viikon päästä olen jo paljon viisaampi tämän asian suhteen.
Tosiaan, en meinannut saada sanaa suustani kun havaitsin uutuus-tuotteen varaosakaupassa. Sinne oli ilmestynyt myyntiin hieman simonssin pönttöä muistuttava pakoputki, ulkoisilta muodoiltaan pyöreä, ja juhlavalla kromatulla ulostulolla jossa homma ei ainakaan poistoputken halkaisijasta kiinni jäänyt, eli noin kolme tuumaa. Yhden toin jo aiemmin joka on asennettu jo paikoilleen 2107-malliin. Mukavan kuuloiset soundit irtoaa ja ehkä jos oikein hyvällä tahdolla kuvittelee niin voi ehkä vaikuttaa myös suorituskykyyn ( tämän saa uskoa ken haluaa ). Sopivuus 100% ainakin 01-05-07 malleihin, kiinnitys alkuperäiseen alkuputkistoon.
Eli nyt edessä on koneistamo keikka jossa lohko porataan ja lasketaan sekä kasaamisen ilo. Saa nähdä millainen paketti tästä nyt tulee mutta parin viikon päästä olen jo paljon viisaampi tämän asian suhteen.
Tosiaan, en meinannut saada sanaa suustani kun havaitsin uutuus-tuotteen varaosakaupassa. Sinne oli ilmestynyt myyntiin hieman simonssin pönttöä muistuttava pakoputki, ulkoisilta muodoiltaan pyöreä, ja juhlavalla kromatulla ulostulolla jossa homma ei ainakaan poistoputken halkaisijasta kiinni jäänyt, eli noin kolme tuumaa. Yhden toin jo aiemmin joka on asennettu jo paikoilleen 2107-malliin. Mukavan kuuloiset soundit irtoaa ja ehkä jos oikein hyvällä tahdolla kuvittelee niin voi ehkä vaikuttaa myös suorituskykyyn ( tämän saa uskoa ken haluaa ). Sopivuus 100% ainakin 01-05-07 malleihin, kiinnitys alkuperäiseen alkuputkistoon.
Varman päällehän voi pelata yhdistelmällä muovailuvahaa männän päälle ja käytetty kansipahvi. En kyllä millään usko että tuossa kokoonpanossasi tulisi liian lähelle.
Laita samalla kannen päivitys, nokka, tuplat ja peltisarja niin aika hauskan koneen saat jo.
Turha sitä viimeistä pönttöä laitella kun pakokaasut kuitenkin supistuu viiletessään rankasti niin ennemmin sitten sinne alkupäähän päivitystä. Jos tosiaan jotain hyötyäkin tahtoo...
Laita samalla kannen päivitys, nokka, tuplat ja peltisarja niin aika hauskan koneen saat jo.
Turha sitä viimeistä pönttöä laitella kun pakokaasut kuitenkin supistuu viiletessään rankasti niin ennemmin sitten sinne alkupäähän päivitystä. Jos tosiaan jotain hyötyäkin tahtoo...
Vauhdin tae - alamäki
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tosiaan. Lohkosta lähtee 2mm pois pystysuunnassa, vaakasuunnassa huomattavasti enemmän. Kansi olikin jo esitelty kotisivullani, nokka hankittu mutta mutta pakosarja tuottaa hieman päänvaivaa sillä oikein kunnollista ei ole löytynyt. Uuttakaan en viitsisi ostaa sillä tämä on vain tälläinen välimallin kone, talven aikana olisi tarkoitus rakennella täysin uusi jolloin pakosarja menee uusiksi joka tapauksessa. Polttoaineen syöttö aluksi kaasuttimella, imusarjan valmistuttua fiat croman ruiskulla.
Nyt tästä alkuperäisestä kysymyksestä eli napsahtaako, ei liene pelkoa sillä mittausten ja tutkimusten perusteella kannen ja männän väliin jäisi noin 0.8mm mitä voitanee pitää suhteellisen turvallisena. Tämä mitta siis sillä "plisulla" eli ohuella venäläisellä kannentiivisteellä. Jos pelkoa kiinniottamisesta ilmenee nykyistä enemmän vaihdan tiivisteen suomalaiseen tarvikkeeseen joka on huomattavasi paksumpi, myös litistettynä.
Lohko valmistuu maanantaiksi eli ehkäpä ensi viikonloppuna saan jo savut siitä pihalle, mutta 100% varmasti ei kertomani putken kautta. Muutokset siis keskittyvät pakoputken alkujuurille jossa niistä on enemmän todellista hyötyä, näin olen ainakin itse huomannut.
