Sivu 1/14
VW1.6TD koneen tälläys 2107 keulalle (odottaa hitsausta)
Lähetetty: 11.11.2012 20:01
Kirjoittaja Jamo
Omistan takavetoladan ja nyt olis nurkis pyörimäs vw:n 1.6TD lohko, tuli mieleen jotta sen ku kokuaas ja laittaas ladan keulalle nii olisko kova sana? Sinne turbo ja välijäähdytin niin avot. Lohko on 1.5cmkorkeampi kun ladan ja noin 5cm lyhyempi eli se sopii kyllä. Minkähän laisen vaihteistoratkaisun siihen vaan tekis? ladan loota sovittaa volkkarin koneeseen vai sopiskohan volvon laatikko suoraa? Volvon loota ei ehkä sopisi ladan vaihteistotunneliin...
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 12.11.2012 0:08
Kirjoittaja Tooberi
tiiän yhen vapari diesel nappisilmän pösön koneella. muistelen että kun sitä pikasesti vilkasin niin oli tehty välilaippa koneen ja laatikon väliin. vakio askilla oli. tämmöset rojektithan aina aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta mikäs siinä jos innostusta riittää.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 12.11.2012 20:46
Kirjoittaja jimi
Eikös diesel-Nivassa ole ihan tehdas asennuksena pösöön kone välilaipalla vakio-askissa???
Ja näköjään Fiatin 1.9TD/JTD-koneelle löytyy valmista
(m)asennussarjaa
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 13.11.2012 11:43
Kirjoittaja mush
Volvon lisäksi LT:stä voisi löytyä koneeseen suoraan sopiva laatikko. Satavarmaksi en mene sanomaan, mutta VW:n 2,4D suora kutonenhan on vain "puolitoista" 1,6D:tä ja VW:n tuntien turhia muutoksia ei ole tehty.
Toki tekemällä saa varmasti menemään omaankin vaihteistoon, jos tuossa sinun koneessa on kytkin "väärinpäin", niin T3 Transportterista tai jostain uudemmasta etuvetoisen VW:n 02A-vaihteiston kanssa olleesta koneesta saa oikein päin olevan vauhtipyörän/kytkimen. (020-laatikon kanssa kytkin on väärinpäin, eli vauhtipyörä vaihteiston puolella ja paineasetelma kampiakselin päässä kiinni)
1,6D:hän on kiitollinen laitettava, yleinen ja osat kohtuuhintaisia.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 14.11.2012 22:25
Kirjoittaja Jamo
Hyviä tietoja tullu

Tuo mun volkkarin kone on T3 eli takamoottori transportterista alun perin, minkähän lainen kytkinratkaasu niissä sitte on?
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 15.11.2012 0:23
Kirjoittaja jaketech racinteam
Jamo kirjoitti:Hyviä tietoja tullu

Tuo mun volkkarin kone on T3 eli takamoottori transportterista alun perin,
eikö näissä kone ole kyljellään? joudut ehkä muutteeleen öljyn imuputkee ja yms.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 15.11.2012 8:23
Kirjoittaja mush
jaketech racinteam kirjoitti:eikö näissä kone ole kyljellään?
On, tarvitsee etuvetoisen öljypohjan ja imuputken. Todennäköisesti menee myös 1,6 -> bensakoneen osat. Öljytikkukin on hyvä napata pystymoottorista.
Perusmoottori on aivan sama kuin muissa aikalaisissaan, paitsi Transportterin koneessa on aina kovat nostajat, kun muihin tuli hydrauliset jossain -86 tienoilla.
Jamo kirjoitti: minkähän lainen kytkinratkaasu niissä sitte on?
Ihan "perinteinen" kuten Ladassakin, mittoja en kyllä ulkoa muista.
Tölkin (T3) koneen kanssa kannattaa muistaa, että moottori on melko alitehoinen Transportterin koppaan ja on kovilla. Kun samalla koneella Golfissa ajaa sen puoli miljoona hymyssä suin, on Transportterin kone usein kahdensadan tuhannen jälkeen huonommassa kunnossa.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 16.11.2012 18:51
Kirjoittaja Jamo
Tuon kyllä jo tiesinkin että joutuisin hommaamaan etumoottori- öljypohjan ym. mutta onko se kytkin niin että vauhtipyörä on kampiakselin päässä ja paineasetelma sen jälkee?
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 16.11.2012 22:35
Kirjoittaja mush
Kyllä, Transportterissa on vauhtipyörä on kampiakselin päässä ja paineasetelma vauhtipyörän jälkeen. (Ja etuvetoisessa 020-lootalla päin vastoin)
Eli T3:n moottori etuvetoisen öljypohjahilppeillä on ihan ok projektin kannalta.
Minulta saattaisi jopa löytyä vielä etuvetoisen ÖP ja muut hilut (jääneet yli kun Golfin moottori muutti aikanaan tölkin perään)
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 17.11.2012 19:19
Kirjoittaja Jamo
Pystyykös sen sitte päättelemään kampiakselin takapäästä onko siinä ollu vauhtipyörä vai paineasetelma? Meinaan että jos se olis jonku pystymoottorin sellainen kampiakseli jonka päässä on ollu paineasetelma kiinni, eikö niis ole erilainen kiinnitys? Varsinki jos sielä pääs on kytkimen silmä laakeri niin eikö se olisi silloon varmasti T3 sen kampiakseli?

Mitä nyt muistan siitä kampiakselin päästä niin siinä on sellaiset pultinreiät mitkä on hyvin yleisiä vauhtipyörän kiinnityksessä.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 17.11.2012 23:42
Kirjoittaja mush
Kampiakseli sama kummassakin, ei ole väliä kumpi siellä on ollut. Etuvedossa vain puuttuu tukilaakeri.
Tässä kuvassa päällä etuvedon paineasetelma ja alla vauhtipyörä, josta näkyy että etuvetoisen asetelma tulee samalla tavalla pultein kiinni kuin portterin vauhtipyörä.

Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 18.11.2012 17:47
Kirjoittaja Jamo
Nyt jos vielä enemmän tuota kytkin asiaa pähkäilee niin onkohan volkkarin kytkin levyssä samanlaiset poorit kun dieseli-volvossa? Ja/tai onkohan kummassakaan samanlaiset kun ladassa? vai pitäisikö sinne laittaa ladan levy ja loput T3 osia passaako levyn halkaisiat?
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 18.11.2012 20:55
Kirjoittaja mush
Tölkin levy taisi olla 215mm. Sopivuuksista en tiedä, mutta joku varmaan osaa sanoa Ladaan sopivan 215mm levyn.
Toinen potentiaalinen ongelma on sitten se, että mahtuuko tuo vauhtipyörä Ladan kytkinkoppaan miten hyvin.
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 20.11.2012 20:46
Kirjoittaja START
joku 4wd lanceri tai vastaava mitsu nyt ainakin on sopiva levy
Re: 1.6TD koneen tälläys ladan keulalle
Lähetetty: 27.11.2012 8:32
Kirjoittaja Evreka
Ymmärrän jos harrastuksen takia väkertää, mutta miksi edes vaivautua nuhapumpun 1.6 td:n takia
