asiaan:
-takavetoisen koneen korvakot passaa, kun toiseen korvakkoon poraa isommat kiinnitysreiät. etuvetoisen koneen lohkossa on paksumpi kierre toisella puolella.
-öljypohjaa pitää vähän vasaroida/muokata ettei viiston pohjan korkeampi reuna ota apurunkoon kiinni, ja öljysihti taivuttaa suoraan.
-jäähdytinputket pitää tehdä ite, samoin kannen takaosaan letkunlähtö ja tulipeltiä muokata että mahtuu olemaan kannen ja tulipellin välissä. saattaa joutua lämppärin koppaa muokkaamaan riippuen siitä kuinka paljon tilaa tekee. mulla piti vähän hioa muoveja pois. on toinenkin vaihtoehto, ettei tulipeltiin tarvitse koskea. laittaa kannen takaosaan peitelätkän tulpaksi ja tekee vesiletkun lähdön kannen etuosaan nokkapyörien väliin/alle kuten fiatin twincameissä. mansemotors osaa neuvoa tässä.
(Nykyään saa valmiita vesiputki sarjoja)
-venttiilikopasta leikkasin yhden sytytys puolan kiinnityskorvakon irti, kun otti tulipeltiin kiinni.
-kampiakseliin pitää sorvata takavetoisen kytkinakselin silmälaakerille paikka kun sitä ei etuvedon koneessa ole, se keskittää samalla vauhtipyörän. vaihtoehtoisesti voi laittaa sopivan neulalaakerin tai "vanhaan tyyliin" kupari tai pronssi holkin. (Vanhan Fordin neulalaakerista saa tehtyä)
-vakio vauhtipyörää käyttäessä laatikon ja lohkon väliin pitää tehdä "välipelti" , onnistuu etu- ja takavetoisen pellistä yhdistämällä leikkaamalla ja hitsaamalla. jos käyttää sorvattua vauhtipyörää ettei se ota kiinni peltiin, niin onnistuu muokata ihan takavetoisen pellistä.
-laatikon kytkinkoppaan pitää tehdä 1 korvakko lisää jos haluaa koneeseen 4 pultilla kiinni joka on varsin suotavaa, kun yksi korvakko on pari senttiä sivussa. etuvetoisen lohko on kapeampi.
-takavetoisen vakio laatikon kytkinakselia pitää lyhentää n.5 mm (tarkista?) alkuperäisenä pohjaa kampiakseliin, toinen vaihtoehto syventää kampurasta silmälaakerin koloa. (ei kaikissa tapauksissa, mulla oli uustuotanto pitempi iskuinen kampura)
-jos ei teetä/sorvaa vauhtipyörää ja käyttää alkuperäistä etuvetoisen, niin startti pitää rakentaa/muokata. onnistuu kun hitsaa sopivasti jatkoa bendix hammasrattaaseen toisesta takapotkun startista, ja tuo starttia taaksepäin esim prikoilla. muuten osuu bendixlaite vauhtipyörään eikä hammasratas yllä hammaskehälle. prikoilla säätää starttia niin paljon taakse ettei bendix laite osu vauhtipyörään, mutta ratas yltää hammaskehälle. vaatii vähän suunnittelua.
-yksi (paras) vaihtoehto on sorvata vauhtipyörää ja siirtää hammaskehää koneen puoleiselle reunalle, samalle tasalle kuin se takavetoisen vauhtipyörässä on reunasta mitattuna laatikon kiinnityspintaan, ja sorvata koneen puoleinen "ylimääräinen" osa edestä pois. Riittää kun siirtää hammaskehää alkuperäiseltä paikalta 2mm koneeseen päin niin on oikealla kohdalla, mutta pitäisi pelata siirtämättäkin. Vauhtiksen takapuolelta sorvaa 12mm ylimääräiset pois niin jää 2mm olake hammaskehän tueksi, kevenee vauhtiskin siinä samalla. sitten passaa alkuperäinen takavedon startti paikalleen nakkaamalla.
-kytkimen painelaakeri ei oikein yllä sellaisenaan paineasetelmalle, jos käyttää etuvetoisen vauhtipyörä/kytkinpakettia. yksi vaihtoehto tähän on tuoda tappia ulospäin laatikosta jonka päällä kytkinkäpälä keinuu, esim. laittamalla M10 prikkoja 6-8mm edestä pultin alle ja loctiten kanssa pultti kiinni. toinen vaihtoehto on että painelaakerin pidikettä jatkaa, vaikka soveltamalla toisesta takavetoisen/etuvetoisen pidikkeestä jatkoa. näin saa laakeri-pidike pakettia ja käpälää tuotua lähemmäs paineasetelmaa.
-sitten kun konetta ja laatikkoa mallaa keulalle, pitää tarkistaa ettei simpukan ja apusimpukan välinen tanko ota laatikkoon/siihen "loiskepeltiin" kiinni kun ratin kääntää linkkuun molemmin puolin. mulla piti tuoda kone niin taakse kuin "säädöt" antoi myöten, otti muuten kiinni. jossain netissä näin ulkomaalaisella foorumilla kuvan kun tuota tankoa oli muokattu.
tätä ongelmaa ei ole käytettäessä sorvattua vauhtista ja takavetoisen alkuperäisestä muokattua välipeltiä.
- plus imusarja, sähköt ja muuta pitää tehdä. mansemotorsilta kyllä saa aika paljon valmista palikkaa imu/pakosarjoista lähtien.
itse jouduin vähän muokkaamaan pakosarjan auton alle meneviä toisio putkia kun otti raidetangon päähän kiinni kun käänsi rattia. johtuu luultavasti siitä kun toin konetta taaemmas.
uskon samaran 8v koneen olevan yhtä helppo/vaikea laitettava. onko fiatin pysty TwinCamien aika ohi?
onnea tuleviin projekteihin !
