Sivu 1/2
1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 20.11.2012 13:56
Kirjoittaja Jokkeri
Uusi olen täällä foorumilla ja aika huono ehkäpä hakua käyttämään joten päätinpä luoda uusen aiheen.
Kotoa löytyy lada 1200s ja jotenkin onnistuin tykästymään siihen ja olisi kiva pitää se kakkos talviautona mutta tuo 1.2L moottori vie niin rajusti löpöä jos koittaa moottoritiellä yhtään lähempänä nopeusrajoitusta ajaa ja suoraan sanottuna teho tuntuu loppuvan kesken kun haluaisi talvella luisuttaa kunnolla niin 3 vaihteella ei oikein meinaa jaksaa enään +60km/h luisua heittää kunnolla.
Osaako joku ns. nopeasti sanoa kuinka onko kuinka paha tappelu katsastaa 1500cc tai 1700cc koneen vaihdolla? En ole kokonaista koneenvaihtoa ikinä tehnyt mutta voisin kuvitella tälläisen vanhan ladan olevan kohtalaisen yksinkertainen operaatio kun koko kone vaikuttaa niin lego palikoilta yksinkertaisuudeltaan (verrattuna harraste nissaneihin mitä löytyy)
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 20.11.2012 19:42
Kirjoittaja 'aatee'
Kone vaihtuu helposti, katsastus helposti ei tarvitse edes muutoskatsastaa, ne ei sitä huomaa että sinne on lyöty oikean kokoinen mylly, 1.2:sen tilalle.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 20.11.2012 19:53
Kirjoittaja veli samara
Joudut ottamaan noin 4 sähköjohtoa irti
4kpl vesiletkuja irti
flektin hihna irti
kaasuvivusto irti
pakoputki tai -sarja irti
kone kahdesta kannakeeesta irti
vaihteiston 4-5 pulttia irti
Siinä tais olla. Koneen vaihto jutut alkaa kohta omaan 1200L:ään. helppo homma, ei mee varmaan kuin pari tuntia jos on kaikki tarvittava hollilla....
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 20.11.2012 23:10
Kirjoittaja Jokkeri
Olen huomannut, että nuo koneet näyttävät aika samoilta niin voipi ollakkin, että katsuri ei välttämättä niin tarkkaan katso.
Vähän arvelinkin, että se on noin yksinkertainen joten kiitos tiedoista. Nyt voikin sitten oikeasti alkaa suunnitella tuota projektia

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 21.11.2012 8:44
Kirjoittaja pressa
jta kirjoitti:Kunhan nyt ei tosiaan mitään pelkkää jakoketjun vaihtoa tai moottorin vaihtoa aleta projektiksi mieltämään.
Moottorin vaihto vaatii muutoskatsastuksen. Vähäkin Ladoja tunteva jatsastusmies näkee kun pellin avaa että 1700 moottori on sinne eksynyt. Muutoskatsasatusta varten tarvitset ns. Konelaltodistusken millä todistat moottorin olevan kelvollinen ilman muita muutoksia, todistus on kallis mutta tästä linkistä pääset edullisemmin:
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... album=1122 Jotkut konttorin vaativat alkuperätiedon moottorista eli sen auton rekisteri/alustanumeron mistä moottori on, jotkut tietävät että 1700 lohko on aina uudemmasta autosta kuin "vanha" ässä. Meinaatko ruiskunkin siirtää vai laitatko kaasuttimella ja kärjellisellä sytytyksellä? Ruiskun siirto vaatii paljon johtoja ja ohjainlaitteen sekä polttoainelinjojen siirron (eli epäonnistumisen mahdollisuudet lisääntyy). Itse laittaisin normaalilla jakajalla ja kaasuttimella. Muista että jos autosi on uudempi kuin -87 niin katalysaattori itää putkeen laittaa (koska 1700 moottori on tyyppihyväksytty katalysaattorin kanssa). UKK osiossa on tietoa ja etsi-toiminnolla paljon lisää...
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 21.11.2012 12:38
Kirjoittaja jaketech racinteam
pressa kirjoitti: Jotkut konttorin vaativat alkuperätiedon moottorista eli sen auton rekisteri/alustanumeron mistä moottori on, Muista että jos autosi on uudempi kuin -87 niin katalysaattori itää putkeen laittaa (koska 1700 moottori on tyyppihyväksytty katalysaattorin kanssa). UKK osiossa on tietoa ja etsi-toiminnolla paljon lisää...
moottorin alkuperä selville (rekkari tai runkonumero) tai sitte ostokuitti kelpaa, tämän sen takia ettei oo varastettuja osia.
katalysaattori joutuu laittaa vaikka vaihettava moottori ei ole tyyppihyväksytty vähäpäästöseksi vm87 ja olikoha se kesä/heinakuusta uudempii. päästöjen ei tartte vastata kattiautojen päästöjä. eli tyhjä katin kuoret vain paikalleen
jos auto onki vähäpäästönen ni sitte joutuu hommailee päästötodistuksia ja yms vaihdettavasta moottorista.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 21.11.2012 17:22
Kirjoittaja jta
Ja muutoskatsastus on suositeltavaa jo senkin takia että jos jotain sattuu ja autossa onkin isompi moottori kuin mitä otteessa on niin vakuutusyhtiö saattaa käydä hankalaksi.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 21.11.2012 18:05
Kirjoittaja START
mulla aikanaan katsastus mies nappiksen pellin avatessaan laitto semmosen mcliten taskulampun huohottimen kannen päälle pystyyn ja tuumas että täällä on pojat korkee lohko... en tiedä miten se lamppu toimi mitta tikkuna mutta 1700 kone siellä oli.
ikinä ei ole kyllä katsuri koneen alkuperää sen kummemmin kysellyt ja eipä ne vakio vaihtomoottoreitakaan selvitä että millä kaupalla on hankittu
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 21.11.2012 19:14
Kirjoittaja pressa
Lohkosta ei tarvitse nähdä kuin vasen puoli niin näkee että se on 1700.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 27.11.2012 15:15
Kirjoittaja Qulle
jta kirjoitti:Ja muutoskatsastus on suositeltavaa jo senkin takia että jos jotain sattuu ja autossa onkin isompi moottori kuin mitä otteessa on niin vakuutusyhtiö saattaa käydä hankalaksi.
Mutta jos tuon moottorin saa muutoskatsastettua ilman mitään alustan/jarrujen muutoksia niin oikeudessa tuskin vakuutusyhtiö pystyy tuohon vetoamaan... se on sitten eri asia jos autossa on sellainen kone, että sitä ei mitenkään voisi muutoskatsastaa jarruja yms. kilkkeitä vaihtamalla - sen kun vetää tolpan ympäri niin siinä on sitten turha vakuutuksia hakea.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 27.11.2012 18:06
Kirjoittaja jta
Vaikka laillisesti sen koneen sinne voi vaihtaa vaan kun sitä ei sinne ole muutoskatsastettu niin vakuutusyhtiö voi nostaa kätensä pystyyn. Kyllä ne osaa nuo porsaanreiät millä voi välttyä maksamasta. Joskus pienemmistäkin asioista jättäneet korvaukset maksamasta.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 27.11.2012 19:40
Kirjoittaja pressa
Kuutiotilavuushan on yksi vakuutusmaksun peruste, isompi kone ilman muutoskatsastusta on vakuutuspetos.
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 28.11.2012 0:05
Kirjoittaja jaketech racinteam
pressa kirjoitti:Kuutiotilavuushan on yksi vakuutusmaksun peruste, isompi kone ilman muutoskatsastusta on vakuutuspetos.
meillä kävi ifin kans että muutoskatastettii 2.0 kone corollaan. tästähä pitäs mennä automaattisesti tieto vakuutusyhtiöön. no laskua tuli ja siellä oli edelleen 1.3 merkattuna. vuoden me sitä seurattiin millon se vaihtuu ja sitte kysyttiiin. vastaus oli että kyllä se on trafilta tarkistettu ja se 1.3 siellä pysy edelleen ja rekisteri otteessa lukee 1998cc

Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 7.9.2016 20:49
Kirjoittaja jiri
Sopiiko ykskakkosen loota yksvitoseen ? Ollu vaikeuksia saada kone paikoilleen..
Re: 1200s --> 1500 tai 1700 koneenvaihto
Lähetetty: 8.9.2016 8:52
Kirjoittaja pressa
Kaikkien takavetoisten vaihdelaatikot sopivat kaikkiin takavetoisten moottoreihin, kytkimen keskitys kun on kohdillaan niin menee helposti paikalleen.