Nyt tästä alkuperäisestä kysymyksestä eli napsahtaako, ei liene pelkoa sillä mittausten ja tutkimusten perusteella kannen ja männän väliin jäisi noin 0.8mm mitä voitanee pitää suhteellisen turvallisena. Tämä mitta siis sillä "plisulla" eli ohuella venäläisellä kannentiivisteellä. Jos pelkoa kiinniottamisesta ilmenee nykyistä enemmän vaihdan tiivisteen suomalaiseen tarvikkeeseen joka on huomattavasi paksumpi, myös litistettynä.
Lohko valmistuu maanantaiksi eli ehkäpä ensi viikonloppuna saan jo savut siitä pihalle, mutta 100% varmasti ei kertomani putken kautta. Muutokset siis keskittyvät pakoputken alkujuurille jossa niistä on enemmän todellista hyötyä, näin olen ainakin itse huomannut.
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Moottori on nyt nipussa ja asennettu keulille. Kieltämättä ero entiseen moottoriin on huomattava. Ja koen onnistuneeni toimissani hyvin sillä moottori toimii hyvin läpi kierrosalueen tarjoten mukavasti vääntöä ja myöskin tehoa tuntuisi olevan tuntuvasti aiempaa enemmän.
Ainoa ongelma on nyt seuraavanlainen. Kaasuttimena ladan vakio kaasutin eli alipaineohjatulla kakkoskurkulla oleva, onkohan se nyt daaz. Kaasutin toimii muuten moitteettomasti mutta tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä ja muutenkin tyhjäkäynti on hieman heikkoa pienistä kierroksista johtuen. Niin tyhjäkäynnin säätöruuvin kuin seosruuvinkaan pyörittely ei vaikuta mitään. Eli onkohan nyt niin että jossain on kakkaa liikkeellä vai onko tämä ominaisuus josta ei pääse eroon. Kaasutin on vakio 1500 moottorissa ollut, eli mieleeni hiipii myös onkohan se tai sen suuttimet kasvaneiden kuutioiden ja tehojen myötä käynyt pieneksi.
Onko kellään hyviä neuvoja tilanteen pelastamiseksi tai vastaavia ongelmia.
Ainoa ongelma on nyt seuraavanlainen. Kaasuttimena ladan vakio kaasutin eli alipaineohjatulla kakkoskurkulla oleva, onkohan se nyt daaz. Kaasutin toimii muuten moitteettomasti mutta tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä ja muutenkin tyhjäkäynti on hieman heikkoa pienistä kierroksista johtuen. Niin tyhjäkäynnin säätöruuvin kuin seosruuvinkaan pyörittely ei vaikuta mitään. Eli onkohan nyt niin että jossain on kakkaa liikkeellä vai onko tämä ominaisuus josta ei pääse eroon. Kaasutin on vakio 1500 moottorissa ollut, eli mieleeni hiipii myös onkohan se tai sen suuttimet kasvaneiden kuutioiden ja tehojen myötä käynyt pieneksi.
Onko kellään hyviä neuvoja tilanteen pelastamiseksi tai vastaavia ongelmia.
Mulla on 1500cc moottorissa tommonen 1200 l :län kaasari, jossa alipaine ohjattu 2. kurkku. 1200 moottorissa toimi täydellisesti, mutta 1500:sessa tyhjäkäyntipiiri ei toimi. Oireet siis samat kun sulla, joten luulisi suuttimien jääneen pieneksi. Ajettavissa on, kun ryyppyä pitää vähän auki, että kone saa matalilla kierroksilla vedettyä bensaa pääsuutinpiiriltä.
- LamaAjanElvis
- Viestit: 561
- Liittynyt: 10.5.2004 21:24
mulla 1500s tuppaa tökkimään aika pahasti ilman pientä ryyppyä. joku aika sitten pikkusen koitin jostain ruuvista vääntä muttei vaikuttanu mitään joten palautin säädöt. tarkastin kaasarin suodattimen ja puhdas oli, liekkö paskat menny suoraan ohi. ja tuossa oli tarvikepumppu ilman sitä vipua, ei myöskään näyttänyt olevan siinä pumpussa sitä suodatinta kuten orkkiksessa. no tukossa tai ei, eipähän vedä yli 8litraa sataselle missään tapauksessa.
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi