Sivu 1/1
Hyötysuhde
Lähetetty: 23.1.2013 22:19
Kirjoittaja maako
Törmäsin tuossa tuollaiseen
http://www.hs.fi/autot/Polttomoottori+u ... 8495681047 uutiseen, ja kun tuossa mainittiin " Parhaimmat dieselmoottorit yltävät jo 50 prosentin hyötysuhteeseen." niin mieleeni heräsi kysymys että missä moottoreissa mahtaa olla kaikkein huonoin hyötysuhde.

Re: Hyötysuhde
Lähetetty: 24.1.2013 13:47
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Helsingin Sanomien jutun otsikointi ja kärki ovat hieman kummallisia. Kyse kun on siitä, että polttomoottori on nykyisellään niin pitkälle kehitetty laite, että hyötysuhteen nostoa nykyisestä rajoittavat lähinnä luonnonlait. Tuskin millään muulla järjestelyllä saadaan yhtä korkeita kokonaishyötysuhteita kuin nykypolttomoottoreilla. Jos moottorin jäähdytyksen ja pakokaasujen lämpöenergia vielä otetaan talteen - kuten esimerkiksi voidaan tehdä käytettäessä polttomoottoria sähköntuotantoon - ollaan huimissa lukemissa.
Autoilun polttoaineen kulutusta ei juurikaan voi siis alentaa moottoreita kehittämällä, vaan huomio on nykyisin energian kulutuspuolelle, autojen massoissa jne.
SvS
Re: Hyötysuhde
Lähetetty: 24.1.2013 23:06
Kirjoittaja samarai
Yksi huomionarvoinen juttu tuli mieleen, niin silloin kun Benz patentoi polttomoottorikäyttöisen autonsa v. 1886, niin melkein samoihin aikoihin ruotsalainen insinööri Wiman patentoi vastavirtaperiaatteella toimivan lämmitysuuninsa v.1878. Sillä päästään puiden poltossa parhaimmillaan jopa 90%:n hyötysuhteeseen. Sen parempaa systeemiä ei edelleenkään ole pystytty kehittämään. Kehitys on jopa jossain mennyt taaksepäin.
